Zoznámte sa, značka Wahoo a ich top cyklopočítač ELEMNT ROAM

cepooo 20.07.2020 30 fotografií   Trenazer Cyklopocitac Predstavenie Cestny Bike Cestna Cyklistika Trening Watty

Zvažujete pri kúpe nového GPS počítača, akú značku si vybrať, máte chuť na zmenu alebo vás oslovujú netradičné funkcie? Tieto informácie sa vám budú hodiť.

Tento článok som sa rozhodol napísať, lebo otázky na moju spokojnosť so značkou Wahoo sa množili, tak to tu na jednom mieste pre všetkých zhrniem. Opíšem svoje niekoľkomesačné skúsenosti (najazdili sme spolu už 5 000 km), skúsim vám priblížiť to, ako prechod k značke Wahoo vyzeral, na čo som si ako užívateľ inej značky musel zvykať, čo majú lepšie a čo horšie spracované. Poviem vám, čo z príslušenstva zo starého počítača som využil a čo som musel kúpiť nové. Stručne predstavím základné informácie a vypichnem to najpodstatnejšie.

O značke

Wahoo je z USA a funguje asi 10 rokov. V portfóliu sa zamerali na smart cyklotrenažéry a na GPS cyklopočítače a s tým súvisiace príslušenstvo a doplnky. Na svoje trenažéry sú takí pyšní, že vám to pripomínajú pri každom štarte počítača, dokonca má panáčik aj ten simulátor stúpania.

Ak chcete vedieť, aká nová značka v shope pribudla, dobré je sledovať Instagram MTBIKER_shop, tam sa novinky vždy ohlasujú.

O Wahoo trenažéroch by sa dalo rozpisovať viac, ale na to tu teraz nie je priestor. V skratke len spomeniem, že sa zaraďujú medzi top hráčov v tomto segmente. Mne sa na nich páči ich originálny dizajn a inovatívny prístup, možno ste si všimli napr. ich inteligentný ventilátor, ktorý podľa intenzity šliapania reguluje prúd vzduchu, alebo malý „výťah“ namiesto predného kolesa, ktorý simuluje sklon virtuálnej trate a vy šliapete do kopca ako v skutočnosti.

Ich trenažéry možno často vidieť pri záberoch z rozjazďovania sa tímu Ineos. Trenažérov stačilo, tento rok ich sezóna trvala do apríla a teraz cez leto si od nich potrebujeme oddýchnuť. Verím, že na jeseň nejaký Wahoo trenažér a ich príslušenstvo otestujem a doplním svoje články z tejto zimy (Domáci trenažér - prečo ho používať, ako obmedziť hlučnosť a aké chyby nerobiť a Domáci trenažér - aplikácie, režimy jazdenia, Zwift a ako si vybrať smart trenažér).

Ponuka GPS cyklopočítačov

Orientácia v ich ponuke je jednoduchá. Top model sa nazýva ROAM a menší model BOLT. Rad ich počítačov sa nazýva ELEMNT a sú k dispozícii buď ako samostatné počítače, alebo aj ako sety, bundle, kde nájdete v balení aj ďalšie príslušenstvo, napr. hrudný pás so snímačom a snímač rýchlosti a kadencie.

V každom balení je okrem toho aj plastový držiak na riadidlá, ktorý sa uchytáva inbusom a menší držiak na uchytenie pomocou pások. Ja som si vybral verziu „holého“ počítača ROAM, takže sa ďalej budem venovať tomuto kúsku.

Rozdiel RAOM a BOLT

Na prvý pohľad je hlavným rozdielom veľkosť prístroja. Okrem toho má ROAM farebný displej, trochu lepšiu batériu, 2 rady diód (budem sa im venovať nižšie) a prepracovanejšiu navigáciu. Inak sú si veľmi podobné, oba sa ovládajú tlačidlami, majú navigáciu a vlastné mapy, už podporujú aj Garmin Varia Radar, majú Wifi pre ľahšie nahrávanie jázd napr. na Stravu, okrem GPS aj Galilio a Glonass. Všetky rozdiely nájdete pekne porovnané na ich stránke.

Montáž

Wahoo má svoj vlastný typ úchytu a ak používate napr. Garmin, tak vám nebude tento držiak pasovať. Ak vám je už kúpených držiakov na Garmin ľúto, alebo sú špeciálne robené na vaše karbónové riadidlá, tak sa dá vymeniť len zámok držiaku, alebo môžete použiť redukciu, každý držiak však môže byť iný, nemusí to ísť na každom.

