Test: CTM Ridge Xpert 29” – na trail aj celodenný pojazd s úsmevom
Veľmi univerzálna a dovolím si tvrdiť aj vyhľadávaná kategória je práve allmountain. Slovenské CTM pripravilo na tento druh jazdy model Ridge.
Príjemná geometria na dlhé dni v sedle s cieľom poriadne si zajazdiť na singláčoch, občas si vyskočiť a hlavne zabaviť sa. Toto všetko sa dá zvládnuť, ak máte na to ten správny bicykel. Ja som dostal do testu verziu Xpert a pokúsim sa vám sprostredkovať moje dojmy a postrehy.Rám a komponenty
Ridge by som skôr priradil ku klasickej geometrii. Myslím to tak, že tu nenájdete extrémne uhly alebo extra dlhý predný trojuholník. CTM má výhodu, že bicykle tvoria ľudia, ktorí majú čo to odjazdené.Rám vo veľkosti M ponúka 445 mm dlhú zadnú stavbu, hlavový uhol 67 stupňov a reach 449 mm. Aby som nezabudol, samozrejme ide o model na 29” kolesách so zdvihom 130 mm ako vpredu, tak aj vzadu.
Dizajnu nemôžem nič vytknúť, jednoducho, mne sa vždy páčili surové rámy bez farby. Logo a grafika sú nevtieravé – za to určite palec hore.
Verzia Xpert je „ohádzaná“ v kombinácii Shimano a RockShox. Pružiaca jednotka RockShox 35 gold RL ponúkne nastavenie kompresie a odskoku. Samozrejme, vidlica je vzduchová, takže si ju budete vedieť zladiť podľa svojich preferencií.
Tlmič RockShox Monarch RT3, tiež „vzducháč“, ponúkne odskok a 3 polohy kompresie/lockout.
Náboje, pohonný systém a brzdy tu máme od Shimano. V tomto prípade nechýba kompletná 12-rýchlostná sada SLX už v klasickej kombinácii 32-zubového prevodníka a kazety s rozsahom 11-51 zubov, takže sa dostanete skoro všade za vlastné. Dosť bolo ale katalógových komponentov a čísel, každého určite zaujíma, ako Ridge jazdí a či všetko ladí, ako má.
Výšľap, točky, skočky
Ja ako jazdec - tester mám výšku okolo 177 cm. Keď je dobrý obed aj 66 kíl živej váhy. Podľa výrobcu by som mohol jazdiť aj na ráme veľkosti L. Testovací bicykel je M, pričom moja výška je na hrane a záleží už od jazdca, či preferuje dlhší rám alebo kratší. Osobne mi táto veľkosť neprekážala a bicykel mi prišiel dostatočne hravý. Nemal som z neho pocit, že by bol nestabilný.S nastavením vidlice a tlmiča som vcelku bojoval. Hlavne v prípade vidlice pri 25 % sagu som častokrát dával doraz. Samozrejme, po prifúknutí sa stratila citlivosť, tak by bolo treba nahodiť tokeny, aby vidlica pracovala tak, ako má. Po vyladení si dovolím tvrdiť, že vidlica naozaj pracuje tak, ako má, zbytočne to s vami nebude drncať na zvážnici a na singláčoch bude dobre kopírovať terén. 35 mm nohy sú plusom hlavne v náročnom teréne, kde nebudete mať pocit, že sa vidlica krúti. Osobne som používal aj kompresiu, ktorú som si mierne priškrtil.
Samozrejme, ide o vidlicu, ktorá má super pomer cena-výkon a keďže som zvyknutý na vyššie rady od tejto značky, tak som spozoroval nie až takú citlivosť na malé nerovnosti. Na druhej strane nemôžem porovnávať jablká s hruškami. Tlmič som si nafúkal na klasických 145 PSI, ako som bol zvyknutý z CTM-ka, ktoré som v minulosti jazdil. Tri polohy mi prišli naozaj prehnané v dobrom slova zmysle. Pri presunoch či už na asfalte alebo v teréne je kinematika rámu spravená tak, že na tlmiči som 99 % času používal režim propedal. To jedno percento bolo v rámci testu, či tam bude citeľný rozdiel, no žiadny nebol.
