Keď je limit jazdec a nie stroj - Giant TCR Advanced 1+

Na tomto bicykli som síce ešte celú sezónu neodjazdil, ale už viem zhodnotiť plusy a mínusy, ktoré tento univerzálny „pretekár“ má.

Myslím si, že na začiatok je dôležité napísať niekoľko informácií o jazdcovi, ktoré môžu mať nejaký vplyv na obsah. Cestná cyklistika nie je môj hlavný smer, jazdím hlavne traily a enduro. Na ceste mám odjazdené 2 sezóny. Tento bicykel je môj druhý cestný, avšak prvý karbónový. Takisto zdieľa geometriu a takmer všetky komponenty s novým modelom pre sezónu 2022, jediným rozdielom je nová elektronická Ultegra na novom modeli.

Rám a geometria

Ako už označenie TCR (total compact road) napovedá, ide o univerzálny cestný bicykel. Geometriu tento rám zdieľa aj s vlajkovou loďou zo stajne Giant - TCR Advanced SL. Jedná sa teda o pretekárskú geometriu, ktorá je však z môjho pohľadu primerane komfortná. Necítim sa na bicykli príliš natiahnutý. Samozrejme, bolo by možné zrezať krk vidlice, odstrániť podložky pod predstavcom a ten posunúť o pár cm nižšie. Zatiaľ však súťažné ambície nemám, preto som nechal kokpit bez zmeny. Designom je rám decentný, subjektívne pekný. Jediná vec, ktorá sa mi v dnešnej aero dobe zdá trochu zvláštna, je spodná rámová rúrka, ktorá je sploštená a nepôsobí príliš aero.


Rám je ľahký, tuhý a ani pod mojimi 80 kg sa nijak citeľne nevlní, ani pri špurtoch zo sedla. Pri cestnom bicykli som bol skutočne skeptický k tomu, či geometria rámu (zmeny sú tu o dosť menšie ako pri MTB XC vs MTB Enduro) môže zásadne ovplyvniť pocit z jazdy. Opak je však pravdou. Agresívnejšia pretekárska geometria bola citeľná už na prvých výjazdoch, bicykel krásne zatáča a hlavne v zjazdoch sa správa veľmi isto a predvídateľne, čo mi aj ako menej skúsenému (cestnému) zjazdárovi dodáva istotu.


Kolesá a plášte

Bicykel je osadený kolesami Giant SLR 2 Disc. Jedná sa nižší rad karbónových kolies, ktoré Giant ponúka, s výškou ráfika 42 mm v tubeles ready prevedení. Oproti hliníkovým kolesám to je znovu obrovský skok. Kolesá na mňa pôsobili tak, že chcú bicykel držať v stope a pomáhajú aerodynamike. V bočnom vetre však už 42 mm ráfiky cítiť, a hlavne pri nárazovom vetre môžu nepríjemne pôsobiť na riadenie. Na jednej strane to je jednoduchá fyzika, na strane druhej sú to predsa len relatívne lacné kolesá a teda technológie, aké majú renomovaní výrobcovia, by sme tu hľadali márne.

Plášte sú takisto z dielne Giant, konkrétne GIANT Gavia Course 1 v rozmere 700x25c, rovnako tubeless ready. Tu musím podotknúť, že s tmelom, ktorý bol pribalený, strácajú relatívne rýchlo tlak v porovnaní napríklad s Maxxisom. Ak bicykel pár dní stojí, treba kolesá pred výjazdom skontrolovať a dofúkať. Plášte držia celkom dobre aj na vlhkej vozovke, v porovnaní s top end modelmi sú o pár desiatok gramov ťažšie, takže po zjazdení pôjdu zrejme vymeniť za nejakú cestnú „klasiku“.


Pohon a brzdy

O pohon sa tu stará Shimano a sada je nakombinovaná z Ultegry, 105ky a ich medzistupňov. Keďže cena bicykla je na jeho výbavu veľmi priaznivá, bolo potrebné niekde ušetriť.
Bicykel zrýchľuje veľmi dobre a aj stúpania sú na ňom príjemné.
Prvým miestom, kde Giant zvolil lacnejší variant, sú kľuky. Nie sú tu osadené Ultegry ale verzia RS510 so semi-compactom. Tieto kľuky sú dokonca ťažšie ako 105ky, takže som ich vymenil za 105ky z predošlého bicykla. K zmene ma neviedla iba hmotnosť, ale aj rozsah – chcel som kompakt. Shimano uvádza kompatibilitu medzi rôznymi sadami, čo je pravda. Prevodníky skutočne sedeli, keďže rozmer dier je identický. Spracovanie však bolo trochu odlišné. V mieste spoja unášača („pavúka“) s prevodníkom tieto dve miesta absolútne nelícovali k sebe, nakoľko zafrézovanie bolo na oboch častiach úplné inak tvarované.

