Rozhovor: Elektrobicykle Corratec na Slovensku - keď koníček prerastie do práce

Elektrobicykle v poslednej dobe zažívajú boom hlavne v západoeurópskych krajinách, kde nie je problém stretnúť za pár minút doslova masy cyklistov na e-bikoch. Niet preto divu, že sa výrobcovia snažia nasýtiť hladný trh. Tento trend sa pomaly dostáva aj na naše malé Slovensko. Poďme sa preto porozprávať s Norom z PRO CYCLING, ktorý pre náš trh dováža bicykle nemeckej značky Corratec.

Ahoj Noro, na úvod ťa poprosím, aby si sa nám predstavil a priblížil nám, ako si sa dostal k cyklistike ako takej? 
Ahoj, ďakujem za oslovenie. Čo sa týka môjho stretu s cyklistikou, vzniklo to tak nejako prirodzene. Do 14 rokov som závodne plával a ako som sa dostal do puberty, počítanie kachličiek na dne bazéna ma prestávalo napĺňať a hľadal som niečo nové. Bicykel mi zrazu priniesol úplnú slobodu, keď som mohol ísť aj bez auta pomerne ďaleko od domu. Takto som sa dostal od výletov až k prvým pretekom na horskom bicykli, odkiaľ som sa kvôli potrebe tréningu presunul postupne na cestu a teraz s radosťou jazdím čokoľvek. 

Kde sa ako cyklista cítiš najlepšie, jazdíš viac v lese alebo naopak ťa to ťahá na cestu?
Času je popri rodine a práci na zábavky minimum, tak viac času trávim na cestnom bicykli ale teší ma čokoľvek. Aj cesta do práce, ak sa mi raz za čas podarí. Hlavne ale bicyklujem mimo Slovenska na výletoch, ktoré organizujem a tie sú prevažne zatiaľ na cestných bicykloch.

Kedy si sa rozhodol, že pretvoríš svoj koníček aj do práce? 
To bol asi nejaký prirodzený vývoj. Na koníček bolo treba peniaze a tie sa dali najlepšie zarobiť na brigádach. Ako prvé som skúsil prácu v malom cyklistickom obchode, neskôr v inom obchode, kde sa predávali hlavne lyže, a v ktorom som rozbiehal ešte počas vysokej školy servis bicyklov na vyplnenie slabšej letnej sezóny a z toho tak nejako vznikla myšlienka skúsiť to vo vlastnom. Huba mi vždy išla a kontakt so zákazníkom ma vždy bavil, a tak nejako mi to zostalo doteraz .


Elektrobicykle sa stali pre časť bike komunity trochu kontroverznou témou, ako ich vnímaš ty? 
Aktuálne veľmi pozitívne, ale 5 rokov späť som tiež patril k tým, čo si z e-bikov skôr uťahovali. Potom som našťastie vyskúšal postupne rôzne modely a teraz na ne nedám dopustiť. Je to veľmi dobrý spôsob, ako sa môžu spolu príjemne povoziť ľudia rôznej výkonnosti a jeden z najkrajších výletov tento rok bol výlet s mojou manželkou práve na e-bikoch. 

Používaš aj ty elektrobike? Ak áno, čo vnímaš ako najväčší benefit e-biku pre teba?
Nemôžem povedať doslovne, že ho používam, lebo celkovo jazdím hlavne na výletoch, ktoré pre cyklistov organizujem a keď som konečne doma, tak toho veľmi nestihnem. Niečo ale odjazdené mám a s programom výletov, ktorý chystáme pre e-bikerov toho snáď bude viac. Najväčší benefit pre mňa je práve už spomínané porovnanie výkonnosti, že si viem užiť krásny deň na bicykli aj s niekým, kto je na tom výkonnostne možno horšie (alebo niekedy aj lepšie) ako ja. Tiež je super, že sa cyklista dostane cez menej zaujímavé pasáže obľúbenej lokality do tých zaujímavejších rýchlejšie.


