Zdroj: Shutterstock

Tento taliansky názov skúsení cyklisti určite poznajú, no zmyslom podujatia je, aby si na svoje prišli všetky výkonnostné skupiny. Čo vás bude čakať na premiérovom ročníku, ktorý sa uskutoční 7.augusta?

Možno sa na úvod pýtate, prečo pozvánku na prvé Gran Fondo u nás píše Imro. Ale pozor...cestné preteky som síce skúsil len raz v živote, ale bolo to práve Gran Fondo Felice Gimondi v Bergame. Síce tam pršalo, resp. snežilo, na čo inak s odstupom veľmi rád spomínam a jednalo sa o môj prvý videoreport z nejakej akcie v go-pro štýle. Spolu s kolegom Slavom nás tam vzal Noro Kirschner. Nora v Bratislave „kovaní“ cyklisti určite poznajú, najmä ako dodávateľa značky Bianchi na Slovensko, či organizátora jarných kempov v Chorvátsku.


No a práve on mal už dlhé roky sen, priniesť podobné podujatie aj k nám domov, pričom ten sa splní 7. augusta v podobe Nay Gran Fondo Bratislava. Keď to preložím do nášho jazyka, môžete si pod tým predstaviť jazdu na dlhú vzdialenosť, alebo inak povedané cestný cyklomaratón.

Pojem vznikol v Taliansku okolo roku 1970 a „oficiálne“ by mal merať minimálne 120 km. Ale žiadny strach, môžete si dopriať aj menej a nikto vás žalovať nebude . Na výber sú totiž 2 trasy v okolí Bratislavy – hlavná má 130 km s prevýšením 1 145 m a druhá 89 km s prevýšením 415 m. Už z parametrov je jasné, že podstatou nie sú veľké kopce a jazdu zvládnu aj menej zdatní – pamätajte, že preteky na ceste sú tak náročné, ako si ich spravíte. Všetky detaily nájdete na domovskej stránke podujatia Nay Gran Fondo Bratislava, kde sa môžete samozrejme aj registrovať.

Norovi som poslal pár otázok, pretože ako správny „srdciar“ má určite čo povedať.

Ahoj Noro, ako dlho už máš v hlave myšlienku Gran Fonda?
Myšlienka vznikla ešte v roku 2012. Absolvoval som viaceré Gran Fondo v zahraničí a bol som, respektíve stále som presvedčený, že Bratislava si zaslúži cyklistické preteky podobného formátu, ktoré by sa konali pravidelne každý rok.

Čo bol hlavný impulz, konečne ju priviesť k životu?
Impulz prišiel v roku 2019, keď sme sa ideovo spojili s agentúrou Elcop a Happy Kids. Rozdelili sme si polia pôsobnosti/zodpovednosti a začali s prípravami. Pribrzdila nás pandémia, ale silu myšlienky nedokázala zastaviť úplne .

Ľudí možno hneď napadne L’Etape Slovakia – čerpáš skúsenosti aj odtiaľ?
Určite toto v mysliach ľudí rezonuje po vydarenom ročníku 2021 a organizátori majú môj obdiv a rešpekt, že sa to podarilo nakopnúť počas pandémie. Pre mňa sú ale skôr inšpiráciou talianske Gran Fondo ako napr. Gran Fondo Gimondi v Bergame alebo Tre Valli Varesine vo Varese, kde som bol viackrát osobne. To sú podujatia s tisíckami účastníkov, ktoré vznikli zo zápalu komunity a je to tam dodnes cítiť. L´Etape vnímam skôr ako podnikateľský zámer a chýba mi tam trošku to regionálne nadšenie. Je to, ako keby sa Tour de France presunula napríklad celá do Číny. Dá sa to zaplatiť, ale ak nie je vo Francúzsku, nie je to Tour de France. L´Etape du Tour je podľa mňa super myšlienka, keď kopíruje jednu z etáp daného ročníka Tour.

Bola cieľom vždy Bratislava?
Pre toto Gran Fondo len Bratislava! Tiež aj Bratislavský kraj, ktorý je fantastickou destináciou pre všetky druhy cyklistiky. Naschvál sme použili Bratislavu aj v názve, aby bolo hneď jasné, odkiaľ - kam sa ide .

Okrem dĺžky má Gran Fondo nejaké špecifiká?
Pri Gran Fondo by mala byť minimálna dĺžka hlavnej trate aspoň 120 km. Zvykne sa ešte používať formát jednej prihlášky a následne si môžu cyklisti voliť trasu počas pretekov podľa toho, na čo sa aktuálne cítia. My sme pre tento ročník radšej rozdelili prihlasovanie na hlavnú trať NAY Gran Fondo (132 km) a kratšiu trať SEGUM Medio Fondo (89 km), aby to mali všetci jasné pred štartom. Aj čísla budú farebne odlíšené podľa zvolenej trate. Štart bude spoločný pre obe dĺžky a trať sa bude deliť až v Perneku pod Pezinskou Babou.

