HT v technickom teréne – naozaj sú veľké zdvihy potrebné?

HT v technickom teréne – naozaj sú veľké zdvihy potrebné?

12259 komentárov

wiedrzensky 23.04.2020   Trail Horsky Bike Rock Machine Hardtail Horska Cyklistika

Nasledujúci článok nemá za úlohu dávať univerzálne rady, ani zbytočne mudrovať. Je len osobným zamyslením bikera, ktorý sa roky preháňal na (celo)pevných bicykloch, aby následne s rastúcim vekom presedlal na vysoké zdvihy.

 

bike ht

Je to už pár rokov, čo sa v rámci globálneho cyklistického trhu oddelila nová, sviežejšia vetva enduro a trailbikov. Veľkí hráči vychádzali z toho, že nie každý cyklista je „hrotič“ a chrt naháňajúci sekundy vo výšľapoch hore kopcom. Väčšina si jednoducho chce užiť voľnejšiu jazdu a pobyt na čerstvom vzduchu. Sám som sa ostatne do tejto skupiny zaradil po takmer dekáde pretekania v XC a (hlavne) vďaka moderným trailbikom som znovu objavil radosť z cyklistiky. Pred pár rokmi som si zakúpil enduro bicykel a užíval si predovšetkým jazdu z kopca, na ktorý som sa dostal „za svoje”. Nič to však nemení na tom, že sa občas sám seba pýtam, či sú veľké zdvihy naozaj nevyhnutné a či je enduro bicykel z hľadiska celoročného využitia pre mňa naozaj to pravé orechové.

bike ht

„Pevňák” – základný kameň bikingu


Spomenutá otázka sa občasne náhodou vynorí v mojej mysli, no naposledy som sa nad ňou vážnejšie zamyslel koncom predchádzajúcej sezóny na jeseň, keď som v krátkom časovom slede testoval niekoľko hardtailov a sezónu som zakončil na XC stroji Rock Machine Torrent s jasným odkazom na trailovú geometriu a zdvihom vidlice 120 mm. Nie je to tak dávno, čo sme sa preháňali na celo-pevných bikoch a o takýchto zdvihoch sme ani nechyrovali. Veď prvá odpružená vidlica, na ktorej som jazdil, bola elastomerová Manitou Magnum R so zdvihom 72 mm, pričom sestra v tej dobe jazdila na bicykli s prvou generáciou Rock Shox SID a zdvihom 50 mm!

bike ht

Nehovoriac o šírke riadidiel a extrémne úzkych plášťoch. Dnes už je samozrejmosťou, že aj bicykle strednej triedy majú pomerne kvalitné odpružené vidlice so zdvihom aspoň 100 mm. Takými číslami pred pár rokmi disponovali zjazdové vidlice, aktuálne už má viac aj tohtoročný model spomínanej Rock Shox SID. Obrovský posun, samozrejme, nastal aj v geometrii, použitých materiáloch a komponentoch. Hlavové uhly sú voľnejšie, riadidlá širšie, brzdy účinnejšie, pneumatiky sa robia z niekoľkých zmesí a tak ďalej a tak ďalej. Technologický pokrok sa zastaviť nedá a účelom tohto článku nemá byť nostalgické spomínanie ani adorácia starých časov.

bike ht

Niekto by okrem toho mohol namietať, že s pokrokom sa posunuli aj limity pretekárskych tratí a všeobecne narástol trend vyhľadávania singletrailov, no to tiež nie je úplne pravda. Ťažké traily sa jazdili aj v minulosti (a nemyslím tým len ikonický North Shore v kanadskom Vancouveri, šlo to aj u nás), rozdiel je len v spôsobe, rýchlosti a neposlednom rade pohodlí, ktoré nám moderné bicykle pri jazde na nich ponúkajú. Navyše nepatrím k ľuďom, ktorí nariekajú nad tým „aké to majú dnešné decká jednoduché“, práve naopak. Je skvelé, že vďaka technickému pokroku je cesta k lepšej zručnosti pre mnohých bikerov o dosť kratšia. No netreba zabúdať ani na staré časy a občas si neuškodí pripomenúť, že keď to šlo na „kostitrasoch” vtedy, pôjde to aj teraz.

bike ht

Existuje jeden bike pre všetko? 


