Test: Ravemen PR1000 - krátke dni? No a čo?

Test: Ravemen PR1000 - krátke dni? No a čo?

Cesta, MTB, dochádzanie? Predné svetlo Ravemen PR1000 sa nestratí ani v jednej z týchto disciplín.

Keď prišla možnosť otestovať toto kompaktné svetlo, nezaváhal som ani na chvíľku, pretože už len samotné parametre mi vzhľadom na hmotnosť svetla a jeho cenu pripadali naozaj parádne. A keďže sa nám dni skracujú, možností jazdiť na poludnie nie je dvakrát veľa a malinká blikačka mi na nočné jazdy nestačí, dobré silné svetlo nie je zlé silné svetlo.

Prvotné dojmy


Svetlo sa do držiaka zasúva spredu, vysúvanie je taká „klasika“ - stlačíte poistku a je vonku.
Svetlo prichádza zabalené v jednoduchej krabičke a okrem neho sa tu nachádza káblový diaľkový ovládač, nabíjací USB-C kábel a držiak na riadidlá. Pri ňom sa pristavím ako pri prvom. Mňa osobne teší, že oproti lacnejšiemu modelu PR800, kde sa svetlo upína na riadidlá za pomoci plastového okrúhleho krúžku s gumenou vložkou, je v tomto prípade čisto gumený pásik. To znamená, že svetlo možno použiť nielen pri okrúhlych, ale aj sploštených aero riadidlách. Ako pozitívu stránku hodnotím univerzálnosť, otázne je, ako dlho vydrží remienko. No to ukáže až čas. Rovnako sa mi nepodarilo zistiť, či je možné na ňom svetlo otáčať o 90° pre prípad, že by som ho chcel umiestniť napríklad zospodu na predstavec.



Po rozbalení putuje celý set na kuchynskú váhu a verdikt 188 gramov je o niekoľko „šuntov“ viac ako 163 gramov, ktoré udáva výrobca (tu sa, pravdepodobne, svetlo vážilo len samé). No i tak ide podľa mňa o solídny výsledok, keď vezmeme do úvahy silu svetla. Už na prvý pohľad ma zaujalo vypracovanie. Telo je vyrobené z eloxovaného hliníka, predná časť so šošovkami a zadná časť s USB portami zas z tvrdého plastu. Ponúka vodotesnosť podľa normy IPX8. O zem som ho nehádzal, no celok pôsobí veľmi kvalitne a odolne, preto je jasné, že s ním netreba narábať úplne ako v rukavičkách.



Upínanie na riadidlá


Podľa slov výrobcu je držiak na riadidlá určený pre priemer 22,2 – 35 mm, na gumenom popruhu sa nachádza niekoľko dierok. Tým pokrýva väčšinu typov riadidiel, vrátane širších MTB, a hoci ja osobne mám na cesťáku klasiku s priemere 31,8 mm, v konečnom dôsledku som bol za väčší rozsah vďačný. Len čo som ho umiestnil bližšie k predstavcu, svetelný senzor na mojom Wahoo sa išiel v noci zblázniť a displej bol zle čitateľný. Takže som svetlo posunul bližšie k pákam až na omotávku.



Svetlo sa do držiaka zasúva spredu, vysúvanie je taká „klasika“, stlačíte poistku a je vonku. Možno som pri upínaní na riadidlá zvolil nesprávnu dierku (hoci som remienok už dosť naťahoval), no pri zasúvaní a vysúvaní svetla si vždy treba držiak pridržať druhou rukou. Ide to ťažko a držiak sa zvykne pretáčať.



Takmer ako na aute


Reč je samozrejme o samotných diódach a šošovkách.
Diaľkové svetlá ponúkajú tri režimy (High – Mid – Low), od 1000 po 250 lúmenov.
V prípade tohto svetla sa, na rozdiel od radu CR, bavíme o dvoch šošovkách pod názvom DuaLens so systémom diaľkového svetla HiLo. Keď to pretavíme do praxe, ide jednoducho o možnosť svietiť stretávacími a diaľkovými svetlami. Pri „stretávačkách“ je v ponuke päť režimov (High – Mid – Low – Eco – Rapid flashing) od najvyššieho so svetelným tokom 500 lúmenov, pričom ďalšie tri režimy postupne znižujú svetelný tok len na 50 lúmenov. Posledný režim je blikačka (opäť 500 lúmenov). Tú som zvykol využívať výhradne počas denného jazdenia a to z jednoduchého dôvodu – pri šoférovaní v noci by som tiež nechcel stretnúť človeka, čo mi bude do očí blikať 500 lúmenmi.

