Chceš zlepšiť prejav svojho biku? Začni tu!

Každý poznáme kamoša, ktorý nás bude presviedčať, že kúpa karbónového predstavca za stovky eur s vidinou ušetrenia 20 gramov je práve to, čo posunie naše jazdenie do nebeských výšin.

Nie, tak to nefunguje. Ak chcete zlepšiť prejav svojho biku, nič nekupujte a doslova sa uvoľnite, vypustite tlak!

Motivácia

Keď jazdíme na biku, sme k nemu „pripútaný“ na dvoch miestach, tými sú pedále a rúčky. Bike je potom viac-menej „pripútaný“ k zemi prostredníctvom pneumatík. Práve tieto prvky tvoria ten najdôležitejší kontakt pri jazde z kopca, či už hovoríme o endure alebo zjazde. Práve tie sú v kontakte s podložkou a tvoria známy pojem - grip. Často sa na to sťažujeme: „ide sa mi zle, nemám grip“. Preto by sme pri nastavovaní biku na čo najlepší jazdný prejav mali začať práve tu, pri výbere pneumatiky, ráfika, vložky a predovšetkým správnym tlakom v kolese.

Ja som tiež veľmi dobrý príklad. Dlhý čas som tomu nevenoval pozornosť, kupoval som si plášte len podľa toho, čo som odkukal od profíkov (v mojom prípade to kedysi dávno bol Steve Peat a jeho Maxxis High Roller). Veľmi často som však napriek tuhej bočnici plášťa dostával defekty. Následne som tie plášte pri mojej relatívne vysokej hmotnosi (cca 90 kg) fúkal aj na 3 bary. To je veľa, naozaj veľmi veľa. Kiežby mi niekto vtedy „čapol" po krku a povedal mi, či som normálny, jazdiť na takto nafúkaných gumách. Povestný „grip“ sa totiž pri vysokom tlaku gumy stráca.

Aj keď som bol v tej dobe zarytý odporca všetkého nového, aj bezdušových plášťov, nakoniec ich využívam. Využívam tiež vložky do plášťa. Otázka je prečo? Dobre to ilustruje nasledujúci myšlienkový postup.


Pozor, nie je to len správny výber pneumatiky a ráfika. Pri vyobrazenom postupe smerom doprava s využívaním spomenutých systémov môžem znižovať aj tlak v kolese. Tlak zaručuje, že dosiahneme požadovaný grip. Zlepší sa tak prejav biku, trakcia, jazdec si na ňom môže dovoliť viac, čo výrazne zvýši jeho sebavedomie a v konečnom dôsledku zníženým tlakom dosiahneme aj zlepšené tlmiace schopnosti biku. Malé nerovnosti bude to koleso tak trochu „obtekať“- tlmiť.

V tomto článku sa tak zameriam, predovšetkým, na to, ako si správne určiť svoj tlak v pneumatikách tak, aby ste zo svojej jazdy vyťažili maximum. Je to totiž najjednoduchšie realizovateľná zmena, ktorú môžeme na biku bez zbytočných investícií spraviť. Rozpíšem sa však aj o pneumatikách vo všeobecnosti so zameraním hlavne na enduro. Niečo si povieme aj o „insertoch" alebo vložkách. To, kam sme až ochotní zájsť s limitmi trakcie, závisí na kombinácii zmienených prvkov: tlaku, vhodnej pneumatike (nehovorím len o dezéne, ale aj o konštrukcii - tuhosti plášťa), dobrého ráfu a ideálne aj vložke - „insertu". Skôr než sa pozrieme, ako nastaviť správny tlak, uveďme si pár pojmov.

Teória

Poďme si najprv definovať pár pojmov, skôr než začneme niečo nastavovať, nech vieme, o čom hovoríme.