Dostávam sa ale k obligátnej otázke, ktorú si pokladá nejeden aktívny biker: „Existuje naozaj jeden bicykel na všetko?” A čo keď je to práve hardtail? Občas mám pocit, že v súčasnosti môže byť práve hardtail tou univerzálnou odpoveďou na túto „zapeklitú” otázku. Pred niekoľkými rokmi boli stelesnením surovosti kostitrasy, na ktorých sa jazdilo len preto, lebo vtedajšie „celopéra” boli buď funkčne nevyhovujúce, alebo finančne nedostupné, prípadne oboje. Hardtail v minulosti nič neodpustil, no dnes to už dávno nie je pravda. 

bike ht

Prečo netreba hardtail zavrhnúť?!


Je samozrejmé, že pevný bicykel nie je riešením pre všetkých, no má svoje nesporné výhody, na ktoré sa nedá pozerať len tak cez prsty. Na prvom mieste je konštrukčná jednoduchosť, vďaka ktorej nám odpadá časť servisných úkonov. Výmena ložísk vie byť pri niektorých zložitejších systémoch pruženia  „osinou v zadku”, nehovoriac o tom, že nie každý má možnosť a schopnosti servisovať si bicykel v domácom prostredí. Vďaka absencii zadného pruženia sa, samozrejme, šetrí na hmotnosti bicykla, čo je nespornou výhodou pri jazde do kopca. Nakoniec netreba zabúdať na jednu z najdôležitejších predností hardtailov, a tou je nižšia cena. Netreba si klamať, napriek tomu, že mi pri prezeraní súčasnej ponuky obľúbených výrobcov občas vytečie slinka, vždy musím nakoniec robiť kompromis a hľadieť aj na stav účtu.

bike ht

S odstupom času som naozaj vďačný za roky strávené v sedle hardtailu, pretože si spätne uvedomujem, že ma veľa naučil. Bez zadného odpruženia je menší priestor na jazdecké chyby, čo môže hrať vo váš prospech, a to nielen vtedy, ak s bicyklovaním len začínate. Hardtail vás núti sústrediť sa o čosi viac, precízne rozmýšľať nad výberom stopy a načasovaním, namiesto toho, aby ste to bezhlavo napálili do rockgardenu, alebo inej tažkej sekcie trailu. Musíte dbať na správnu jazdeckú pozíciu, čo vaším zručnostiam len pomôže. Pobáda vás k tomu, aby ste boli pedantnejší pri práci s telom, pretože odpustí neporovnateľne menej chýb. Nemusí to nutne znamenať, že to z vás spraví lepšieho jazdca, ale pre mňa (a verím že mnoho ďalších) to znamená zvýšenú dávku zábavy a skvelý pocit, keď zdolám ťažkú prekážku. Nehovoriac o tom, že keď zvládnete náročný trail v sedle hardtailu, zatiaľ čo sa vaši parťáci trápia na celoodpružených bicykloch, vydobijete si obrovskú dávku rešpektu.

bike ht

V jednoduchosti je krása


Ale ako by mal podľa mňa vyzerať ideálny pevňák, čo znesie aj nemožné? Každému, samozrejme, vyhovuje niečo iné, no pár kľúčových parametrov tu predsa len je. Ideálny je stroj s trailovou geometriou, teda s dlhším rázvorom kolies a položeným hlavovým uhlom, okolo 65-67°. Zdvih od 120 do 150 mm a široké pneumatiky s agresívnym dezénom (2.3” a viac). Čo sa týka materiálu, tak oceľ poskytne väčšie pohodlie ako hliník, najlepším materiálom je titán, no to už sa týka predovšetkým garážových producentov bicyklov. Tu sme pri základných parametroch sériových bicyklov zrejme skončili, čo však, ak chceme posunúť level o trochu vyššie? A samozrejme, že chceme! Prvá na rade by mala byť určite teleskopická sedlovka. Pri celoodpružených strojoch nám vzadu pomáha tlmič, no v tomto prípade plnia funkciu tlmenia len pneumatiky. Prerábka kolies na bezdušové by tak mala byť úplnou samozrejmosťou, v ideálnom prípade aj s výstuhou pneumatík v podobe „nudlí” pre možnosť jazdiť nižšie tlaky. No a v neposlednom rade netreba zabudnúť na „kotviace prvky” v podobe kvalitných štvorpiestových bŕzd.

bike ht

Pevňáky však nie sú pre každého, je to ich údel, a tak je to zrejme aj dobre. Dobrovoľne si vybrať spôsob jazdy, ktorý vašu aktivitu sťaží, to totiž neocení hocikto. Ja osobne nedám na hardtaily dopustiť. Prevažnú časť sezóny síce odjazdím na odpruženom bicykli, no oceňujem jednoduchosť a extra výzvu, ktorú jazda na pevnom ráme ponúka. Mam rád, keď výjazd nie je len „vypnutím” mozgu, ale skôr prehodením výhybky. Keď sa musím intenzívne sústrediť a vybrať si tú najhladšiu líniu. Núti ma to jazdiť precíznejšie a mať tak nad bicyklom kontrolu za každých okolností. Tempo je, samozrejme, o niečo pomalšie, no zábavový faktor je o stupeň ďalej! Nie som navyše nútený riešiť žiadne ďalšie nastavenia tlmiča, stačí len nasadnúť a ísť. V jednoduchosti je krása.