Viem, že zastupuješ značku Corratec na Slovensku – ako si sa k tejto značke dostal a prečo ťa oslovil práve tento nemecký výrobca? 
Corratec ma dávnejšie zaujal ako inovatívna rodinná firma s puncom „vyrobené v Nemecku”. Keď sme ich oslovili, na Slovensku nemali žiadne aktivity, tak sme sa dohodli a toto trvá dodnes. Lákalo ma aj to, že v našich končinách to nie je nič tuctové a také veci mám ja rád.

Corratec ponúka veľmi širokú ponuku elektrobicyklov – ktorý model je však u nás najpredávanejší a čo myslíš, prečo to tak je, prípadne ktorý stojí za pozornosť?
Je to tak, Corratec má vo svojej ponuke v zásade modely, ktoré obslúžia veľkú väčšinu potrieb zákazníkov. Čo sa týka predajnosti, zatiaľ aj preto lebo Corratec ponúka len motory Bosch, sú najpredávanejšie horské bicykle. Z nich asi jedna k jednej celoodpružené s pevnými. Dať do pozornosti jeden konkrétny je ťažké, ale mňa osobne najviac oslovil model RS 150. Celoodpružený model, ktorý ste mali aj v teste je strašne zábavný a možnosť použiť 27+” aj 29” kolesá mu dáva fantastickú schopnosť prispôsobiť sa konkrétnym podmienkam.


Vediete si aj nejakú štatistiku o tom, kto si najčastejšie kupuje e-biky? Je to naozaj tak, že primárnou záujmovou skupinou sú starší ľudia alebo tam vidíš nejaký trend, či posun?
Vyslovene štatistiku si nevedieme ale čo pozorujem, tak sú to u nás skôr ľudia okolo 40 rokov, ktorí sa chcú začať po 10-15 rokoch budovania kariéry a výchovy detí zase pohybovať a e-bike je pre nich taký motivátor. Často ani nejde o to, aby vyslovene išli iba s motorom, skôr to vnímajú ako nejakú pomoc, aby sa odvážili aj do kopcov, ktorých sa obávali na bicykli bez motora. Máme už aj zákazníka, ktorý si kúpil e-bike, aby vôbec začal jazdiť a po 2 sezónach si dokúpil normálny horský, aby mohol jazdiť maratóny, lebo sa tak postupne rozbehol a teraz to pekne strieda podľa nálady.

Poznáme troch najväčších výrobcov motorov, a preto mi nedá nespýtať sa, ktorý je najžiadanejší a čo myslíš, prečo to tak je?
Priznám sa, že nemám nejaké číslo o presnej predajnosti inde, ale u nás hrá hlavnú úlohu Bosch. Pre veľa ľudí je to symbol „nemeckej kvality” a je pravda, že naozaj fungujú dobre, aj keď momentálne už začínajú zaostávať za konkurenciou a musia už prísť s niečím novým, ideálne bez integrovanej prevodovky, ktorá robí ich pohon aj ťažším a bez asistencie sa na ňom ťažšie šliape.

Corratec ako nemecký výrobca by mal lákať zákazníkov hlavne svojou kvalitou, ako je to s reklamáciami, čo najčastejšie ľudia reklamujú?
Nechcem tvrdiť, že v Corratecu nie sú problémy, lebo ako sa hovorí, kto nič nerobí, nič nepokazí, ale zatiaľ čo máme štatistiku, tak je problém s menej ako 1 % z predaných bicyklov. Išlo hlavne o zlé zvary, ktoré pri hliníkových rámoch po čase povolili. Zatiaľ sa ale všetko stihlo v rámci 5-ročnej garancie, tak sa zákazníkom vymenili za nové.


Kúpiť si e-bike býva väčšinou veľké rozhodnutie, nakoľko ich ceny nie sú najnižšie, dá sa u vás e-bike vyskúšať alebo požičať pre lepšiu predstavu, do čoho zákazník ide? 
Určite to u nás nie je zrovna tovar bežného konzumu, keďže bicykel môže mať cenu viacerých výplat, a preto testovanie je jeden zo základných nástrojov, ako ukázať zákazníkovi o čo ide. Máme vo flotile 10 testovacích bicyklov, ktoré požičiavame komerčne, ale ak si chce niekto e-bike odskúšať a následne si ho zakúpiť, má požičanie zadarmo, lebo mu ho odrátame z ceny bicykla. Úplne zadarmo ich ale teda nepožičiavame, aby sme sa vyhli chronickým „testovačom”, ktorí „testujú” v každej predajni ale nikdy si nič nezakúpia .

