Čas vymeniť keksíky za správnu výživu

cepooo 22.06.2019   Sis Horska Cyklistika Cestna Cyklistika Zdravie Vyziva Preteky Maraton

Základné minimum o géloch a jonťákoch v prehľadnej forme a bez prehnanej odbornosti pre začínajúceho cyklistu.

Pamätám si dobu, keď som nabíjal zadné vrecká dresu dobrotami ako Horalky, Kávenky či Sójový rez. Čas však pokročil, dĺžka tréningov sa predĺžila, dostupnosť športovej výživy sa zlepšila. Preto skúsim na pár riadkoch zhrnúť to, čo by som si prial sám vedieť v čase, keď som nevedel .

Úprimne, nemám nič proti keksom, ale pochopil som, že svojím zložením existujú vhodnejšie výživové doplnky na to priamo určené. A už ani cena nie je argument.

Na úvod jediné dva odborné výrazy, s ktorými sa stretnete v tomto článku. Izotonický (IZO) vs. Hypotonický (HYPO) doplnok. Keďže tieto výrazy sa vyskytujú aj priamo v názvoch konkrétnych produktov, bez toho sa nepohneme.

IZO a HYPO produkty sa od seba odlišujú hlavne množstvom telu prospešných látok, ako sú minerálne látky alebo vitamíny. A keďže neplatí čím viacej, tým lepšie, sú rôzne športové situácie, kedy je vhodnejší jeden, či druhý typ.

Úplne jednoducho, IZO majú v sebe prospešných látok viacej a sú vhodné skôr na intenzívny výkon, intervalový tréning, záver pretekov a pod.

HYPO majú týchto látok menej, je ich možné prijímať vo väčšom množstve a sú vhodné na zabezpečenie správneho pitného režimu. Dlhšie vytrvalostné tréningy. Ich spoločné používanie sa nevylučuje a naopak, pri správnom načasovaní je vhodné.

Zdroj: wikipedia

Tu poznamenám, že nemám odborné vzdelanie v tomto smere, ani športovú školu. Odborník si preto ľahko nájde nešikovne použité slovíčko, alebo malú nepresnosť.
V mojom prípade sa jedná o vysokú školu života a roky skúšania, jazdenia a poznávania .

Ako na to v praxi?

Skúsme si to priblížiť na klasickom maratóne o dĺžke cez 3h. Preskočím čo jesť a piť pred ním, a pozriem sa do svojho dresu, čo tam poveziem a kedy to použijem. Pre prehľadnosť a osobné skúsenosti si vyberám portfólio jednej značky.

Ak sa bude jednať o úvod pretekov, kde prvé km nebudú až také intenzívne, vystačím si prvú hodinu s priebežným pitím a jednou tyčinkou. Vhodná môže byť napr. SiS Go Energy Bars Mini tyčinka.

Osobne mi nevadí mať v prvej fľaši čistú vodu a až v druhej jonťák. Sladkého býva až až. Odporúčam vyskúšať rôzne produkty, nech sadne chuť či sladkosť. Napríklad SiS Go Electrolyte.

Ako sa blížia intenzívnejšie pasáže, siahnem po klasickom géli. Mne chutia a úplne ma nezalepia tie od SiS, konkrétne  Go Isotonic Gel . Teraz už viete, čo znamená to „isotonic“ v názve.

Dôležité je načasovanie. Odporúčam vyskúšať na sebe, pričom treba počítať s minútami potrebnými na to, kým gél, ako sa hovorí, zašlape. Mne stačí tak 10-15 min. V situácii s dlhším kopcom dávam jeden pred a jeden hneď hore, pred zjazdom. Bez rozdielu značky vstrebaniu gélu pomôže jeho zapitie. Všetkého dobrého veľa škodí, preto si prečítajte, aký je max. počet gélov, ktoré môžete za hodinu zjesť. Ja zvyčajne 2 ks za hodinu neprekračujem. Tak aj uvádza značka SiS, 1-3 kusy.

Pri teple a väčšom potení sa mi osvedčil aj špeciálny gél SiS Go Energy + Elektrolyte gél. Má v sebe látky, ktoré strácame práve potením. Pred finálnym špurtom do cieľa opäť klasický gél, opäť dostatočne s predstihom.

