Test: Mondraker F-Podium DC R - to najlepšie na záver

Test: Mondraker F-Podium DC R - to najlepšie na záver

1915 komentárov

bimjeam 25.11.2019 48 fotografií   Mondraker Bicykel Trail Horsky Bike Jesen Bicykel Odpruzenie Horska Cyklistika Enduro Test

Vraví sa, že to najlepšie by malo prísť na záver. V rámci mojej testovacej sezóny 2019 to platí do bodky, najmä vďaka modelu F-Podium DC R, ktorý bol pomyselným zlatým klincom.

 

Nie je nad to, keď sa vám dostane do rúk bike, ktorý vám proste sedí. Ja osobne sa cítim najlepšie na bicykloch, ktoré sú na pomedzí XCM a trailu. Sú to do veľkej miery univerzálne stroje, ktoré sú dostatočne rýchle a ľahké aj na pretekanie a vďaka pár centimetrom zdvihu naviac, ostrejšej geometrii a odolnejším komponentom nelimitujú ani v náročnejšom teréne.

O tom, že takáto kategória bikov má svoje miesto na trhu, svedčí aj kvantum modelov naprieč celou ponukou. Väčšina veľkých výrobcov ponúka aj trailové verzie svojich XC celoodpružených rakiet. V krátkosti spomeniem napríklad modely Specialized Epic, Kona Hei Hei, Orbea OIZ, Scott Spark, Intense Sniper, a tak ďalej. Na túto novú vlnu naskočil aj španielsky Mondraker s modelom F-Podium DC a výsledok je po stránke jazdných vlastností rozhodne viac, než zaujímavý.



Geometria a komponentové osadenie


Mondraker je povestný svojou typickou “forward” geometriou. Dovolím si povedať, že na poli s “low, long & slack” je v podstate priekopníkom, ktorý výraznou mierou prispel k tomu, že bicykle sa začali robiť dlhšie a položenejšie. Výnimkou nie je ani “décečko” postavené na ráme klasického modelu F-Podium. Rám má vďaka 120 mm vidlici FOX Performance hlavový uhol 66,8°, za čo by sa nedávno nemuselo hanbiť nejedno endurko. Zadné vzpery majú dĺžku 432 mm a vo veľkosti M je reach 450 mm. 90 mm hlavovka umožňuje nastavenie agresívnej pretekárskej polohy riadidiel.

Čo sa týka komponentového osadenia, tak ja by som určite vyzdvihol, že Mondraker ponúka veľmi solídny základ trojice najdôležitejších komponentov. Tým prvým je skvelý karbónový rám, tvoriaci základ biku. Druhým je odpruženie, ktoré je od značky FOX a s rámom tvorí vyladený celok. Tretím základným pilierom biku sú poriadne zapletené kolesá, ktoré sú v tomto prípade od značky DT Swiss, konkrétne model XM1700. Jedná sa o tuhé TLR kolesá s priamym výpletom a vnútornou šírkou ráfika 25 mm.



Nenájdete tu nejaké “podrazy” ako napríklad NX kazetu + GX šalter alebo plášte, ktoré nie sú tubeless ready. Pohon je komplet SRAM GX Eagle s výnimkou radenia, ktoré nesie logo NX. To je z môjho pohľadu ale určite rozumnejší kompromis, ako použiť kazetu NX s menším rozsahom a vyššou hmotnosťou. Výnimkou sú akurát brzdy, ktoré dodalo Shimano, čomu sa ja osobne len a len teším. Síce sa jedná o základný model so servo-wave pákami, no lepšie ako základné brzdy SRAM Level. Ostatné komponenty ako riadidlá, predstavec alebo teleskopka nesú logo dcérskej značky Onoff.



Zameraný na trail - maratónec na steroidoch


Veľmi oceňujem, že z osadenia biku a voľby niektorých komponentov cítiť, že o tom rozhodoval niekto, kto na takomto biku aj reálne jazdí terén, na ktorý je určený. Čiže nie je to len o tom, že sa na bike prihodí teleskopka, nakopne vidlica, dá sa o triedu technickejšie obutie a je vybavené. Ako príklad uvediem 760 mm široké riadidlá v kombinácii s 50 mm predstavcom, ktorý má pomerne negatívny sklon.

Predný plášť s rýchlym vzorom v šírke 2,35” alebo prevodník s počtom zubov 34. Z tohto biku cítiť, že pretekársky potenciál nie je zabitý na úkor odolnosti. Nedá mi nevyzdvihnúť aj starý dobrý závitový BSA stred. Hmotnosť biku vo veľkosti M je 12,58 kg, čo vôbec nie je zlé na takto osadený bike.



ZERO - odpruženie na výbornú


So sytémom zadného odpruženia, ktoré nesie označenie ZERO suspension system, som doposiaľ nemal žiadnu skúsenosť. O to príjemnejšie bolo moje prekvapenie, keď som “Podium” prvýkrát prevetral v teréne. Z vizuálneho hľadiska je tlmič atypicky uložený v delenej sedlovej rúre, kde ho pred náletmi blata od zadného plášťa chráni malý integrovaný blatníček.

