Test: Orbea Gain D20 19 - nevšedný elektro cesťák

Test: Orbea Gain D20 19 - nevšedný elektro cesťák

1

kimlo 27.01.2019 30 fotografií   Orbea Elektrobicykle Test Cestny Bike Cestna Cyklistika Bicykel

Ak by ste sa ma pred pár rokmi spýtali na názor o e-bikoch, tak by som vám asi odpovedal, že ma vôbec nezaujímajú a že sú to bicykle pre lenivých zbohatlíkov. No od tej doby sa môj názor na e-biky rôzne formoval a dnes mám na tieto bicykle výrazne odlišný názor, ako v ich začiatkoch.

 

Keď sme v roku 2017 išli z MTBIKERu do Nemecka na výstavu Eurobike, zastavili sme sa pri nemeckom jazere Chiemsee. Je to naozaj rozľahlé jazero a nielen Nemci ho využívajú na rekreáciu. Čo nás tam okrem jazera upútalo, bolo množstvo cyklistov. Na tom by ešte nebolo nič také zvláštne, no čo nás naozaj prekvapilo, bol asi 70 % podiel e-bikov.



Na e-bikoch sme videli ako mladé páry, tak aj ľudí v dôchodkovom veku. A vôbec to neboli obézni, alebo nejako zdravotne hendikepovaní ľudia. Čo tým ale chcem povedať? Kým u nás stále prevláda akýsi odpor a averzia voči e-bikom, tak na západe to berú ako ďalšiu z možností využitia voľného času, ako prostriedok k spoznávaniu okolia a samozrejme, aj ako nástroj pre udržanie sa v dobrej telesnej kondícii.



Nielen Nemci, ale väčšina vyspelého sveta už pochopila, že e-biky majú budúcnosť a majú svoje miesto na trhu. Kúpna sila rastie a e-biky sa tak tešia stále väčšej popularite. A tento trend je možné za posledné cca 2-3 roky pozorovať už aj u nás.

Nikoho už asi neprekvapí, ak počas výjazdu stretneme niekoho na e-biku. Možno sa niektorí z vás nebránia pohŕdavým výrazom v tvári a “elektrikárov” už zo zásady neodzdravia, no miesta je tu pre všetkých cyklistov alebo e-cyklistov stále dosť.



Vráťme sa ale k podstate tohto článku, a tým je test cestného elektrobicykla Gain D20 19 baskickej značky Orbea. Na prvý pohľad asi málokoho napadne, že ide o elektrobicykel. To nám prezradí až detailnejší pohľad na zadný náboj.



Ak by aj tu ale nikomu nenapadlo, o aký bicykel ide, isto na to príde pri poťažkaní celého bicykla. Tu už váha naozaj napovie, že niečo bude navyše. Oproti klasickému cestnému bicyklu je navyše 36 Voltový, 50 Wattový akumulátor a elektromotor Ebikemotion X35 s výkonom 250 Wattov, ktorý ma z legislatívnych dôvodov obmedzenú maximálku na 25 km/h.



Samotný elektropohon ovládate len jedným tlačidlom, ktoré je umiestnené na hornej rámovej trubke a veľmi pohodlne sa ovláda aj za jazdy. Ovládanie je naozaj intuitívne a veľmi rýchlo sa v ňom človek dokáže orientovať.

Tlačidlo má po jeho obvode farebný svietiaci kruh, kde v závislosti od farby viete, v akom stave je batéria a aj to, na aký výkon máte nastavený elektromotor. Okrem bielej farby, ktorá značí zapnutie elektromotora, sú tu potom tri informatívne farby, zelená, oranžová a červená, teda podobne ako na semafore.



Čo sa týka stavu batérie, tak tu je to zoradené celkom logicky, zelená je max. nabitie a naopak červená znamená batériu takmer vybitú. Pri výkone je to ale trochu naopak, minimálny výkon je signalizovaný zelenou farbou, a naopak maximálny červenou. Rýchlo sa ale na to dá zvyknúť.



Ide to teda samo, alebo nie?