Bicykel naozaj dobre stúpa v každom teréne, určite tomu pomohla aj sada SLX, ktorej test robil Henry. V krátkosti by som to len zhrnul jedným slovom - Shimano. Radenie je naozaj hladké, páčky chodia ľahko a presne, nič nerapoce a nevydáva divné zvuky. Nebol by som to ja, ak by som neskúsil radiť aj počas záťaže a musím uznať, majú to vychytané a funguje to tak, ako píše marketingové oddelenie. Pri strminách sa stačí posadiť na špičku sedla, zatlačiť hrudník k riadidlám a vyšliape to, na čo sú nohy naučené.
Smerom nadol poteší teleskopická sedlovka KS LEV integra so zdvihom 125 mm. Kiežby tu bola dlhšia, taká 150 mm by tu sedela ako uliata. Brzdy Shimano Deore M6000 sa javia ako základné, ale po dobrom zabehnutí som s nimi nemal žiadny problém. Brzdový strmeň dostal resinové platničky a kotúče sú vo veľkosti 180 mm. Určené sú práve pre tento druh zmesi platničiek.
Komu by takáto kombinácia prekážala, nevidím najmenší problém v prehodení kotúča a platničiek za metalické. Bicykel jazdí svižne a nejde o lenivú 29”, ako tomu bývalo pred pár rokmi. Naozaj, kam človek nasmeruje riadidlá, tam pôjde. Táto vec sa mi aj vypomstila hlavne na kamenistejších pasážach, kedy som si neuvedomil, že mám pod sebou „len 130 mm“ a dostal som poriadny defekt. Samozrejme to bolo aj plášťami, ktoré mi prišli vtipné, volal som ich „užovky“. Ide o WTB Trail Boss so šírkou 2,25” vo verzii light. Užovky preto, lebo som zvyknutý na 2,5”, tak to, prosím, berte s rezervou.
Trail Boss som jazdil len na suchu – pre predstavu okolie Pajštúnu, Slalomka, Kamzík, čiže tvrdý klzký povrch. Ich vzor je vcelku hustý a mal som obavu, ako budú držať v teréne. Zadný plášť odvaľoval pekne, predný držal vcelku fajn a po chvíli som zistil limit plášťa. Testovací model mal osadené duše. Od správneho tlaku naozaj záleží, ako sa Xpert správa. Pri vysokom tlaku cca 1,9 baru v teréne plášte dosť odskakujú a už len malá zmena o 0,1 - 0,2 baru bola citeľná, až som bol milo prekvapený. Ak si tento bicykel zadovážite, určite si ho prerobte na bezdušáky.
Posed a postoj je neutrálny, to znamená, že nie ste počas výjazdu extrémne naklonený k riadidlám alebo že by ste počas zjazdu mali váhu na rukách. Toto hodnotím ako plus, hlavne z pohľadu začínajúceho bikera. Skúsenejší jazdec si sadne a bude sa hneď cítiť ako doma.
Tip
Vcelku pozitívne vidím tento bicykel aj v rámci servisu. To, že sú lanká vedené vonkajškom rámu, otvára priestor pre domáceho servisáka. Skrátenie bowdenu alebo výmena za nový nebude také stresujúce, ako keby máte loviť bowden v ráme. Ovládanie teleskopky je vedené vnútrom rámu a čo je výhoda, ide o lanko – to znamená rýchla výmena a ľahká nastaviteľnosť v domácich podmienkach. Budem pokračovať kolesami, ktoré sú na kónusoch a stredovým zložením, ktoré je za závit.Možno jediný špeciálny nástroj, ktorý domáci servisák bude potrebovať pri tomto bicykli, je nástroj na vylisovanie a nalisovanie ložísk vo vahadle a ráme.
Po kúpe by som vám odporučil vyrobiť si blatníček na tlmič a hneď prerobiť na bezdušáky.
Plusy
- Jednoduchý servis
- Neutrálne správanie bicykla
- Pohodlné sedlo
- Shimano sada
- Dizajn a farba
Mínusy
- Teleskopická sedlovka mohla byť dlhšia
- Absencia zadného blatníka
Pre koho by som ho odporučil?
CTM Ridge Xpert by som jednoznačne zaradil do kategórie trail/all-moutain, a to už len vďaka pohodlnému neutrálnemu posedu a geometrii. Človek, ktorý chce mať radosť z jazdy, ktorý za každú cenu nejde naháňať KOMy, ale hľadá to pravé, o čom je bicykel z môjho pohľadu – o zábave, nových terénoch, spoznávaní krajiny a chodníčkov. V prípade agresívnejšieho jazdenia stačí prehodiť dopredu objemnejší plášť a Ridge sa nestratí ani na náročnejších trailoch.Cena testovacieho modelu je 2 199 €, viac sa dozviete na tomto odkaze