Test: RockShox SID Ultimate 2021 – v jednoduchosti je krása

Test: RockShox SID Ultimate 2021 – v jednoduchosti je krása

SID je už legenda medzi pretekármi, ale vo svojej novej podobe toho prináša ešte viac. A tým nemyslím len nízku hmotnosť...

Ak sa niektorá vidlica stala synonymom pre rýchlu jazdu, tak je to zrejme model SID od RockShox. V tomto názve je tu s nami už poriadne dlhú dobu a pre mňa kedysi predstavoval taký ten bikerský sen, hlavne v legendárnej modrej farbe. Človek to obdivoval na bikoch iných a dúfal, že niekedy sa snáď podarí...

Za ten čas prešiel tento modelový rad mnohými zmenami, rovnako sa menili aj názvy. Ja som minulú sezónu jazdil verziu RL na biku Felt, neskôr sa ku mne dostala aj najvyššia verzia Ultimate na Blizze. Na oboch ma nadchlo prevedenie DebonAir a patróna Charger 2, ktoré boli ako stvorené aj pre náročnejšie terény, a to všetko pri rozumnej hmotnosti. Model Ultimate bol nastavený dokonca na 120 mm, čo pekne ladilo so zameraním biku. Akurát prišiel čas dať po zime modrú SIDku prečistiť a doplniť olej k nám do servisu, keďže už to nebolo ono, ale dovtedy som si vážne „chrochtal“. A presne vtedy prišla nová krabica...

SID SL – pre gramárov


Ešte než sa pozrieme na konkrétny model, možno by bolo dobré spraviť trochu poriadok v názvosloví, keďže v RockShox to dosť pomenili. Momentálne sa robí SID v dvoch prevedeniach – SID a SID SL. Verzia SL je stavaná vyslovene na nízku hmotnosť a pre použitie na top XC úrovni. Tam nájdete verziu SID SL Ultimate a lacnejší SID SL Select+. Spoločné sú 32 mm vnútorné nohy a offset 44 mm, pričom hmotnosť vyššej verzie je 1 326 g, resp. 1 468 g. Obe vidlice majú ostro rezané hrany so snahou minimalizovať materiál, kde sa dá, bez výrazného vplyvu na tuhosť – všimnete si to aj na spodných nohách, kde nájdete vybratie podobné ako u vidlíc Fox Step Cast.



Najväčší rozdiel tvorí patróna – vo verzii Ultimate je nové prevedenie Charger Race Day, kde sa výrazne ušetrila hmotnosť, model Select sa spolieha na prevedenie Charger RL. Čo možno niektorých poteší je fakt, že nová patróna je spätne kompatibilná s vidlicami SID a Reba do roku 2014. Ale to by aj stačilo o gramárskom prevedení, mne totiž prišlo niečo iné...



Tak trochu iný SID Ultimate


Mohol som si na test vybrať a siahol som radšej po verzii bez prívlastku SL so zdvihom 120 mm. Tu sa totiž skrýva vidlica, ktorá možno doteraz v ponuke tak trochu chýbala. Už pri vybalení ma ako prvá upútala mohutnosť, za ktorú môžu nové 35 mm hrubé vnútorné nohy. Takže už je vám zrejme jasné, že tento SID mieri nielen na preteky, ale aj na poctivé traily.



No a hmotnosť? Moja váha ukázala s jemne zrezaným krkom a pevnou oskou 1 524 g. No a model 2020, teda s 32 mm nohami ukázal 1 670 g. Takže rozdiel okolo 150 g v prospech novej verzie, ktorá má navyše ešte o 3 mm hrubšie nohy. Nie zlé...



Poďme sa ale pozrieť na ďalšie detaily. Na rozdiel od prevedenia SL tu napríklad nenájdete vybranie na spodnej časti nôh a samotné vnútorné nohy sú vďaka väčšiemu priemeru zoslabované. Uchytenie na brzdu je robené tak, že už sa automaticky ráta s minimálne 180 mm priemerom kotúča a keďže tento priemer vozím, montáž prebehla bez adaptéra. Korunka je pekne ofrézovaná a anodizovaná, spodné nohy sú v lesklej čiernej. Okrem tejto farby je k dispozícii aj legendárna modrá. V inej verzii ako pre boost už vidlice nehľadajte.



