Test: Husqvarna Mountain Cross 5 -  rokmi overená značka

Keď niekto povie Husqvarna, zrejme prvé, čo vám napadne, je buď kosačka, píla alebo motorky. Napriek tomu má značka už slušných 124 rokov a svoje prvé ebicykle uviedli na trh v 2018.

Riaditeľka bicyklového oddelenia Susanne Puelle stála aj za obrovským úspechom značky Haibike, od bicyklov Husqvarna teda môžeme očakávať naozaj veľa. Nám do testu prišiel tohtoročný enduro model Husqvarna Mountain Cross 5 vo veľkosti L.


Túto Husqvarnu nepoháňa ale žiadny spaľovací motor, ako je u tejto značky vo zvyku , ale nový elektrický motor Shimano EP8, od ktorého si každý “električkár” sľubuje viac výkonu a úsporu energie z batérie. Batéria integrovaná zospodu rámu neovplyvnila zbytočné “nafúknutie” rámovej rúrky a má kapacitu 630 Wh.


Vypínač je umiestnený na praktickom a ľahko dostupnom mieste vrchnej časti rámovej rúrky, takže vypínanie a zapínanie motoru je pohodlné, pričom displej s funkciami prepínania módov jazdy je netradične umiestnený na ľavej strane riadidiel. Displej je pekne ovládateľný palcom ľavej ruky a po dlhšom študovaní zisťujem, že sa jedná o novinku. Máte tam klasicky 3 módy (ECO, TRAIL, BOOST) plus si môžete pozrieť dojazd, počet najazdených kilometrov, alebo celkový nájazd bicykla. Žiaľ tento displej nedisponuje bluetooth a tak nie je možné použiť aplikáciu E-TUBE, s čím budú spojené ďalšie problémy spomenuté nižšie v článku.


Rám a geometria

Rám so zdvihom 150 mm je navrhnutý veľmi dobre a geometrii sa vyčítať nedá skoro nič. Pri testovacej veľkosti L má zadná stavba 439 mm, rázvor kolies má 1 158 mm, dosah jazdca 641 mm a sedlová rúrka 480 mm. Uhol vidlice 65° bol mierne podkopnutý, no zrejme vďaka tomu sa tieto rozmery javili pohodlné či už pri výšľape ale aj v zjazde. Tlmič aj vidlica disponujú samozrejme lockoutom, čo sa môže hodiť najmä pri dlhých presunoch po asfalte alebo spevnených cestách.


Uchytenie motora nie je integrované priamo v ráme, ale naopak je motor oddelený a v mieste, kde sa spája sedlová rúrka so spodnou rámovou je uchytený šróbami. Celý motor je zospodu chránený chráničom. Ako môžete vidieť na fotkách, nijak to bicyklu neuškodilo na dizajne a dokonca sa to dá vnímať ako pozitívum pre neskoršie servisné úkony.


Farebná kombinácia modrej, bielej a žltej je typická pre Husqvarna brand a v spojení s nenásilným dizajnom pútala pozornosť mnohých okoloidúcich. Za vizuál určite dávam palec hore.


Komponenty

Výrobca osadil bicykel spoľahlivým pružením od Rock Shox - vpredu vidlica Rock Shox 35 Gold RL 150 mm a vzadu tlmič Rock Shox Deluxe Select+ s rovnakým zdvihom. Radenie a brzdy sú overená klasika Shimano - tentokrát o niečo nižší rad prehadzovačky Deore. Síce 11 - rýchlostná, no veľmi spoľahlivá aj s uzamykaním ramienka. Brzdy sú taktiež z nižšieho radu MT 420, no to im na účinnosti určite neubralo. 4-piesty a krásny chod bŕzd ospravedlní aj lacnejšie spracovanie páčok. Kotúče 203/180 mm sú už u ebikov štandard alebo priam nevyhnutnosť.


Hravý je však nielen v zákrutách a pri technickej jazde, ale aj na skokoch, takže jediné, čo vás bude limitovať, sú vaše schopnosti.
Pohon zabezpečuje nový motor Shimano EP8, ktorý je poháňaný batériou 630 Wh. O tomto dlho očakávanom motore ste zrejme už dosť počuli, ale pre tých, čo nevedia, si v skratke povieme pár benefitov. Shimano EP8 poskytne 85 Nm krútiaci moment, čo je o 15 Nm viac ako jeho predchodca. Je o 300 g ľahší a o 10 % menší ako predchodca (E8000). Taktiež udáva Shimano zníženie odporu o 36 %, čím sa má zmenšiť aj jeho hlučnosť a zvýšiť dojazd. Inak počet režimov pohonu ostal pôvodný. A to Eco, Trail a Boost.