  • Dezén alebo behúň - je časť pneumatiky, ktorá obsahuje samotnú vzorku, štuple. Cieľom správne navrhnutého dezénu je zaistiť optimálny grip, ale aj nízky odpor a oporu v zákrutách. K preferovanému jazdeckému štýlu sa dá vždy dohľadať ten správny plášť. Pozor, mať dobrú vzorku je len polovica úspechu, ako si vysvetlíme nižšie.
  • Bočnica - je bočnou časťou pneumatiky. Mnohí jej veľmi nevenujeme pozornosť, ale má veľký vplyv na jazdný prejav. Keď totiž zatáčame, vytvárame voči podložke istý náklon. Zároveň do biku viac tlačíme. Kombinácia náklonu a tlaku na kolesá umožní biku zatáčať (v mnohých prípadoch aj bez toho, aby sme vôbec zatočili volantom). Náklon a tlak však vystavujú pneumatiku záťaži. A hádajte, kde sa táto záťaž prejavuje? Na bočnici. Podľa konštrukcie plášťa môžeme u výrobcov nájsť prevažne dva druhy bočníc - istú trail/enduro verziu, ktorá je menej tuhá, a zjazdovú verziu, ktorá je už tuhá o niečo viac. Je to tuhosť bočnice plášťa, ktorá určuje, ako sa pod tlakom bude deformovať a ako bude držať tvar. Tuhosť má aj predošlá časť pneumatiky - dezén, ale ten nie je až tak výrazne odlišný medzi typmi plášťov ako tuhosť bočnice. Presne preto chcem ísť s tlakom čo najnižšie, aby sa dezén pekne obtlačil do povrchu a vytvoril tak čo najväčšiu styčnú plochu.
  • Okrúhly/hranatý tvar pneumatiky - v priereze má pneumatika na ráfe istý tvar. Spravidla nájdeme u výrobcov dva druhy tvarov - oblý a hranatý. Oblý plášť má zvyčajne nižší valivý odpor a dá sa lepšie odhadnúť v zákrutách. Hranatý plášť má výbornú trakciu vďaka ploche, ktorá je v kontakte so zemou, v zákrutách je však menej prediktívny, nakoľko v náklone ihneď zaberajú bočné štuple, vo vysokom náklone sa nám môže stať, že tieto štuple povolia a my letíme k zemi.
  • Kombinácia ráf a plášť - všetci asi už vieme, že nie je ráf ako ráf a nie je plášť ako plášť, bavíme sa o ich konštrukčnej šírke, respektíve šírke, akú má základňa pneumatiky usadená na ráfe. Možno ste to postrehli a aj také plášte máte, nakoľko v poslednej dobe je alebo skôr bolo zvyšovanie vnútornej šírky ráfov v móde. To, aby pneumatika mala na ráfe správny tvar, sa pretavilo tiež v novú triedu pneumatík. Pri značke Maxxis to poznáme, keď je v označení pneumatiky značka WT (wide trail), čiže geometria plášťa je navrhnutá tak, aby mal v kombinácii so širokým ráfikom dobrý tvar. Uveďme si zlé kombinácie:
  1. Široký ráf a úzka pneumatika - je nevhodný a to z dôvodu prílišného zaguľatenia plášťa, čo má za následok zhoršenie gripu a to hlavne v zatáčkach, kde v náklone „chýbajú“ štuple, pretože sú umiestnené vyššie vo vzorke.


  2. Úzky ráf a široká pneumatika - je tiež nevhodný, keďže zúžená bočnica je v náklone v zákrutách vystavená priveľkému tlaku.


Ja preto odporúčam, robte tak, ako uvádza výrobca, potom budete mať túto kombináciu zaistenú.

