milsu: ak by to zariadenie pouzivalo barometer zmysluplne a naozajstne, tak by ziadnou autokalibraciou ani ustrelenymi bodmi sa nemohlo stat, ze za chvilku nastupa 800m .. proste a jedoducho, kaslu na to, spravit to poriadne .. vedenie VVN to inak moze kazit /gpsko, nie vypocet/.

kenai: hlavne ktore lezyne .. podla toho co som videl, ako kvalitny je zaznam a ako vypadava, tak min. tie lacne Lezyne asi maju daky lacny mediatek, co od neho vsetci davaju ruky prec. Mozno tie 2 najdrahsie 200e modely maju lepsi, netusim. Ale to je jedno, jak garmiin, tak lezyne zjavne nie su schopni pouzit barometer ako treba. Bryton to napr. robi tak ako ma.
18.08.2021 - 15:05:58
01
Lacne lezyne nemaju barometer vobec. Maju ho len 3 najdrahsie modely ktore su crevami skoro zhodne. Rozdiel je len vzhlad a obrazovka. Lezyne pouziva pokial viem MPL3115A2 I2C precision pressure sensor with altimetry https://media.digikey.com/pdf/Data%20Sheets/NXP%20PDFs/MPL3115A2.pdf
18.08.2021 - 15:12:32
00
No vsak 130e a 200e je dost rozdiel :) ... aky rozdiel neviem, netusim, a pisal som o GPS prijimaci , nie barometri.

edit: alebo mozno proste mala antena, mensia ako ma mobil. Inak som nasiel, ze MegaXL ma asi daky MTK .. neviem identifikovat presne ktory.


Naposledy upravil lto dňa 18.08.2021 - 15:30:24, celkovo upravené 1 krát.

18.08.2021 - 15:20:34
00
Jaj tak, GPS, ano v lacnych je nieco bez glonas. Ale neviem aky chip. Prekvapivo mam od lezyne aj hodinky a tie maju ten isty chip ako super GPS a v hodinkach signal katastrofa napriek podpore glonas a v super gps je signal bezchybny. Myslim ze rozdiel tu hra hlavne antena. Tiez hodinky maju pomalsie vzorkovanie lebo setria bateriu. Mozno to bude skor ze drahe zariadenie ma zvacsa velku obrazovku a tym padom aj miesto na velku antenu.
18.08.2021 - 15:24:28
00
inak teraz to lto trafil ... tak ako gps koriguje výšku, keby barometer korigoval zaznamenané body tak by záznam vo výsledku bol oveľa lepší a skúsenosť ukazuje, že sa na barometer moc nespoliehajú. Pričom podľa všetkého rôzne tie staré športové hodinky napr od suunta dokázali s barometrom divy
18.08.2021 - 15:26:13
02
Ano, mam sunto core ktore maju len barometer bez gps. Moja skusenost ak skalibrujes pri info znacke pod kopcom tak kym vysliapes za 2-3 hod na vrch ukazuju naozaj perfektne. Na druhej strane bezne som vysiel po schodoch na 12 poschodie do kancelarie a pustil sa mi burkovy poplach lebo to vyhodnotilo ako prilis rychle pre zmenu nadmorskej vysky. Bezne bolo aj ze som si lahol spat v lse na kopci a ked som sa rano prebral mal som o 300m mensiu nadmorsku vysku, ako ked som zaspal. Cize zase sme pri tom istom. barometer je super ak je optimalne skalibrovany a nieco mu povie ci ide o zmenu tlaku vzduchu alebo nadmorskej vysky.

Za mna osobne by tuto funkcionalitu mali dat aj do cyklo gps aby si clovek mohol manualne skalibrovat barometer a tym prepisat data vygenerovane GPS chipom. Ale v dnesnej dobe chcu vsetci ovladanie hlasom alebo dotikom alebo jednym gombikom v najhorsom. Vsetci radi obetuju fuinkcionalitu pre jednoduchost obsluhy a vyrobcovia sa len prisposobili.
18.08.2021 - 15:36:56
12
Kenai napísal:
Za mna osobne by tuto funkcionalitu mali dat aj do cyklo gps aby si clovek mohol manualne skalibrovat barometer a tym prepisat data vygenerovane GPS chipom.

Mnohe GPS tuto funkcionalitu maju ( Garmin Vista HCX ju ma, aj Locus ju ma, ale ma velmi nepochopitelne GUI)
Mnohe zariadenia maju aj autokalibraciu. Bohuzial je to spravidla nedokumentovany blackbox.
Princip je, ze za isty okolnosti (prepokladam kvalitny GPS signal) barometer prevezme GPS vysku.
18.08.2021 - 16:04:40
01
To, ze nastupas 12 poschodi a vyhodnoti to ako prichadzajucu burku je velmi cudne. Mam 2 garminy, mal som predtym Suunta a nestava sa mi to. Pokles tlaku pred burkou je podstatne vacsi nez moze sposobit stupanie par desiatok metrov a hlavne pri burke sa jedna o zmenu tlaku na hodnoty, ktore su mimo "normalu" pre danu nadmorsku vysku a toto by mal software vediet vyhodnotit.