Ďalším miestom, kde bola Ultegra nahradená 105kou, je kazeta, tu je však rozdiel prakticky iba v hmotnosti, čo nie je veľký problém. Posledným miestom sú kotúče, ktoré sú nejaké OEM Shimano a nejedná sa o Ultegra kotúče s chladičmi.


Kotúčové brzdy sú v porovnaní s ráfikovými skutočne lepšie, brzdný účinok aj modulácia sú skvelé a aj v mokrých podmienkach sa správajú predvídateľne. Priemery kotúčov sú 160 mm vpredu a 140 mm vzadu, čo je dnes štandard na cestu. Myslím si, že nemá zmysel ísť vyššie, nakoľko kontaktná plocha so zemou je pri cestných plášťoch malá.


Radenie funguje bez najmenších problémov, je presné a rýchle. Niekoho môže odradiť, že lanká nie sú integrované v riadidlách a predstavci. Áno, bicykel by bol s kompletne integrovanou kabelážou určite krajší a trochu viac aero, vzhľadom na mechanickú sadu to však považujem za dobrý krok. Pri modeli 2022, kde je radenie elektronické, to už považujem v danej cenovej kategórii za mínus.


Kokpit a sedlo

O tieto komponenty sa tiež postaral Giant. Sedlo je skutočne dobre tvarované, mne osobne veľmi sedí a široký výrez zabraňuje nepríjemnému tŕpnutiu v intímnych partiách. Aj po takmer celodennom výjazde som sa cítil komfortne. Problémom môže byť zámok sedla, ktorý ma hlavičky skrutiek jednu smerom dole a druhú smerom hore. Ak by ste chceli vymeniť sedlo za iné bez „diery“, je to prakticky nemožné. Ďalším malým mínusom je sedlová objímka. Tá je pekne integrovaná, ale komplikuje jemné doladenie výšky sedla na výjazde. Prístup ku skrutke multitoolom je komplikovanejší. Tieto nastavenia sa však obvykle doladia na prvých výjazdoch, potom sa už o výšku sedla nestaráte.


Predstavec a riadidlá sú tiež od Giantu. Pri riadidlách mi určite chýba viac aero horná rovná časť, ktorá je pre mňa určite príjemnejšia na úchop, pretože mám relatívne veľké ruky. Je to však osobná preferencia, z pohľadu ušetrenia wattov by bola úspora skutočne zanedbateľná.


Hmotnosť a zhrnutie

Výrobca deklaruje hmotnosť 7,8 kg (na nemeckej verzii webu, takže ak niekto chce dohľadať hmotnosť u Giantu, odporúčam nemecké stránky výrobcu) bez pedálov. Korešponduje to aj s realitou. S pedálmi, dvomi držiakmi na fľaše, dušou, multitoolom, pumpou a sadou na lepenie som sa dostal na hodnotu cca 8,6 kg, čo je na cenovku daného bicykla a výbavu v mojich očiach veľmi solídny údaj.


Nižšia hmotnosť je jedna z vecí, ktorú pri tomto bicykli skutočne pociťujem. Bicykel zrýchľuje veľmi dobre a aj stúpania sú na ňom príjemné. Na bicykli mám už odjazdených aj pár desiatok km po nespevnených alebo gravelových cestách. Tento bicykel na to primárne určený nie je, ale zvláda tieto podmienky takisto veľmi dobre. Napomáha tomu aj karbónová sedlovka, ktorá pohlcuje vibrácie. Komfort v porovnaní s gravel bicyklom bude však určite menší.

Na bicykli mám odjazdených cca 2 000 km, čo na cesťák nie je nijako veľa, neslúži mi však ako primárny bicykel. Absolvoval som na ňom veľa krátkych rovinatých výjazdov s intervalmi, kopce v Karpatoch a aj niekoľko dlhších a celodenných výjazdov. Doteraz som nemusel riešiť žiadny mechanický problém ani defekt. Za mňa môžem povedať, že pri tomto bicykli platí: Limit je jazdec a nie stroj.

Model Giant TCR Advanced v inej konfigurácii nájdete aj v MTBIKER shope na tomto odkaze.

Otestuj niečo aj ty

Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Konečne som skúsil aero bicykel - sezóna s Giant Propel

Konečne som skúsil aero bicykel - sezóna s Giant Propel

Dlhé roky tvrdím, že aero model je pre mňa zbytočný, a na prvom mieste mám iné parametre než rýchlosť na rovine. Lenže doba sa zmenila a prišiel čas prehodnotiť názor.
Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Top model švajčiarskej značky zažil so mnou celú sezónu a tak si trúfnem povedať, aký skutočne je.
Video: Je bicykel za viac ako 10 000 € dokonalý? Giant TCR Advanced SL 0

Video: Je bicykel za viac ako 10 000 € dokonalý? Giant TCR Advanced SL 0

Majú bicykle s takouto cenou chybičky krásy? Čo za ňu ponúka značka Giant, je lepšia ako konkurencia?
keyboard_arrow_up