Ako prekonať lenivosť a nechuť v roku 2023?

Nie si spokojný so svojou sezónou, jazdil si menej, ako si si na začiatku roka predstavoval? Niekedy stačí zmeniť len detaily.

Aplikáciu Strava dnes používa veľa cyklistov a aj vďaka tomu je prelom rokov v znamení individuálnych štatistík. Kto má vo svojom okolí cyklistov, neubráni sa pohľadu na ich celoročné čísla, ktoré radi zdieľajú na sociálnych sieťach. Takéto prehľady sú pekne graficky spracované, je v nich dobre vidieť, koľko zdolal „borec" alebo „dupačka" za rok kilometrov, výškových metrov alebo koľko času strávili pri športe celkovo.

Človek sa rád porovnáva, a tak môžu byť niekedy takéto štatistiky zdrojom sklamania, hlavne ak nebola jeho alebo jej sezóna úplne podľa predstáv. Čo s tým robiť, keď rovnaká situácia bola aj pred rokom a zápal a chuť makať z januára 2022 vydržala len pár týždňov? Je chyba vo mne, alebo robím niečo zle? Niekedy stačí vo svojom úsilí upraviť len pár drobností a môže to zrazu fungovať. Pripravil som odporúčania, ktoré mám vyskúšané aj na sebe, aj ja som býval lenivec a zle som si veci organizoval, 10 000 km za rok som prekonal až po tridsiatke.

Cieľ by mal byť reálny a zároveň ambiciózny, cesta k nemu zdravá a zábavná. U každého to bude iný počet kilometrov.

Dlhé prípravy, či hneď začať?

Kedy začať s novým prístupom k jazdeniu? Teraz! Netreba nič odkladať, ak chcem dosiahnuť sezónu, s ktorou budem na konci roka spokojný, čím skôr začnem, tým lepšie.
Pravidelnosť je základ, hovorí sa tomu aj budovanie návyku.
V podstate netreba ani bicykel, ak sa začína v zime, jazdenie sa dá nahradiť aj inými aktivitami, ktoré poslúžia ako dobrý základ. Skúsenejší cyklisti vedia, že skutočný progres sa deje pri kontinuálnom viacročnom snažení, takže netreba čakať na jar, nový bicykel, kúpu trenažéra… A že takáto zmena prístupu vychádza zhodou okolností na Nový rok? Nevadí, novoročné predsavzatia majú síce zlú povesť, ale v skutočnosti viac záleží na veciach, o ktorých budem písať ďalej.

Viem, čo chcem?

Aby tento článok nevyzeral ako výcuc z nejakej motivačnej knihy, pokračovať budem stručne a k veci. Dobré je si stanoviť hlavný cieľ, mal by byť čo najviac konkrétny a zároveň realistický. Mať dobrú sezónu alebo slušné čísla je príliš všeobecné, najazdiť 5 000 km ročne sa dá uchopiť lepšie. Dobré je si veľký ciel rozdeliť na malé časti, aby bolo dopredu jasné, ako treba priebežne postupovať. Nieže na konci septembra bude do splnenia chýbať ešte 4 500 km, takzvané „milestones” fungujú ako priebežná kontrola, či postupujem, ako som si naplánoval.

L´Etape Slovakia 2022

Stratégia a podpora

Dobre funguje plánovanie na kratšie časové úseky, ja si dávam týždenné ciele. Nezáleží, čo sa sleduje, či počet tréningov, hodín alebo kilometrov, hlavne netreba mať veľké oči. Ak som minulý rok najazdil za týždeň priemerne 4 hodiny, tak si teraz nedám za cieľ 15. Je dobré byť ambiciózny, ale zároveň realista.

Dobrý trik je aj to, že hlavný cieľ si niekam napíšem, viem si ho hocikedy pripomenúť a nebude ma lákať ho počas roka meniť, zľahčovať ho. Dobré je o svojich zámeroch niekomu povedať, cyklista v slabej chvíli nebude chcieť pred parťákmi „stratiť tvár". Alebo čo sa takto staviť s kamošom, kto budúci rok zaplatí na jar týždeň bikovania na Makarskej?

