Test: Cyklosedačka OGK Urban Iki - japonská kvalita s holandským dizajnom

O spoločnosti OGK ste pravdepodobne ešte nepočuli, no v Japonsku patrí v rámci segmentu cyklosedačiek a doplnkov na bicykle k lídrom už viac ako 80 rokov.

Spoločnosť prepája japonskú technológiu s funkčným holandským dizajnom a výsledkom sú tie najestetickejšie a neprehliadnuteľné mestské cyklosedačky, ktoré nájdete v rôznych verziách.

Vybrať si môžete prednú sedačku vhodnú pre deti od 9 mesiacov do približne 2 rokov (max. 15 kg), zadnú sedačku od 9 mesiacov do 5 rokov (max. 22 kg) alebo zadné sedadlo junior pre deti vo veku 5-10 rokov (max. 35 kg). Uvedené modely sa ponúkajú v netradičných zemitých farebných vyhotoveniach, ktoré sa inšpirovali japonskou prírodou (Haniwa Brown, Mosu Green a Oishi Beige).


Za zmienku stoja aj rôzne doplnky, ako sú farebné sety na spestrenie sedačky, zámky, predný štít na ochranu pred vetrom, adaptéry, či dokonca nepremokavý detský ruksak na sedačku so špeciálnym háčikom a prackou na upevnenie k sedačke.


V našom teste sa dôkladne pozrieme na „zúbky” zadnej cyklosedačke Urban Iki a zhodnotíme aj detský batoh.

Technické a konštrukčné okienko

Cyklosedačka Urban Iki sa tak, ako väčšina zadných sedačiek, ponúka v dvoch rôznych možnostiach montáže na bicykel - na rám bicykla pomocou tzv. lyžín, alebo na zadný nosič bicykla. Vzhľadom na to, že môj mestský bicykel má v základnej výbave zadný nosič, zvolili sme model s montážou na nosič.

Krabica, v ktorej vám sedačka príde, obsahuje stručné informácie o danom modeli. Hneď v úvode mi padlo do oka označenie „bio”, aj keď popravde som celkom dobre nerozumela tomu, čo môže byť na sedačke bio. Po dôkladnejšom preskúmaní som zistila, že táto sedačka je „ekologická”, pretože je vyrobená s vysokým ohľadom na životné prostredie. Na jej výrobu bol použitý výhradne bioplastový materiál a ryžové šupky, aby čo najmenej zaťažovala planétu.


Samotný materiál sedačky je príjemný, hladký plast, ktorý sa veľmi ľahko udržiava. Horšie je to s gumenou podložkou, na ktorej dieťa sedí. Na tú sa špina ľahko nalepí a horšie sa čistí.

Obsah balenia:

  • zadné sedadlo
  • chrániče nôh
  • montážna konzola na zadný nosič
  • používateľská príručka
  • imbusový kľúč č.5
  • praktický detský batoh Iki na sedačku


Trošku ma zarazilo, že sedačka v celkovej hmotnosti 5 kg prišla v troch kusoch, no moje obavy sa rýchlo rozplynuli. Na jej zloženie nie je potrebná montáž, ide len o jednoduchý „klik-klik" systém, kde spojíte dva chrániče nôh a tie sa zacvaknú do spodnej sedacej časti. Trvalo to asi minútku. Ako návod sa dá použiť obrázkový manuál, prípadne oskenujte QR kód z krabice alebo návodu a ten vás rovno odkáže na inštruktážne video.

Sedačku som mala raz-dva v jednom kuse, pripravenú na montáž, no bolo treba ešte pripraviť bicykel. Tento model sedačky viete nainštalovať na všetky typy bicyklov, ktoré majú zadný nosič s nosnosťou do 22 kg a s rozmerom, resp. s rozpätím 120-175 mm. Sedačka sa nemontuje priamo na bicykel, ale na montážnu konzolu, ktorá je súčasťou balenia a po montáži ostáva na bicykli po celý čas používania. Celé to trvá opäť asi minútku, po tejto príprave už stačí sedačku zacvaknúť na konzolu a môžete vyraziť.