Druhá možnosť je domáca úprava tých Garmin držiakov, nožom zrežete jednu hranu a otočíte ho. To som spravil aj ja, aby som ho mohol používať, kým prišiel originál Wahoo zámok. Počítač držal, ale pri ovládaní bočných tlačidiel sa otáčal. Keď som namontoval zámok typu Wahoo, už bolo všetko fit. To zrezávanie je len dočasné riešenie.

Okrem tejto úpravy som musel vymeniť aj držiak na nadstavce na časovku, tam sa zámok držiaku meniť nedal, nebol pripevnený skrutkami. Držiak na pásky som osadil na MTB (prichytenie gumičkami ako má Garmin je praktickejšie).

Príslušenstvo ANT+

Hrudný pás, snímače kadencie a rýchlosti som využil tie, čo už som mal, je to všetko komunikácia cez ANT+, takže je to kompatibilné. Preto som si nekúpil bundle balenie. Čo som si však ešte dokúpil, bola šnúrka, vďaka nej vám počítač pri páde nezmizne v priekope. Drahšia je asi preto, že sa montuje skrutkou. Malá nevýhoda modelu ROAM je aj to, že nie je taký rozšírený ako BOLT a hľadanie ochrannej fólie na displej mi chvíľu trvalo.

Prvé nastavovanie

Ak ste boli doteraz zvyknutí nastavovať počítač cez jeho malé tlačidlá, alebo cez dotykový displej, tak vo Wahoo použili iný postup. Spárujete si mobil, nainštalujete aplikáciu Wahoo ELEMNT a všetko riešite cez telefón. Pamätám si, ako zložito som predtým musel upravovať svoje hodnoty, ktoré chcem sledovať na obrazovke, tu je to cez mobil super jednoduché.

Rýchlo som si obľúbil možnosť meniť počet zobrazených údajov na mojej obrazovke. Bočnými tlačidlami ich môžete skrývať, alebo odkrývať. Čím menej ich máte na displeji, tým sú ich čísla väčšie, dobrá funkcia pre tých s horším zrakom, alebo ak sa chcete sústrediť len na to hlavné. Nevýhodou je, že údaje potom ľahko číta aj váš súper a vie, keď už nevládzete.

Diódy

Tieto svetielka, pri modeli ROAM v 2 radoch, majú viacero funkcií. Vrchné mám nastavené ako signalizáciu prichádzajúcich áut s využitím Garmin Varia Radaru. Okrem zvukovej signalizácie a varovania na displeji je to ďalšie varovanie. Je to dobrá pomôcka, hlavne ak je na displej horšie vidieť, neskôr sa vám toto varovanie tak automatizuje, že doslova cítite, že ide zozadu auto a nemusíte sa na to sústrediť.

Vo vertikálnom rade si môžete zvoliť, či vám bude svetelne znázorňovať, ako vám stúpa tep, rýchlosť, watty a pod. a podľa vašich zón ich aj farebne zobrazí. Ak sú vysvietené do polovice a zelenou farbou, tak viete, že idete napr. silovú vytrvalosť... Okrem toho diódy fungujú aj pri navigovaní, rozsvietením znázorňujú blížiace sa odbočenie, vrchný rad ukazuje, či odbočiť vľavo, vpravo, ísť rovno...

Navigácia

Ak si vyberáte, kam vás ma počítač navigovať, väčšina možností sa ovláda cez spárovaný mobil. Bez neho sú voľby navigácie obmedzené len na trasy už nahraté v zariadení. Ak si platíte Stravu alebo Komoot, tak s plánovaním trás je to jednoduchčie v tom, že účet Wahoo si s nimi prepojíte a už vám trasy z týchto apiek samé skáču do cyklopočítača.

Mapové podklady sú fajn, iba keď som ich používal na jar vo Vodiciach, občas som musel hľadať správne pomenovanie miesta. Ale potom už navigácia fungovala luxusne, diódky svietili, na mape všetko dobre vidieť. Ten väčší farebný displej je na navigovanie ideálny.

Notifikácie

Čo vôbec nepoužívam je čítanie správ, emailov na displeji. Keď jazdím, tak chcem mať pokoj. Prichádzajúci hovor sa dá počítačom stíšiť, alebo si zastavíte a dôležitú vec vybavíte. Prichádzajúci hovor je vidieť aj vo videu, kde sme vysvetľovali, ako si vybrať GPS cyklopočítač.

