Denník cyklistu - prekvapivé výsledky (2. časť)

Podarí sa mi získať titul majstra SR v časovke? Rozhodol som sa vyskúšať osobného trénera, hoci som ešte nikdy nejazdil podľa individuálneho tréningového plánu.

Nedeľa 2. 7. 2023, do štartu zostáva 14 dní

Posledný zápis som robil v stredu. Časovka dvojíc dopadla výborne, ako som spomínal v prvej časti článku. Na dnešný tréning sa teším. Budem jazdiť intervaly na cestnom bicykli, keďže v stredu máme opäť Trnavskú cyklistickú ligu (ďalej TCL). Pôjde o kolo s klasickým hromadným štartom, ale keďže som „cesťák” kvôli príprave na časovku zanedbával, netuším, ako mi to pôjde.

Predpísané intervaly 3x 4 min. po 400 W mi problém nerobia, opäť som si pripomenul, aký veľký je rozdiel medzi časovkárskym špeciálom a klasickým cestným bicyklom. Na „koze” to ide každému horšie. Jediná výnimka, o ktorej som počul, sa volá Remco.


Streda 5. 7. 2023, posledné preteky pred „majstrákom”

Leto sa prejavilo aj na účasti na TCL, ale kvalitní súperi nechýbajú. Ako som si myslel, nohy nemám na úrovni, ako keď som chodil z jedných pretekov na druhé, no som rád, že sa mi darí sekundovať najlepším. Potešilo ma, že som sa dostal do finálneho úniku, ale cítim, že posledné kolo idem za hranu a do záveru mám už všetky „náboje vystrieľané”.

S NP 340 W som určite spokojný, ale som zničený. Neviem, ako zvládnem zajtrajší ťažký tréning, ktorý ma čaká pred trojdňovou „služobkou”.

Štvrtok 6. 7. 2023, kríza dorazila

Keďže ďalšie tri dni nebudem môcť kvôli práci trénovať, mám hneď po TCL naplánovaný ťažký tréning. Dlhší úsek pôjdem na úrovni 300 W, čo v nohách cítim, ale dokážem to udržať. Záver má byť na úrovni 400 W a s tým si poradiť nedokážem.

Viem, že som včera pretekal, ale aj tak ma to sklamalo. Čakal som, že o takomto čase budem na tom lepšie, no na čarovnú hranicu 400 W sa mi nedarí dostať.

Začínam pochybovať aj o svojom zámere pustiť sa do takéhoto článku. Zbytočne som si na seba uplietol bič. Asi som čakal od seba väčší pokrok. Keďže sa mi nedarí dosahovať čísla podľa predstáv, začínam sa zaoberať myšlienkou, čo sa stane, keď mi majstrovská časovka nevyjde. Ešte som do toho namočil aj Jura Karasa, nechcem mu spraviť hanbu.

sis go caffeine

Utorok 12. 7. 2023, pocity stále zlé, do štartu zostávajú 4 dni

Mám zmiešané pocity, nejde sa mi to vyslovene zle, ale žeby som cítil životnú formu, tak to ani náhodou.
Od piatka do nedele som bol vo Francúzsku natáčať Tour a z cesty aj samotného programu som poriadne uťahaný. Mrzelo ma, že som nepretekal na víkendových časovkách. Išla sa individuálna a aj časovka dvojíc. Jasné, že som si pozrel najmä výsledky vo svojej kategórii. Na prvých dvoch miestach skončili Roman Bachratý a Laco Šidlo, čiže žiadne prekvapenie sa nedialo.

Budú mi tieto 3 dni bez bicykla chýbať? Uvidím po dnešnom tréningu. Mám naplánovanú slušnú porciu intervalov.

Úseky s dĺžkou 8 minút na úrovni wattov, ktoré chcem držať v nedeľu na pretekoch, mi idú katastrofálne. Oproti plánovanému výkonu zaostávam o 40 W. Ide sa mi tak ťažko, že ešte počas tréningu zastavujem a kalibrujem wattmeter.