Zdroj fotografií: Ján Nemec

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

JoeDXB 23.04.2020 (17:06)

12


Jo. Tiez som presedlal. Po 3r na HT. Na moje prekvapenie, postupne mi pribudaju nove PR v technickych zjazdoch! A to sa pritom nijako spcialne nesnazim. Mam za to ze HT ma nuti vberat lepsie-rychlejsie stopy. Ano obcas este dostanem poza usi od pevnej zadnej stavby ale aspon viem ake prasa som bol na fulle

 
ppi JoeDXB 24.04.2020 (08:10)

0


Ja by som tipoval zlu casomieru.
V zjazde HT nikdy nebude take rychle ako full. Ziskas vo vyjazdoch.

 
phercek ppi 24.04.2020 (13:04)

0


Skor by som povedal, ze ziskas na rychlosti v zjazdoch ked mas full suspension. Full suspension znamena lepsiu prilnavost a trakciu. Takze mozes ist o trocha rychlejsie bez toho, aby ta smyk vyhodil zo stopy. Ale pre mna je full suspension skor o pohodlnosti na rovinkach a do hrbolatych kopcov.

 
galerida JoeDXB 27.04.2020 (07:32)

0


Presne taký istý záver som vyvodil i ja. FULL spraví z každého dolu kopcom jazdca o triedu lepšieho - odpustí kopec chýb, zadok poberie často nemožné - na HT by už človek letel cez rajdy x-krát. Ak ide o ťažký terén je isto full lepšia voľba, pre mnohých čo sa nevedia kontrolovať aj o mnoho bezpečnejšia. Mňa teší to, že i keď idem dolu na HT pomalšie, mám z toho o mnoho lepší pocit, väčší zážitok. Subjektívne na HT letím, na fulle že aká pohoda - stopky ale ukazujú presný opak. A ešte dodatok - vždy závisí od toho, kde kto jazdí, lebo na 150 zdvichoch jazdiť v okolí Dunajskej stredy je dosť divné, ale zase ak chlapík vybehne do kopcov na Oravu, tak je to úplne OK. Ja som predal môj 140 staršiemu pánovi do Šamorína, lebo chcel pohodlie na cyklovýjadoch - aj to chápem a je to úplne v pohode.

 
AdMich 23.04.2020 (16:07)

6


Hmmm. Super článok. Ja som prešiel zo 130/130 FS na HT so 100mm, dal som tam teleskopku a absolútne nič mi nechýba. Úlohu zohráva aj terén, kde človek jazdí samozrejme....ale aj tak neľutujem, že som späť na HT.

 
vlcak 23.04.2020 (20:09)

5


Toto sú tu také kecy ,ktoré sa tu už raz preberali.Ja mám aj full aj HT
a jazdím na nich podla nálady a podla toho kde chcem ísť.A tieto
blbosti neriešim.Každé kolo má niečo do seba a jedno určite nestačí,
dokonca ani dve,niekomu ani tri.Pre mňa ideál DH/AM/EN/HT.
Všetky si užívam.Každé má svoje gule.

 
ace_9 vlcak 23.04.2020 (20:22)

17


Presne! Ludia su hlupi. Niektori dokonca vyberaju kazdych par rokov auto a porovnavaju velkost, motory, vybavu, ceny a v podstate preberaju vzdy to iste dokola. A ja len vzdy hovorim: Kupte si nejake to rodinne SUV a aj nejaku tu MX-5-ku alebo GT86 a nebudete musiet riesit blbosti. Kazde auto ma nieco do seba a jedno urcite nestaci, dokonca ani dve, niekomu ani tri. Pre mna ideal velke SUV/male sportove/luxusny sedan. Vsetky by som si uzival...

 
wiedrzensky vlcak 23.04.2020 (21:01)

10


Budem hadat, ze ty si ten článok ani necital?

 
murderer vlcak 26.04.2020 (19:21)

0


Najlepšie mať ešte aj 6 domov a vždy podľa nálady bývať v jednom z nich a potom v druhom atď.