Pozrime sa na tesnenia, ktoré rovnako prešli zmenou. Teraz tu nájdete tesnenia SKF wiper, ktoré by mali priniesť nielen hladučký chod, ale aj vysokú odolnosť proti nečistotám. Vnútorné systémy sú mazané olejom Maxima Plush Fluid, ktorý má opäť za úlohu znížiť trenie a rovnako vidlicu pekne „utíšiť“.

Tento konkrétny model disponuje zamykaním na korunke, k dispozícii je rovnako diaľkový variant. Zmenou prešla aj vzduchová komora DebonAir – po novom by malo byť docielené to, aby vidlica zostávala vyššie vo zdvihu a hneď sa nenorila, čo pretekári príliš nemusia a osobne ani ja. Trochu sa ešte pozrime na samotnú patrónu Race Day, kde sa išlo podľa hesla – čo nie je, nemôže sa pokaziť. Systém sa zjednodušil, na vrchu nenájdete žiadne zbytočné točítka a pod. Je tu len páčka lockoutu (a bleed port pre servis), dole nechýba nastavenie tlmenia.

Systém je naladený podľa toho, čo v RS považujú ako ideálne pre cieľovú skupinu jazdcov. No a, samozrejme, môžete si okrem tlaku vdzuchu doladiť tradične aj progresivitu pomocou tokenov. Len ako príklad uvediem, že prechádzajúci model má hore ešte možnosť nastavenia pomalej kompresie.



A detail, ktorý skutočne poteší – malý blatníček. Táto verzia sa dodáva s integrovaným blatníkom, ktorý sa dá ľahko zhodiť/nahodiť.

Prvé dojmy


To,čo som opísal doteraz, je, samozrejme, skôr teória a po nej musí prísť praktické používanie. Hneď na úvod dodám, že osobne nie som žiadny „ladič“, sledovač grafov progresivity alebo odtrhu. Chcem jednoducho jazdiť, koľko ide a na komponenty sa maximálne spoľahnúť bez ohľadu na podmienky. A vidlica je v tomto prípade komponentom kľúčovým.

Takže model Ultimate 2020 strieda na Blizze Ultimate 2021, prvotný nástrel tlaku ide podľa tabuľky a potom dávam 90 PSI pri 85 kg. Snažím sa hlavne pri prvej jazde vnímať rozdiely, pretože potom už si človek zvykne – hlavne na dobré. Ako prvá ma zaujala citlivosť, ktorá išla opäť hore a vidlica ľahučko skĺza do svojho SAGu, ktorý je ale o niečo menší. Celkovo ale pekne zobe malé nerovnosti a tu je vidieť rozdiel oproti predošlej verzii. Okrem tlaku je dôležité nastavenie tlmenia a tu badať, že sa jedná aj o skutočne pretekárske náčinie. Koliesko je dostupné len s inbusovým kľúčom, ktorý sa dodáva spolu s vidlicou.



Ráta sa s tým, že jazdec si to proste naladí ako potrebuje a potom už hlavne jazdí – ja som problém nemal, postupne som si našiel svoje nastavenie a viac nešahal. Neustáli „štelovači“ ale môžu byť trochu sklamaní, teda ak nemajú po ruke inbus. Trochu sa mi ale zdalo, že smerom k pomalšiemu tlmeniu chvíľu trvalo, než bolo cítiť výraznejší rozdiel v krokoch. Na druhú stranu vidlica o niečo menej syčí aj pri výraznejšom utlmení, takže Maxima Plush asi funguje.

Tradične prvá úloha je zdvihnutie kolesa do výťahu a to opäť ide o niečo ľahšie. Druhá vec, čo si športoví jazdci budú všímať, je lockout. Nemusíme sa baviť len o pretekoch, aj pri dlhom presune či v dlhom kopci mám rád ten pocit, keď sa postavím do pedálov a nič podo mnou nepláva. No a tu badať tiež rozdiel oproti predošlej verzii – lockout je pevný pri búšení do pedálov aj v rámci silového šprintu, ale ak na nej poskočíte, vidlica trochu prepruží. Jednoducho, malá poistka, ktorá tu predtým nebola.

Tak a poďme na zjazd, u nás doma mám už tradične výbornú testovaciu dráhu, ktorú ste mohli okrem iného vidieť aj vo videu s teleskopkou. Tam si zahral ešte model 2020.



