Shimano vs. licencie na Micro Spline náboje

Shimano vs. licencie na Micro Spline náboje

Možno ste aj vy postrehli, že úvodné nadšenie s príchodom 12-rýchlostných sád Shimano XT a SLX vystriedalo mierne rozhorčenie nad nedostupnosťou orechov na existujúce náboje. Prečo je tomu tak?

Licenciou na nový typ orecha disponuje zatiaľ len hŕstka výrobcov a pre bežného spotrebiteľa, ktorý nekupuje model 2020, ale iba túži po upgrade, to môže do veľkej miery znamenať zbytočné komplikácie, ak nemá “správnu” značku náboja. Viacerí bikeri sa to snažia riešiť buď použitím XD kaziet s rozsahom 10-50 alebo 12-rýchlostných kaziet s rozsahom 11-50, ktoré sú kompatibilné so Shimano HG orechom. Oboje riešenia však majú určité úskalia, medzi ktoré patrí napríklad o niečo menší rozsah, absencia technológie hyperglide plus alebo vyššia cena.



Prečo je tomu tak?


Dôvodov, prečo sa Shimano nerozhodlo uvoľniť licenciu pre všetkých výrobcov hneď, ale udeľovať licencie postupne, v prvom rade výrobcom OEM kolies (osádzané na nové bicykle s logom výrobcu bicykla) miesto producentom nábojov určených na aftermarket, je hneď niekoľko. V prvom rade s predstavením sady XTR si Shimano chcelo ponechať spolu so značkou DT Swiss (ktorá sa podieľala na vývoji tohto nového štandardu) v prvom roku určitú exkluzivitu a monopol na trhu.

S predstavením sád XT M-8100 a SLX M-7100 s ročným odstupom bola priorita dodať nové sady a náboje prednostne na modely 2020. Tým pádom licencie dostali značky ako Mavic, Newmen (dodáva kolesá pre nemecké značky napr. Cube), Fulcrum a potom menšie “garážovky”, ktoré ponúkajú skôr exkluzívne kolesá ako je napríklad značka Extralite alebo Industry Nine. Tu sa zviezli aj niektorí ďalší výrobcovia, ktorí používajú náboje s vnútornosťami značiek, ktoré boli licencované. Sem môžeme zaradiť Syncros, Bontrager (používa vnútornosti nábojov DT Swiss), Reynolds a ENVE (používajú prebrandované náboje Industry Nine).



Našli sa dokonca aj výrobcovia, ktorí sa snažili obísť patent. K tým môžeme zaradiť značku White Industries, ktorá prišla v vlastným systémom orecha s 13-timi planžetami (polovičný počet ako Micro Spline orechy), ktoré sú kompatibilné s Micro Spline štandardom. Jediným problémom je, že aby to orech po funkčnej stránke zvládol, musí byť vyrobený z titánu, čo v konečnom dôsledku predraží cenu náboja.



Kto vlastne má náboje a Micro Spline orechy v ponuke?


Ak teda zvažujete výmenu pohonu za 12-rýchlostný, alebo skladáte nový bike, nápomocný vám môže byť zoznam výrobcov zapletených kolies, resp. nábojov, ktoré sa dajú v tejto chvíli reálne objednať.