Detaily

Kalibrácia powermetra je jednoduchá, na 2 kliky. Ak potrebujete jazdu prerušiť, nie je problém, po vypnutí a opätovnom naštartovaní počítača je všetko v pamäti. Načítanie jazdy, v ktorej chcete pokračovať, chvíľu trvá.

Celkom som si zvykol na používanie tlačidla Lap, meriam si tak watty počas intervalov. Obrazovka, ktorú som si dopredu nadefinoval, automaticky stlačením tlačidla naskočí a sledujem si tak aktuálne watty, tep, frekvenciu a hlavne priemerné a NP watty v intervale. Obrazovku pre stúpania som nevyužíval, bola by super, ak by ukazovala, ako kopec bude pokračovať bez toho, aby musela byť dopredu nahratá trať.

Spracovanie a ovládanie

Wahoo patrí medzi prémiové značky a na kvalite ich produktov to je aj vidieť. Na počítači všetko pekne lícuje, príslušenstvo znesie aj časté používanie. Jedinú výhradu mám na predné tlačidlá pod displejom, na jar v rukaviciach horšie reagujú, hlavne pravé tlačidlo ma rozčuľovalo. Ovládanie pomocou pák radenia Di2 toto vyriešilo.

Bonus

Bez Varia radaru na cesty nevychádzam, kto raz vyskúšal, tak to pozná. Ak ho používate tiež, tak ste možno nevedeli, že ikonka symbolizujúca auto sa dá zmeniť na čokoľvek iné. Logo MTBIKER, Santa Claus, lebka... Ja som si zvykol na symbol lamy, takže zo zadu na mňa občas útočia tieto zvery. Googlite si „Wahoo ELEMNT RADAR Customization“.

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

eloscilatore 20.07.2020 (11:27)

wahoo treba uznať, že ich mapy sú neskutočné. Každý lesný chodníček čo si vyšlapali zajace tam je. Ale kopa funkcií, keď sa nad tým človek zamyslí, sú úplné zbytočnosti, vyskúša ich raz keď to kúpi a už to v živote nepoužije...

ice29 eloscilatore 20.07.2020 (16:27)

Podla inej review pouzivaju OpenStreetMaps, teda tie iste co aj Garmin (a asi vsetci ostatni tiez), takze treba sa podakovat komunite ze tam tieto chodnicky pridava
Na Garmin je zasa jednoduche pridat si vlastne mapy, ja mam napr na Edge pre MTB profil OpenMTBMaps, kde su farbene zvyraznene aj zname traily. Ci to ide aj na Wahoo, to neviem

cepooo ice29 20.07.2020 (17:28)

Dole na mape je jablcko Apple, to nebudu ich mapy? Moc toto neriesim, tak sa pytam radsej

randy cepooo 20.07.2020 (17:45)

Oni su len poskytovatel mapovej sluzby (rovnako ako Google Maps), zdroj map je uplne iny - podla http://gspa21.ls.apple.com/html/attribution.html to je primarne TomTom, OSM a potom kopec dalsich.

marcels cepooo 20.07.2020 (17:46)

To bude asi len v appke, nie v navigácii. Podľa Apple mám navigovať v SK a okolí proste nechceš

cepooo marcels 21.07.2020 (09:34)

Ano v appke...

gwixt 20.07.2020 (12:33)

@radovan192 Ako som sa docital, je mozne pauznut jazdu, vypnut zariadenie a po jeho zapnuti pokracovat v jazde, pokial nie je zariadenie vypnute dlhsie ako 4-5 hodin. Ale ak ma pauza trvat kratsie ako hodinu, tak sa to neoplati vypinat.