  • Trakcia - alebo grip je schopnosť pneumatiky byť v kontakte so zemou. Trakciu podmieňuje kombinácia vyššie uvedených konštrukčných vlastností pneumatiky a ráfu, tlakov v nej a možnosti využitia „insertu" (penovej vložky v plášti). Je tiež daná jazdným štýlom - rozložením hmotnosti, povrchom, po ktorom ideme a rýchlosťou, akou ideme. Kombinuje sa tu úplne všetko (aj poloha Venuše voči Marsu).
  • Okej, dobre... a teraz, keď chcem získať čo najväčší grip, vyskúšam úplne všetky plášte? Idem si kúpiť širšie ráfy? Presťahujem sa niekde, kde má povrch väčší grip? Kúpim si „inserty" (áno)? Alebo sa na to vykašlem a kúpim si rovno nový bike? A keďže to, samozrejme, závisí aj od polohy Venuše voči Marsu, budem jazdiť v noci? Začína byť toho dosť a na tieto otázky nie som schopný odpovedať. Čo viem ale povedať, že matematicky vzaté je grip funkciou: vzorky, tuhosti bočnice, tvaru pneumatiky, kombinácie s vhodným ráfom, povrchu, rýchlosti jazdy, rozloženia hmotnosti, štýlu jazdy, využitím „insertu"... tieto veci ľahko zmeniť neviem, ale jeden faktor som neuviedol, je to tlak v pneumatike. Ak si zoberiem to, že všetky predošlé faktory sú dané, a nedokážem ich zmeniť, existuje istý tlak v gume, pri ktorom získam maximálny grip. Vyzerá to nasledovne:


    Takže, som schopný dosiahnuť maximálny grip bez toho, aby som musel zmeniť jediný komponent. To hneď neznamená, že budem jazdiť ako Loic Bruni. Znamená to, že pri zdrojoch mne dostupných dokážem vyťažiť zo svojej situácie najviac, ako sa dá. Ak však napríklad zmením plášť, už to moje „najviac“ môže byť úplne inde. Takisto, ak nejaký úsek prejdem oveľa rýchlejšie, môj grip, čo bol pri predošlej rýchlosti dostatočný, už pri inej dostatočný nemusí byť. Poďme sa pozrieť, ako si teda správne nastaviť tlak.

    Nastavovanie

    Ako som spomínal v predošlej kapitole, pre kombináciu komponentov, štýl jazdy a ostatných podmienok, ale aj osobných preferencií, existuje jeden tlak v kolesách, pre ktorý dosiahneme maximálnu trakciu, hovorme mu referenčný tlak. Samozrejme, tento tlak je iný v prednom a iný v zadnom kolese. Poďme sa však pozrieť na to, ako si ho môžete nastaviť.
    Grip však znamená sebavedomie, sebavedomie znamená rýchlosť, ale aj bezpečnosť a to teda asi všetci chceme.


    Hneď na úvod poviem, že budem hovoriť o tlaku v jednotkách PSI, moja osobná preferencia. Tlak sa mi tak lepšie koriguje. Ďalšia vec, je veľmi dobré kúpiť si malý príručný manometer. Ja taký nosím vždy pri sebe pri každej jazde. Vždy pred jazdou si nastavím tlak, aký chcem, no v priebehu jazdy sa tlak v kolese môže niekedy zmeniť, preto ho nosím vždy so sebou. Aspoň hneď viem, koľko som si z tlaku vypustil, keď som pneumatiky podfúkol v priebehu jazdy. A poďme na to, pozor, riešime tlak pre enduro a predovšetkým na jazdu dole kopcom.

    • Začnime na nasledujúcich hodnotách. Vpredu - 28 PSI, vzadu 31 PSI, to by malo stačiť aj pri použití menej tuhých pneumatík a rýchlej jazde.
    • Dostavte sa na trať, ktorú dobre poznáte a je všeobecnejšieho charakteru. To znamená, že by mala mať rozmanitý sklon, rôzne druhy povrchu (aspoň nech to má tvrdšiu a mäkšiu pasáž), rýchle aj pomalšie pasáže, klopenú zákrutu a ideálne aj skok. Ak túto trať nemáte za domov, skúste bikepark, je však dobré, aby trať nebola príliš vyjazdená - teda tvrdá. Enduro sa predsa len jazdí na menej vyjazdených tratiach.
    • Trať si párkrát prejdeme s tlakom, aký sme si nastavili. Už teda vieme, ako sa bike správa, ako reaguje odpruženie, ako rýchlo idem. Viem teda odfiltrovať vplyvy, ktoré môžu výrazne ovplyvniť pocit z jazdy.
    • Postupne, po 0,5 PSI (alebo cca 0,1 baru povedzme) znižujem tlak v pneumatikách každou jazdou. Sústredím sa na prejav biku. Ja osobne sa vždy snažím meniť tlak v prednom a zadnom kolese o rovnakú časť, to znamená, že udržiavam vždy rozdiel cca 3 PSI (mám 90 kg, ľahší jazdci môžu rozdiel nechávať na cca 2 alebo 1,5 PSI).
    • Časom sa začne jazdný prejav zhoršovať. Pneumatiky sa na ostrých hranách (kameňoch a koreňoch) začnú citeľne sekať (moment, keď sa plášť zdeformuje tak, že sa ráf dotkne prekážky). Plášť začne strácať tvar v preťaženiach - v zákrutách. V klopenej ho celý zožuje. Mám na biku pocit, akoby okolo prekážok „plával“. Toto už je príliš nízky tlak.
    • Ak už viem, čo je môj príliš nízky tlak, idem s ním zase trošku vyššie. Nechcem totiž, aby sa mi pri jazde diali tieto negatívne prejavy. Určite však tlak nezvyšujem nad úroveň pôvodného tlaku a zvyšujem ho až dovtedy, kým sa tieto negatívne vplyvy neodstránia. Môžeme si tiež nechať nejakú malú rezervu od momentu, keď sa negatívne vplyvy odstránili, číže ešte jemne zvýšime tlak.
    • A je to! Máte svoj referenčný tlak. Tento tlak je, samozrejme, tak trochu všeobecný.

