Test: Rock Machine Blizz TRL 70-29 2021 – hardtail, ktorý zvládne aj hrubšie zaobchádzanie

Test: Rock Machine Blizz TRL 70-29 2021 – hardtail, ktorý zvládne aj hrubšie zaobchádzanie

Značka Rock Machine predstavila pre rok 2021 nový model Blizz TRL – agresívnejšiu verziu roky používaného Blizzu. Viac o ňom sa dozviete v nasledujúcom teste.

Presne pred rokom som mal možnosť otestovať hardtail Rock Machine Torrent – ekonomickejšiu verziu modelu Blizz. Po skúsenostiach s ním som na jar tohto roku napísal článok o jazdení na hardtailoch v technickom teréne s podtitulom „sú veľké zdvihy naozaj potrebné?“ V záverečných odsekoch článku som popustil uzdu fantázii a vymenoval vlastnosti (pre mňa) ideálneho hardtailu. Keď sa mi koncom septembra dostal na test Rock Machine Blizz TRL – trailová verzia overeného modelu Blizz – moje srdce zaplesalo. Rock Machine ako prvá z tuzemských značiek zachytila globálny trend agresívnych hardtailov. Už samotný pohľad na špecifikáciu bicykla ma potešil, pretože spĺňa zhruba 95 % mojej predstavy. A keďže to bola prvá možnosť osedlať takto postavené „hátečko“, bol som sám zvedavý, nakoľko splní moje očakávania.


Dizajn a geometria

Ako som už spomenul, Blizz TRL je trailovou verziou obľúbeného modelu Blizz. Už na prvý pohľad sa však poriadne líši od štandardného Blizzu. Rám je vyrobený z hliníka Al-6061 T6 a pôsobí robustne a odolne. Uhol vidlice je viditeľne položenejší a vyzerá skôr ako pevná verzia enduro bicykla Blizzard. Testovaný model je najvyšším variantom (jedným z dvoch) Blizz TRL a farebne pôsobí pomerne nenápadne – šedý lak je doplnený zelenými plochami a k tomu vizuálne ladí zelená vidlica DVO Diamond D3. Pre niekoho možno fádne, no na mňa táto farebná kombinácia pôsobí sympaticky.


Rám má pomerne masívnu spodnú rúru a veľmi krátku sedlovú rúru, ktorú ale vo veľkosti L dopĺňa 170 mm dlhá sedlovka. Pri mojej výške by som si vedel predstaviť aj dlhšiu, no už táto verzia poskytuje dosť veľa miesta na manévrovanie v zjazdoch a bude zároveň vyhovovať širokému spektru jazdcov s rôznou výškou. Bowdeny sú dômyselne vedené vnútrom rámu, pričom sympaticky riešený je najmä ich vývod na spodnej časti rámovky. Ide o široký otvor ukončený gumovou záslepkou, čo výrazne zjednoduší servisné úkony. Odtiaľ sú následne vedené vonkajškom – spodkom zadnej stavby k prehadzovačke a k zadnej brzde. Bicykel síce absentuje ISCG úchytmi, ale jeho súčasťou je horné vodítko reťaze. Samozrejmosťou je možnosť osadiť košík s fľašou.


Blizz TRL sa vyrába v troch veľkostiach M-L-XL. Testovaný bicykel bol vysoký 15“, teda L a pri mojej výške 184 cm som na hornej hranici veľkosti. Keď sa na geometriu pozrieme bližšie, tak je celkom jasné, do ktorej kategórie sa v súčasnosti Blizz TRL hlási. Položený hlavový uhol s hodnotou 66° je presvedčivý dôkaz o tom, že tento stroj nesie názov TRL celkom oprávnene. Rázvor 1 222 mm, drop 30 mm a reťazové vzpery v dĺžke 440 mm taktiež zodpovedajú kategórii trailbikov, pričom by sme tento stroj ešte pred pár rokmi mohli nazvať čistokrvným endurom.