 
Gusto0 23.04.2020 (21:04)

5


nemam co dodat najviac sa mi pacila cast "ako by mal podľa mňa vyzerať ideálny pevňák, čo znesie aj nemožné"
pamatam si ked som jazdil na 26" 1,9" nabombovanych kolesach, geometria snad cetneho biku, vpredu RST-cka co pruzila (netlmila) tak jeden vyjazd po mazani. dnes sa na ocelovom fullharde s 29" 2,35" kolesami citim pohodlnejsie a aj dolu kopcom to lepsie ide vdaka geometrii.

 
ace_9 23.04.2020 (20:40)

1


Inak myslim, ze je akutny nedostatok poriadnych skoro-enduro hardtailov. Kazdy vyrobca ma vo vyssich az velmi vysokych cenovych kategoriach hlavne zavodne XC hardtaily na 29" kolesach, ktore so stupajucou cenovkou maju iba viac a viac karbonovych dielov a viacere by na ceste so schopnym dupacom zahanbili aj lacne cestaky. Ale najst nieco poriadne do terenu na pluskovych kolesach, co nie je postavene len cisto s ohladom na rychlost v miernom terene a na ceste je pomerne velky problem. Samozrejme pri celoodpruzenych je vyber obrovsky, ale preco neexistuju hard-tail ekvivalenty?

 
Summit ace_9 23.04.2020 (20:46)

0


Existuju len treba hľadať.

 
ace_9 Summit 23.04.2020 (20:53)

-2


Mohol si nejake priklady dat Lebo ano, existuju, ale je ich velmi malo oproti XC so zavodnou geometriou alebo tym celoodpruzenym. Vela vyrobcov dokonca ani take modely nema... A preto treba hladat medzi u nas menej znamymi znackami. Ako keby v nasich koncinach nebol dopyt, tak nie je ani ponuka...

 
wiedrzensky ace_9 23.04.2020 (21:04)

0


Trailovych ht nájdeš aj u vacsich výrobcov. S am/en ht to he horsie, ale tak čo si spomeniem tak commencal, chromag, norco ale ani jeden u nás nemá zastúpenie pokial viem

 
ace_9 wiedrzensky 23.04.2020 (21:12)

0


Tak tak, myslim tie AM HT. Este potom sa najde par od vyrobcov ako Marin, Dartmoor, Ragley, Whyte, Vitus, Nukeproof... Ale fakt vacsina u nas horsie dostupna alebo vobec. Preco aj ti globalnejsi vyrobcovia nemaju bikey tohto typu? Napr. Kellys sa celkom snazi aspon s Gibonom. Ale to je skor vynimka potvrdzujuca pravidlo.

 
double ace_9 23.04.2020 (21:16)

6


Keby mám miesto a peniaze šiel by som do nukeproof scout. Odjazdili s ním aj megavalanche. Každopádne k enduru biku sa hodí viacej gravel. Kto by chcel druhy bike. Môj názor. Keby jazdím to čo väčšina fóra mám práve trailovy HT a určite by stačil aj gro ľuďom čo vlastnia fulla. Niekedy krútim hlavou keď vidím ako ľudia na tych fulloch zjazduju asfaltovú zvaznicu. To je ako keby ísť na SUV do obchodu len veľmi malá.cast využíva potenciál svojich bicyklov. Každopádne by mi dalo základy ale celoročne by som ho nemohol jazdiť a určite aj autor

 
ace_9 double 23.04.2020 (21:56)

1


Dufam, ze mas na mysli tu istu osobu ako ja Blake Samson je jednoducho kral! GMBN tak priebezne sledujem a ta jeho osobnost tam robi minimalne 50% sledovanosti. A suhlasim, ze vela ludi s fullmi v skutocnosti full nepotrebuje Take su aj moje (aj ked skromne) osobne skusenosti. Ale ako som aj pisal, viaceri ich maju kvoli pohodliu a tomu, ze prejdu vacsie vzdialenosti a narocnejsi teren s mensou namahou, resp. mensim pocitom unavy. Co je podla mna v pohode. Hlavne ako napr. Strenki hore pisal, tak v jeho pripade to je dokonca plne opodstatnene, ze uprednostnuje full. Zaroven aj ked uz clovek minie viac prachov na bike, tak nech je to aj vidiet a na com je to lepsie vidiet nez na poriadnom fulle To tiez ludom nezazlievam.
Inak ohladom tej asfaltovej zvaznice som nedavno isiel mestom a ako som prichadzal relativne pomaly k takym trom schodkom, tak som videl dvoch chalanov na nejakych peknych fulloch v neonovych farbach ako pred schodkami pekne zosadli a bikey zniesli. Tak som to pred nimi skocil (na HT samozrejme), aby som im ukazal Aj ked priznam, ze to boli fakt nizke schodky a nebolo to podla mna nic impresivne (uz som stary a opatrny na nejake sialenosti), ale dufam, ze aspon trosku im to prislo blbe, ze na tych svojich raketach zosadali

 
kondvi ace_9 23.04.2020 (23:15)