Taká zaujímavosť ešte k špecifikácii, bicykel je postavený ako tzv. “mullet” bike, čo znamená, že predné koleso je 29 “ a zadné 27,5 “. Obuté sú obe na plášťoch Schwalbe Nobby Nic o šírke 2,6 palca. Žiaľ nie sú tubeless ready, čomu celkom nerozumiem a najmä, keď ráfiky mali napríklad nalepenú už pásku na bezdušové použitie. Teleskopická sedlovka nesmela chýbať a niesla brand Husqvarna, rovnako ako náboje, sedlo, riadítka či gripy.


Reálne skúsenosti - teda jazda

Ovládateľnosť a obratnosť Husquarny je pri zjazde na moje prekvapenie výborná. 65-stupňový hlavový uhol mi prišiel ako dobrá voľba pre štýl mojej jazdy. Zdvihy 150 mm stačia aj do poriadne rozbitého terénu a menších rockgardenov. Pohodlie zvyšujú aj 2.6 palcové plášte, ktoré nemusíte mať nafúkané na vysoké tlaky a aj vďaka nim ide bicykel cez menšie nerovnosti ako po masle. Zároveň musím vytknúť (týka sa to azda každého výrobcu) výber plášťov na ebike. Jednak sú plášte tenkostenné a ešte sú v nich aj duše a pri trošku drsnejšej jazde je zaručené, že ich prerazíte - čo sa vlastne stalo aj mne .


Vďaka 439 mm dlhej zadnej stavbe a mullet kolesám je Husqvarna napriek hmotnosti 24,2 kg veľmi zábavná. V zákrutách sa s ňou narába ľahko a ak máte zvládnuté prechádzanie zákrut, nepocítite rozdiel od klasiky. Bike je hravý však nielen v zákrutách a pri technickej jazde, ale aj na skokoch, takže jediné, čo vás bude limitovať, sú vaše schopnosti. Vyššie v texte som spomínal problémy s displejom...vysvetlím. Zistil som, že mi ukazuje nesprávnu rýchlosť, zrejme kvôli tomu, že bol nastavený na 29” koleso, ale tu sa vzadu nachádzalo 27,5”. Keďže sa nedalo pripojiť k pohonu inak ako cez diagnostiku, nevedel som tento problém vyriešiť.


Plusy

  • vhodne zvolená geometria
  • dizajn
  • Shimano EP8 pohon
  • 630 Wh batéria

Mínusy

  • nízky rad displeja na pohon (bez bluethooth)
  • nevhodne zvolené pneumatiky, resp. ich verzia


Elektrobicykel Husqvarna Mountain Cross 5 skvele vystihuje jeho určenie a je veľmi schopným elektro all-mountain bicyklom. Myslím, že bicykel dosahuje aj dobrý pomer kvality a ceny a zase o niečo posúva hranice. Cena predstaveného modelu sa pohybuje okolo 4 899 € a viac sa dozviete na tomto odkaze.

Otestuj niečo aj ty

Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
adam.milo111 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Lapierre E-Zesty AM 9.4 2024 – pán bicykel

Test: Lapierre E-Zesty AM 9.4 2024 – pán bicykel

Po ročnej odmlke sa ku mne dostal konečne bike na test. A rozhodne nie nejaký obyčajný.
Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Keď ide o elektrobicykel, ktorý má výborné jazdné vlastnosti, neriešite toľko detaily. S batériou o kapacite takmer 1000 Wh totiž najmä celé dni jazdíte.
Video: Porovnanie 4 ebikov a 4 motorov - ktorý je najlepší?

Video: Porovnanie 4 ebikov a 4 motorov - ktorý je najlepší?

Každý elektrobicykel na trhu je autentický. V niečom je lepší a v niečom naopak horší. Preto sme porovnali 4 rôzne elektrobicykle so štyrmi rôznymi motormi, aby sme zistili, ako sa správajú v teréne.
keyboard_arrow_up