Snáď som bol zrozumiteľný a nedopustil som sa zásadných prešľapov v očiach odborníkov. Verím, že vám tieto informácie pomôžu prekonať strach z nevedomosti, ktorá vás odradzovala od používania týchto pomocníkov.

A nezabudni, obaly NE - VY - HA - DZO - VAŤ na zem!

Prejsť do shopu (Výživa a nápoje SiS)

matho010 22.06.2019 (21:21)

Nj, odhliadnuc od reklamneho charakteru tohto clanku, treba spomenut jeden klenot medzi energy doplnkami a to je banan..na vyjazde sa snazim jest cca kazdych 50-60minut, alebo 30km, samozrejme podla pocitu..vzdy beriem energy tycinku aj gel, ale zacinam po prvej hodine bananom, ktory nielenze ponuka idealny pomer rychlych cukrov a sacharidov ale navyse zasyti a obal je mozne hodit kamkolvek ☺ kedze som po druhej hodine relativne zasyteny z banana, siahnem iba po rychlych cukroch v podobe geliku a po tretej hodine supujem tycinku, ktora opat aj zasyti..ak idem na dlhsie este nieco prihodim alebo sa niekde zastavim natankovat kedze aj voda vacsinou dojde, tento postup mam overeny a zaruceny, urcite je skoda hned siahat po geli alebo tycinke a aby clovek mohol cely vyjazd ficat iba na tom tak musi mat na to aj zaludok zvyknuty..ked chces spisem ti to do clanku ☺

cepooo matho010 23.06.2019 (07:45)

Banan je super!

mireczagora matho010 23.06.2019 (10:31)

neda mi ten hokej v terminologii, cukor a sacharid je synonymum, tak ako uhlohydrat, karbohydrat a podobne, beriem ale, ze vela stranok v anglictine uvadza pojmy sugar (monosacharid/oligosacharid) a carbs (polysacharid), alebo podobne, takze to moze mylit, cize predpokladam, ze si myslel pomer monosacharidov a polysacharidov, ale co mas na mysli pod tym idealny, tak to uz netusim, to by si mohol vysvetlit, ono to totiz s tym bananom nie je az take jednoduche, v skratke- cim mladsi tym viac skrobu (polysacharid) a naopak 😊

vlastoch mireczagora 23.06.2019 (19:12)

vsak aj na vsetkych potravinach mas uvedene "sacharidy - z toho cukry" ... takze to iste to nie je ... sam si si odpovedal aky je rozdiel

milos21 vlastoch 23.06.2019 (19:37)

Samozrejme sacharidy, glycidy a cukry (staro a nepresne uhľohydráty) je jedno a to isté označenie z pohľadu základného chemického zloženia.

Ale podľa EÚ smernice č. 1169/2011:
7. „sacharidy“ sú všetky sacharidy, ktoré sú ľudským organizmom metabolizované, vrátane alkoholických cukrov (polyolov); (v roku 1990 ešte EHS používalo pojem uhľohydráty)
8. „cukry“ sú všetky monosacharidy a disacharidy prítomné v potravinách okrem alkoholických cukrov (polyolov);
9. „alkoholické cukry (polyoly)“ sú alkoholy obsahujúce viac ako dve hydroxylové skupiny;

vlastoch milos21 23.06.2019 (20:01)

este raz a pomaly ... ked "cukry" su podmnozina sacharidov, tak ako mozes tvrdiť ze sacharidy = cukry ?
ved sam pises ze cukry = mono a di sacharidy

milos21 vlastoch 23.06.2019 (20:35)

To ja nepíšem, to píše EÚ v nariadení o jednotnom označovaní nutričných komponentov v potravinách a nemusí to byť pravda. Proste sacharidy = sacchara = cukry. Pritom taká blbosť k debate, keď každí vie kto čo ako myslel...

Vuk 22.06.2019 (13:43)

A ked nechcem chemiu, ani gramarit ani sa hnat do ciela, ale len dlhy vylet a ked mam alrgie na laktozu a lepok a zvyseny cukor. Mne nevadi si dat do ruksaku domacu slaninu, cibulu, domaci med, prazenicu s domacich vajec, domacu klobasu a domacu sunku, domacu rajcinu, cukor, stavu z pomaranca, banan.. a sadnut si na lavicku pri ceste a v klude sa najest a nie odkusovat v 40km/h a mat 40g vo vrecku na chrbte. Co navrhujete, take co zahradka a co statok, ci salas dal?

cepooo Vuk 22.06.2019 (15:03)

😆tak potom papaj to, co ti chuti, nerobi zle a mas vyskusane. V clanku som chcel poradit tym, co chcu zacat “gelikovat” a nevedia ako.

vlastoch Vuk 22.06.2019 (15:36)

clanok je pre tych co trenuju a nahanaju sekundy, nie pre tych co idu na celodenny vylet k 10km vzdialenemu altanku na kraji lesa ...