Práve sem smeroval aj môj prvý výjazd, aby som si to hneď porovnal. Paradoxne som nebol úplne nadšený a akosi to nebolo ono. Bol to iný pocit, niečo chýbalo. Doma ešte pridávam na tlmení, no hlavne myslím, že vidlica potrebovala aj trochu „zabehnúť“. Ďalšie jazdy už začínam tušiť, že sa mi zase plní ďalší detský sen.



Prvým bodom je tuhosť, 35 mm nohy proste robia svoje a ťažko uveriť, že človek má pod sebou 1,5 kg vážiacu vidlicu. Všetko umocní už pohľad zvrchu, materiál dodáva istotu a hlavne predné koleso ide presne tam, kam chcem. Okrem toho, že je vidlica citlivá, oceňujem, že má väčšiu oporu vo zdvihu. Už verzia 2020 sa mi v tomto páčila v porovnaní s vidlicami Fox a nový Ultimate to ešte málinko zlepšuje. Inak menšie porovnanie s Fox 32 Float SC nájdete na konci testu. Tu sa dá ešte všetko vyladiť pomocou tokenov, ale mne vyhovovalo „továrenské“ nastavenie, kde žiadny nie je. Prečo ho aj meniť, keď vidlica chodí v rámci 90 % udávaného zdvihu (teda ostáva malá rezerva keby niečo), zbytočne sa nenorí a pritom je citlivá. Pritom je na korunke len malinká, pekne spracovaná hliníková páčka, ktorá konečne nepôsobí lacným dojmom. V jednoduchosti je krása...

Zoznámenie s Lectorom


Zhodou okolností sa ku mne dostal do služby nový Ghost Lector. Nechcem tu rozoberať detaily biku, pekne spracovaný test sa nedávno objavil v podaní Bimjeama. Čo mi ale hneď napadlo je, že na tento bike je nový SID ako stvorený. Pôvodne bol Lector osadený verziou SID Select + 2020 s 32 mm nohami, no ten hneď dávam ešte nový dole a putuje sem 35 mm verzia 2021.



A bum... dokonalé spojenie. Nejde len o vizuál, ale aj o jazdné vlastnosti, pretože Lector je svojím spôsobom stavaný na slušný náklad smerom nadol, rovnako je vo verzii XL ideálny pre 120 mm vidlicu. Vďaka sedlovke Eightpins, geometrii a komponentom sa s ním môžete pustiť do skutočne technického terénu a práve v ňom začne úradovať tuhosť a chod nového SIDu Ultimate. Korene, šutre, vymleté korytá, strmé padáky... žiadny problém a riadenie mám stále pevne pod kontrolou, vidlica je krásne stabilná a pritom zobe a tlmí, čo treba. Rovnako nemám vôbec pocit, že by s pribúdajúcou dĺžkou zjazdu výrazne strácala dych a práve tu som pôvodne čakal nejaký výrazný kompromis vzhľadom na Race Day patrónu. Samozrejme, nie je to rovnaké ako na modeli Auron od SR Suntour s patrónou RC2, ktorý som mal dávnejšie a ktorý bol na extra dlhé zjazdy robený. Tiež mal 35 mm nohy, ale to sme boli zase na hodnote cez 2,1 kg a vyslovene v kategórii allmountain/enduro. A keďže posledné obdobie padá samá voda, blatníček robí stále viac a viac radosti.



Môžete si kúpiť aj klasický a primontovať ho pomocou zdrhovačiek, ale takýto integrovaný design v tejto cenovej kategórii je príjemnou a praktickou čerešničkou. Konečne aj v prípade XC vidlice. A to podstatné? Celý takýto „allmountain/XC/trail setup“ je ľahký, takže búchať prevýšenie je radosť, niečo ako otočiť napr. za 3,5 hod Martinky zo Žiliny. Uvedomujem si, že sa bavíme o kategórii „dream bike“, no asi nikto by neodmietal, keby mal možnosť vziať tento stroj do terénu .