Porovnanie stretávacích svetiel pri móde High a Eco.


Diaľkové svetlá ponúkajú tri režimy (High – Mid – Low) od 1000 po 250 lúmenov. Na tele svetla sa nachádzajú dva spínače. Ten väčší slúži na zapnutie svetla podržaním, prepínanie medzi „stretávačkami“ a „dlhými“ a aj indikátor vybitia akumulátora. Tým menším sa zas prepína úrovneň jasu.



Osobne ma potešila funkcia „Mode Memory“, kde sa po opätovnom vypnutí „dlhých“ svetiel automaticky prepne na posledný zvolený režim svietenia jednou diódou. Pri zapnutých „stretávačkách“ svetlo krásne vykresľovalo aj krajnicu a svetelný kužeľ je zvrchu „skrojený“, aby neoslepoval okoloidúcich. Keď sa pristavím pri oslepovaní, do mesta poslúžia pokojne aj slabšie režimy a silu svietenia netreba podceňovať. Hoci som ho mal sklopené a zapnuté len na „stretávačkách“, občas sa mi stávalo, že si chodci zakrývali oči.

Stretávacie svetlá Eco vs. diaľkové svetlá High.


Akonáhle som zvolil „dlhé“ svietenie, vykresľovanie okrajov sa pocitovo stratilo, hoci svietili obe diódy naraz. Dosahu 140 metrov však ťažko niečo vytknúť. Z Bieleho kríža som si napriek neznalosti cesty dovolil riadne rýchly zjazd. Asi jediné, čo mi v ňom chýbalo, bolo tieňovanie do zákrut, ale túto „fičúrku" prenecháme zatiaľ tým autám.



Drobnosti naše každodenné


Okrem svietenia možno svetlo využiť aj ako powerbanku, keďže USB konektory sa na ňom nachádzajú hneď dva – jeden pre vstup (nabíjanie svetla, zapojenie diaľkového ovládača) a druhý pre výstup (funkcia powerbanky). Oba sú prekryté gumenými krytkami, aby sa tam nedostala voda a nečistoty.



Ďalšou veľmi praktickou vlastnosťou svetla je indikátor vybitia. V prípade vyše 40 %-ného nabitia svieti na zeleno, pri 5 – 40 % na červeno a pod 5 % bliká červeno. Najzaujímavejšie je však to, že vyhodnocuje stav nabitia pre každý režim osobitne. Bežne sa mi stávalo, že pri nižšej intenzite svietenia svietil indikátor ešte na zeleno, kým pri diaľkových svetlách už na červeno. Tým mi dal jasne najavo, že ak nechám svetlo zapnuté v tomto režime príliš dlho, s vysokou pravdepodobnosťou si užijem romantiku pri mesiačiku.



Treba však povedať, že v Ravemene dobre zapracovali na výdrži batérie, a aj pri dlhšej jazde po tme sa mi nestalo, že by som ho vybil na nulu. Ak sa bavíme v číslach, hýbeme sa od výdrže 1,5 hodiny pri najsilnejších diaľkových svetlách až po 36 hodín pri režime blikania. K tomu pridali drobnosti ako ochrana proti prehriatiu, prebitiu či úplnému vybitiu, no mám pocit, že to sa v segmente svetiel začína stávať pomaly pravidlom. Samozrejmosťou je signalizácia stavu nabíjania svetla, od blikania na červeno až po súvislé svietenie na červeno, keď je svetlo nabité.



Diaľkový ovládač skôr na škodu


Síce ide o najdrobnejšiu súčasť balenia, no k diaľkovému ovládaču som si počas testovania spísal hádam najviac poznámok. K riadidlám sa tentoraz upína jednoduchým O-krúžkom, ktorý síce pôsobí na prvý pohľad chatrne, no zatiaľ nezradil. K svetlu sa pripája pomocou USB-C kábla, vyšší typ PR1200 je stále na kábli, PR1600 už disponuje bezdrôtovým ovládaním.



