Zdroj: Adam Milo

V sérii „Rady záchranára Jožiho“ vám priblížime zdravotné riziká pri bikovaní a to, či už v závislosti od aktuálnych klimatických podmienok, alebo všeobecných nástrah jazdy na bicykli.

Ako im predchádzať, prípadne, ako čo najlepšie zareagovať na kritickú situáciu, vám v rozhovoroch priblíži záchranár, ale aj biker, Jozef Herich.

Možno vo vás predošlá fotka vyvoláva rozpačité pocity a hovoríte si,
...sme stálou súčasťou spoločnosti, kde k takýmto javom dochádza na dennej báze a nesmieme byť voči tejto realite ľahostajní
čo týmito obyčajnými rukami chcú autori článku povedať?
Vedzte teda, že dnešnou témou sa vás budem snažiť presvedčiť, že k záchrane ľudského života v istých prípadoch netreba disponovať technikou či vybavením ako z akčných filmov. Rovnako nemusíte mať vedomosti Dr. Housa. A nakoľko je to rozsiahla téma, rozdelíme si ju na dve časti.

V nasledujúcich riadkoch vám chcem ponúknuť pohľad na problematiku, ktorá sa týka každého z nás a v ktorej sú ľudské ruky často nenahraditeľným nástrojom. V poslednej epizóde sme si povedali, ako postupovať v prípade, či už ste svedkom udalosti, ktorá spôsobí niekomu poškodenie zdravia, alebo ak ochorenie spôsobí výrazné zhoršenie zdravotného stavu - keď je postihnutý odkázaný na prvú pomoc od druhých. Bližšie som vysvetlil pojmy ako prvotné a druhotné vyšetrenie a opísal som, ako by mal vyzerať prvý kontakt s pacientom. No čo v prípade, keď je už od začiatku zjavné, že ide o ten najzávažnejší a najkritickejší stav, s ktorým sa môžeme v prvej pomoci stretnúť? No dosť bolo chodenia okolo horúcej kaše. Dnešnou hlavnou témou je zástava srdca a laická kardiopulmonálna resuscitácia (KPR).

Drvivá väčšina populácie sa počas života len ojedinele ocitne v situácii, keď je hlavným (a možno jediným) svedkom zastavenia srdca u iného človeka. Pokojne to môže byť rodinný príslušník, sused, spolužiak, kolega v práci, predavačka v obchode, dôchodca, čo nakupuje na trhu ovocie, či kamoš, s ktorým pravidelne brázdim miestne traily v okolí. Nikto nejde do práce, do obchodu, či na bike s myšlienkou, že dnes bude niekoho oživovať Akokoľvek sa nám to nepáči a povieme si „božechráň, ani na to nemysli“, sme stálou súčasťou spoločnosti, kde k takýmto javom dochádza na dennej báze a nesmieme byť voči tejto realite ľahostajní. A keď sa to stane, každý jeden z nás môže byť tou najdôležitejšou súčasťou toho najušľachtilejšieho činu, ktorým je záchrana ľudského života.

Príčiny sú rôzne

Príčin vzniku kolapsu so zastavením krvného obehu môže byť viacero.
No iba zavolať 155 či 112 nestačí.
Najčastejšou príčinou je vznik závažného srdcovocievneho ochorenia alebo výrazné zhoršenie priebehu ochorenia, ktorými sú srdcový infarkt, pľúcna embólia, závažná porucha srdcového rytmu a iné. Z ďalších príčin nemožno opomenúť zástavu srdca spôsobenú narušením funkcie dýchacieho systému na rôznych úrovniach. Ide o náhodne vzniknuté dusenie s náhlym vznikom obštrukcie dýchacích ciest či ochorenia, ktorých postupné zhoršovanie súčasne zhoršuje využitie kyslíka. Pritom jeho nedostatok vo finále spôsobuje zástavu srdca. K tretím, štatisticky najčastejšie sa objavujúcim príčinám zástavy krvného obehu, sa radia vážne traumy pri prehĺbenom šokovom stave, tiež z neurologických príčin, z dôvodu rôznych foriem sebapoškodzovania či iných dôvodov.