Prosím ťa, povedz trochu viac o trati, aký má charakter a na čo sa môžu ľudia tešiť.
Trať NAY Gran Fondo je zámerne zvolená tak, aby prepojila obe strany Karpát v Bratislavskom kraji. Tiež som chcel pri jej navrhovaní prechádzať kopce, ktoré by vedeli „zamiešať karty" a tak bude horská prémia na Pezinskej Babe hneď dvakrát a k tomu výživné stúpanie na hrad Červený kameň, kde bude tretia horská prémia. Na trati bude určite aj jedna, možno dve šprintérske prémie, ktoré budeme komunikovať čoskoro.

SEGUM Medio Fondo je zase zvolené skôr ako rovinatejšie, aby sa mohli zúčastniť aj tí, ktorí si na kopce v tempe až tak netrúfajú. Tu bude ale na okruhu medzi Malackami, Rohožníkom a Pernekom robiť "sito" skôr vietor.

Tešiť sa môžu určite všetci na pomerne široké prehľadné cesty a účasť našich špičkových amatérskych cyklistov ako Andi Cully alebo Martin Kostelničák, ktorí jazdia tento rok za PRO CYCLING - AONE Team a účasť predbežne prisľúbil aj váš hviezdny redaktor Cepo, ktorý by mal spraviť aj atraktívnu reportáž. Lákam na štart ešte viaceré známe mená, tak uvidíme, komu to ako zapasuje do programu.

Má sa niečoho obávať aj menej skúsený jazdec?
Vyslovene obávať sa netreba ničoho. Občerstvenia bude dosť na oboch tratiach, v prípade problémov budú za cyklistami aj mechanické vozidlá a „zberák". Ak niekto nemá dosť skúseností s jazdou v pelotóne, netreba sa hlavne tlačiť dopredu a jazdiť radšej s väčším odstupom tak, aby mal/a každý priestor na manévrovanie a brzdenie. Zámerne som trať tvoril po bežných cestách, kde je dosť priestoru a aj zákruty sú prehľadné.

Dalo by sa povedať, že je to ako v Baške a svoju skupinku si nájdete každý?
Myslím si, že čím viac štartujúcich, tým kompaktnejšie skupinky sa vytvoria a každý sa usadí v tej, ktorá mu najviac bude vyhovovať. Možno bude tak, ako na našich jarných kempoch, aj nejaká Cappuccino group .

Ako vyzerá zabezpečenie? Ide sa za plnej premávky?
Premávka bude regulovaná. Na križovatkách budú autá odstavovať policajti. Vybavení sú už aj motorkári z Motomarshal Slovakia, ktorí zabezpečujú napríklad aj pelotón na Okolo Slovenska. Samozrejme budú na trati regulovčíci, ktorí budú dohliadať na vedľajšie cesty. Nechceme ale úplne paralyzovať dopravu v kraji a preto bude z dôvodu bezpečnosti jazda v protismere zakázaná. Som si istý, že bežná šírka vozovky v smere jazdy je dostatočná pre bezpečnú jazdu.

Niečo, čo by si chcel odkázať cyklistom, ktorí možno váhajú?
Podľa mňa nie je nad čím veľmi váhať. Cyklistky a cyklisti majú jedinečnú možnosť byť pri premiére tohto podujatia a zároveň môžu so sebou zobrať aj rodinu, keďže pri obchodnom centre Bory Mall v mieste štartu a cieľa bude
Gran Fondo sú podujatia s tisíckami účastníkov, ktoré vznikli zo zápalu komunity a je to tam dodnes cítiť
celodenný sprievodný program pre deti. Prípadne si vedia počas dňa nesúťažiaci rodinní príslušníci v centre niečo nakúpiť, zajesť a ani sa nenazdajú, môžu ísť povzbudzovať prichádzajúcich pretekárov do cieľa.

V závere by som chcel poprosiť všetkých, ktorí by vedeli a chceli organizačne pomôcť niečo pekné vytvoriť, aby sa zaregistrovali medzi našich dobrovoľníkov na stránke. Určite nájdeme niečo zmysluplné a prospešné pre každého, kto by chcel pomôcť.

[Foto na úvode: Shutterstock]

report_problem Našiel si v texte chybu?

NAY Granfondo Bratislava

calendar_today 07.08.2022
label Cestný maratón
place Bory Mall, Bratislava - Lamač (Slovensko)

Imroman 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Pozvánka: L'Etape Slovakia by Tour de France 2022 - zaži atmosféru Starej dámy

Pozvánka: L'Etape Slovakia by Tour de France 2022 - zaži atmosféru Starej dámy

V Bratislave sa v nedeľu 21. augusta uskutoční druhý ročník cestných pretekov L’Etape Slovakia by Tour de France. Názov napovedá, že ide o akúsi „zdrobneninu“ Starej dámy so všetkým, čo k tomu patrí.
Pozvánka: Majstrovstvá Slovenska v Gravel – MTBIKER G-MARIN Cup Gravel

Pozvánka: Majstrovstvá Slovenska v Gravel – MTBIKER G-MARIN Cup Gravel

Druhýkrát sa bude bojovať o titul majstra Slovenska v kategórii gravel, neváhaj sa zúčastniť.
Video: L’Etape Slovakia 2023 - skoro pád, ale potom odmena

Video: L’Etape Slovakia 2023 - skoro pád, ale potom odmena

Po prežití obrovskej „vlny” v úvode nasledovali len príjemné veci. Osobné rekordy, dobré watty a slušné umiestnenie. L’Etape Slovakia 2023 sa nám podaril.
keyboard_arrow_up