Na test tohto bicykla som sa celkom tešil a vlastne som ani nevedel, do čoho idem. Ak by však niekto čakal, že vozenie na elektrobicykli je zadarmo, tak tu ho sklamem. Nemám teraz na mysli náklady spojené s údržbou a nabíjaním batérie. Mám na mysli úsilie vynaložené na pohon bicykla.



Rozhodne zabudnite na to, že elektromotor všetko odťahá za vás. Zabudnite aj na rýchlostné rekordy, keďže elektromotor prestáva zaberať po prekročení už spomínaných 25 km/h. Skôr ako o elektrický pohon ide skôr o akúsi asistenciu počas šliapania.

Ak by som mal uviesť pomer medzi silou dodanou elektromotorom verzus silou potrebnou na šliapanie, tak to bude niekde na hranici 50/50, no je to čisto subjektívny pocit. Hlavne v najsilnejšom režime je pomoc pri akcelerácii naozaj cítiť.



Treba si zvyknúť aj na to, že ak prestanete šliapať, tak elektromotor ešte nejaký krátky čas zaberá. Toto môže byť sprvu nepríjemné zistenie, hlavne ak idete napríklad zatočiť v ostrej pomalej zákrute a vy nejakým spôsobom len nepatrne potočíte kľukami. Elektronika to vyhodnotí ako pokus o rozbeh a elektromotor vtedy zaberie, aj keď to od neho nečakáte a nepotrebujete.

Aj z toho dôvodu je možno lepšie hlavne v meste voliť buď najslabší režim, alebo motor vypnúť. Počas testu sa mi nestalo, že by sa batéria vybila počas výjazdu a neviem preto povedať, na koľko km alebo hodín vám batéria presne vydrží, ale výrobca udáva dojazd okolo 100 km podľa nastaveného režimu asistencie. Tento údaj je však možné zdvojnásobiť dokúpením externej batérie vzhľadom podobnej bidónu, takže vizuálne nijako neprekážajúcej.



Ja som ju dobíjal preventívne po každom druhom výjazde. Konektor pre napájací adaptér je umiestnený z vrchnej časti spodnej rámovej trubky takmer v oblasti stredového zloženia. Toto umiestnenie je pomerne logické, ľahko prístupné a nehrozí znečistenie ani pri jazde v daždi. Navyše napájací konektor je chránený gumenou záslepkou.



Kedy budete za elektromotor naozaj vďačný?


Asi v živote každého cyklistu prišla aspoň raz tá chvíľa, kedy si povedal, že by v daný moment uvítal, keby ho niekto potlačil. Môže ísť o krízu počas naozaj dlhého výjazdu, silný protivietor, extrémne a nečakané stúpanie, alebo len chuť udržať sa s výkonnostne lepšími kamarátmi v kopcoch.

Myslím, že neexistuje dôvod, prečo by cyklisti mali byť na “elektrikárov” zatrpknutí. Voľba elektropohonu vo forme asistencie nie je predsa žiaden podvod spáchaný na ostatných cyklistoch. Nie jeden otec by sa rád vydal na celodenný švih so svojím nadupaným synom, no nechce trápiť ako seba, tak ani syna.

Ani jeden by si taký výjazd asi poriadne a hlavne úprimne neužili. Preto aj tu si viem predstaviť použitie elektrobicykla. Ja som asistenciu elektromotora ocenil hlavne v naozaj silnom protivetre.



No aj tak som sa mi často stávalo, že v snahe byť čo najskôr doma som išiel mierne nad 25 km/h, kedy som teda išiel takpovediac za vlastné. Ale ak som si potreboval aspoň na chvíľu oraziť, stačilo spomaliť a nechať polovicu výkonu za vás odšliapať elektromotorom.

Tak budem teda rýchlejší alebo nie?


Áno aj nie. Záleží od viacerých faktorov. Či idete z kopca, po rovine, alebo do kopca. Pri jazde z kopca ste často tak rýchly, ako vám dovolí váš strach. Keďže elektrická Orbea Gain D20 je trošku ťažšia ako bežný hliníkový cesťák, tak áno, je možné, že v zjazde budete rýchlejší. Ak ale očakávate rýchlosť na rovine, tak nie, tu rýchlejší rozhodne nebudete.

