Test: Husqvarna Mountain Cross 5 - rokmi overená značka
Keď niekto povie Husqvarna, zrejme prvé, čo vám napadne, je buď kosačka, píla alebo motorky. Napriek tomu má značka už slušných 124 rokov a svoje prvé ebicykle uviedli na trh v 2018.
Riaditeľka bicyklového oddelenia Susanne Puelle stála aj za obrovským úspechom značky Haibike, od bicyklov Husqvarna teda môžeme očakávať naozaj veľa. Nám do testu prišiel tohtoročný enduro model Husqvarna Mountain Cross 5 vo veľkosti L.Túto Husqvarnu nepoháňa ale žiadny spaľovací motor, ako je u tejto značky vo zvyku , ale nový elektrický motor Shimano EP8, od ktorého si každý “električkár” sľubuje viac výkonu a úsporu energie z batérie. Batéria integrovaná zospodu rámu neovplyvnila zbytočné “nafúknutie” rámovej rúrky a má kapacitu 630 Wh.
Vypínač je umiestnený na praktickom a ľahko dostupnom mieste vrchnej časti rámovej rúrky, takže vypínanie a zapínanie motoru je pohodlné, pričom displej s funkciami prepínania módov jazdy je netradične umiestnený na ľavej strane riadidiel. Displej je pekne ovládateľný palcom ľavej ruky a po dlhšom študovaní zisťujem, že sa jedná o novinku. Máte tam klasicky 3 módy (ECO, TRAIL, BOOST) plus si môžete pozrieť dojazd, počet najazdených kilometrov, alebo celkový nájazd bicykla. Žiaľ tento displej nedisponuje bluetooth a tak nie je možné použiť aplikáciu E-TUBE, s čím budú spojené ďalšie problémy spomenuté nižšie v článku.
Rám a geometria
Rám so zdvihom 150 mm je navrhnutý veľmi dobre a geometrii sa vyčítať nedá skoro nič. Pri testovacej veľkosti L má zadná stavba 439 mm, rázvor kolies má 1 158 mm, dosah jazdca 641 mm a sedlová rúrka 480 mm. Uhol vidlice 65° bol mierne podkopnutý, no zrejme vďaka tomu sa tieto rozmery javili pohodlné či už pri výšľape ale aj v zjazde. Tlmič aj vidlica disponujú samozrejme lockoutom, čo sa môže hodiť najmä pri dlhých presunoch po asfalte alebo spevnených cestách.Uchytenie motora nie je integrované priamo v ráme, ale naopak je motor oddelený a v mieste, kde sa spája sedlová rúrka so spodnou rámovou je uchytený šróbami. Celý motor je zospodu chránený chráničom. Ako môžete vidieť na fotkách, nijak to bicyklu neuškodilo na dizajne a dokonca sa to dá vnímať ako pozitívum pre neskoršie servisné úkony.
Farebná kombinácia modrej, bielej a žltej je typická pre Husqvarna brand a v spojení s nenásilným dizajnom pútala pozornosť mnohých okoloidúcich. Za vizuál určite dávam palec hore.
Komponenty
Výrobca osadil bicykel spoľahlivým pružením od Rock Shox - vpredu vidlica Rock Shox 35 Gold RL 150 mm a vzadu tlmič Rock Shox Deluxe Select+ s rovnakým zdvihom. Radenie a brzdy sú overená klasika Shimano - tentokrát o niečo nižší rad prehadzovačky Deore. Síce 11 - rýchlostná, no veľmi spoľahlivá aj s uzamykaním ramienka. Brzdy sú taktiež z nižšieho radu MT 420, no to im na účinnosti určite neubralo. 4-piesty a krásny chod bŕzd ospravedlní aj lacnejšie spracovanie páčok. Kotúče 203/180 mm sú už u ebikov štandard alebo priam nevyhnutnosť.Hravý je však nielen v zákrutách a pri technickej jazde, ale aj na skokoch, takže jediné, čo vás bude limitovať, sú vaše schopnosti.Pohon zabezpečuje nový motor Shimano EP8, ktorý je poháňaný batériou 630 Wh. O tomto dlho očakávanom motore ste zrejme už dosť počuli, ale pre tých, čo nevedia, si v skratke povieme pár benefitov. Shimano EP8 poskytne 85 Nm krútiaci moment, čo je o 15 Nm viac ako jeho predchodca. Je o 300 g ľahší a o 10 % menší ako predchodca (E8000). Taktiež udáva Shimano zníženie odporu o 36 %, čím sa má zmenšiť aj jeho hlučnosť a zvýšiť dojazd. Inak počet režimov pohonu ostal pôvodný. A to Eco, Trail a Boost.
Taká zaujímavosť ešte k špecifikácii, bicykel je postavený ako tzv. “mullet” bike, čo znamená, že predné koleso je 29 “ a zadné 27,5 “. Obuté sú obe na plášťoch Schwalbe Nobby Nic o šírke 2,6 palca. Žiaľ nie sú tubeless ready, čomu celkom nerozumiem a najmä, keď ráfiky mali napríklad nalepenú už pásku na bezdušové použitie. Teleskopická sedlovka nesmela chýbať a niesla brand Husqvarna, rovnako ako náboje, sedlo, riadítka či gripy.
Reálne skúsenosti - teda jazda
Ovládateľnosť a obratnosť Husquarny je pri zjazde na moje prekvapenie výborná. 65-stupňový hlavový uhol mi prišiel ako dobrá voľba pre štýl mojej jazdy. Zdvihy 150 mm stačia aj do poriadne rozbitého terénu a menších rockgardenov. Pohodlie zvyšujú aj 2.6 palcové plášte, ktoré nemusíte mať nafúkané na vysoké tlaky a aj vďaka nim ide bicykel cez menšie nerovnosti ako po masle. Zároveň musím vytknúť (týka sa to azda každého výrobcu) výber plášťov na ebike. Jednak sú plášte tenkostenné a ešte sú v nich aj duše a pri trošku drsnejšej jazde je zaručené, že ich prerazíte - čo sa vlastne stalo aj mne .Vďaka 439 mm dlhej zadnej stavbe a mullet kolesám je Husqvarna napriek hmotnosti 24,2 kg veľmi zábavná. V zákrutách sa s ňou narába ľahko a ak máte zvládnuté prechádzanie zákrut, nepocítite rozdiel od klasiky. Bike je hravý však nielen v zákrutách a pri technickej jazde, ale aj na skokoch, takže jediné, čo vás bude limitovať, sú vaše schopnosti. Vyššie v texte som spomínal problémy s displejom...vysvetlím. Zistil som, že mi ukazuje nesprávnu rýchlosť, zrejme kvôli tomu, že bol nastavený na 29” koleso, ale tu sa vzadu nachádzalo 27,5”. Keďže sa nedalo pripojiť k pohonu inak ako cez diagnostiku, nevedel som tento problém vyriešiť.
Plusy
- vhodne zvolená geometria
- dizajn
- Shimano EP8 pohon
- 630 Wh batéria
Mínusy
- nízky rad displeja na pohon (bez bluethooth)
- nevhodne zvolené pneumatiky, resp. ich verzia
Elektrobicykel Husqvarna Mountain Cross 5 skvele vystihuje jeho určenie a je veľmi schopným elektro all-mountain bicyklom. Myslím, že bicykel dosahuje aj dobrý pomer kvality a ceny a zase o niečo posúva hranice. Cena predstaveného modelu sa pohybuje okolo 4 899 € a viac sa dozviete na tomto odkaze.
Komentáre Zobraziť komentáre (9)