Reportáž: MTB XCO z pohľadu amatéra – 2. Drozdovo

Drozdovo je špecifické svojou náročnou trasou, ktorá z môjho pohľadu svojimi parametrami v zjazdoch hraničí s disciplínou enduro. Ako sa dokáže s takýmito podmienkami vysporiadať amatér, si môžete prečítať v nasledujúcom článku.

Po týždni sa slovenský pohár v cross country presunul do bikeparku v Drozdove, kde sa cez uplynulý víkend uskutočnilo 2. kolo zo seriálu pretekov. Bikepark sa nachádza neďaleko mesta Nová Baňa a určite ho viac poznajú cyklisti, ktorí sú orientovaní na gravity disciplíny. Vo svetovom cross country je v súčasnosti trend jazdiť technicky náročné trasy a inak tomu nie je ani v našich podmienkach.

MTB XCO Drozdovo, pretekár na skaláchMTB XCO Drozdovo, pretekár cestou dole kopcom

Znovu naslepo?

Počas týždňa som bol maximálne vyťažený, a tak si znovu nestíham ísť pozrieť trať. Od kamarátov som dostal informáciu, že na okruhu, ktorý pôjdeme, sa nachádzajú nové pasáže, a tie by som si rád ešte pred štartom pozrel. Preto si v deň pretekov privstanem a na miesto vyrážam skôr.

... ak sa v nejakej pasáži zľaknete alebo spomalíte, ľahko sa vám môže stať, že pôjdete cez riadidlá.
Ešte pred prezentáciou absolvujem jedno kolo, kde si skúšam najťažšie sekcie aj viackrát. Pri disciplíne cross country je nutné poznať všetky technické pasáže, ktoré sa nachádzajú na okruhu. Ak ich nemáte najazdené a idete „na oči“, tak dynamika a plynulosť jazdy v prvom kole je katastrofálna a robíte chybu na chybe. Napríklad profesionálni XCO cyklisti to robia tak, že si okruh najprv prejdú pešo a v pokoji si pozrú všetky stopy. Až potom sadnú na bicykel a skúšajú, čo bude rýchlejšie.

MTB XCO Drozdovo, pretekári

Parametre okruhu

Ako som už v úvode načrtol, ide o veľmi náročnú trasu, ktorá vie preveriť pretekárov po kondičnej a technickej stránke. Organizátori rozdelili hlavné okruhy na dve úrovne. Prvá úroveň (veľký okruh) je určená pre kategóriu elite a juniorov a druhá (stredný okruh) pre masters a kadetov.

Na tomto podujatí sa zúčastňujem tretíkrát. V roku 2020 sme jazdili veľký okruh aj my, hobbíci. V posledných dvoch rokoch sa od tohto trendu upustilo a organizátori nám najťažšiu pasáž pretekov vypustili.

Osobne ma to trošku mrzí, pretože som nemal problém so žiadnou technickou sekciou a viac mi vyhovovalo ísť dlhšie kolo menejkrát. Pravdaže, z hľadiska bezpečnosti to chápem.

MTB XCO Drozdovo mapa

Kto sa bojí, nesmie do lesa

Stredný okruh meria 3 km a má prevýšenie 150 m. Je situovaný v okolí zjazdovky. Štart je špecifický, pretože začínate hneď do 18 % stúpania, ktoré pokračuje asi 500 m, potom následne vchádzate do prvej techniky.

Namiesto doľava som šiel rovno, pričom som sa vysypal cez pásku mimo trať.
Trasa je naozaj perfektná, členitá, plná ťažkých výjazdov a zjazdov. Nachádzajú sa tu ostré zákruty, skoky, dropy, rockgardeny a klopené zákruty. Je nutné, aby ste dobre ovládali svoj stroj, pretože ak sa v nejakej pasáži zľaknete alebo spomalíte, ľahko sa vám môže stať, že pôjdete cez riadidlá. Nič tu proste nie je zadarmo, vyžaduje sa tu plné nasadenie a maximálna koncentrácia.