3


Mam doma aj HT aj full obidva XC 100mm zdvihy a môžem ti povedať že keď zamknes ten full je krasne tuhý a naopak aj keď je odomknuty a máš nafukany dobrý sag tak sa zbytočne nezanara alebo naopak veľmi pekne pohltava tie nerovnosti a je jedno či jazdis hodinu alebo päť. Moja skúsenosť pri porovnaní bicyklov z rovnakého "žánru" je že radšej hliníkový full ako karbónové HT pri XC ak si ideš teda jazdu užiť a netrenujes na maratóny a tak isto by som volil aj pri trail bicykloch. Repas tlmiča 60€ raz za rok ťa nezabije a čapy a ložiská premazes aj doma a tie vymenis raz za 2-3 čiže o moc drahšiu údržbu by som tam zas nevidel 🙂

 
ace_9 kondvi 24.04.2020 (06:47)

1


No mozno raz sa predsa len necham zlakat Uvidime co bude o rok dva.

 
Robio kondvi 24.04.2020 (09:35)

3


Ked sa o tlmic aj vidlu staras, cistis, mazes nohy vnutrocne, tak za beznych podmienok z mojich skusenosti servis nepotrebuju tieto komponenty. Po 5 rokoch som repasoval tlmic, ktory bol jazdeny vsade aj blato, ale prikladne som sa on staral a olej bol ako novy aj tesnenia nezodrate. Treba opravovat ked je problem, nie kedy to povie servisna knizka. Tie servisne hodiny vyrobcov su absurdne, su nastavene tak nizko aby zabezpecili funkcnost aj ked na tento komponent kasles a jazdis blato, dazd, prach proste hlava nehlava, ked sa staras, vydrzi nasobne viac.

 
milos21 Robio 24.04.2020 (11:21)

0


A to je ten problém. Píšeš, že sa príkladne o zadnú stavbu staráš, teda o všetko. Ja sa o ňu nechcem vôbec starať. Nech má len 2 stavy - celá alebo zlomená. Aj starostlivosť o vidlu je vopruz. A o pohon sa starám tak, že ma časovo moc neobmedzuje...

 
Robio milos21 24.04.2020 (12:01)

0


Ja nespominam zadnu stavbu. Jedine co na biku robim je ze osprejujem klzne vonkajsie plochy, par krat zapruzim a utrem to cele aj s bordelom handrou, asi minuta roboty. Vidla ma lepsi chod, nenici sa tolko atd, maximum benefitu za minimum casu.

 
roleta ace_9 24.11.2020 (13:40)

0


trek stache,roscoe. marin, jones

 
Tonek ace_9 24.04.2020 (00:14)

1


Ano dartmoor hornet je fajn, moj prvy realny bajk a zvlada aj korene aj nejake tie skoky a dropy + napriek vahe sa na nom dobre slape aj do kopca

 
XxOliverxX ace_9 24.04.2020 (21:23)

2


Pozri sa na moj bike je to nieco na ten styl

 
ace_9 XxOliverxX 25.04.2020 (08:24)

0


Velmi pekny

 
Summit XxOliverxX 25.04.2020 (09:32)

0


Paradicka👍

 
palo14 23.04.2020 (22:22)

1


Tiez mam 29" hardtail, dava 200 km po asfalte, lesy, traily, nosenie na chrbte, proste vsetko. Keby mam garaz kupim si cestacik aj full ale takto je hardtail ideal bike. Aj ked niektore traily su raz a stacilo do konca zivota

 
SuperMarioCannondale 24.04.2020 (11:56)

1


*** Urobte niekto test - Trať o dĺžke napr. 500 - 1000 m ísť dole aj hore a na HT aj na FULL. A porovnať časy aj pocity. ***

 
kondvi SuperMarioCannondale 24.04.2020 (13:26)

1


Toto by som tu uvítal niake fun videa na tento štýl, inšpirácia od GMBN lebo tie videá každý 3tí týžden o tom čo si máš obliecť keď ideš von začínaju byť strašne nudné a opakujúce sa.