Bezpečnostným prvkom je káblový zámok, ktorý obtočíte okolo sedlovky a zamknete číselným kódom. Demontáž tiež prebieha veľmi jednoducho - odomknete zámok, stlačíte tlačidlo v spodnej časti sedačky a posuniete ju dozadu z montážnej konzoly. Prvé pokusy boli trošku pomalšie, ale potom sa to zautomatizovalo a montáž, ako aj demontáž, prebiehali rýchlo a bezproblémovo.


Bezpečnosť a komfort pre malých aj veľkých

Pri otázke bezpečnosti spozornie každý rodič, predsa len na bicykli so sebou vozíme najmenších a najzraniteľnejších pasažierov. Oficiálne úrady a inštitúcie trikrát testovali sedačku a spĺňa prísne japonské bezpečnostné požiadavky, ako aj európsku bezpečnostnú normu EN 14344 a testovaná bola aj v laboratóriu nezávislého nemeckého inštitútu TUV, kde získala certifikát bezpečnosti.
Detská sedačka Urban Iki spĺňa prísne bezpečnostné požiadavky

A teraz praktická stránka. Predtým, ako posadíte dieťa do sedačky, nasaďte mu prilbu na hlavičku a následne mu upravte ramenné popruhy tak, aby ste mali istotu, že sú poriadne utiahnuté. Popruhy ponúkajú dve možnosti nastavenia veľkosti. Moja Barbori má tri roky a necelých 15 kg a popruhy sme nastavili na väčšiu veľkosť primárne z dôvodu, že sedačku sme testovali počas neskorej jesene, keď bola naobliekaná.


Popruhy sa nastavujú jednoducho a sú vybavené protišmykovou gumenou podložkou, aby sa neposúvali a lepšie držali na ramenách. Pozitívne hodnotím, že ani raz nedošlo k posunu alebo zošmyknutiu, čo sa nám bežne stáva pri iných sedačkách.

Spona zapínania na zacvaknutie popruhov je premyslená do detailov. Je dostatočne veľká a má vertikálnu polohu, preto sa vám nestane, že ju dieťa prisadne a budete ju musieť hľadať a vyťahovať spod nôh alebo zadku. Spona sa dá odopnúť jednou rukou, no treba na to väčšiu silu. Vnímam to pozitívne, lebo ani väčšiemu dieťaťu sa ju nepodarí odopnúť počas jazdy bez asistencie. Takže môžete jazdiť bez obáv, že sa váš malý pasažier samovoľne odopne. Pri prvých pokusoch odporúčam bicykel najskôr bezpečne oprieť a párkrát si to vyskúšať, aby ste chytili ten správny grif.


Opierky nôh sa nastavujú veľmi jednoducho odomknutím spony na zadnej strane, posuniete ich nahor, resp. nadol podľa dĺžky nôh vášho dieťaťa a sponu zatvoríte. Popruhy na nohy sú trošku ťažkopádnejšie, pri prvom použití mi trvalo niekoľko minút, kým som ich zapla. Dierka zapínania bola menšia ako cvok a plast bol tvrdý, nepoddajný. Na druhej strane, keď ich už zapnete, nemusíte mať obavy, že by došlo k uvoľneniu. Po niekoľkých použitiach sa dierka prispôsobila, resp. plast sa vytvaroval a už to bolo bez problémov.


Sedačka má gumové polstrovanie, ale len pod zadkom, čo trošku zjemňuje jazdu nerovným terénom. Čo absentuje, je odpruženie a polohovanie sedačky. No vzhľadom na to, že ide o výhradne mestský model určený na jazdu po asfaltových chodníkoch a rovných povrchoch, navrhnutý na krátke a plynulé výjazdy, odpruženie a polohovanie nám vôbec nechýbalo.


