Jazdenie s dieťaťom v sedačke - spoločne trávený čas na nezaplatenie

Ohľadom jazdenia s deťmi tu už bolo niekoľko užitočných článkov a videí. Od narodenia syna to praktizujeme tiež. Skúsim teda priblížiť svoj pohľad na vec a čo za tým vidím ja.

Kedy začať?

Podľa mňa čo najskôr. To ale neznamená, že si donesiete dieťa z pôrodnice a hneď ho šupnete na bike. My sme so sedačkou na biku, ako aj s nosením v batohu (nosiči) začali približne vtedy, keď už boli náznaky, že si každú chvíľu bude vedieť sám sadnúť (v našom prípade to bol 9. mesiac). Predpokladali sme, že už by mohol mať na tieto aktivity dostatočne spevnenú chrbticu a že to nebude negatívne vplývať na jeho zdravie a bezpečie. Netvrdím však, že toto je ideálny návod, podľa ktorého sa má teraz každý riadiť. Iba píšem, na základe čoho sme sa rozhodli pre začiatok my.


Taktiež treba začať rozumne, po rovných povrchoch, s krátkymi vzdialenosťami za dobrého počasia. Dieťa si na to musí zvyknúť postupne, základ je naozaj to zo začiatku neprehnať, aby k tomu nezískalo odpor. Potom sa to už bude ťažko naprávať.

Prvý krok je výber správnej sedačky, vzhľadom na bike a preferencie. U nás sme sa snažili nájsť vhodnú sedačku na celoodpružený karbónový rám. Ďalej sme nechceli, aby mi počas jazdy pozeral na chrbát a chcel som mať nad ním kontrolu, rozprávať sa s ním a opisovať mu, čo práve vidíme, takže jednoznačná voľba - sedenie dieťaťa vpredu. A predpokladali sme, že prvú sedačku budeme chcieť používať do +/- dovŕšenia dvoch rokov nášho dieťaťa. Napokon sme na základe týchto preferencií vybrali sedačku Thule YEPP mini.


Táto sedačka sa vďaka adaptéru montuje na krk vidlice, takže nie je priamo osadená na karbónovom ráme.


V prípade, že by parametre predstavca a priestor pod ním neumožňovali osadiť originál adaptér, je možnosť dokúpiť trošku iný typ, ktorý sa tiež nasúva na krk vidlice, ale upevňuje sa dodatočne priamo o predstavec.


Ak nemáte potrebné miesto medzi predstavcom a hlavovým zložením, treba počítať s tým, že tento adaptér budete musieť dodatočne zakúpiť. Je tenší a s trochu upravenými ALU podložkami si viete nastaviť aj pod akým uhlom bude upevnený, aby ste sa prispôsobili uhlu svojho predstavca.

Jediná nevýhoda tohto typu sedačky a jej upevnenia na adaptér, ktorú som z vlastnej skúsenosti odsledoval je, že adaptér sa vám nebude chcieť pred jazdou s dieťaťom nahadzovať a po nej ho zasa dávať dole, čiže je veľký predpoklad, že ho tam budete mať nastálo, tak ako aj ja. Samozrejme schopnosť používania vášho bicykla s ním nebude nijako obmedzená, akurát si trošku viac zamakáte. Je dosť ťažký, budete voziť permanentne cca pol kila navyše. Nevadí, však aspoň si dáme o čosi viac do tela.

Spočiatku som sa ho aj snažil upraviť tak, aby sa dal dať dole nejakým jednoduchším spôsobom, ale nefungovalo to dobre. Skončilo to tak, že som si musel zakúpiť nový, takže úpravy veľmi neodporúčam. Deklarovaná nosnosť sedačky je do 15 kg dieťaťa, predpokladám, že nám to približne bude vychádzať na dĺžku používania, ako sme plánovali. Samozrejme každé dieťa je iné, niektoré dosiahnu 15 kg omnoho skôr. Mám však z "prvej ruky", že už sa v tomto type sedačky vozili aj štvorročné deti útlejšieho vzrastu, je to na uvážení každého rodiča.

Aké sú teda doterajšie skúsenosti?

