Test: OKR Race Chain – keď chcete „watty“ na svoju stranu

Kto by nechcel ísť o niečo rýchlejšie, pri rovnakom úsilí? Niečo podobné ponúka špeciálne upravená reťaz, ktorú som mal možnosť otestovať na poriadnom maratóne.

Možno ste už počuli o slovnom spojení „optimalizovaná reťaz“. Je to stále pomerne nový trend, ktorý sa samozrejme rozšíril z profipelotónu aj medzi „bežných“ cyklistov – najmä medzi takých, ktorí hľadajú rôzne spôsoby ako sa zase o malý kúsok posunúť. Áno, mám samozrejme na mysli watty, veď ako inak . Optimalizovaná reťaz totiž vďaka špeciálnej voskovej úprave ponúka ich úsporu – koľko presne, záleží vždy na podmienkach, ale v tomto konkrétnom prípade sa uvádza 7 W. Možno si poviete, že je to málo, ale pár wattov sem, pár tam a hneď je číslo o niečo väčšie. A samozrejme, rozdiel je tým výraznejší, čím dlhší je váš výkon. Som realista a nečakám, že to pôjde samé, no vzhľadom na podujatia, ktoré som mal v pláne, mi to prišlo ako dobrý nápad na dôkladné otestovanie...

Podobné šetrenie wattmi prišlo samozrejme z profi scény, rovnako si ho veľmi obľúbili triatlonisti (najmä pri dlhých Ironmanoch) a postupne sa stáva populárne aj v rámci MTB. Stačí si pozrieť pár fotiek zo „sveťákov“, kde vládnu keramické ložiská, kladky a práve spomínané reťaze. Tie sa nahadzujú pred pretekmi, kde to má samozrejme aj najväčší zmysel. Prípadne, ak máte v pláne atakovať rekord na domácom kopci – medze sa nekladú .


Optimalizovaná?

V čom teda spočíva samotná optimalizácia? V podstate sa jedná o klasickú reťaz (na výber sú v tomto prípade 3 druhy), na ktorú sa nanesie špeciálny vosk – konkrétne parafínový vosk spolu so špeciálnym práškom Race Powder. Vďaka tomu sa výrazne zníži trenie a vzrastie aj životnosť maziva. Udáva sa 300-400 km v suchých podmienkach a po opotrebovaní je možné reťaz zaslať späť na „obnovu“. Ja som si vybral reťaz SRAM Red 22. Tá prišla v krabičke, ktorá na prvý pohľad vyzerala, že už má niečo za sebou . Ale samozrejme to tak má byť a je to spôsobené spomínanou voskovou úpravou.

Prvý pokus tak úplne nevyšiel

Nasadiť niečo podobné a voziť sa len tak, mi prišlo ako trochu plytvanie - rovnako by sa stratil aj hlavný zmysel. Ale blížil sa 200 km Salzkammergut Trophy, ktorý mi prišiel ako ideálne miesto na otestovanie výdrže. Navyše, ak niekde ušporiť watty, tak práve na tejto extrémnej trase, kde som sa chcel konečne zmestiť do 12 hodín a kde mi minulý rok chýbalo 5 min . Ako ste si mohli prečítať v reportáži Salzkammergut Trophy – druhá ľadová facka od soľnej komory, nevyšlo to úplne podľa mojich predstáv.


Cca 3 hod. v totálnom lejaku ubrali samozrejme časť úpravy, nehovoriac o tom, že som všetko potom musel vyčistiť a vydrhnúť. Každopádne, reťaz stále chodila výborne, ale na nejaké závery to nebolo. Zasielam teda reťaz naspäť na obnovu a vyhliadnem si ďalšie podujatie – snáď už to dopadne, ako má .