Ja mam asi trojrocny Bolt, ktory mam mat o nieco slabsiu vyrdz ako Roam a vydrz s tromi senzormi je viac ako dostatocna na jeden vyjazd (10 hodin by to mozno dalo). Na everesting v mojom pripade to uz ale asi nebude
Ked bol novy tak sa mi zda, ze vydrz bola o cosi lepsia, ale to je pochopitelne.

cepooo gwixt 20.07.2020 (17:22)

Ako pises, vypnes a potom ked znova zapnes, tak pokracujes v jazde. Ten limit 5h som si nevsimol, ale tusim max. som nechal 6h, tak to nemam dlhsie otestovane.

vlastoch 20.07.2020 (20:49)

1. Wahoo predava 4 modely: elemnt mini, elemnt bolt, elemnt, a elemnt roam
2. Nal som elemnt 2 mesiace a vratil som, ten ich barometer bol tragedia, meral uplne nezmysly, pociatocna vyska na rovnakom mieste skakala o desiatky metrov, rovnako tak aj pocas vyjazdu ... a nue, zmenou tlaku pocas vyjazdu to nebolo, ten nerobi rozdiel 20-40m

funtomi vlastoch 20.07.2020 (20:57)

mam element bolt a ta ich nadmorska vyska s barometrom je uplne presna nic neskace, ked som naposledy dal 4x rovnaky kopec na strave som mal vzdy rovnaku krivku

Marian76 vlastoch 20.07.2020 (21:36)

Mne ukazuje dobre, ale ruku na srdce riešiť nejaké metre stále, to musí byť smutný život...

vlastoch Marian76 20.07.2020 (21:54)

*** Príspevok porušil pravidlá MTBIKER a bol preto zmazaný moderátorom ***

Marian76 vlastoch 20.07.2020 (21:55)

Ved som napísal mne funguje, takže som spokojný. BTW. takáto reakcia je asi na zamyslenie...

eloscilatore vlastoch 20.07.2020 (22:55)

mám bolt a keď porovnám výškové metre s garmin fenix 6x čo mám na ruke, tak aj po dlhej jazde je rozdiel tak do 10m výškových, vzdialenostných tak do 100. Ale čo ma pri bolte rozčuľuje je aktuálna rýchlosť. Aj keď mám garmiňácky senzor na oske kolesa, stačí pár stromov a rýchlosť skáče doslova o desiatky. Ten bolt tú rýchlosť viac háda ako meria. Čo je dosť tragické pre dedikovaný "tachometer"

gwixt eloscilatore 20.07.2020 (23:36)

To sa mi nikdy nestalo. Co maju stromy spolocne so signalom zo senzora na kolese? Keby islo o rychlost na zaklade GPS, tak nepoviem.

cepooo eloscilatore 21.07.2020 (09:33)

Mozno zly snimac na naboji, tiez sa mi take nedeje...

p.ferenc.ml eloscilatore 21.07.2020 (16:26)

Tiež mám rovnaký problém ako ty. Snímače asi pôjdem vrátiť a objednám originál

Marian76 p.ferenc.ml 21.07.2020 (17:46)

Ja mam magene snímače a fungujú bez problémov. Tie originál su zbytočne drahé

cepooo vlastoch 21.07.2020 (09:31)

Aktualne maju uz len ROAM a BOLT. Tie vyskove funguju fajn, par metrov neriesim, je to len cyklopocitac, nie profi nastroj na taketo merania.

vlastoch cepooo 21.07.2020 (14:25)

To je ok, mal som rox 10, rox 11, rox 12, lezyne .. vsetky merali vysku presne, plus minus 2-4m, to neriesim ani ja ...
ale rozdiel 20-40m v nejakom bode v priebehu 1-2hod bol brutal, a toto robil pravidelne, tu uz nebolo co riesit, len vratit

cepooo vlastoch 21.07.2020 (19:45)

Jo chapem, ked su vyskove dolezite pre teba, tak potrebujes nieco presne. U mna priorita Radar, watty, tep, kadencia.

vlastoch cepooo 21.07.2020 (20:43)

Ja som niekde pisal o tom ze vyskove su pre mna dolezite ? Co keby si sa naucil citat s porozumenim ? Pisal som len o konkretnej chybe wahoo cyklokomputera ... a ked ma kupeny vyrobok chybu, tak ju reklamujem bez ohladu na to ako je pre mna funkcia dolezita ... kaslat na vadu len preto ze pre mna funkcia nie je dolezita povazujem za debilizmus

cepooo vlastoch 22.07.2020 (08:42)

Tazka debata s tebou

radovan192 20.07.2020 (12:09)

Ahoj, poprosím ešte zopár info:
- aká je reálna výdrž batérie cyklopočítača so senzormi (HRM, kadencia, radar, powermeter)
- je možnosť pokračovať v už ukončenej trase, ktorá je uložená v pamäti? V článku je to uvedené, no nie je to jednoznačné "Načítanie jazdy, v ktorej chcete pokračovať, chvíľu trvá".
ďakujem

cepooo radovan192 20.07.2020 (17:25)