Problém nie je v merači, takže chybu musím hľadať medzi riadidlami, sedlom a pedálmi. Neviem, či som ešte unavený z cesty, alebo mi prekáža teplo, ale nie som schopný poriadne zatlačiť. Keď prídem domov, bolí ma hlava.

Súčasťou individuálneho trénovania s osobným trénerom je zdieľanie pocitov po jazde. Jurovi to zapisujem do jeho PROefekt aplikácie. Večer ma prekvapí správou, v ktorej ma povzbudil. Dobre mi to padlo. Neviem prečo, asi som čakal nejaké výčitky alebo kritiku. Zajtra mám voľný tréning na „cesťáku” a posledný poriadny tréning ma čaká vo štvrtok už priamo na trati v Sokolovciach. Naozaj netuším, ako v nedeľu skončím, no v tomto momente by som na seba nestavil.


Štvrtok 13. 7. 2023, posledný tvrdý tréning pred štartom

Priamo na trati v Sokolovciach ma čaká ťažký tréning. Beriem si so sebou aj SIS BETA FUEL gél s vyšším podielom sacharidov a s 200 mg kofeínu. Presúvam sa tam autom a po rozjazdení začínajú intervaly.

V tom teple mi tečie pot úplne všade, cez špinavé okuliare už poriadne ani nevidím. Začína sa ozývať už aj zadok, časovkársky posed je náročný aj v tomto ohľade.

Mám zmiešané pocity, nejde sa mi vyslovene zle, ale žeby som cítil životnú formu, tak to ani náhodou. Pred finálnym úsekom si na 15 minút dávam gél a podarí sa mi udržať spodnú hranicu predpísaných wattov. V duchu sa smejem, aký cieľ som si dával pred mesiacom, priemer na úrovni 380 W si neviem ani predstaviť.

Dnes som si nezabudol hrudný pás a tak sa pozerám aj na dosiahnuté tepy. Prekvapilo ma, aké sú nízke. Podľa mňa som stále unavený, náročné 3 dni bez bicykla ma dostali viac, ako som si myslel. Ak by bol problém len v tomto, tak to nie je až také zlé. Do nedele si oddýchnem a budem veriť v zázrak.

Pred sobotným tréningom mám v pláne umyť časovkársky špeciál, navoskujem reťaz a nahodím disk a „3 spoke” koleso. Rozjazdenie bude aj ako finálna skúška techniky pred ostrým štartom. Na Strave si pozerám svoje výsledky na časovke v minulých rokoch. Najlepší výkon mám z roku 2021, priemer 374 W stačil na čas 26:06. Pri tomto výjazde mám aj nahratú fotku a teraz mám posed určite lepší. Ak by som sa dostal pod 26 minút, bez ohľadu na priemerné watty, budem spokojný. Všetko však záleží aj od počasia, či bude príliš teplo alebo silný vietor.

Aký je tvoj tip? Podarí sa mi priemerná časovka, alebo úplne „vybuchnem”, alebo sa stane zázrak a dosiahnem na najvyššiu priečku?

cyklista pripravujúci sa na časovkupríprava na časovku

Výhody a nevýhody trénovania podľa plánu

Takýto spôsob jazdenia, trénovanie intervalov podľa plánu od osobného trénera, má svoje pre aj proti. Ja som chcel svoje poznatky napísať zámerne ešte pred pretekmi, aby nebol môj úsudok ovplyvnený výsledkom. Niektoré veci budú platiť pre väčšinu cyklistov a niečo sú veci osobnej preferencie. Toto sú moje postrehy:

Výhody

  • nemusel som zložito vymýšľať, čo budem jazdiť, stačilo pozrieť tréningový plán
  • viac som sa na tréningoch snažil, cítil som zodpovednosť za výsledok aj kvôli trénerovi
  • keď sa mi nechcelo, ľahšie som sa donútil, lebo som nechcel narušiť celý proces
  • je veľká šanca, že takýto tréning bude efektívnejší, keď využíva skúsenosti a vedomosti trénera
  • na začiatku to bola zábava, tešil som sa na každý nový interval
  • ak sa podarilo dodržať ťažký tréning, mal som sa s kým podeliť o radosť
  • tým, že je jazda rozdelená na intervaly, celý tréning rýchlejšie ubehol
  • naučil som sa nové tréningové postupy, ktoré budem používať aj po skončení spolupráce