Teplo, zima, doobeda, poobede... jediné, čo mu kedy vadilo, bol vietor. Čo sa vetra týka, od začiatku by pomohli okuliare, ibaže stále bojujeme s tým, ako ho na ne naučiť. Zatiaľ si pri jeho veku (15 mesiacov) ešte neuvedomuje ich prínos a akonáhle mu ich dáme na oči, ihneď skončia na zemi, prípadne to po viacerých neúspešných pokusoch končí rozladením dieťaťa, takže trpezlivo budeme skúšať ďalej. Sme radi, že si už zvykol na prilbu, s ktorou to bol tiež trošku boj, avšak tú vedel už od úvodu lepšie tolerovať, teraz mu už vôbec nevadí.


Ako som písal vyššie, začínali sme postupne od cca 5 km, teraz už vieme aj vzhľadom na priaznivejšie počasie otočiť do 20 km a už trošku aj v teréne, ktorý sa preňho javí čoraz zaujímavejším a zábavnejším. S rýchlosťou to ale samozrejme stále nepreháňame, ešte má čas. Medzi výhody patrí aj to, že aspoň na chvíľu vieme odľahčiť našu maminu, ktorá si môže na moment vyložiť nohy. Samozrejme, pokiaľ sa nechce k nám pridať.


Ešte by som spomenul, že náš syn zatiaľ nebol chorý. Jazdenie, ako aj iné pobyty na čerstvom vzduchu, aj za trošku nepriaznivejších podmienok, majú dobrý vplyv na imunitu, dieťa nie je výnimkou. Spomínam si, že hlavne cez zimu, keď sme ho brali buď do nosiča alebo občas aj na bike, sme si hovorili, či náhodou neprechladne. Nikdy po žiadnej aktivite nebol chorý a s odstupom času sme si istí, že mu to pre budovanie imunity iba prospelo. Ale netreba to preháňať a treba dobre odhadnúť výbavu a oblečenie dieťaťa.

Čo za tým je a prečo jazdiť s dieťaťom?

Myslím, že sme celkom športovo založená rodina a určite chceme, aby si naše deti v budúcnosti radi vypĺňali voľný čas niečím plnohodnotným a zdravým. Všetci vieme, aké sú nástrahy dnešného moderného sveta, alebo že mnohé deti radšej trávia čas doma pri počítači. Preto aj nášho syna chceme už odmalička viesť k pohybovým aktivitám. Áno, mnohí to skúšali tiež a možno nakoniec ich deti aj tak vzťah k športu nemali, ale radšej sa o to pokúsiť, ako potom ľutovať, že sme ich k niečomu neviedli.

Zatiaľ sme spokojní, vidíme, že ho to čoraz viac baví, objavuje nové miesta a nie je to stále o tom istom stereotype iba doma a na dvore. A ako sa to končí, keď ma náhodou pristihne, že sa chystám na bike bez neho? Plačom... Odmalička spoločne trávený čas je na nezaplatenie. Nemusí to byť práve bike, je veľa možností a dieťa by nemalo byť brané ako obmedzenie, ale snažiť sa ho priviesť k veciam, ktoré považujeme za dobré.


Už máme pripravenú novú sedačku, ktorú chceme začať používať od spomenutých cca dvoch rokov, kde už by sa aj syn mal aktívnejšie zapájať. To znamená viac simulovať posed jazdca a hlavne sa už viac sústrediť na jazdu, takže možno aj o tom bude niekedy v budúcnosti ďalší článok.

Podeľ sa so svojimi zážitkami

Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Dolomity - kopce, traily, výhľady pod dohľadom Tre Cime
Výšľapy do výšky viac ako 2500 metrov, neuveriteľné výhľady, šotolina, ale aj náročné traily po hrebeni. Poďte sa inšpirovať, alebo len pokochať okolím 3 Zinnen Dolomites,
Stúpania v Jánošíkovom chotári – krásny okruh nad Terchovou
Dnes máme pre vás výlet, ktorý na malom okruhu ponúka skutočne veľa a ešte si môžete dať slušne do tela pod dohľadom samotného Jánošíka.
Test: Orbea Occam SL M30 – poďme sa už konečne baviť
Kategória trailových bicyklov sa v poslednej dekáde výrazne posunula smerom k agresívnejšiemu štýlu jazdy a nová Orbea Occam nie je výnimkou.
keyboard_arrow_up