 

Na youtube je viacero porovnani na rovnakej kopcovitej trati so stnjnakym jazdcom.
Ful bol dole kopcom rychlejsi, no hore kopcom bol rychlejsi hardtail. Kedze hore kopcom ides dlhsie, prida to podstatne na proemerke, dole kopcom ak sa da prislapnut na menej tazkom terene, tak mozes ist este rychlejsie ako full, takze v konecnom dosledku bol na rovnakej trati rychlejsi hardtail.

 
imajoros 24.04.2020 (14:28)

1


Vsetko ma svoje pre a proti. Jak HT tak full. Nechapem na co tolko clanokov o tejto teme. Nech si kazdy urci co je jeho priorita, co chce jazdit, kolko chce na bike minut a kupi si.

 
oliverrevilo 24.04.2020 (14:51)

1


Ja som toĺko špekuloval,či využijem full pri mojich 55 rokoch,až som ku HTčku zbrklo dokúpil aj full Canyon.
A robia mi radosť oba.Mám rád rýchlosť,tú si užijem na žiletke a HT. A na neurone sa nebojím vybrať sa do poriadne náročného terénu,kde som predtým dával zabrať brzdám a teraz tlmičom. Takže za mňa treba mať nie 2,ale aspoň 3 biky...😀.

 
ace_9 23.04.2020 (19:21)

0


Mna by aj celkom zaujimali dovody ludi, ktori si kupuju celodpruzene bicykle, resp. tych, ktori ako ja preferuju hard-taily. Kedysi som predpokladal, ze si celodpruzene bikey kupuju hlavne fajnsmekri, ktori ocenia lepsiu prilnavost v narocnom terene a jednoduchsiu prejazdnost terenom, ktory je na hardtail uz fakt prilis. No skor som zistil, ze ludia maju zadne pruzenie radi hlavne kvoli vyrazne vyssiemu pohodliu a kvoli tomu, ze to je cool a high-tech Niezeby na tom nieco bolo zle (tiez mam veci, ktore nepotrebujem, len sa mi zdaju super). Ale bolo by pekne vediet dovody kupy celoodpruzenych vs pevnych bikeov u sirsieho publika. Ja som napr. nikdy celoodpruzeny nemal a ani som v podstate nikdy nechcel aj ked moja r- teda kostrc... by to odpruzenie niekedy ocenila Ale kedze zas tak vela toho nenajazdim a bike je cisto taka mensia zabavka, tak mi staci hard-tail. A aj pomerne rad robim vsetko potrebne na bikeu sam a ocenujem u veci robustnost aj za cenu par negativ, ktore to prinasa.

 
milos21 ace_9 23.04.2020 (19:38)

7


U mňa je to jednoduché prečo HT - jednoduchosť, hmotnosť a jednoduchosť s dôrazom na jednoduchosť

 
myrech milos21 24.04.2020 (14:02)

0


a lepsie sa nosi na pleci

 
phercek ace_9 23.04.2020 (21:06)

2


Celoodpruzeny z dovodu pohodlia na hrboltych "rovinkach" a velmi hrboltych/kamenitych kopcoch. Dole brehom mi to az tak moc nechyba lebo tak ci tak nesedim na sedacke.

 
ace_9 phercek 23.04.2020 (21:15)

1


A narocnejsi servis nevadi? Ci to nie je az take zle? Ja mam tak trochu fobiu aj z toho, ze zacne nieco vrzgat, pukat a podobne. Neviem zniest skoro nic okrem odvalovania pneumatik

 
phercek ace_9 24.04.2020 (00:31)

0


Bicykel ma 5 rokov. Zadna stavba nikdy nevrzgala. Po 2.5 roku zlyhala rapkacka na zadnom kolese. Asi o dalsich 6 mesiacov zlyhalo stredove zlozenie. Potom som roztrhol zadnu spodnu vidlicu ked som pumpoval (toto by sa asi nestalo na HT). Potom zlyhal zadny tlmic (toto by sa isto nestalo na HT ). Jazdievam asi 3500 km rocne AM plus/minus asi 1000 km podla toho aky je rok. V blate a velkej zime nejazdim.
Takze nejaka udrzba naviac oproti HT s tym je. Podla mna ziaden problem, ale ci ti to za to stoji tebe si musis rozhodnut ty
Ovela viac casu stravis s menenim brzdovych oblozeni, kotucov brzd, dofukovanim kolies a lepenim defektov a menenim/udrzbou retaze. A to mas aj na HT. Obcas (raz za pol roka?) dofuknut zadny tlmic je nic.

 
ace_9 phercek 24.04.2020 (06:42)