Nevýhody

  • väčšinou som jazdil sám, lebo som chcel dodržať intervaly
  • poplatky za trénovanie a testy

Prvá komplikácia prichádza po obrátke, do pravého stehna ma poštípala včela, zostala sedieť na nohaviciach, kým som ju nedal dole.
Ak by sa ma niekto opýtal, či takýto spôsob trénovania odporúčam, už podľa hore uvedených bodov je jasné, aká by bola moja odpoveď. Chýbalo mi len to, že som nejazdil toľko s ostatnými. Mám rád spoločné tréningy. Na druhú stranu poznám cyklistov, ktorí chodia radšej sami, aj keď netrénujú podľa plánu. Ako som spomínal, pre a proti sa odvíjajú od preferencií konkrétneho človeka. Najväčšia výhoda je podľa mňa v tom, že sa dá naučiť kopec vecí, ktoré cyklista alebo cyklistka potom ďalej používa celý život, aj keď už za takúto službu neplatí.

štart časovkyštart časovky

Nedeľa 16. 7. 2023, Majstrovská Slovenska v individuálnej časovke, kategória Masters

Dnes bude veľmi teplo, ale mám plán, ako si s tým poradiť. Náhodou som cez týždeň videl video, v ktorom tréner komentoval výkon mladého „profíka” počas prológu. Pointa bola v tom, že chalan sa rozjazďoval na trenažéri, takže na štart išiel už prehriaty. Keď následný výkon porovnal s výsledkami jeho testov, bol vysoko pod svojím štandardom. Tréner to uzavrel slovami, že keby sa nerozjazdil vôbec a išiel na časovku z vychladeného auta, výsledok by mal lepší. Toto video beriem ako znamenie osudu. Rozjazďujem sa klasicky na ceste, po celý čas mám za krkom ľad a keď je to možné, zdržiavam sa v aute so zapnutou klimatizáciou.

Odštartované

Trať časovky tvorí 20 km. Vietor dnes nebude prekážka, nepriateľom je teplo. Som prekvapený, ako dobre sa mi na prvých kilometroch ide, doslova sa brzdím, keď mi na Wahoo skáču watty začínajúce číslom 4. Prvú polovicu som zvládol s priemerom 370 W, rýchlosť skôr 46 km/h. Hrudný pás mi ukazuje hlúposti, ale to nevadí. Cítim sa dobre.

cepo na štarte časovkycepo na časovke

Príčina spomalenia?

...rozdiel medzi nami bol tak veľký, že to nebolo o jednom detaile, ale jednoducho vyhral ten najlepší.

Prvá komplikácia prichádza po obrátke. Do pravého stehna ma poštípala včela, zostala sedieť na nohaviciach, kým som ju nedal dole.
Od tohto momentu to ide s výkonom dole. Myslím si, že na príčine je skôr teplo, včela na tom nemá podiel. Štípanec mi uškodil len tým, že mojej hlave dáva príležitosť na výhovorku. Keďže telo trpí, rozum hľadá zámienky pre spomalenie.

Toto určite poznáte, keď sa ide naplno, o hlavu sa pokúšajú démoni a treba odháňať negatívne myšlienky. Posledných 5 km nie som schopný od únavy držať ideálny priamy smer, pohľad na displej mi prezrádza, že watty klesajú. Tak sa snažím sústrediť aspoň na aerodynamiku posedu.

Hlavu tlačím stále dole, keď chýba 20 W v nohách, dobehnúť sa ich pokúšam v nižšom odpore vzduchu.