Dvojica vahadiel tlmič stláča z oboch smerov, čo eliminuje zbytočné pohupovanie pri jazde po rovine. Rovnako dobre systém fungoval aj pri silovom dupaní. Prepákovaný jednočap v takýchto prípadoch má tendenciu padať do zdvihu a húpať. Na tomto biku som mal presne opačný pocit, čím viac silovo ste dupali, tým tlmič viac prituhoval. Napriek tomu pri správne zvolenom tlaku, zadná stavba citlivo reaguje aj na drobné nerovnosti.



Tlmič sa pohupuje len pár milimetrov, no nemá tendenciu sa zbytočne ponárať. Pri väčších nerovnostiach je pruženie dostatočne progresívne a 100 mm zdvihu ma v tomto prípade vôbec nelimitovalo. Ako bonus sa na biku nachádza uzamykanie tlmiča (spolu s uzamykaním vidlice) priamo na riadidlách, takže nehrozí žiadne zmätočné šmátranie rukou počas nečakanej zmeny terénu.

Aby som však neospevoval len kinematiku zadnej stavby, tak ani vidlica FOX 34 Performance rozhodne nehrala druhé husle. Maslový chod a tuhé nohy spríjemňovali prelet nejedným singláčom alebo zjazdom. Jediné, čo mi vadilo, je inverzný chod lockoutu, kde zatiahnutá páčka znamená, že vidlica aj tlmič pruží. Ak ju počas pádu poškodíte, alebo urvete lanko, tak ste dopružili. Toto môže byť na celodennom výjazde úplne zbytočný problém.



Teória v praxi - reálne postrehy z jazdenia


Už v úvode som naznačil, že F-Podium mi sadlo ako prdel na hrniec. Napriek tomu, že môj súkromný bike má odlišnú geometriu, tak “zvykanie si” trvalo asi 5 minút. Stačilo trochu odfúknuť vidlicu, tlmič, plášte, prehodiť 2 podložky nad predstavec a mal som pocit, ako by som na tomto biku jazdil niekoľko sezón.

Príjemným prekvapením bolo aj zistenie, že kolesá sú prerobené na bezdušáky a nič tak nebráni ostrému testovaciemu nasadeniu počas októbrového babieho leta. K veľmi dobre odladenému systému odpruženia zadnej stavby som sa rozpísal v predchádzajúcom odstavci, nespomenul som však, že jazdec má len dve polohy - otvorená a zamknutá.



Kým v prípade prvej sa jedná o normálny full, v druhom prípade sa bike zmení na totálny pevňák, ktorý neprepruží ani centimeter. Tento mód som využíval pomerne často počas asfaltových presunov a stúpaní k trailom. Z biku razom dokážete vycucať maximum vynaloženej energie. Myslím, že by sa tu uživila aj nejaká “medzipoloha”, no v praxi ma tento on/off setup v podstate nijako neobmedzoval. Jazdné vlastnosti zodpovedali geometrii, čo preložené do praxe znamená, že na rýchle traily je tento bike ideálny spoločník.

V kopcoch vás zbytočne neoberá o energiu a v technickejšom teréne máte veci plne pod kontrolou. Podkopnutá vidlica, široké rajdy a krátky predstavec robia bike dobre ovládateľný, krátke zadné vzpery zase obratný. Vďaka krátkej hlavovke dokážete vydupať aj strmé stojky bez toho, aby vás dvíhalo na zadné. O dva centimetre zdvihu naviac vpredu, väčšie balóny a teleskopka umožňujú hravo prelúskať aj technickejšie úseky.



Páči sa mi, že na biku je aj 34z prevodník, ktorý ponúka aj ťažší prevod do rýchla. Často na takomto type bikov zvykne byť aj 30z prevodník, ktorý zabíja pretekársky potenciál. Na takomto biku však nie je žiadny problém zvládnuť aj rýchly maratón v tempe, so záverečným špurtom na cieľovú pásku ako na HT-čku. Jediná chybička krásy je o niečo vyššie položený stred, nakoľko je rám identický aj pre F-Podium so 100 mm prednou vidlicou. Na strane druhej na trailoch som vďaka tomu omnoho menej chytal pedálmi zem a kamene.



Aby som však len nechválil, našlo sa aj pár detailov, ktoré by som ja osobne zvolil inak. Tým prvým je sedlo Fizik Gobi. Na túto tvrdú dosku si asi v živote nezvyknem a mám podozrenie, že na “décečku” je len preto, lebo má na bokoch zapustené červené detaily, ktoré pekne ladia s dizajnom rámu. Druhým mojím ponosom je plášť Maxxis Rekon Race na prednom kolese, ktorý v jesennom počasí s kopou lístia stráca trochu dych.