0


No to neznie zle. A take to vsade spominane vyberanie a cistenie, pripadne vymena lozisk zadnej stavby? Pripadne servis tlmica?

 
phercek ace_9 24.04.2020 (11:05)

0


Take pravidelne udrzby som nikdy nerobil. Ked som zlomil zadnu vidlicu tak som kontrolval lozkiska zadnej stavbyi a boli OK. Jedno z nich sa trosicka zadrhalo tak som ho oddekloval vycistil a namazal, ale pochybujem, ze to bolo uz treba. Mozno ten zadny tlmic sa pokazil lebo som no nikdy neudrziaval inak ako utretim spiny z jaho vonajsej pohyblivej casti, ale vazne poclhybujem, ze vymeny maziv v tlmici chybali pretoze ked som ho po pokazeni rozobral tak vnutri bol perfektne cisty. Planujem sa viac pozriet na to co sa tomu tlmicu stalo, ale teraz este neviem pricinu. Na vonok sa to prejavilo tak, ze "rebound dampening" prestal fungovat.

ALE: Ja nejazdim v blate a v mraze. Dalej ja neumyvam bicykel ked to nie je nutne z dovodu pridanej hmotnosti blata na bicykli pretoze ja verim tomu, ze umyvanim bicykla sa dosiahne iba zanesenie vacsieho mnozstva vody a spiny do lozisk. (A tiez bude bicykel vypadat krajsie, ale ja pouzivam bicykel na jazdenie a nie na nahananie bab.) Jedinu pravidelnu udrzbu co robim je: kontrola natiahnutia a mazanie retaze. oskrabanie olejoveho prachu z viackolecka/prevodniku/prehadzovacky, kontrola tlakov v pneu a asi tak raz za 6 mesiacov v tlmicoch, vymena brzdovych dosticiek a kotucov, ladenie brzd a utretie prachu z pohyblivych casti tlmicov a iba v pripade lacnych prednych vidlic aj naolejovanie vonkajsej pohyblive casti tlmica.

 
mgm ace_9 24.04.2020 (09:00)

0


presne toto riesim aj ja

 
Strenki ace_9 23.04.2020 (21:15)

2


Viem ti odpovedať za mňa. 6 sezón na HT, potom mi bolo umožnené vymeniť rám za full tak som doplatil tlmič, že vyskúšam. Rád jazdím dlhé trasy, rád vyhľadávam technický terén, ktorí jazdia spravidla enduristi a po celom dni v sedle určite nie som na fulle taký rozbitý ako na HTčku. Viac pohodlia, fakt človek nie je taký vyhrkotaný po 5-8hodinách. Podľa časov na pretekoch a segmentoch som aj rýchlejší na fulle, hlavne čím dlhší pretek, tým viac mi ostane "stamina" a dokážem dlhšie íst vysoké tempo a nevypne ma.
Možno si raz kúpim ešte HT ako doplnok, ale zatiaľ, kým mám iba 1 MTB tak radšej full.

 
ace_9 Strenki 23.04.2020 (21:41)

0


No, pre niekoho ako ty, kto toho odjazdi fakt vela, tak to dava zmysel (som si hovoril: "5-8 hodin? wow! radsej nebudem spominat moje +-2 hodinove vyjazdy..."). V takom pripade full beriem ako plne opodstatneny a urcite aj k sutaznym vysledkom pomoze.

 
jammin ace_9 23.04.2020 (22:45)

4


Podla mna absolutne spravny nazor ale napriklad ja som po cca 15 rokoch v sedle stale ostal pri HT (aj ked ano, top model na danu dobu a dnes stale velmi kvalitny). A to som dlhe roky jazdil dlhe maratony, 4x dlha Salzka, bezne vyjazdy vela krat cez 3 a viac hodin. Napriek tomu pre mna vzdy rozhodlo ze 95% casu travim v Malych Karpatoch pri BA kde podla mna je HT vrchovito dostatocne a ano k tomu benefity cena, vaha, jednoduchost, efektivita.

 
ace_9 jammin 23.04.2020 (22:56)

0


Tak ty si skalny fanusik HT To je spravne. A veru tiez dobra poznamka, ze aj teren hra svoju ulohu. Ak ma niekto na okoli same polnacky s povrchovou upravou od traktorov, tak je jasne, ze raz skonci pri tom fulle. A samozrejme cena tiez hra velku rolu. To v podstate aj beriem ako taky faktor, ktory hra ulohu skoro vo vsetkom. Teda pre beznych smrtelnikov

 
ppi ace_9 24.04.2020 (08:06)