    Celý postup je vyobrazený na nasledujúcom obrázku:


    Ak už máme svoj referenčný tlak, je na čase uviesť, ako ho meníme podľa toho, na čom a ako rýchlo jazdíme.

    Ako vidieť z tejto tabuľky, tlaky sa menia voči referenčnému tlaku a áno, v blatistých podmienkach je tlak v gumách nízky, taký nízky, že sa plášte pod záťažou deformujú, alebo sa ľahšie človek dostane na ostrej hrane blízko k seknutiu. Ale to je v poriadku, keď je totiž blato, človek tak tvrdo nejazdí, väčšinou jazdíme veľmi opatrne a nižšie tlaky tak veľmi neprekážajú.
    Ak už máte nájdený svoj referenčný tlak, no stále cítite, že niečo nie je v poriadku, nemáte dostatok gripu, skúste jednu z nasledujúcich možností:

    • Kúpte si kvalitnejší plášť z hľadiska tvaru dezénu a mäkkosti zmesi. To je však všeobecne známe.
    • Kúpte si plášť s tuhšou bočnicou. Ak má plášť tuhú bočnicu, môžete tlakom spustiť o čosi nižšie. Prečo? Pretože nižší tlak zabezpečí lepšie obtlačenie vzorky do povrchu (tuhosť vzorky je vždy cca rovnaká, mení sa len tuhosť bočnice). Zároveň sa tak vyhnete riziku defektu a deformácie pneumatiky pod tlakom. Tento krok vám umožní upustiť si z tlaku aj 3 až 4 PSI.
    • Začnite využívať bezdušové systémy. „Bezdušáku" môžete vždy trošku upustiť, pretože eliminuje riziko preseknutia duše ráfom - takzvaný snakebite. Tu si pokojne upustíte 1 až 2 PSI.
    • Začnite využívať vložky - „inserty". Sám som bol zarytý odporca „bezdušákov", neskôr aj vložiek. Ukázalo sa však, že som sa mýlil. Dnes už viem, že by som vopchal vložku všade, kde sa len dá (túto vetu by som nehovoril v prítomnosti ženy). Tento rok máme v tíme sponzora (o vzniku tímu si môžeš prečítať v tomto článku. Je to slovenská značka insertov Rival. Ide o naozaj zázračný produkt. Prečo? Pretože spomedzi vložiek dostupných na trhu je Rival azda najobjemnejší. Zaberá v pneumatike značné množstvo miesta. Zároveň drží na ráfe veľmi pevne. To zaručuje veľmi veľkú oporu v zákrutách, čo je najväčší problém, keď chcete mať nízky tlak, plášť sa potom nedeformuje pod tlakom tak výrazne ako v prípade nepoužitia vložky. Samozrejme, vložka tiež chráni ráf pred tvrdými nárazmi. Vďaka svojej konštrukcii Rival zabezpečil, že som minulý rok neohol ráfik ani raz. Nič, žiadne prehnutia, seknutia, nič. Skvelá robota. Ako som povedal, vopchal by som vložku všade, kde sa len dá. Odporúčam. Tu si zase môžete znížiť tlaky o 2 PSI.

