Test: Prilba CTM DRAAX - ekonomicky a bezpečne
Radi jazdíte v lese a bezpečnosť je pre vás prvoradá, no nechcete alebo nemôžete vyhodiť kopu peňazí za prilbu? Model DRAAX od CTM môže byť riešením.
Pri trailovom jazdení je už priam povinnosť, že prilby chránia aj oblasť zátylku v zadnej časti hlavy. Sú určené pre jazdcov, ktorých pár gramov navyše nerozhodí. No ochrana hlavy je pri jazdení "alfou a omegou". Každý si rád dopraje kvalitu, lenže potom musíme myslieť ešte aj na cenu a samozrejme dizajn. Veľké nároky, čo? Aký kompromis teda prináša DRAAX jazdcom?Spracovanie a dizajn
Prilba sa vyrába vo viacerých farebných vyhotoveniach (čierna, matná čierna/limetková, matná biela, červená/pretrolejová, limetková/petrolejová, vrecovinová šedá/rubínová). Mne prišla táto čisto biela kombinácia, ktorá sa hodí k hocičomu a zároveň v lete pomôže pred slnkom. Pri tejto výhode u mňa CTM DRAAX dostáva palec nahor. Prilba výzorovo a esteticky pôsobí veľmi vkusne, CTM nikdy nevsadil na nijaké “kikiriky” farby a dizajn, čo ja osobne nemusím. Strieborné logo umocňuje elegantný vzhľad. Veľkosť M, ktorú mám, sedí na hlave s obvodom 55-58 cm. Veľkosť L sadne na hlavu s obvodom od 58 až 61 cm. Prilbu tvorí polykarbonátová škrupina vyrobená technológiou In - Mold. Pri výrobe sa vytvára celá prilba naraz vo forme ako jeden celok. To zvyšuje jej odolnosť a vo mne vyvoláva pocit bezpečia. V ponuke od CTM nájdete aj výkonnostné prilby (cesta, XCO) či detské modely.Šilt sa dá nastaviť alebo zložiť, no bohužiaľ, sa pod ním nedajú skryt okuliare, na čo som bol zvyknutý u iných prilieb. Pohodlné vypchávky z jedného kusu sú doplnené o sieťku proti hmyzu na prednej strane a je možné ich jednoducho vybrať a očistiť. Ako som už spomínal vyššie, zadná časť prilby chráni oblasť zátylku. Pomocou pracky sa prilba upína pod bradou a na vetranie slúži až 18 ventilačných otvorov, z čoho sú 4 na čele. Na váhe ukázalo hmotnosť 320 gramov, ktorá je o trošku nižšia, ako deklaruje výrobca. Tak či onak, na prilbu v tejto cenovej hladine veľmi slušné.
Ako sedí na hlave?
Bežne nosím prilbu vo veľkosti M a aj v tomto prípade tomu nebolo inak. Prilba sadla, ako mala, to znamená, že ak nosíte M-ko, tak aj pri značke CTM nemáte nad čím rozmýšľať. Pod prilbu pokojne zmestím aj “bufku”. Nastavovací mechanizmus s citlivým kolieskom a možnosťou úpravy hĺbky dopĺňa reflexné logo. Balenie obsahuje náhradné 12 mm vypchávky s účelom zmenšenia prilby, a teda po výmene výsteliek dokáže pokryť väčší rozsah obvodu hlavy.Pocity z nosenia
Prilbu som nosil pri jazde prevažne po trailoch. Ventilácia a cirkulácia vzduchu bola dobrá, pri vyššej teplote či na priamom slnku v nej bolo občasne horúco, ale pri výšľape do kopca vám bude teplo, aj keby ste žiadnu prilbu nemali . Pri ceste dole mi to však prilba pekne vrátila a odvetranie pomocou 18-tich otvorov prinieslo ochladenie. Doladenie kolieska vzadu zvládnete, ako pri každej prilbe, jednou rukou a aj v rukaviciach.Jazdci ocenia nastaviteľný šilt, ktorý chráni pred konármi, k tomu si pripočítajte dobré odvetranie a pohodlné jazdenie je zabezpečené. Slabinou tejto prilby je, že jej chýba miesto na odloženie okuliarov, ani jeden z dvojice otvorov mi na ne nesedel. Pri výšlape si často dávam dolu okuliare a založím do prilby, no tu som nemal kam, a keď som už aj našiel nejakú pozíciu, okuliare tam nedržali. Pri výrobe mohli myslieť na takúto drobnosť, ktorá je však užitočná.