Keď sa nad tým zamyslím, samotný kábel mi asi na celom ovládači prekážal najviac a to hneď z viacerých dôvodov. Jednak som celkom dlho dumal, kadiaľ kábel premotať tak, aby mi nezavadzal na riadidlách, prípadne po zapojení
Musím však úprimne povedať, že hoci som tu osobne nenašiel žiadne horúce vychytávky, test ma veľmi bavil a svetlo vnímam ako veľmi praktické.
do svetla nebol príliš prehnutý. A jednak, ak by som svetlo práve náhodou nemal v držiaku, kábel jednoducho zostane voľne visieť a zavadzia. Čiže v tomto ďalší plusový bod pre drahší model a bezdrôtové ovládanie. Hoci by asi každý očakával jednoduché prepínanie medzi stretávacími a diaľkovými svetlami, opak je pravdou a stlačením ovládača sa zníži jas o jeden stupeň (platí pre stretávačky aj diaľkové režimy).

Zo stretávačiek možno na diaľkové prepnúť podržaním spínača, no len do momentu, keď ho pustím – v zásade to funguje rovnako, ako keď na aute potiahnem páčku diaľkových svetiel k sebe. Šikovná vec pre bliknutie, ak ma dakto oslepí. Ak sa bavíme o jazde na cesťáku, tu by som si pokojne vedel predstaviť jazdu úplne bez diaľkového ovládača. Pri jazde na oblúkoch alebo pákach je totiž jedno, či z nich ruku zložím na to, aby som znížil jas pomocou ovládača alebo priamo na tele svetla.



Minimálne v tomto je toto diaľkové spínanie jasnou voľbou pre flat bar riadidlá. Milou drobnosťou je fosforeskujúci krúžok, no po nejakom čase treba po spínači šmátrať rukou, kým oba spínače na tele svetla sú jasne viditeľné stále.

Fosforeskujúce spínače

A finálny verdikt? Ak sa bavíme o nočnom jazdení na trailoch a v teréne, určite by som k tomu pridal ešte čelovku, hlavne kvôli bezpečnejšiemu prejazdu zákrutami, kam svetlo „nedočiahne“. Jazdenie na ceste za mňa osobne zvláda svetlo bravúrne, samozrejme, vždy si treba dávať pozor, keďže výtlky aj napriek tým 1000 lúmenom zostávajú takmer neviditeľné. V tejto kategórii mu hrá do karát najmä pomer veľkosť-hmotnosť-výkon.

S dochádzaním osobnú skúsenosť nemám, no s vysokou pravdepodobnosťou sa bude veľmi podobať jazdeniu na ceste. Musím však úprimne povedať, že hoci som tu osobne nenašiel žiadne horúce vychytávky, test ma veľmi bavil a svetlo vnímam ako veľmi praktické. Najmä teraz, keď sa moje výjazdy zredukovali na štart okolo šiestej hodiny večer, mi bude často dobrým spoločníkom, na ktorého sa dá spoľahnúť.



Maloobchodná cena svetla je 84,99 € a nájdeš ho v našom MTBIKER shope. Ak hľadáte niečo výkonnejšie, alternatívou môže byť napríklad svetlo Fenix BC30R v cene 130 €, dostupnejšou no menej výkonnou zas Fenix BC25R v cene 56 €.

Otestuj niečo aj ty


Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
LukasHarant (Lukáš Harant)
Páči sa ti tento článok? thumb_up17thumb_down comments 11 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Zadné svetlo Ravemen TR500 - posvieťme si naň

Test: Zadné svetlo Ravemen TR500 - posvieťme si naň

Malá ale výkonná. Aj tak sa dá charakterizovať zadná blikačka Ravemen TR500. Naozaj vydrží výstražne blikať až 18 h pri najsilnejších lúmenoch a zvládne aj tečúcu vodu? V teste sme ju rozhodne nešetrili.
Test: Fenix HM70R - nabíjateľná čelovka

Test: Fenix HM70R - nabíjateľná čelovka

Už dlho som sa obzeral po kvalitnej čelovke, ktorá by bola vhodná aj na nočné výjazdy...
Test: Výkon, displej, odolnosť – predné svetlo Ravemen PR1600

Test: Výkon, displej, odolnosť – predné svetlo Ravemen PR1600

Aké sú výhody lepšieho predného svetla a na aké detaily sa treba zamerať pri kúpe a používaní? Hodí sa Ravemen PR1600 aj na serióznejšie nočné výpravy?
keyboard_arrow_up