0


Pre HT aj cena. Zakladny neznackovy full dostanes za cenu dvoch vcelku schopnych HT.
Ale ked sutazis full ti umozni nahanat sekundy na rychlejsich zjazdoch, zvladat useky kde si s HT na hrane alebo sa vysypes.

 
myrech ace_9 24.04.2020 (13:58)

0


jeden z dovodov mozu byt chrbtica/bolave krize - teda pohodlie, aj ked potencial bajku nevyuziju naplno, tak si uziju aspon bezbolestnu jazdu

 
XxOliverxX 23.04.2020 (22:26)

0


Uplný súhlas, nemám čo vytknúť.

 
ibexca 24.04.2020 (07:10)

0


Vdaka za clanok

 
imajoros 24.04.2020 (08:47)

0


Prave som kupil Kona Honzo. Tiez trailove HTcko..kupoval som cez jeden cesky e-shop ale pozeram ze ho ponuka aj Alza.sk u nas.

 
mgm 24.04.2020 (09:11)

0


k clanku asi tolko , ze pekne fotky

 
Robio 24.04.2020 (09:20)

0


Nedam dopustit na celopero. HT hrkotalky by som nechcel jazdit.

 
Daniel Seidl 24.04.2020 (10:26)

0


Výborný článok, s veľkou časťou názorov súhlasím!

 
pepe80 24.04.2020 (11:35)

0


Ja som jazdil zo zaciatku HT, ale hned som presel na EN aj ked jazdim len v okoli BA. Dovod je pre mna jasny: na akomkolvek traily som na EN rychlejsi ako na HT (s vynimkou vyslapov). Aj ked by stacil mozno nejaky Trail/AM, tak kvoli rezerve mam EN so 170/160mm. Aj na obycajnom Patbojarovi mam rezervu podla kruzku max 20mm a to nemam nejaku makku vidlu, ani tlmic. Len si proste uzivam korene, kamene, drobne skoky atd. A o BK traili ani nehovorim. A vo vyslapoch zapnem shapeshifter a mam aspon "fake XC" geometriu. Neviem si predstavit, ze by som zacal jazdit znova na HT. Pretekarske ambicie nemam.

 
radoslav.spisiak 24.04.2020 (22:17)

0


Na pol roka som mal pozicany karbonovy full, nesedelo mi to.
Mam dva biky.
Karbonovy 29" s trailovymi karb rafkami a 2.2 plaste. Bike ma rovnych 10kg. Prejdem s tym absolutne vsetko. Trail nejazdim..
Druhy bike mam tiez mtb karb s pevnou karb vidlicou. Na nom mam v predu 27,5 x 2.4 a v zadu 26 x 2.26, s hustejsimi stredovymi pasmi na plasti. Ten pouzivam na tocenie km po ceste a lahsi teren.
Mam rad pevnu jazdu, jednoduchost , vsetko v terene si uhladim sám.
Roky som jazdil na bajku kde vidlica hned odisla, a pruziny som nahradil pevnou plast. trubkou, takze hardtail s odpruzenou je u mna viacmenej full

 
petrikmarian 25.04.2020 (09:51)

0


ono je to o potrebách jednotlivca. potreboval som nejaký univerzálny bicykel, jazdím asfalt, poľné cesty vhodné pre gravel a občas si zajazdím aj v lese. takže voľba bola jednoznačná. ht so zdvihom 100 mm. na tom dokážem odjazdiť všetko, čo jazdím. na asfalte zablokujem vidlicu. asfalt využívam hlavne ako spojku medzi jednotlivými úsekmi poľných ciest či prejazdov medzi lesnými úsekmi. preto sa mi toto riešenie zdá pre mňa ideálne.

 
husovskyt 29.04.2020 (16:11)

0


Len ma tak napadlo kam zaradit biky, ktore su officialne HT ale maju predsa akesi pruzenie aj vzadu bud vdaka ohnutiu karbonu alebo mini tlmicu napr. Trek Supercaliber. Taketo pruzenia su dnes uz dost bezne aj na graveloch alebo niektorych cestakoch napr. Spesik Roubaix.
Alebo tie fully, ktore maju uzamykatelny tlmic ...

 
wiedrzensky husovskyt 29.04.2020 (18:19)

0


Zamykanie na FS bikoch je bezna vec.

Supercaliber by sa dal oznacit ako softail, bezne sa tento nazov pouzival na ramy ktore disponovali tlmicom s nizkym zdvihom, pripadne tuto funkciu plnila nejaka forma elastomeru. Pamatam si ze ceska titanova kultovka morati mala softail bez capov.

 
Pridaj komentár