DHL Sereďmaratón 2022

Aby neutiekol vlak

Kto jazdí sám, tak tento bod môže preskočiť, ostatným sa bude hodiť odporúčanie, aby s prípravou na sezónu začali včas, takže ešte v zime. Naskočiť do rozbehnutého vlaku k rozjazdeným kamarátom demotivuje, „odletieť” v strede tréningu na nálade nepridá.

Budovať a neprepáliť

Už som spomenul, ako si naplánovať čo a kedy robiť, dobré je pohovoriť aj o tom, ako. Pravidelnosť je základ, hovorí sa tomu aj budovanie návyku. Funguje to tak, že najprv sa človeku nechce a musí sa viacej nútiť, s návykom tie veci robí automaticky a tým pádom ľahšie. Základnou chybou je, ak sa začne s príliš veľkou porciou kilometrov, lepšia taktika je presný opak, začať postupne.

Trnavská cyklistická liga 2022

Pestrosť je zábavná.
Dobrý trik je to, že prvý mesiac sa označí ako nultý, ešte sa nerieši počet kilometrov, ale zvyká sa len na to, že sa niečo robí. Môže to vyzerať tak, že si cyklista povie, že do týždňa bude športovať 3x a dopredu nemá určené nič viac. V nultom mesiaci je OK aj to, že sa po 30 minútach otočí domov, cieľ je splnený už tým, že sa obliekol a vyšiel pred dom. Ak by prišla po polroku kríza alebo choroba, lepšie je dať opäť nultý mesiac, ako úplne prestať. Koľko trvá vybudovanie si návyku je individuálne, niekde sa hovorí o mesiaci a inde o 21 opakovaniach.

Priebežné odmeny a zábava

Nech je cieľ akokoľvek lákavý, veľkým pomocníkom vo vydržaní je, že baví aj cesta k jeho dosiahnutiu. Darmo si bude cyklista predstavovať, ako si zlepší čas o 30 minút na ďalšom ročníku L´Etape Slovakia, keď ho nebude baviť príprava, akú si naordinoval.

L´Etape Slovakia 2022
Nie som fanúšik prehnane tvrdých tréningových plánov, keď sa jazdí len podľa wattov, aj mne padne vhod, ak si občas dám výjazd s kamošmi na kávu, alebo vybehneme cykloturisticky objavovať nové cestičky. Zásadne mi pomáha aj to, že striedam viaceré cyklistické disciplíny, cesťák mením za gravel, MTB alebo časovkársky bicykel. Pestrosť je zábavná.

Motiváciou môže byť aj to, že sa budeme odmeňovať za priebežné ciele. Dobre fungujú drobnosti, ako napríklad ísť za odmenu za dosiahnutie nejakého „milestones” na dvojitý burger alebo pivo s kamošmi. Na väčšinu cyklistov pôsobí ako živá voda, keď si kúpia niečo do výbavy a nemusí to byť hneď nový bicykel. Ja sa teším aj z nového dresu alebo okuliarov, hneď mám chuť ísť jazdiť a vyskúšať novinku. Drahšia vec môže byť ako odmena za „polročné vysvedčenie”.

Merida Road Cup, kritérium Voderady 2022

Domáca pohoda je základ

Tento bod môžu vynechať mladí pretekári, ktorí okrem školy nemajú iné záväzky a môžu trénovať, koľko sa im žiada. My ostatní by sme mali pozerať aj na to, ako tréningový plán ovplyvní našich blízkych. Zásadnou prekážkou bude, ak sa doma nenájde dostatočné pochopenie, ak sa človeku nechce ísť trénovať a ešte dopredu vie, že riskuje doma tichú domácnosť, to sa prekonáva ťažko.

Vyžaduje to robiť nejaké ústupky, ale z dlhodobého pohľadu je lepšie spraviť kompromis, ako sa vracať k nahnevanému alebo sklamanému partnerovi. Ideálny stav je taký, že „polovička” sa stáva podporou v našom snažení, uvedomuje si, koľko pozitív športovanie prináša nielen cyklistovi, ale aj jeho okoliu. A ešte lepšie je, ak sa partner k aktivitám pridá.

