Zdroj: mnovotnystudio.sk

Podarí sa mi získať titul majstra SR v časovke? Rozhodol som sa vyskúšať osobného trénera, ešte nikdy som nejazdil podľa individuálneho tréningového plánu.

Pondelok 19. 6. 2023, do štartu zostáva 27 dní

V sobotu som bol na „majstráku“ pre kategórie Masters, na Teplom Vrchu sme si dali pekne do tela. Že som skončil na kopcovitej trati druhý za Janom Halikom, ma potešilo, cítim formu. Čo ďalej? Pozerám kalendár, kde mám naplánované podujatia, prekvapuje ma tam dosť veľké letné „okno". Vidím tam len dvakrát Trnavskú cyklistickú ligu (ďalej TCL), ale oči mi padnú na nedeľu 16. 7.

V Sokolovciach budú majstrovstvá Slovenska v časovke. Samozrejme, hovorím o kategórii Masters.

Ešte som majstrom Slovenska v hromadných pretekoch alebo individuálnej časovke nebol, vyhrať majstrovský dres by bol splnený sen. Na prípravu mám skoro mesiac, to mi príde dosť času aj na špeciálny tréning. Čo si vymyslím?

Tréning na časovku
Minulý rok som bol druhý za Romanom Bachratým, ale rozdiel bol dosť veľký (v galérii obrázkov sú výsledky). Priznal sa mi, že sa pripravoval s osobným trénerom, možno aj vďaka tomu mal tak dobrú formu. Ak s tým chcem tento rok niečo spraviť, asi mi neostáva nič iné.

Aj keď som ešte podľa individuálneho tréningu netrénoval, asi to skúsim s osobným trénerom aj ja.

... že nie som zázračné dieťa, to už dávno viem.
Moja výhoda je v tom, že bicykel, výbavu a posed nemusím riešiť, tomu som sa venoval posledné roky a so všetkým som v rámci možností spokojný. Zamerať sa potrebujem na štruktúrovaný tréning, aby som bol pripravený na 25-minútový výkon v aero pozícii. Možno som naivný, možno si dávam prehnané ciele, ale NP 380 W mi príde dosiahnuteľný.

Cyklista, časovkár
Času do pretekov nie je veľa, preto nešpekulujem a oslovujem trénera, ktorého mám doslova poruke. Navyše mu dôverujem na základe jeho dlhoročnej praxe, vzdelania a výsledkov jeho samotného aj jeho zverencov.

Juro Karas, vkladám sa ti do rúk. Čo mi najbližšie týždne predpíšeš, to spravím.

Prvý krok sú záťažové testy, naplánovali sme to hneď na ďalší deň na základni PROefekt v Lošonci. Testovať budeme, samozrejme, na časovkárskom bicykli.

Utorok 20. 6. 2023, do štartu zostáva 26 dní

Ešte som nebol na testoch, kde by mi merali laktát, ale okrem toho to bola pre mňa už rutina. Po rozjazdení som išiel 4-minútové intervaly, zvyšovali sme záťaž o 50 W, začiatok bol na 250 W. Celý interval som bol schopný dokončiť pri 400 W, z ďalšieho som odkrojil len 1 minútu. Nevýhoda v podobe časovkárskeho bicykla a aero pozície je značná, ale vzhľadom na môj cieľ je toto najlepší spôsob.


Záznam sa robil na môj staručký wattmeter Stages. Podľa mňa ukazuje menej, ako má, ale dôležitejšie ako konkrétne čísla sú pre mňa zóny, podľa ktorých budem celú dobu trénovať. S Jurom sme si sadli k výsledkom, veľké prekvapenia sa nediali, že nie som zázračné dieťa, to už dávno viem.

Ako som si aj myslel, základnú vytrvalosť mám fajn, pracovať budeme hlavne vo vyšších zónach, v ktorých sa časovka chodí.

Takúto komplikáciu som nečakal, asi budem musieť spraviť to, čoho som sa obával.
Pri tomto sedení nad číslami zaznie aj dôležitá informácia. Za bežných okolností takéto mesačné spolupráce Juraj ani neberie, u mňa spravil výnimku. Pri skúsenom cyklistovi a príprave na jedno podujatie sú minimom asi 3 mesiace. Podľa slov Juraja, základná vytrvalosť býva najčastejším nedostatkom jeho nových zverencov, chýbajú im „pomalé” hodiny v sedle.

Každý sa chce voziť hneď rýchlo a má málo času na trénovanie, a to sa pri testoch ukáže.

Čo čaká mňa? Zjednodušene povedané, jazdiť budem buď naplno, alebo len voľne, čo pre mňa znamená oddych v Z1, alebo intervaly v Z4 a Z5. Večer som dostal prístup do tréningovej aplikácie, Juro ma prekvapil, ako to má vymakané. Appka dobre funguje na počítači aj na mobile.

Novému trénerovi som nahlásil, aké preteky ešte plánujem ísť do „majstráku” a ktoré dni nemôžem kvôli práci, aby mi vedel spraviť plán na najbližší týždeň. Večer si pozerám už konkrétne tréningy na ďalšie dni, ale z tých skratiek som zmätený. Na dnes stačilo, lúštiť ich budem neskôr.


Streda 21. 6. 2023, do štartu zostáva 25 dní

Vďaka vysvetlivkám som rozlúštil, aký tréning ma dnes čaká. V skratke, sú to samé intervaly, číslo 400 sa tam na môj vkus vyskytuje až príliš často. Ale presne toto som potreboval, sám by som sa na „koze” len vozil, občas nejaké tempo, ale to by mi „majstrák” v silnej konkurencii nevyhralo. Rozmýšľam, ako si zapamätať pokyny na tréning, ale vzdávam to a robím si ťahák. Radšej si dám predtým kávu, som zvedavý na pocity po jazde.