Na druhu stranu, to, ze sa tlak zmeni a tym padom ovplyvni meranie aj na pol hodinovom treningu nie je nic divne. Atmosfericky tlak sa v podstate meni neustale. GPS je uplne nevhodne, lebo tam je presnost horsia oproti barometru aspon o 2 rady. Ak spravi 2 merania za sebou na tom istom mieste behom 10 sekund, barometer musi dat kazde meranie ten isty vysledok (samozrejme v ramci citlivosti pristroja), GPS da kazde meranie ine a rozdiely bude aj v desiatkach metrov. Na druhu stranu, barometer nedokaze urcit priamo urcit priamo nadmorsku vysku, dokaze len zmerat tlak, preto je potrebne mat referenciu. A k tomu je prave dobre GPS (alebo este lepsie turisticky smerovnik, ci ina referencia).

Aby som to zhrnul, s GPS sa neda objektivne presne zmerat prevysenie. S barometrom je to mozne, ale original zaznam bude mat odchylky sposobene zmenou tlaku vzduchu. Toto sa da ale skorigovat 2 sposobmi. Bud podla znamych bodov na trase, alebo zaznamov meteostanic z danej oblasti.

Edit: teda aby som to upresnil, cez GPS sa na spravit relativne presny zaznam prevysenia, ale nie cez priame meranie nadmorskej vysky, ale paradoxne cez meranie zemepisnych suradnic a nasledovnom pouziti databazy "nadmorskej vysky" kedze pani z USA uz satelitmi pomerali nadmorsku vysku celej zemegule. Samozrejme, tato metoda nebude fungovat na meranie prevysenia na umlych prekazkach.
18.08.2021 - 17:38:42
02
Kenai napísal:
Ano, mam sunto core ktore maju len barometer bez gps. Moja skusenost ak skalibrujes pri info znacke pod kopcom tak kym vysliapes za 2-3 hod na vrch ukazuju naozaj perfektne. Na druhej strane bezne som vysiel po schodoch na 12 poschodie do kancelarie a pustil sa mi burkovy poplach lebo to vyhodnotilo ako prilis rychle pre zmenu nadmorskej vysky. Bezne bolo aj ze som si lahol spat v lse na kopci a ked som sa rano prebral mal som o 300m mensiu nadmorsku vysku, ako ked som zaspal. Cize zase sme pri tom istom. barometer je super ak je optimalne skalibrovany a nieco mu povie ci ide o zmenu tlaku vzduchu alebo nadmorskej vysky.

Za mna osobne by tuto funkcionalitu mali dat aj do cyklo gps aby si clovek mohol manualne skalibrovat barometer a tym prepisat data vygenerovane GPS chipom. Ale v dnesnej dobe chcu vsetci ovladanie hlasom alebo dotikom alebo jednym gombikom v najhorsom. Vsetci radi obetuju fuinkcionalitu pre jednoduchost obsluhy a vyrobcovia sa len prisposobili.


Vsak ale ukazovatel vysky je na barometrickych pristrojoch bez kalibracie nanic, to nikto nerozporuje. Presne takto mi to lieta na vsetkych pristrojoch. To som prestal riesit uz daaavno, ani to nekalibrujem, nepotrebjem.
Ale to vobec, ale vobec nema predsa vplyv na pocitanie prevysenia :) To sa da aj pri tychto zmenach pocitat vcelku dobre/presne. Napriek tomu,ze ti absolutna hodnota vysky nehom hodiny uleti o 300-600m.

edit: yoyo to dobre napisal. A mozno kenai moc rychlo beha hore shcodmi :)
18.08.2021 - 18:00:48
01
yojo Suhlasim, neviem preco to spustalo burkovy polach. Nestavalo sa to vzdy a zrejme to bolo spojene aj so zmenou teploty. Vyliezol som z auta v zime, vosiel do budovy a isiel po schodoch behom hore. Cize relativne zima potom ,minusove telotu na parkovisku nasledne teplo na schodoch a este prehriatie od ruky behom hore.... Tak isto vlhkos vduchu sa musela zasadne zmenit.