Čo by si odkázal ľuďom, ktorí sa s nástupom e-bikov ešte nezmierili?
Iba jediné, zoberte si ho na celý deň, ideálne na víkend a jazdite. Niektorí si cestu k tomu nájdu, iný možno nie. Často je to ale aj póza tých, ktorí si proste e-bike nevedia finančne dovoliť, tak ho aspoň odmietajú. Dôležité je, aby sa všetci vonku rešpektovali a nechali jeden druhému priestor. Tak ako by nemal nadržaný e-biker s TURBO módom obťažovať rýchlym prejazdom bez rešpektu nemotorových cyklistov, tak tí nemotoroví by mali rešpektovať, že niekto proste ide hore kopcom rýchlejšie a aspoň úmyselne nezavadzať. Nakoniec sa aj tak môžu stretnúť v bufete na pivku a kofolke a vymeniť si zážitky z jazdy.


 
Aké sú plány do budúcnosti, prezraď nám, čo si pre nás Corratec nachystal na novú sezónu?
Aktuálne Corratec nepriniesol nič úplne prevratné oproti sezóne 2018, lebo v nej práve uviedol celú kolekciu s integrovanými batériami, takže teraz sú to skôr dizajnové úpravy ako napríklad integrácia predného svetla do rámu pri mnohých modeloch. Okrem toho pribudli do kolekcie novinky s pohonom Fazua, jeden cestný a jeden Allroad bicykel. Do budúcnosti sa budú určite venovať ešte lepšej integrácií batérie a odľahčovaniu celej sústavy pohonu, ale to platí pre všetkých výrobcov. My máme ale hlavnú výzvu s Corratecom na Slovensku dokončiť lokálnu verziu stránky Corratec.sk a rozvíjať požičovne e-bikov. Zatiaľ jedna funguje dobre na Horehroní v Brezne a okolí a ďalšia je vo výhľade na Podpoľaní v Detve. Tá bratislavská je u nás v PRO CYCLING. Radi uvítame spoluprácu aj v iných regiónoch, lebo to krásne podporuje cestovný ruch.


Viem, že organizuješ aj cyklozájazdy do zahraničia a bežkárske zájazdy v zime. Niečo pre elektro cyklistov neplánuješ?

Spomenul som to už skôr, určite áno. Chceme mať aj cyklozájazdy čisto pre e-biky. Zatiaľ máme na 2019 iba prvú lastovičku v chorvátskej Podgore cez Veľkú noc, kde by mala popri iných cyklistoch fungovať jedna skupina so zameraním čisto na e-bike a pojazdíme trošku kopce pohoria Biokovo. Keď spustíme novú stránku, bude tam sekcia venovaná e-bikerom.

Ďakujem za rozhovor a želám veľa šťastných kilometrov na bicykli a spokojných zákazníkov. O tvojej druhej a slávnejšej bike značke v portfóliu niekedy nabudúce... 
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Henry33 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Ako 46-ročný som si kúpil downhill bicykel. Bola to chyba?

Ako 46-ročný som si kúpil downhill bicykel. Bola to chyba?

Zjazdové bicykle nie sú určené iba pre pretekárov či rýchlych mladých jazdcov.
Rozhovor: Michal Gábor - organizátor Snežnického maratónu

Rozhovor: Michal Gábor - organizátor Snežnického maratónu

Veľa z nás chodieva na maratóny aspoň vo svojom okolí. Čo stojí v pozadí a za tvorbou takejto akcie?
Test: Marin Alpine Trail E2 - ako sa menia názory

Test: Marin Alpine Trail E2 - ako sa menia názory

Vždy som si myslel, že e-bike je pre lenivých ľudí alebo pre tých skôr narodených, čo už toľko nevládzu. Tak prečo som si jeden kúpil?
keyboard_arrow_up