Komponenty a osadenie

Blizz TRL 70-29 je jeden z dvoch trailových bicyklov v tomto modelovom rade. O osadení by sa dalo povedať, že je ladené ekonomicky s dôrazom na odolnosť. Tomu zodpovedá aj vysoká hmotnosť bicykla 15,23 kg (bez pedálov vo veľkosti L). O pruženie sa stará vzduchová vidlica DVO Diamond D3, ktorá disponuje nastavením kompresie a odskoku.


Pohon je takmer kompletne v réžii Shimana s odolnou sadou Deore 1x11. Prevodník s 32 zubami dopĺňa kazeta s rozsahom 11-51 zubov. Brzdy sú taktiež od Shimana, konkrétne ekonomický model BR-MT420 v kombinácii 180 mm kotúčov. Kokpit a sedlovka sú od ONE – sesterskej značky Rock Machine. O pohodlie a grip sa stará WTB so sedlom Volt Sport, ráfikmi Sti29 a plášťami Trail Boss 2,6“.


V teréne

Nový Blizz TRL som mal na jazdenie, žiaľ, len veľmi obmedzenú dobu, test navyše prebiehal koncom septembra, kedy je na popracovné jazdenie obmedzené svetlo (týmto sa ospravedlňujem za kvalitu fotiek). Napriek tomu som sa snažil maximalizovať čas strávený s týmto strojom a z jazdenia si odniesť čo najviac poznatkov. Zoznámenie sa s bicyklom prebehlo pomerne rýchlo a to aj vďaka tomu, že má Blizz takmer identickú geometriu ako môj celoodpružený trailbike. Väčšinu času som strávil na novovznikajúcom trailcentre v Žiline na Hradisku, ktoré je prevažne rýchle a hladké s občasnými skokmi. Následne som sa vybral aj na technicky náročnejšie traily v Malej Fatre a testovanie som zakončil na známych enduro trailoch v Bielsku-Biala.


V prvom rade musím spomenúť vlastnosti bicykla pri jazde do kopca. Vďaka pevnému rámu som nemusel riešiť zamykanie tlmiča, a teda ani strácanie sily pohupovaním. Pneumatiky o šírke 2,6“ zároveň poskytujú dostatok pohodlia a trakcie počas šliapania hore kopcom aj na technickejšom traile. Pri dlhších výjazdoch je ale nemožné porovnávať vlastnosti pevného a celoodpruženého rámu. Vysoká hmotnosť a robustné pneumatiky, žiaľ, robia z bicykla trochu „kotvu“ a pri jazde po širokých a asfaltových cestách som mal občas pocit, že stojím na mieste. Bolo mi však jasné, že niekde je nutné spraviť kompromis. Tieto pocity našťastie kompenzoval vhodne zvolený uhol sedlovej rúry a rozsah kazety, vďaka ktorým bolo šliapanie do kopca znesiteľnejšie.


Pri zjazdoch to bola ale trochu iná pesnička. Po zabehnutí som si už na druhom výjazde skúsil na čas otestovať zjazdové segmenty, ktoré mám najazdené na svojom trailbiku a ostal som poriadne prekvapený. Na dvoch z nich som prekonal svoje maximum a v treťom prípade som bol horší len o sekundu. Z hľadiska jazdných vlastností ide o bicykel, ktorý je dostatočne stabilný vo vyšších rýchlostiach a zároveň agilný v uzavretých pasážach. Je samozrejmé, že pevná zadná stavba odpustí oveľa menej ako pri celoodpruženom bicykli, no široké pneumatiky rozhodne pomáhajú robiť jazdu komfortnejšou.


Zásadný rozdiel oproti jazde s fullom je, samozrejme, jasný, pevná zadná stavba vám neodpustí väčšie chyby a treba hľadať optimálnu stopu. Všetky nerovnosti treba tlmiť nohami a cez telo jazdca sa otrasy prenášajú aj do rúk a únava prichádza o niečo skôr ako pri fulle. Znovu však musím podčiarknuť a vyzdvihnúť geometriu, bike ide tam, kam ho nasmerujete a reaguje na každý podnet pri zatáčaní. Rovnako dobrý pocit som mal pri snahe dostať bicykel do vzduchu, premiérovo som si s ním dokonca preskákal 4-5 m gapy na novovznikajúcej freeridovej trati v Žiline.