RockShox a Fox


Viacerí ste mi už písali, či môžem porovnať Fox 32 Float SC a tento nový SID, takže skúsim, aj keď v tejto novej forme sa už nejedná tak úplne o rovnakú kategóriu. SID v tomto prevedení je totiž jednou nohou v kategórii AM/trail a skôr by to chcelo porovnanie s verziou Float 34. Ale ak odhliadnem od tuhosti a smerom k staršej verzii, tak si stále stojím za tým, že FOX chodí hladšie do zdvihu a celkovo je taký „maslovejší“. Oproti tomu RS nie je taký extra citlivý, no má výrazne väčšiu oporu v strednej časti zdvihu a viac si rozumie s náročnejším terénom. Teraz sa bavím o „továrenskom“ natavení bez nejakého tuningu progresivity a pod. Nový SID ale prináša výrazne lepšiu citlivosť ako predtým a hlavne tuhosť AM vidlice do „chrtej“ kategórie.



Zhodnotenie


SID v 35 mm prevedení asi dokonale pasuje jazdcovi, ako som ja. Teda mám rád preteky, športovú jazdu a s tým spojenú nízku hmotnosť, no pritom jazdím pomerne často aj v technicky náročnejšom teréne. A hlavne vážim cca 85 kg, čo síce nie je veľa, ale význam tuhosti ide nahor v porovnaní so 60-70 kg jazdcami, pre ktorých sú ľahučké top vidlice v podstate robené. Nie som síce žiadny gramár, ale stále dbám na nízku hmotnosť, keďže väčšina mojich výjazdov je kdesi v horách.

Rovnako progresívnejšie geometrie bikov, vložky do plášťov, teleskopické sedlovky a podobné vymoženosti stále posúvajú aj moje limity. Ak je vidlica, ktorá dokáže tieto vlastnosti skombinovať práve tak, ako nový SID, ťažko budem hľadať nasilu negatíva. Možno „ladiči“ budú trochu sklamaní, ale dovolím si tvrdiť, že 99 % jazdcov bude nastavenie sedieť. A rovnako sa otvárajú možnosti pre tých, čo nehľadajú vidlicu na preteky, ale skôr niečo ľahučké pre svoj vysnívaný nízkozdvihový trail bike.



Neviem, či treba zdôrazniť, že sa jedná o prémiový produkt z najvyššej kategórie, čomu, samozrejme, zodpovedá aj cena, ťažko ju teda udávať ako negatívum, pričom nevybočuje v rámci konkurencie. Tá je nastavená na 979 € (1 059 € s diaľkovým zamykaním) a o niečo dostupnejšiu alternatívu tvorí spomínaná verzia Select na hodnote 759 €, resp. 839 € s diaľkovým zamykaním. Tá má inú patrónu, no okrem toho ponúka veľmi podobné vlastnosti, teda rovnaké tesnenia alebo základnú konštrukciu.

Ďalšou otázkou je dlhodobé hľadisko a či sa nejako prejaví "odtučňovacia kúra" na patróne Race Day. Aj tento fakt chcem preveriť a som zvedavý, či bude rýchlejšie badať stratu pôvodných vlastností – napríklad citlivosti. Myslím, že podmienky tomu prajú a zrejme nás čaká zase leto plné extrémov...
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up41thumb_down comments 24 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Novinka: Bezdrôtový systém RockShox - začala nová éra odpruženia?

Novinka: Bezdrôtový systém RockShox - začala nová éra odpruženia?

Máme bezdrôtové radenie, máme teleskopické sedlovky bez káblov. A teraz prišiel čas, aby si svoje miesto našiel bezdrôtový a rovnako automatický systém odpruženia s názvom Flight Attendant .
Test: Tufo Thundero – gravel plášť, ktorý príjemne prekvapil

Test: Tufo Thundero – gravel plášť, ktorý príjemne prekvapil

Otázka výberu gravel pneumatík je v mojom prípade jasná a je to snáď vidieť v chválospevoch, ktoré odo mňa zožali GravelKing-y. Je preto na mieste sa báť mi poslať na test nejakú inú značku, nakoľko som evidentne zaujatý. A predsa to spravili.
Test: Gripy Ergon GA3 - ako málo stačí ku komfortu

Test: Gripy Ergon GA3 - ako málo stačí ku komfortu

Anatomicky tvarované gripy som mal zaškatuľkované ako „tie trekkingové”, ktoré patria na bicykle s kapsičkami a nosičmi. Ortodoxne som odmietal rohy.
keyboard_arrow_up