MTB XCO Drozdovo, pretekár
Čo sa týka tempa, ak chcete podať dobrý výkon, nesmiete ho vo výjazdoch príliš prepaľovať, pretože keď prídete do techniky rozbitý, tak robíte chybu za chybou, čo sa okamžite odrazí na vašom čase a umiestnení.

Bike check

Vzhľadom na parametre trasy a skutočnosť, že vládne ideálne počasie, volím znovu univerzálne plášte Victoria Saguaro 2.2. Na biku doťahujem všetky skrutky, pretože na rockgardenoch to poriadne hádže a nechcem nič podceniť. Na svojom Epicu najradšej jazdím tlmič nadstavený na firm, čo je najtvrdšia úroveň. No tu ho trošku otváram viac na „žehlenie“. Aj keď sú na trati náročné stúpania, nechávam 34-zubový prevodník.

MTB XCO Drozdovo, pretekári

Priebeh pretekov

Čakalo nás 5 stredných kôl. Štartujeme do kopca, a tak sa snažím poriadne rozjazdiť. O 9:20 nás radia do koridoru na štartovej čiare a presne o 9:30 nás púšťajú na trať. Hneď v úvode skúšam ísť do vedenia. Pocitovo sa mi nejde až tak dobre ako v Turčianskych Tepliciach, no keďže som prišiel pretekať, tak idem „podlahu“. Po prvom kole si budujem celkom slušný náskok, ktorý si viem dobre kontrolovať v úsekoch, kde sa trať stretáva. Snažím sa ísť jedno tempo a neurobiť žiadnu chybu v technických pasážach.

V predposlednom treťom okruhu si vravím, že skúsim ešte trošku „pritlačiť na pílu“, no rýchlo zisťujem, že to nebol dobrý nápad, pretože sa stalo to, čo som popisoval v predchádzajúcom odstavci.

MTB XCO Drozdovo, pretekár v lese
Pred technickou pasážou som si pekne „praskol“, do zjazdu som šiel nekoncentrovaný a pomýlil som sa pri prejazde klopenej zákruty. Namiesto doľava som šiel rovno, pričom som sa vysypal cez pásku mimo trať. Našťastie sa mi nič vážne nestalo, napravil som riadidlá a pokračoval ďalej.

Okruh má podľa mňa parametre ľahšieho svetového pohára v XCO...
Tento moment ma trochu vykoľajil z tempa a v nasledujúcej pasáži robím tiež pár chýb. Ešteže som mal dostatočný náskok. Rýchlo som sa stihol skoncentrovať a vrátiť späť do pôvodného tempa skôr, než ma niekto dostihol. Svoje prvé miesto po 58 minútach nakoniec dovážam do cieľa. Keďže v mládežníckych kategóriách som pretekal s Peťom Saganom a po minulé roky v našej kategórii dominoval Andrej Kubiš, tak toto je moje prvé víťazstvo po dlhej dobe. Pravdaže, beriem ho s nadhľadom, no myslím si, že výhra poteší každého športového nadšenca.

MTB XCO Drozdovo, víťazi na stupienkoch

Zhodnotenie dňa

Do 15 minút nasleduje vyhodnotenie a ešte pred 11:00 je po pretekoch. Ja tak s prehľadom stíham aj nedeľný obed s rodinkou.

Za tie roky sa stalo toto podujatie mojím obľúbeným. Organizácia a zázemie je tu na výbornej úrovni. Keďže preteky sú rozdelené na dva dni, tak nie je problém zaparkovať, nečaká sa na prezentácii, pred toaletami a ani na wapke. Okruh má podľa mňa parametre ľahšieho svetového pohára v XCO, o čom svedčí aj fakt, že v kategórii elite prilákal svojou atraktivitou silnú konkurenciu profesionálnych cyklistov. V sobotu tu v kategórii muži elite vyhral Bartolomej Wawak, ktorý jazdí svetový pohár okolo desiateho miesta. Komplet výsledky nájdete na tomto odkaze.

Verím, že sa vám článok páčil. Ak si chcete vyskúšať parádnu cross country trať, napríklad len v tréningových podmienkach, tak si určite vybehnite zajazdiť do Drozdova.