Zachraňujeme život

Čo s tým teda môžeme robiť ako laici, ktorí o vyššie spomínaných ochoreniach možno počuli prvýkrát? Odpoveďou je poskytnutie prvej pomoci. Jej obsahom bude teda aj znalosť vykonávania kardiopulmonálnej resuscitácie. Nebudem klamať, byť pasívnym či aktívnym svedkom udalosti, keď niekomu ide o život, nie je príjemné. Z psychologického hľadiska je pre jedinca veľmi náročné spracovať vzniknutú situáciu a v danej chvíli správne reagovať. Preto, na základe dlhodobo zhromažďovaných údajov, pozorovaní a získaných štatistík, postupne vznikali postupy, ako resuscitovať. Zaviedli sa štandardy, ktoré sú čo možno najjednoduchšie a zároveň efektívne. Ich znalosť je pre bežného človeka predpokladom na úspešné zvládnutie podania prvej pomoci pri zástave srdca.

V súčasnosti sa kladie veľký dôraz na tzv. „Systémy zachraňujúce životy“. Ich zmyslom je šíriť spoločenské povedomie o získavaní vedomostí jednotlivcov pri poskytovaní kardiopulmonálnej resuscitácie a o jej dôležitosti rôznymi formami. Organizujú sa rôzne kurzy a semináre, ktoré vedú odborníci školení v praktickej a teoretickej výuke. Implementujú sa technológie na upozornenie pre prvých záchrancov cez mobilné aplikácie, postupne sa vytvára sieť automatických elektrických defibrilátorov (AED) a umiestňujú sa na strategické miesta infraštruktúry.

Projekt „Deti zachraňujú životy“ prenáša túto problematiku do škôl. A v neposlednom rade je priam základné vedieť o možnosti asistovanej KPR prostredníctvom linky 155. Jej vykonávanie prebieha v spolupráci s operátorom tiesňovej linky.

Pomôžte si appkou

Rád by som vyzdvihol aplikáciu s názvom 155.sk, ktorú si jednoducho môžete nainštalovať do svojho mobilného telefónu. Aplikácia obsahuje množstvo užitočných informácií ako rýchla voľba na tiesňovú linku, na linku Horskej záchrannej služby, čísla ostatných záchranných zložiek, záznamník ochorení, či okrem iného aj popis prvej pomoci pri náhle vzniknutých akútnych stavoch či poraneniach. Z môjho pohľadu je najlepšou funkcionalitou danej aplikácie možnosť zdieľať svoju aktuálnu polohu. V mnohých prípadoch sa totiž stáva, že volajúci len ťažko, prípadne vôbec nedokáže spresniť miesto, kde sa nachádza. V takomto prípade záchranné zložky strácajú čas hľadaním udalosti a tým sa predlžuje najdôležitejšia premenná záchrany, a tou je čas.

foto: aplikácia 155.sk/Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby SRfoto: aplikácia 155.sk/Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby SR

Každý má právo žiť

Prečo sa však venuje toľko energie, ľudskej sily či prostriedkov tejto téme? Odpoveď je jednoduchá. Pretože to má zmysel. Každý má právo žiť. Každý má právo dostať druhú šancu a za určitých okolností a podmienok sa plnohodnotne vrátiť do života.

Mnohí si povedia „zavolám pomoc“, niekto príde a vyrieši to za mňa. No zavolať 155 či 112 nestačí. Cieľom laickej, kde slovo laická KPR výrazne podčiarkujem, je skrátiť čas, keď je krvný obeh nefunkčný a nahradiť prácu srdca ako pumpy do príchodu odbornej pomoci.

Vo chvíli,
keď dôjde u človeka k zástave dýchania a srdca, alebo srdce pracuje v nesprávnom chorobnom rytme, sa do tkanív a orgánov celého tela nedostávajú živiny a najmä kyslík transportovaný krvou. Ak sa tak deje, s pribúdajúcim časom postupne odumierajú jednotlivé orgány - mozog, pľúca, obličky a iné. To spôsobuje neodvrátiteľné poškodenia ľudského organizmu. Naopak, ak je obeh podporený vonkajšími kompresiami hrudníka ihneď po vzniku kolapsu a záchranca správne reaguje v celom procese laickej KPR, tak za určitých ideálnych podmienok sa môže pacient vrátiť do bežného života bez neurologického deficitu.

Je dokázané, že pacientom, ktorým bola pri zástave srdca poskytnutá prvá pomoc vo forme kardiopulmonálnej resuscitácie laikmi, čiže ešte pred príchodom odbornej pomoci, bol výsledný stav z hľadiska prežitia pacientov výrazne lepší ako u pacientov, ktorí takúto pomoc nedostali. Práve preto sa snažíme aj touto cestou v našej komunite bikerov šíriť informácie o dôležitosti tejto problematiky a „hovoriť“, že to má zmysel! V ďalšej časti si povieme, ako na to...