Kristian12 Vuk 22.06.2019 (15:51)

V tom prípade by som sa riadil hesla "hlad je prezlečený smäd" a dal si radšej pivo

Jozo88 22.06.2019 (16:44)

Môžte recyklovať keď plasty z lode vysypu do mora ! Hlavne ze mame ciste svedomie ze recyklujeme .

Normalne to hod do koša aj tak to nepatrí do plastu.

milos21 Jozo88 23.06.2019 (19:38)

Veď rob si čo uznáš za vhodné...

ikar1968 22.06.2019 (16:45)

Gély Sis určite vyskúšam. Na ziletke cítim väčšiu potrebu podpory asi po 100.km a 3,5-4 h jazdy. Dovtedy mi stačia aj tyčinky a čistá voda. Takže chce to zmenu a skúsim aj gély a jontak. Inak obaly a gély sú zvnútra potiahnuté niečím ako Ak, takže ja ich separujem ako tetrapaky (kovy)

cepooo ikar1968 22.06.2019 (20:00)

Tak daj vediet, ako ti slapal gel. Inak je rozdiel aj horalka, sojovy rez vs. tycinka urcena pre sport. Aj to vela ludi neriesi. Ale lepsia horalka, ako hladak😆

winter78 cepooo 22.06.2019 (20:31)

Hladák som raz dostal taký že po 118km som asi 10km pred cieľom hodil cesťák do priekopy, vyliezol v tretrách na jabloň pri ceste a za pár sekúnd doslova zožral asi 8 jabĺk. A bolo mi úplne fuk že boli kyslé , rapavé a plné olova z výfukov od frekventovanej cesty .....

b0b0 winter78 23.06.2019 (09:51)

Olovo sa už nedáva do paliva. A väčšinu tých sračiek by mal zachytiť katalyzátor.

rastonemec 22.06.2019 (20:19)

diky, super článok, vyskúšam tiež!

Robio 22.06.2019 (21:24)

Clanok super, dozvedel som sa nove info ale tie ceny tychto produktov su totalne mimo ako cely cyklisticky trend vsetko predrazovat. Ok nikto tu nikomu nic neprikazuje je to otazka volby a radsej mat tu volbu ako nemat ale uz je pomali hanba ist von na normalnom biku bez kondomu na sebe.

matho010 Robio 22.06.2019 (21:29)

Pokial viem SIS produkty zere aj taky Froomik a jasne je to drahe a su aj lacnejsie, tie ale nepotrebuju reklamny clanok lebo sa predavaju same ☺ A kolko dvoj troj hodinovych vyjazdov kde sa taketo nieco hodi robis za tyzden? Na hodinovu rozcvicku ti staci mandarinka

vlastoch Robio 22.06.2019 (21:41)

vsak obliekaj si co chces, ale az ti raz v lese vleti nejaky sršen ci mucha to volneho vo vetre trepotajuceho sa tricka či gatí, tak to len vtedy uvidis ten masaker ...

Mell 22.06.2019 (22:07)

Mne na tych SIS geloch dost vadia tie umele sladidla.

slobodaj Mell 23.06.2019 (00:12)

Aj mne , ja som vyskusal HIGH5 a v tych je pouzita aj ovocna zlozka a nepripadaju mi take umele.

peteriko Mell 23.06.2019 (22:22)

Pred dvoma rokmi som to na Jahodnej chytil od srsna do zadku vo vypasovanych cyklistickych nohaviciach. Alergicky nie som, myslim si, ze prah bolesti mam dost vysoky, ale masaker to bol aj tak .