Trochu vyšší vzorok a 3C zmes by mu určite prospela. Ale možno, že to ohrdnuto píšem len preto, lebo som preletel v náklone na koreni cez predné koleso a dal riadnu “papulu”. Tretím a čisto subjektívnym nedostatkom je farebný dizajn rámu. V dobe, kedy letia rôzne plynulé farebné prechody, živé a chameleónové farbičky, prípadne surové raw trubky je kombinácia bielej, červenej a čiernej na tomto inak tvarovo veľmi pohľadnom biku z môjho pohľadu módneho policajta tak trochu out. Každopádne toto na jazdné vlastnosti vplyv mať aj tak nebude.



Plusy

  • hravá geometria
  • dobre zvolené komponenty s ohľadom na určenie
  • výborne odladený systém zadného odpruženia
  • bezdušové kolesá DT Swiss

Mínusy:

  • nepohodlné sedlo
  • predný plášť skôr do sucha
  • trochu vyššie položený stred




Komu by mohol takýto bike sedieť?


Na záver tejto recenzie si dovolím prehlásiť, že Mondraker F-Podium DC R je zatiaľ najuniverzálnejší nízkozdvihový sériovo osadený bike, aký som mal doteraz možnosť jazdiť. Určite bude sedieť náročnejším výkonnostne orientovaným jazdcom, ktorí sa nechcú vzdať maratónov, no zároveň je ich druhým domovom trail. Rovnako tento bike určite bude sedieť aj všetkým tým, ktorí nepotrebujú zbytočne veľa zdvihu a hľadajú bike s progresívnou geometriou a výborne odladeným zadným odpružením. Mondraker v tomto prípade namiešal naozaj výborný mix, s ktorým sa mi bude ťažko lúčiť. V každom prípade som rád, že som si zas o niečo rozšíril obzory a mal možnosť otestovať systém ZERO, ktorý fungoval na jednotku s hviezdičkou a kinderkom.



Ak vás testovaný model zaujal, jeho MOC je 5 499 €. Kompletnú špecifikáciu nájdete na tomto odkaze.

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

Laro22 25.11.2019 (16:51)

1


Velmi zaujímavý bike, len škoda tej ram výbavy

 
dodes 25.11.2019 (22:28)

1


Cube TM modely davam do pozornosti

 
double 26.11.2019 (09:05)

1


tie maloobchodné ceny Mondrakeru brat s rezervou. Mondraker bežne už v strede sezóny dáva na bicykle aj 30% zľavy. Zadný blatník treba upravit podla seba lebo ten čo je tam originál je malý a stále lieta bordel na tlmič. Každopádne geometria a odpruženie nadčasové ktoré posunuli moju techniku zase o niečo dopredu.

 
Boo_boo 25.11.2019 (16:13)

0


Len by som doplnil, že na našom trhu bude ponúkaný v dvoch prevedeniach, s kolesami Mavic a kolesami DT SWISS ako v teste. Model s kolesami DT SWISS budeme mať v ponuke v priatelnejšej cene 3850 €, naskladníme v priebehu januára.

 
N/A Boo_boo 26.11.2019 (07:11)

0


Zneje to ako odkaz sponzora tohot clanku . Bike krasny recenzia dobra mozes byt spokojny

 
Boo_boo N/A 26.11.2019 (08:44)

1


Tak pod Mondrakermi je vacsinou prvy prispevok o tom ako je tam ustrelena cena tak som rovno chcel napisat, ze to tak hrozne v tomto pripade nebude a je to predajny bike. koniec reklamneho hlasenia

 
N/A Boo_boo 26.11.2019 (08:48)

1


Cena je uplne v pohode, ten za 5.5k si vezmem ja a zene bude stacit ten slabsak za 3.8k na vianoce

 
Donkey Boo_boo 29.11.2019 (13:50)

0


Tá cena 3850 je myslím úplne OK. Skôr mi chýba v ponuke model výbavou medzi týmto a top modelom DC RR.
Alebo treba urobiť aj akčnú cenu na RR

 
rastorb 25.11.2019 (17:46)

0


farba je super moja oblubena kombinacia , len skoda ze sa tak nerobi aj vo zdvihoch 100-100.

 
bimjeam rastorb 26.11.2019 (09:06)

0


Vymeníš vidlicu za 100 mm a máš

 
murko444 25.11.2019 (21:13)

-5


Tento príspevok vyhodnotili používatelia ako nekvalitný, a preto sa nezobrazuje. Klikni sem ak si ho želáš napriek tomu zobraziť.
 
bimjeam murko444 25.11.2019 (21:46)

1


Ale no tak, keby fotím bike na závesnej váhe z desiatich krokov, tak by na displeji len ťažko bolo niečo vidno

 
milos21 bimjeam 26.11.2019 (10:09)

1


Niekto už nevie do čoho by zbytočne pichol...

 
vlastoch milos21 26.11.2019 (19:08)

0


tá hmotnost nasvedcuje skor tomu ze bajk vazili s 3 kolesami

 
N/A murko444 26.11.2019 (11:01)

0


Paranoja

 
Pridaj komentár