Druhý pokus

Tým druhým pokusom bolo podujatie vo Švajčiarsku - Nationalpark Bike-Marathon – ako chutí trail vo výške 2 700 m.n.m?. Dĺžka cca 140 km a prevýšenie cez 4 000 m sú parametre, kde sa hodí každá forma pomoci. V piatok večer teda nasadzujem reťaz a trochu ju zajazdím. Inak, ak takto meníte reťaz tesne pred pretekmi, je dobré to aspoň otestovať nejakým výjazdom – a hlavne, ak máte už trochu ojazdené prevodníky a kazetu. Ja som už vedel, že reťaz si rozumie po prvom pokuse, vďaka ktorému už bola trochu „zajazdená“.


Podmienky na trati tvorila kombinácia ranného vlhka a následnej poriadnej porcie prachu. Na singloch bolo miestami mokro, druhá tretina viedla po vyprahnutých štrkových cestách. Najväčší rozdiel sa prejavil v záverečných 30 km. Borcom okolo mňa to väčšinou poriadne pískalo, no môj pohon chodil stále ticho. Nebolo to úplne ako na začiatku, ale výrazne lepšie ako pri použití klasického maziva. Samozrejme, nepoviem vám, koľko wattov som ušetril, ale dostal som sa tesne pod 7 hodín, čo bol môj cieľ a za nejakú tú minútku zrejme môžem poďakovať . Toľko prachu ako dnes som na sebe už dlho nemal a platí to samozrejme aj pre bike a pohon. Každopádne, na reťazi bolo stále vidno v oblasti čapov (pri pohľade zboku) dostatočné množstvo vosku. Reťaz som potom štandardne používal ďalej (ale už klasicky mazal) a vosk bolo ešte pár výjazdov stále vidno.


U takéhoto špecifického produktu zrejme nemá zmysel dávať klasické plus a mínus. Podobný proces nie je určený pre jazdcov, ktorí majú bicykel vyslovene pre radosť a neriešia nejaké tie minúty a sekundy. Je to pre nadšencov, ktorí hľadajú práve tie sekundy na svoju stranu, či už zo skupiny cestných cyklistov, triatlonistov alebo bikerov. V tom prípade im zrejme nebude vadiť vyššia cena a čas strávený výmenou reťaze a drobností s tým spojených. Ideálne sa hodí odložiť ju na podujatia, do ktorých idete naplno a s nejakým cieľom – a čím dlhšie, tým lepšie. Cena reťaze v tejto úprave sa pohybuje okolo 75 €, úpravu si môžete spraviť aj doma, pretože rovnako dostupný je aj samotný vosk. Tam sa cena za 1 kg vosku pohybuje okolo 43 €. Samotná obnova po zaslaní reťaze späť vyjde na 10 € v prípade vosku, 15 € v prípade použitia aj špeciálneho prášku Race Powder. Viac informácií sa dozviete na stránkach dovozcu okrcycles.com/retaze-a-maziva.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Imroman 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: 4iiii Precision 3+ wattmeter - všetko potrebné

Test: 4iiii Precision 3+ wattmeter - všetko potrebné

V minulosti bolo pre mňa nemysliteľné mať na bicykli wattmeter. Dôvodom bola najmä vyššia cena, no, našťastie, doba postúpila a už je možné kúpiť wattmetre za úplne iné peniaze.
Test: Castelli Fly – vesta, ktorá sa hneď zaradila k mojim naj

Test: Castelli Fly – vesta, ktorá sa hneď zaradila k mojim naj

Máte radi ľahké a spratné veci? Vyrážate na švih skoro ráno, prípadne podvečer alebo zdolávate veľké prevýšenie v kopcoch? Tak zbystrite pozornosť...
Test: Kärcher OC 6-18 Premium – už neumývajte bicykle v kúpeľni

Test: Kärcher OC 6-18 Premium – už neumývajte bicykle v kúpeľni

Veľkorysé riešenie, ktoré má dostatočnú zásobu vody a výdrž batérie aj pre tých, ktorým pri umývaní záleží na detailoch.
keyboard_arrow_up