Cykjany 23.06.2019 (05:37)

Super vyskúšam.... Chodím na horaku aj cez 150 km ale taky priemer 100km.. Medzi tým vystriedam 6 benzínky a fastfood co je dosť nesprávne .. Super vyskúšam.. Výborný článok

b0b0 Cykjany 23.06.2019 (09:53)

To som nevedel, že benzínky sú aj v lese.

p.ferenc.ml b0b0 23.06.2019 (14:01)

Nepísal že chodí v lese. Písal že chodí no horskom bicykli 😊

Cykjany b0b0 23.06.2019 (17:21)

Chodím aj asfalt som prekvapený ako to ide dobre aj po asfalte... Nechápem tomu od Silnicky ma. Boleli Kolená.. Od horaku nie...

Mell 23.06.2019 (12:49)

Z High5 je celkom pouzitelny ten Isogel.

Mell 23.06.2019 (12:50)

Aj tak mi nejde naco davaju do "energetickych" gelov umele sladidlo. Ved cukor je zdroj energie.

Rusinho 24.06.2019 (08:25)

Géliky sú super vec a fakt pomôžu pri tažkom výjazde.Článok je síce zameraný na značku SiS ktorá sa mne osvedčila najmenej ale každy podľa svojho gusta.Mne sa najviac osvedčili géli od GU alebo Kompava-dobre chutia a dodajú potrebné telu.
Ja osobne si dávam gél pred výjazdom a potom asi po hodinke alebo pred ťažkým stúpaním.
Inak ten banán je ties dobrý nápad.
Čo sa týka horaliek,sojových rezov a pod myslím si že doba pokročila a dnes tu máme oveľa lepšie veci ktoré človek hned zje a relatívne rýchlo sa vstrebú do teľa a poskytnú tú správnu nakopávačku.

svajka 24.06.2019 (11:03)

"A uz ani cena nie je argument"
Tomuto celkom nerozumiem. Sojovy suk z Tesca 0,20 €, tu preferovane pripravky 1,60 €. Pri pravidelnom jazdeni to pocas tyzdna vybehne aj na 20 €. A to uz mi ako argument pride. Hlavne teda manzelke

cepooo svajka 24.06.2019 (16:20)

Pravda je, ze je to drahsie. Ale zas ked hovorim za seba, negelujem na treningoch. Tam vyuzivam kombinaciu banan, dobra tycinka kudne z bezneho obchodu a mozno jedna speci pre bikerov na zaver. A potom to nie je take drahe. Dobry tip je j susene ovocie. Figy, datle...

LOCHNESS 25.06.2019 (21:09)

cepooo
Zaujíma ma tvoj názor na napr. ranný 3-4 hodinový výjazd na lačno , žiadny šrot...ale ani najpomalšie tempo.

Toto opakovať teraz cez leto napr. 3 x týždenne ?

cepooo LOCHNESS 26.06.2019 (08:05)

Ahoj, ako som pisal na uvod, nie som specialista na tuto temu. O trenovani nalacno som cital nejake clanky a nikdy neskusal. Tusil len raz som bol behat v zime bez ranajok (strasny pocit). Pokial som to dobre pochopil, ide o trenovanie metabolizmu na palenie tukov. V tych clankoch bolo spominane, ze ide o techniku, ktora moze, nemusi pomoct hlavne profikom. Tusim bezec Toth to spominal tiez. Pre amatera v tom nevidim vyznam. Je kopec inych veci, co mozeme zlepsit a progres bude vacsi ako z tohoto.

milos21 22.06.2019 (14:11)

Síce obaly NE-VY-HA-DZO-VAŤ na zem, ale dajú sa vôbec RE-CY-KLO-VAŤ? (Hlavne tie obaly z gélov) Lebo ja jednoduchý plastový obal z bežných tyčiniek pekne recyklujem.

cepooo milos21 22.06.2019 (15:05)

To je uz vyssi level. Ja som hlavne myslel, ze nerobit bordel🧐 Doma recyklujem a niekedy som sam zmateny, co a kam. A ci musi byt ciste (gel nebude). Ked zistis, napis sem.

milos21 cepooo 23.06.2019 (19:41)

Čisté obaly nemusia byť úplne, ale zas je vhodné ich aspoň nahrubo očistiť. Problém je s kombinovanými obalmi (okrem tetrapaku), tie sa recyklovať nedajú, tie obaly z gélov, túb, niekedy ešte aj z tyčiniek teda nebudú recyklovateľné. Ja som len narážal na to nevyhadzovanie, to je základ, recyklovanie je už niečo lepšie navyše...