Je to hra

O tom, ako sa motivovať, vydržať a predčasne neskončiť, by sa dalo písať ešte dlho, koho téma zaujala, tak o športovej psychológii je dnes kopec podcastov alebo kníh. Ak viete odporučiť nejaký zaujímavý obsah, určite dajte tip do komentárov pod článok. Na záver spomeniem ešte zopár nápadov, ktoré môžu vyhovovať hravým jedincom, ako som ja.

DHL Sereďmaratón 2022
Jedným z mojich cieľov sú aj dobré umiestnenia na pretekoch. Preto som si v izbe, kde mám odložené bicykle a trénujem v nej na trenažéri, zarámoval dresy, ktoré pre mňa niečo znamenajú. Mám tam repre dres z etapáku v Kamerune, dres v ktorom som ako dvanásťročný začínal a po tejto sezóne aj dres celkového víťaza DHL Sereďmaratónu. Jeden rám si nechávam voľný, ešte sa mi nepodarilo získať dres majstra Slovenska, takže aj toto mi pripomína, prečo to všetko vlastne robím. Vystavené trofeje a diplomy fungujú podobne, v tomto bode by som prízvukoval predchádzajúcu dohodu s partnerom, plastové poháre v obývačke sa nemusia páčiť každému.

Ďalšia vec, ktorá na mňa funguje a podporí tréning, sú výzvy. Ak dám svojmu snaženiu ďalší význam, ľahšie sa donútim aj do extrémnejších výkonov. Dobrá motivácia je Gerlaching a neskôr kľudne Everesting, alebo snaha o prejdenie najdlhšej trasy na Zwifte. Podobne fungujú výzvy na Strave, cez Vianoce je obľúbená Rapha 500, každý mesiac je možné zacieliť na určitý počet kilometrov. Aplikácie, segmenty a KOMy sú zlý pán, ale veľmi dobrý pomocník.

L´Etape CZ 2022

Poznaj svojho slona

Uvedomujem si, že každý sme iný, a preto neplatia spomínané veci na všetkých, ale základné princípy sú univerzálne. Mne sa veľmi páči prirovnanie, kde je budovanie návyku vykresľované ako slon a jazdec, ktorý na ňom sedí. Zviera predstavuje naše emócie (lenivosť, radosť...) a jazdec, ktorý má slona viesť, je náš rozum (vôla, logika...). Ich veľkosť znázorňuje to, akú majú silu, či sa nám to páči alebo nie, emócie vyhrávajú. Slon však nie je náš nepriateľ, na svojej ceste ho potrebujeme, preto je nutné ho kŕmiť (odmeny), sústrediť sa len na jazdca dlhodobo nefunguje.

A keď som v úvode spomínal, že netreba v začiatkoch nič preháňať, viete si predstaviť, že by jazdec pri prvom vysadnutí na slona chcel ísť príliš rýchlo, ďaleko alebo skúšal hneď triky? Skončil by na zemi a nikam sa nedostal. Dúfam, že som vám týmito tipmi pomohol k tomu, že sa v roku 2023 na slonovi poriadne povozíte a ešte aj zabavíte.

Zdroj fotografií: mnovotnystudio.sk, letapeczech.cz, slovakia.letapebytourdefrance.com, seredmaraton.sk
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Dvanásť mesiacov otrokom?

Dvanásť mesiacov otrokom?

Predošlý rok som si spestril cieľmi. Aké to bolo a podarilo sa mi ich splniť?
Sezóna 2023 – opäť v niečom iná

Sezóna 2023 – opäť v niečom iná

Rekordný nájazd kilometrov, spoznávanie nových miest, zoznámenie sa s cesťákom, ale aj nepríjemný pád. Aj taká bola moja uplynulá sezóna.
Čo mi tréning dáva a čo si berie ako daň

Čo mi tréning dáva a čo si berie ako daň

Trénovanie nie je len o zlepšovaní fyzickej kondície. Skrýva sa za ním oveľa viac, než si vieme na prvý pohľad predstaviť a vo výsledku má vplyv v podstate na celý život. Aspoň u mňa.
keyboard_arrow_up