    Konečný verdikt a skúsenosti

    Tak sme si ukázali, ako si systematicky nastaviť tlak v pneumatikách. Nejde o nič revolučné, ale aspoň sme si vysvetlili postup a uviedli faktory, od čoho závisí grip a ako. Uviedol som aj stručnú tabuľku, o koľko si zmeniť tlaky v kolesách, aby ste sa vyrovnali s meniacim sa počasím a rôznymi traťami. Ako posledné som spomenul technické možnosti, ako si reálne znížiť tlak v pneumatike bez toho, aby došlo k nežiadúcim účinkom. Znova opakujem, grip vychádza z množstva faktorov.

    Jedným z najdôležitejších je tlak v pneumatike. Ten určuje, ako veľmi sa pri jazde deformuje časť pneumatiky - dezén, a ako sa obtlačí do podložky a vytvorí tak čo najväčšiu styčnú plochu. Naším cieľom je tento tlak nastaviť a vhodne ho meniť podľa počasia a trate a teraz by ste už mali vedieť ako. Nebojte sa skúšať nové veci, aj keby to zaberalo veľa času. Počas testovania zistíte kopec vecí. Nastaviť si dobrý tlak je totiž najzákladnejšia vec, a pritom zásadne ovplyvňuje samotnú jazdu. Tiež sa nebojte investovať do kvalitného, tuhého plášťa, aj za cenu vyššej hmotnosti. To isté platí aj pre kúpu „insertu", naozaj to má výrazný a citeľný prejav.

    Osobne by som si už nekúpil ľahký kevlarový plášť predovšetkým na enduro jazdenie. Možno si poviete, že vám to stačí, mne to rozdiel nespraví v tom, ako jazdím. Grip však znamená sebavedomie, sebavedomie znamená rýchlosť, ale aj bezpečnosť a to teda asi všetci chceme. Takže za mňa plášť, čo nemá aspoň 1 200 g, mne a môjmu štýlu jazdy nevyhovuje. Ak chcem kontrolu, idem do spevnených pneumatík a to aj v prípade, že je vzorka rýchla (teda má nízky odpor a hodí sa na zadné koleso). Tiež si tam založím vložku, prilejem mlieko, sfúknem koleso a idem bez obáv jazdiť. Existuje lacnejšia možnosť, ako zlepšiť prejav biku, ako len vhodnou zmenou tlaku v kolesách? Dajte vedieť v komentároch. Pre viac informácií z diania nášho tímu daj follow cyklo_turiec_mtbteam.
    report_problem Našiel si v texte chybu?
    JakubLinda 
    clear
    Prečo sa ti článok nepáči?
    Odoslať spätnú väzbu
    Formulár sa odosiela

    Komentáre

    Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
    Formulár sa odosiela
    Pridaj komentár
    Formulár sa odosiela

    Podobné články

    Oprava bezdušového plášťa – keď už ani knôt nepomôže

    Oprava bezdušového plášťa – keď už ani knôt nepomôže

    O prednostiach MTB bezdušových plášťov sa už napísalo veľa a mnoho jazdcov na bezduše nedá dopustiť. Čo však urobiť s plášťom, keď dôjde k masívnejšiemu defektu?
    Video: Koľko zvládne CTM? Test bicykla CTM Scroll Xpert

    Video: Koľko zvládne CTM? Test bicykla CTM Scroll Xpert

    Slovenský výrobca bicyklov CTM má v ponuke rôzne typy bicyklov, pričom nechýbajú ani poriadne enduro biky, ktoré sú overené CTM Racing tímom.
    Od základu: Plášte pre MTB – základný výber a tipy

    Od základu: Plášte pre MTB – základný výber a tipy

    Plášte sú najdôležitejšou časťou na bicykli. Ako si vybrať plášte a na čo si dávať pozor? V tomto článku vás prevedieme základnými tipmi.
    keyboard_arrow_up