Do detský ruksaku Urban Iki sa zmestia všetky základné veci a je nepremokavý

Detský ruksak Urban Iki je perfektným doplnkom pre jazdu na bicykli. Disponuje špeciálnym popruhom a háčikom, aby sa dal bezpečne upevniť na zadnú časť sedačky. Je dokonca nepremokavý a jeho objem je dostatočný na zbalenie základných vecí, ako sú voda, náhradné oblečenie, malé občerstvenie a detská hračka. Je dostupný v niekoľkých farbách a v prípade kúpy sedačky si ho určite dokúpte.


Ako hodnotíme jazdu

Ako som už spomínala, jazdenie so sedačkou má svoje špecifiká, no netreba sa nechať odradiť. Na nový pocit sa dá rýchlo privyknúť. Urban Iki je absolútne stabilná a po nainštalovaní na zadný nosič sa ani raz nepohla, aj napriek snahám dcéry nahýnať a otáčať sa počas jazdy na všetky svetové strany. Nepohla sa ani počas rýchlejšej jazdy hrboľatým terénom či zákrutami. Počas prvej jazdy som občas kopala pätami do spodnej časti sedačky - o chrániče detských nôh. Vyriešili sme to posunutím sedačky na nosiči viac dozadu a problém bol vyriešený. Osobne si myslím, že tento problém môže nastať jedine pri menších a atypických rámoch bicyklov, čo je aj môj prípad. Maximálna odporúčaná rýchlosť pri jazde so sedačkou je 25 km/hod, čo sa napríklad mne pri jazde na mestskom bicykli podarí prekročiť len málokedy.


Mestský bicykel v kombinácii so sedačkou využívame na dennej báze, či už je to cesta do/zo škôlky, na ihriská, atrakcie či do obchodu. Barbori si vychutnáva tento spôsob eko-dopravy plnými dúškami, je v centre diania, vníma, čo sa deje okolo, pokecá si s chodcami na semaforoch počas čakania, máva autobusom, spieva si, rozpráva mi zážitky zo škôlky a táto interakcia ju na jazde so sedačkou baví najviac.


Urban Iki je funkčná a esteticky pôsobiaca detská cyklosedačka. Je dôkladne premyslená a navrhnutá tak, aby poskytovala bezpečnú a pohodlnú mestskú jazdu pri relatívne dlhom čase používania (od 9 mesiacov do 5 rokov veku dieťaťa), čo z nej pri cene 80 € robí adepta na najlepšiu hodnotu za peniaze v segmente mestských sedačiek.


Výhody:

  • ľahká mestská sedačka
  • ekologické materiály a nápaditý dizajn
  • praktické zapínanie pre najvyššiu bezpečnosť
  • mäkké polstrovanie na ramenných popruhoch
  • jednoduchá montáž a demontáž
  • 5-bodové bezpečnostné pásy
  • cena
  • doplnky

Nevýhody:

  • úvodná zdĺhavejšia inštalácia
  • ťažkopádne zapínanie nôh

Sedačku môžete nájsť na stránke dodávateľa alebo alternatívy v našom MTBIKER shope.

Otestuj niečo aj ty

Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
katkaadventures 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Zimné doplnky Isadore - návleky, rukavice, čiapky a ponožky pod drobnohľadom

Test: Zimné doplnky Isadore - návleky, rukavice, čiapky a ponožky pod drobnohľadom

Budú zimné doplnky Isadore maličkosti, ktoré vedia byť veľkou pomocou cyklistu? Ako si vybrať správny model a veľkosť?
Test: Craft PRO Wool Extreme X – tričko na všetky aktivity

Test: Craft PRO Wool Extreme X – tričko na všetky aktivity

Nájsť spodnú vrstvu vhodnú na viacero aktivít s dobrými vlastnosťami je dnes problém. Švédska značka Craft s dlhoročnými skúsenosťami s týmito potrebami vytvorila tričko s prímesou merino vlny.
Test: Pumpa LEZYNE Micro Floor - už netreba vláčiť veľkú pumpu

Test: Pumpa LEZYNE Micro Floor - už netreba vláčiť veľkú pumpu

Komu sa hodí takáto hybridná pumpa, ktorá nie je ani úplne malá a už vôbec nie veľká servisná?
keyboard_arrow_up