Test: Sada MicroSHIFT Advent X - zvládne naozaj tvrdé zaobchádzanie?

Pri pomyslení na to, že prejdem z 12-rýchlostnej sady Sram na 10-rýchlostnú sadu od výrobcu MicroSHIFT, som mal zmiešané pocity. Aké však boli moje dojmy po pár jazdách?

Môj posledný setup, ktorý som mal na bicykli, bol pohon značky Sram - konkrétne sada GX. Skúšal som rôzne modelové rady ako SX či NX, no jedine GX mi vydržal celú sezónu, keďže dávam bicyklu celkom zabrať. Nižšie rady sa mi veľmi rýchlo opotrebovali, lebo prehadzovačka často začala mať vôľu a radenie bolo potom nepresné. O to menej ma mrzelo, ak som šalter pri jazde ohol, poškodil, či dokonca odtrhol. Keby tak boli prehadzovačky lacnejšie a hlavne jednoduchšie, ako za starých čias, keď som jazdil s 10-rýchlostnou a pochvaľoval som si. A veru, môže sa to znovu stať.

Domáca montáž sady

Pri zjazde sa mi prejav radenia zdal lepší než akýkoľvek 12-rýchlostný systém...
Tí, čo ma trochu poznáte, viete, že servis bicykla nie je mojou obľúbenou činnosťou, pretože radšej jazdím ako servisujem. Montáž sady však prebehla úplne v pohode. Keďže som kdesi zapatrošil návod, pri montáži som sa riadil videomanuálom z netu. Stačí si však napísať do Youtube - Microshift Advent X a hneď vám vyskočí niekoľko návodov, ktoré viete použiť. Tam sa aj neskúsený mechanik určite vynájde. Môj jediný problém bol, že som mal k dispozícii reťaz, ktorá bola o čosi kratšia, ako by mala byť. Pokusne som ju nahodil a objednal novú 10-rýchlostnú.



Prvé pocity

Na prvý pocit sa mi nezdalo prevedenie sady - prehadzovačka + kazeta + radenie až také detailné a pekné ako napríklad u konkurencie Sram alebo Shimano. Na tom však vôbec nezáleží, dôležité je, ako sa bude správať v teréne. Kvalita sady a životnosť sa ukáže až po nejakom čase.

Výmena orecha - investícia navyše

Pokiaľ máte na kolese orech Shimano HG, nemusíte nič riešiť. Pokiaľ však máte XD alebo Microspline, treba si zakúpiť nový orech, aby ste kazetu vedeli namontovať. Celá výmena za 10-rýchlostnú sadu Advent X sa teda môže predražiť o pár desiatok eur, pokiaľ nebudete mať ten správny.

Páčka na riadítkach - ergonómia

Radiacu páčku som si na riadítkach nastavil presne podľa svojich potrieb. Jedným zatlačením podraďovacej páčky viete naraz preradiť o 3 prevody, čo mne osobne dosť vyhovuje. Nie je to však žiadna novinka, skôr taký bežný štandard. Radiť na spodné prevody sa dá jedine palcom, na čo som zo sady Sram tiež zvyknutý, preto som s páčkou spokojný. Možno by som chcel do budúcna ešte vyskúšať páčku, na ktorej je gumené vrúbkovanie, aby sa prst pri radení v drsnejších podmienkach nešmýkal (verzia PRO).


Prvá jazda

Pred prvou jazdou som si uvedomil, že najväčším rozdielom bude rozsah kazety. 11-48 vs 10-52. Pri rozsahu 10-52 zubov ma nijaký výšľap nezastavil, ani neprekvapil, tak som bol zvedavý, či to tak bude aj pri tomto novom pohone, alebo mi tých pár zubov bude chýbať.


Pri výšľapoch som bol počas prvého testovania MicroSHIFT spokojný. Prvé dojmy boli jemne skeptické, hlavne v takých situáciách, keď som sa ani nenazdal a už som mal reťaz na najľahšom prevode. Pri prechode z 12-rýchlostnej sady to bol pre mňa celkom nezvyk, tam som mal zvyčajne ešte 2 najväčšie pastorky v zálohe. Veľmi ma to neobmedzovalo, keďže som mal výjazd naplánovaný v miernych až stredne ťažkých stúpaniach, kde som na najvyššom prevode šliapal do kopca ešte aj s rezervou. Akonáhle prišiel strmší výšľap, musel som trochu zamakať. Nikdy som sa však nedostal do situácie, kde by ma malý rozsah zubov nútil zosadnúť z bicykla. Sadu určite plánujem vyskúšať aj s menším prevodníkom. Pýtate sa prečo?


Problém by mohol nastať vtedy, ak by som už mal „nakúpené" a bol by som vyčerpaný - napríklad na pretekoch. Po štyroch hodinách enduro pretekov by som asi nebol taký nadšený, keby som už nemal v zálohe žiadne prevody a zostávalo by mi už len búšiť do kopca, čo to dá. Preto som veľmi zvedavý na prejav radenia s menším prevodníkom a na test na pretekoch.


Pohon fungoval spoľahlivo, presne a rýchlo. Pri zjazde sa mi prejav radenia zdal lepší než akýkoľvek 12-rýchlostný systém, ktorý som predtým používal. Uzamknutá spojka na prehadzovačke fungovala správne, zamedzovala reťazi v zbytočnom lietaní a búchaní o zadnú stavbu.


Čo ďalej?

Toto sú moje prvé pocity a dojmy. Uvidíme, ako si sada poradí počas celej sezóny. MicroSHIFT má z môjho pohľadu veľký potenciál, pretože nie každý chce „vysoliť" za 12-rýchlostnú sadu niekoľko stoviek €. Sada pôsobí dostatočne odolne. Dovolil by som si dokonca tvrdiť, že možno zvládne aj viac ako konkurencia s vyššou cenovou hladinou. Nechcem však predbiehať, až pri dlhodobom teste sa ukáže, akú pochvalu si MicroSHIFT Advent X zaslúži.

Ceny produktov

Všetky produkty od MicroSHIFT nájdete u nás na shope:
Radenie microSHIFT Advent X - 28,90 €
Prehadzovačka microSHIFT Advent X - 76,99 €
Kazeta microSHIFT Advent X G-series - 65,90 €

V redakcii sme testovali aj sadu XCD.

Otestuj niečo aj ty

Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
tomasmartinak 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Test: Prilba Leatt MTB Gravity 4.0 – dostatočne odvetraná na enduro
Full face prilby majú tiež svoje podkategórie. Niektoré sú skôr na zjazd – downhill, iné sú dostatočne odvetrané a ideálne na enduro. Práve tam smeruje model od Leatt.
Test: Canyon Spectral  – „Keď sa trail s endurom snúbi“
Zháňate tátoša do ťažkého terénu? Ak viete, čo od bicykla chcete a ste vyrovnaní s tým, že vám investícia doňho zhltne zopár tisíc, mám pre vás jeden tip.
Test: Continental Xynotal – keď je na trailoch poriadne tvrdo
Continental je výrobca známy predovšetkým z automobilového priemyslu. Ako sa osvedčia plášte, ktoré nesú trochu magický názov Xynotal?
keyboard_arrow_up