Ako som odpovedal gwixtovi, ide to, nedavaj pauzu, ale pred zastavenim natvrdo vypni bocnym tlacidlom. Bateria je super oproti Garmin 520, ja pouzivam este aj Radar Varia, to dost papa, takze vysledovane to presne nemam. Ale ked strelim, tak nabijem raz za tyzden a to je 10-14h a to tam necakam, kym bude 0%. Pozri nejake recenzie, tam to bude presne.

funtomi 20.07.2020 (20:33)

ma vyznam kupit TICKR alebo je to len "hlupy" merac srdcoveho tepu?

gwixt funtomi 20.07.2020 (20:50)

je to len merac tepu, nic viac

gwixt funtomi 20.07.2020 (20:52)

TICKR X je drahsi a viac "smart" merac tepu, ma to pamat a dalsie funkcie, ale pride mi to skor zamerane na bezcov

tomasspura funtomi 21.07.2020 (08:42)

novy tickr (aj ten "lacny")(Wahoo nadpis je sikmo), na Garmine meria tep aj frekvenciu dychania.

funtomi tomasspura 21.07.2020 (08:54)

hladam to v specifikaciach a nemozem to najst

gwixt tomasspura 21.07.2020 (09:46)

jediny rozdiel medzi TICKR V1 a TICKR V2 (2020) je, ze novy umoznuje viac naraz pripojenych Bluetooth zariadeni (3 vs 1) a vacsia vydrz baterie (500 vs 350hod) .... a iny dizajn

segal333 20.07.2020 (20:42)

Ahoj predpokladám že si niekedy vlastnil alebo vyskúšal aj Garmin. Mňa by zaujímalo aké výhody zavážili že si opustil Garmin (teda keď si nejaký mal) alebo to bola len chuť vyskúšať niečo nové. Ja osobne používam edge od Garmin a tiež mám niekedy chuť vyskúšať niečo nové. Asi je to u mňa len chuť po zmene nakoľko s edge som úplne spokojný.

eloscilatore segal333 20.07.2020 (22:47)

môžem ti ja povedať moju skúsenosť prechodu z garminu 520 na wahoo bolt. Obe zariadenia sú úplne rovnocenné čo sa týka funkcionality, ale baterka 520 vydržala výrazne viac ako bolt (17h oproti ledva 12). Zmenil som len kvôli tomu, že software 520 ma neskutočne vytáčal, zamŕzal, každého pol roka potreboval tvrdý reset. Wahoo ma zase vytáča že sa nespáruje ak nemáš otvorenú appku v telefóne a ak nemáš strava premium, prídeš o kopu funkcionality. A wahoo sa nerozpráva s toľkými appkami ako garmin, napríklad endomondo. Môj ďalší bude zase asi garmin, keďže 530 už má vraj vychytané tie muchy čo mala 520, hlavne má silnejší procesor. Inak neviem či je to pri všetkých wahoo, ale pri bolte čím viac dátových polí, tým rapídnejšie klesá baterka (to som si pri garmine nikdy nevšimol), pri zapnutej mape takmer doslova človek vidí ako ubúdajú percentá.

cepooo eloscilatore 21.07.2020 (09:39)

To som si nevsimol, ze by polia mali vplyv na bateriu. Navigovanie papa viac, to ano...

cepooo segal333 21.07.2020 (09:36)

Urcite chut zmenit po dlhej dobe znacku a potom tie cervene diody na Wahoo, co mi zasvietia, ked ide auto zozadu. Vdaka Garmin Radar.

Marian76 cepooo 21.07.2020 (09:45)

To spojenie s Varia radarom je silno návykové, môžem potvrdiť

cepooo Marian76 21.07.2020 (19:46)

Cakam, kedy sa pripoji nejaka dalsia znacka, konkurencia je vzdy zdrava. Ci ma Garmin patent?

jozeftimulak 22.07.2020 (09:06)

Čaute, ja používam Polar V650. Túto značku skoro nikto nespomína, ale mne sadla .

cepooo jozeftimulak 22.07.2020 (09:11)

Polar bol silny, ked zacali prve tepovky. Pamatam ten ich kosostvorec. Inak volakedy boli tepy, ako dnes watty