  • Shimano: náboje k sadám M-9100, M-8100, M-7100 a mimosériové náboje MT 901, MT 510, MT 500, XT sety kolies M-8100 a M-8120
  • DT Swiss: XRC 1200 SPLINE, XR 1501 SPLINE ONE, X 1700 SPLINE, X 1900 SPLINE, XMC 1200 SPLINE, XM 1501 SPLINE ONE, M 1700 SPLINE, EX 1501 SPLINE ONE, E 1700 SPLINE, FR 1950 CLASSIC, orechy pre náboje 350 a 240, 180
  • Mavic: XA 35, XA, XA ELITE, XA PRO, XA ELITE CARBON, XA PRO CARBON 35, CROSSMAX, CROSSMAX ELITE, CROSSMAX PRO, CROSSMAX ELITE CARBON, CROSSMAX PRO CARBON, DEEMAX DH, DEEMAX ELITE, DEEMAX PRO
  • Newmen: EVOLUTION X.A.25, EVOLUTION A.30, EVOLUTION A.35, náboj Gen2
  • Industry Nine: Grade 300, Enduro 310C, Enduro 305, Trail 270, Ultralite 240C, Ultralite 235, Back Country 360, Back Country 360C, Back Country 450, Trail S Hydra, Enduro S Hydra, náboje Hydra
  • Fulcrum: RED METAL 5 29, RED FIRE 5 27,5, RED ZONE 5 29, RED ZONE 7 29, E- METAL 3 29, E-METAL 3 27,5, E-FIRE 3 27,5, E-FIRE 5 27,5, E-METAL 5 29, E-METAL 5 29
  • Extralite: náboje HyperBoost R, HyperCamber2, HyperRear2
  • Bontrager
  • Reynolds
  • ENVE
  • White Industries




Videné prototypy - Made in EÚ aj z ďalekého orientu


Väčšina veľkých značiek, ktoré zatiaľ nedisponujú licenciou na Micro Spline, má v súčasnosti vyrobené prototypy, ktoré sa sem tam niekde mihnú. Z tých, ktoré sme mali možnosť vidieť, či už na výstave Eurobike 2019 alebo na sociálnych sieťach, patria napr. britský HOPE, nemecký Tune, Novatec alebo taliansky Damil Components. Za zmienku určite stoja aj “aliexpressové” možnosti v podobe orechov ZTTO alebo QR nábojov Fast ACE, ktoré podľa všetkého vyrába značka Joytech, do portfólia ktorej patrí aj u nás známa značka Novatec.



Dokedy to takto bude?


Stará múdrosť vraví, že žiadna kaša sa neje taká horúca ako sa uvarí a podobne je to aj s uvoľnením licencie pre ostatných výrobcov. 13. septembra Shimano potichu na svojej facebookovej a instagramovej stránke zverejnilo neurčitú informáciu, že s potešením oznamujú, že vzhľadom na stále sa rozširujúci dopyt po licenciách, rozširujú portfólio licencovaných značiek. Netrvalo dlho a viaceré značky ako HOPE sa na svojich weboch pochválili, že k 1. 1. 2020 oficiálne padá licenčné obmedzenie a po tomto dátume budú reálne dostupné ich náboje a orechy štandardu Micro Spline.



Ak teda zvažujete upgrade pohonu vášho bicykla a jediné, čo vás doteraz brzdilo, bola nedostupnosť Micro Spline orecha na náboj vášho zadného kolesa, vedzte, že s odbitím polnoci posledného dňa tohto roka tomu bude koniec .

Ak vás táto tematika zaujíma, prečítať si môžete aj súvisiace články:


Zdroje fotografií: bikerumor.com, r2-bikecomponents.de
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up26thumb_down comments 36 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Micro Spline – japonská odpoveď na sady SRAM Eagle

Micro Spline – japonská odpoveď na sady SRAM Eagle

Hlavným zámerom tohto počinu je umožnenie použitia kaziet, ktorých najmenší pastorok začína na desiatich zuboch v snahe navýšiť celkový rozsah kazety. S klasickým, dlhoročne zaužívaným orechom Hyper Glide (HG) toto totižto možné nie je.
Koľko vydržia komponenty – starostlivosť, servis a výmena

Koľko vydržia komponenty – starostlivosť, servis a výmena

Cyklistika nie je úplne lacná žáležitosť a človeku vŕta v hlave, čo vlastne bicykel, resp. jeho komponenty znesú a kedy ho čaká prípadný servis alebo výmena.
Video: MTB komponenty - čo sa mi osvedčilo v sezóne 2020 play_arrow

Video: MTB komponenty - čo sa mi osvedčilo v sezóne 2020

Aj keď bola sezóna 2020 dosť špecifická, rozhodne sa nejazdilo menej, práve naopak. Takže nové komponenty dostali zabrať a mnohé obstáli na výbornú.
keyboard_arrow_up