K vyske podla GPS len tolko ze co pises plati pre zariadnia ktore bezne pozname, ako gps primace. Ale vyska sa podla serioznych profi gps primacov da zmerat uplne presne. Samozrejme nie pocas jazdy na biku a v lese s antenou na plosnom spoji. Cela geodezia pouziva gps tak isto letectvo. Vies si predstavit, ze by litadlo pri rychlosti aku leti preletelo front a naraz by mu pristroje ukazovali uplne inu vysku. A ano lietadla pouzivaju aj barometricke meranie vysky, ale len vo velmi ohranicenej miere.
18.08.2021 - 18:59:02
00
lto Poznas algoritlus, ako tie pristorje rataju nastupane metre ? Ja by som si tipol, ze asi pre kazdy bod vezmu nadmorsku vysku a ked je vacsia rozdiel prirataju k nastupanym metrom ked je nizsia ako predchadzajuca narataju to k vyklesanym. Urcite je tam aj nejaky filter, ale ziadnu extra vedu za tym neocakavam. Ak je to ako pisem tak kazdy ulet 1-2m hode dole x pocet sekund zaznamu ak to robi 1 zanzm za sec. A vo finale to musi byt nafuknute neuveritelne. Mne staci vidiet co robi sklon ktory ukazuje lezyne super GPS pocas jazdy ked fukne vietor. Lieta aj o +-0.8% pri narazoch vetra. Tiez to musi ovplyvnit rychlost pohybu samotneho jazdca.... Aj ked to ma akcelerometer ako kompenzaciu. Mozno to maju drahe GPS osterene lepsie, ale nemoze to byt uplne imunne.
18.08.2021 - 19:08:38
00
Cela tato rozprava bola o "beznych" tj komercnych GPS zariadenia. Nema preto zmysel vyvracat moje tvrdenia, tym ako to funguje v nejakom Boeingu 747, ktory ma 100 tisicove zariadenia s korekciou cez WAAS a cistym vyhladom na satelity bez akejkolvek moznosti odrazu (falosneho signalu). Okrem toho oni pouzivaju pasma, ktore su podstane presnejsie a nie su dostupne pre civilne obyvalstvo, co plati aj pre geodetov. Ti okrem toho maju moznost spravit N merani, kedze tam casovy element nehra ziadnu ulohu a vysledky pekne spriemerovat a anomalie vyradit.

To, ze cele letectvo pouziva GPS na urcenie vysky je nezmysel. Primarny pristroj na urcenie vysky je prave altimeter (co je v podstate upraveny barometer), pricom pilot zodpoveda za to, ze ho ma spravne nastaveny pokial nema moderny, kde kalibracia prebieha dialkovo (to su tie hore uvedene). Aby bolo jasne, v letectve nie je dolezite, ci letis 11 km nad zemou, alebo 11.1km. Pre bezpecnost je dolezite, ze mate so vsetkymi lietadlami v okoli nakalibrovane vyskomery rovnako, tj ked si kazdy drzi svoju priradenu letovu hladinu, je jedno cez aku zmenu tlaku prejdete, vzdy bude medzi Vami ten isty vyskovy rozdiel. Pokial sa mame bavit o pristavani, tam je to uplne ine, zalezi, ci VFR alebo IFR. tj bud ides podla vyskomera a zaver podla oka, alebo radarovy vyskomer, ktory neukazuje vysku, ale presnu vzdialenost od zeme. Pogoogli co je METAR, ATC. atd. Aby bolo jasne, GPS tak skoro vyskomer(barometer) nenahradi. Uz tu totiz boli vypadky GPS, sposobene rozsynchronizovanim hodin pri update. takisto je GPS nachylne na rusenie. A k takemu niecomu pride, mozes mat kolko len chces redundacii, si v haji. Barometer sa moze pokazit, ale je niekolkokrat zalohovany. Kazdy pilot vie, ako ho v pripade nudze kalibrovat a udaje sa daju preniest N moznymi kanalmi.
18.08.2021 - 21:36:50
05
Lol, napisal som ako prve, ze suhlasim, potom ze to co si napisal plati v beznych zariadeniach a to ze som doplnil, ze sa podla GPS za istych okolnosti da zisti presna nadmorska vyskla predsa nie je vyvracanie, ale doplnenie tvojho prispevku. Dokonca som ti aj dal plaec hore. :?: To je fakt nejaky novy achievement hadat sa so mnou ? :facepalm:
19.08.2021 - 00:01:33
00
Urcite nebol moj zamer sa hadat. Sorry, ak to tak vyzera. Ale musel som opravit nepresnosti ktore si "doplnil" ku mojemu prispevku. Pretoze naozaj, je to presne naopak, ako si napisal, barometericky vyskomer je jeden z najdolezitejsich a najpouzivanejsich ukazovatelov v lietadle a GPS (nebavime sa teraz o urcovani polohy, ale vysky) je len doplnkovy. Snazil som sa byt maximalne fakticky. ;-) Ale slubujem, uz som vycerpal vsetko a navyse to je offtopic., takze uz budem ticho. :-)
19.08.2021 - 02:37:05
00
OK, sme tu uplne OT, tak ti pisem SS. Ale myslim, ze mame prevdu obja, akurat nemozeme hovorit o lietadlach ako jednom baliku.
19.08.2021 - 11:36:10
00

Výber z produktov

Prejsť do shopu
keyboard_arrow_up