Z hľadiska jazdenia obstáli všetky komponenty, no boli aj mierne sklamania. Vyzdvihnúť musím chod DVO Diamond D3, napriek tomu, že nejde o najvyšší model z dielne DVO, ide vidlica výborne a nechýbala mi ani funkcia lockoutu. Povedal by som, že charakteristiku bicykla podčiarkla a zo zvolených komponentov rozhodne excelovala. Ako bonus je osadená vstavaným blatníčkom, čo považujem za sympatickú vychytávku. Podobne sa musím vyjadriť aj ku kolesám v réžii WTB, plášte poskytli enormne dobrý grip a ráfiky vzhľadom k obstarávacej cene aj veľmi dobrú tuhosť.

Výnimočne mám však výhrady k radeniu a brzdám od Shimana. Na prehadzovačku Deore som síce počul veľa chvály, ale mňa osobne až tak neohúrila. Radila síce spoľahlivo, ale už od začiatku nie veľmi presne. Rovnako som neporozumel zámeru osadiť 11-rýchlostnú prehadzovačku na najvyšší model Blizz TRL, zvlášť keď je Deore v ponuke aj v 12-rýchlostnom prevedení, čo v prípade upgradovania na vyššie 12-rýchlostné radenie zásadne navýši rozpočet. Podobne ma mierne sklamali zvolené 4-piestové brzdy Shimano BL-MT4100/BR-MT420. Bol som zvyknutý na dobrý chod lacných verzií bŕzd od Shimana, ale zvolený model zaostával s dávkovaním sily v prudkých pasážach. Na rýchlych a miernych trailoch som ale tento problém nepocítil a pravdepodobne by pomohlo aj osadenie metalických platničiek. Brzdy navyše disponujú širšími „dvojprstovými“ páčkami, takže ak ste zvyknutý na brzdenie jedným prstom, je nutné ich posunúť viac do stredu riadidiel.


Záverečné zhodnotenie

Rock Machine Blizz je agresívny hardtail postavený na ekonomicky výhodných, no odolných komponentoch. Vhodne zvolená geometria z neho robí výborne ovládateľný stroj na jazdu dole kopcom, pričom sa nezľakne ani občasnej návštevy bikeparku. Ak by som ho mal charakterizovať jediným slovom, povedal by som, že je rozhodne hravý. Je vhodný ako stroj pre začínajúcich jazdcov, ktorí si chcú užiť najmä jazdu z kopca, prípadne ako zimná verzia trailbiku. Ideálny bike na menej náročné rýchle traily, po upgradovaní na bezdušový systém s vložkou si s ním ale užijete aj technickejší terén.


Mne osobne bicykel z hľadiska jazdných vlastností sadol maximálne, dúfam však, že ďalšia generácia dostane aj tretí – luxusnejší model pre náročnejších jazdcov. Blizz 70 – 29 je osadený dobre - ekonomicky výhodne a s rozumom, no som presvedčený o tom, že tento rám si zaslúži aj luxusnejšiu verziu.

Cena tohto modelu sa pohybuje na úrovni 1 499 €. Viac informácií, vrátane jeho celkovej geometrie a technickej špecifikácie, nájdete na stránke dodávateľa.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Moja zbraň do kopcov alebo trochu „gramárenia“ nezaškodí

Moja zbraň do kopcov alebo trochu „gramárenia“ nezaškodí

Ako vyzerá a jazdí bicykel, ktorý dokáže ponúknuť výhodu v boji s gravitáciou? Alebo keď už výkon nestačí, treba využiť aj moderné technológie a „marginal gains"...
Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Je možné mať jeden stroj, ktorý bude „raketou" na maratónoch a zároveň schopnou alternatívou k trailbiku? V tejto sezóne som skúsil nájsť odpoveď na bicykli, ktorého cena sa radšej nehovorí.
Unboxing: BMC Fourstroke LT ONE – na traily aj maratóny

Unboxing: BMC Fourstroke LT ONE – na traily aj maratóny

Moderný XC bicykel by mal ponúknuť viac, než len rýchlosť. Technicky náročné trate vyžadujú modernú geometriu ako aj vyšší zdvih. Spĺňa toto všetko Fourstroke LT ONE?
keyboard_arrow_up