Rozjazdenie ide ako po masle, idem svoju obľúbenú cestu, kde chodí najmenej áut. Keď som na časovkárskom bicykli, premávke sa snažím vyhýbať. Zlatý klinec dnešného tréningu je 6 intervalov, vždy 2 minúty pôjdem s výkonom až 415 W. Hneď pri prvom úseku zisťujem nepríjemnú vec.

Udržať vysoké watty na bežnej ceste a pri vysokej rýchlosti nie je jednoduché, tempo mi narúšajú križovatky, dediny a zjazdy.

Takúto komplikáciu som nečakal, asi budem musieť spraviť to, čoho som sa obával. Nájdem si dostatočne dlhý úsek, ideálne do mierneho kopca a budem sa tam točiť. Budem síce ako škrečok v koliesku, ale lepšie riešenie mi nenapadá. Pri výkone nad 400 W sa potrebujem sústrediť na posed a techniku šliapania, ostatné ruchy musím minimalizovať.

SiS go isotonic energy
Postupne zisťujem, že ani jeden interval nemám v požadovanej zóne, nie je to kvôli križovatkám, jednoducho nevládzem. Som sklamaný. Za trest si dávam ešte jeden extra, paradoxne mi vyšiel najlepšie. Dosahujem NP 397 W. Vidím, že mám veľa práce pred sebou.

Nedeľa 25. 6. 2023, presne o 3 týždne štartujem

Včera som zmokol na akcii Faster than a Train, domov som prišiel celkom unavený, hlavne z tej zimy a dlhej cesty autom. Dnes som sa celý deň pražil v Tlmačoch, kde sme natáčali elitné „majstráky”, ale večer mám ešte tréning, tak sa musím nejako donútiť. Opäť pôjde o niekoľko 400 W intervalov, už mám plán, kde to budem jazdiť, aby mi to nič nekomplikovalo.

Som prekvapený, že aj napriek únave sa mi ide oveľa lepšie, ako pred pár dňami. Na „koze” sa mi darí sústrediť na techniku šliapania a aero pozíciu. To som nečakal.

Budúcu stredu máme na TCL časovku dvojíc, minulý rok som na nej s Jurajom Karasom doslova „vybuchol”. Som zvedavý, či si tento rok spravím s ešte silnejším parťákom chuť, štartujem s Martinom Chrenom z Dukla B. Bystrica. V pondelok mám naplánované vyjazdenie, v utorok rozbehnutie nôh a večer jogu.

Cyklisti, časovka dvojíc

Streda 28. 6. 2023, časovka dvojíc na 36 km

Pri rozjazdení sa cítim fajn, dal som si „rampu” a 15-sekundové intervaly zo včerajšieho tréningu. Od začiatku ideme s Martinom rozumné tempo, kopce ho nechávam šliapať, ja využívam svoju hmotnosť a prevod 55x11 v zjazdoch. Prekvapilo ma, ako rýchlo sme dobehli ďalšiu silnú dvojicu. Kúsok za obrátkou máme za sebou chalanov, ktorí štartovali minútu pred nami.

Na záver sa mi darí predlžovať čas na špici, mám dobrý pocit, že Martinovi dokážem sekundovať, záverečné metre dokonca zoberiem na seba. V cieli som veľmi spokojný.

Ak som pred rokom na záver „umieral” pri 320 W, lebo som prepálil začiatok, tak teraz mám poslednú špicu vysoko cez 400 W. Po tomto výkone začínam veriť celej myšlienke ešte viac, z trénovania v presne zmeraných zónach a podľa detailného plánu od trénera mám dobrý pocit.

Cyklisti, časovkári
Do štartu mi zostávajú necelé 2 týždne. V pokračovaní článku sa zameriam na ďalšie tréningy, progres alebo prípadné komplikácie a ako finále bude samotná majstrovská časovka. Dajte mi vedieť, čo by ste sa chceli v 2. časti dočítať, prípadne napíšte, ak máte otázky k intervalovému tréningu alebo časovke.
Zdroj fotografií: trnavskacyklistickaliga.sk, mnovotnystudio.sk

[Foto na úvode: mnovotnystudio.sk]

report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Denník cyklistu - prekvapivé výsledky (2. časť)

Denník cyklistu - prekvapivé výsledky (2. časť)

Podarí sa mi získať titul majstra SR v časovke? Rozhodol som sa vyskúšať osobného trénera, hoci som ešte nikdy nejazdil podľa individuálneho tréningového plánu.
Ďalšia sezóna a opäť zlepšenie – toto mi pomohlo

Ďalšia sezóna a opäť zlepšenie – toto mi pomohlo

Na krku mám 41 rokov, ale čísla a výsledky našťastie hovoria, že dole vodou ešte nejdem. V sezóne 2023 som zmenil niekoľko vecí, ktoré mi v tom pomohli.
Reportáž: Svätojurský MTB maratón v podaní WLRMcc – v jednote je sila

Reportáž: Svätojurský MTB maratón v podaní WLRMcc – v jednote je sila

Typické aprílové počasie ukázalo všetky svoje tváre a potrápilo účastníkov na každej trati. S WLRMcc tímom sme sa 20. 4. postavili na štart prvého kola Škoda Bike Open Tour 2024 vo Svätom Jure.
keyboard_arrow_up