Posledný kilometer vidím rozmazane, ale tento stav vďaka pretekárskej praxi už dobre poznám. Nenechám sa rozumom oklamať, že umieram. Z priebežného času mám dobrý pocit a vyzerá to, že by som mohol prekonať svoj PR, ktorý som už spomínal.

cepo po dojazdeoddych po časovke

Výsledok a zhrnutie

Skutočne sa mi podarilo dosiahnuť svoj najlepší čas, aký som kedy na časovke v Sokolovciach išiel. Oficiálne výsledky zaznamenali 25:39. Na segmente, z ktorého som vychádzal, to vyzerá ešte lepšie. Druhá polovica bola s priemerom 340 W, takže výsledná hodnota klesla na 354 W. Ak to porovnám s výkonom z roku 2021, tak som mal nižšie watty, ale lepší čas. Príčina je jednoduchá. Lepší posed, nová prilba, kvalitná kombinéza a návleky. Celkovo lepšia aerodynamika.

lepené káble na bicykli

V duchu však tuším, že to nebol zázračný čas, ktorý by mi dával nádej na prekonanie súperov. Po dojazde nejdem za Romanom alebo Lacom, ktorých som považoval za najväčšiu konkurenciu. Počkám si na oficiálne výsledky. V nich stojí čierne na bielom, že súperi boli rýchlejší. Mňa však teší, že som dosiahol na stupeň víťazov a že rozdiel medzi nami bol tak veľký, že to nebolo o jednom detaile, ale jednoducho vyhral ten najlepší.

Roman zašiel svoju životnú časovku. Vo výsledkoch mu vypočítali priemer 49 km/h, je to najlepší výkon dňa.

stupienky víťazovcepo na stupienku víťazov

Trúfnem si povedať, že je to aj najlepší čas v histórii tejto trasy. Ak si dobre pamätám, celkoví víťazi mávali po minulé roky čas na úrovni 25 minút. A teraz dôležitá otázka!

Čítal Roman prvý diel tohto článku a vďaka tomu našiel v sebe extra motiváciu, aby podal takýto neskutočný výkon?

Ak áno, tak sa z toho úprimne teším. Rád by som tvrdil, že to bolo aj vďaka mne. A keď ho nečítal, tak nevadí, pred štartom bolo za mnou kopec iných pretekárov, pýtali sa na trénovanie a intervaly. Takže to malo zmysel.

výsledky merida road cup 2023

Sklamaný?

Po dojazde cítim únavu, začína ma svrbieť štípanec, ale celkovo som spokojný. Nebudem sa hrať na hrdinu a priznám sa, že som cítil zodpovednosť za výsledok ešte viac ako inokedy. Nápadom na takýto článok som si pekne zavaril. Celé to však bola dobrá skúsenosť a naučil som sa kopec nových vecí. Ešte raz gratulujem súperom a aj organizátorom za pekné preteky a teším sa na druhú polovicu sezóny. A samozrejme, nemôžem zabudnúť na trénera, vďaka patrí aj Jurajovi Karasovi.

Jazda a jednotlivé segmenty sú vo Výjazdoch.
Zdroj fotografií: MTBIKER.sk
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Denník cyklistu - stačí mesiac na prípravu? (1. časť)

Denník cyklistu - stačí mesiac na prípravu? (1. časť)

Podarí sa mi získať titul majstra SR v časovke? Rozhodol som sa vyskúšať osobného trénera, ešte nikdy som nejazdil podľa individuálneho tréningového plánu.
Ďalšia sezóna a opäť zlepšenie – toto mi pomohlo

Ďalšia sezóna a opäť zlepšenie – toto mi pomohlo

Na krku mám 41 rokov, ale čísla a výsledky našťastie hovoria, že dole vodou ešte nejdem. V sezóne 2023 som zmenil niekoľko vecí, ktoré mi v tom pomohli.
Reportáž: Svätojurský MTB maratón v podaní WLRMcc – v jednote je sila

Reportáž: Svätojurský MTB maratón v podaní WLRMcc – v jednote je sila

Typické aprílové počasie ukázalo všetky svoje tváre a potrápilo účastníkov na každej trati. S WLRMcc tímom sme sa 20. 4. postavili na štart prvého kola Škoda Bike Open Tour 2024 vo Svätom Jure.
keyboard_arrow_up