Je to práve z už niekoľkokrát spomenutého obmedzenia asistencie do 25 km/h. A budem rýchlejší v kopcoch? Áno, budete. Asistencia elektromotora je naozaj najciteľnejšia práve pri stúpaniach. Je jedno či ide o krátke stojky, alebo dlhšie stúpania.

V stúpaniach, kde som sa o to pokúsil, tak som mal na Strave lepší čas, ako na o niekoľko kíl ľahšom karbónovom cesťáku (samozrejme som ale tieto výjazdy označil ako e-bike). Je tu však jedno ale. Bez námahy to naozaj nebudete mať ani s asistenciou elektromotora.



Rovnako aj prevody budete meniť rovnako často, ako keby ste išli bez asistencie. Výhoda elektromotora možno nie je len v tom, že vám pomáha zaberať. Jeho výhoda je aj v možnosti ísť menšou kadenciou, keďže idete na mierne ťažšom prevode, ako by ste asi išli na bicykli bez elektromotora a polovicu sily za vás vydáva elektromotor.

To samozrejme oddiali únavu a pošetrí nejakú vašu energiu, no rozhodne nie energiu batérie. Takže ak čakáte, že elektrobicykel tie kopce odšliape za vás, tak nie, neodšliape.



A ako je na tom zvyšok komponentov?


Testovaná Orbea je vyskladaná naozaj s dômyslom na kvalitu a funkčnosť. Je na nej 11-rýchlostná mechanická sada Shimano Ultegra s hydraulickými kotúčovými brzdami z rovnakej sady. Tu naozaj nie je čo špekulovať a ani sa na čo sťažovať. Radenie hladké a presné, brzdenie dokonalé a s výbornou možnosťou dávkovať brzdný účinok.



Ergonómia brzdových a radiacich pák je tiež výborná. Kazeta má rozsah 11-32 zubov a prevodníky sú kompaktné, teda s rozsahom 50/34 zubov. Doposiaľ som nespomenul, že k hliníkovému rámu sekunduje karbónová vidlica, ktorá pojme aj širšie plášte, ako sú osadené 28 mm All Season Hutchinsony, takže ich je možné vymeniť aj za nejaký gravel model a pustiť sa aj na hrubší povrch.

Riadidlá, predstavec a sedlovka sú od FSA a pohodlné sedlo je od Prologa v šírke 147 mm. Na zvolených komponentoch by som osobne nemenil vôbec nič.



Plusy:

  • intuitívne ovládanie
  • kotúčové brzdy
  • vnútrom vedené lanká a bovdeny
  • pohodlná geometria

Mínusy:

  • hmotnosť



Záverečné hodnotenie


Ak mám testovanú Orbeu posúdiť ako celok, tak je to naozaj podarený elektrobicykel. Dovezie vás v podstate všade, kam chcete a vládzete. Vďaka elektromotoru dokonca aj tam, kam za bežných okolností vládať možno nebudete. A v tom spočíva jeho čaro. Ponúknuť vám to, na čo ste sa doposiaľ buď neodvážili, alebo to proste nebolo vo vašich možnostiach.

Už žiadne stúpanie pre vás nebude neprekonateľnou prekážkou. Nie je to ale motorka, a rozhodne vás nenechá bez pohybu. Navyše vďaka možnosti uchytenia batožiny či už na vidlicu, alebo zadnú stavbu, môžete podniknúť naozaj dlhé výlety s plne naloženým bicyklom, kde výkon motora oceníte zrejme najviac.

Cena daného modelu sa pohybuje okolo 3 290 € a viac sa dozviete na tomto odkaze.

Fotogaléria k článku

 

Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v novej sekcii Elektrobicykle v skratke.

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

Momentálne sa tu nenachádza žiaden komentár. Môžeš však zanechať Tvoj komentár:

Pridaj komentár