Test: Mondraker SuperFoxy R - starý známy lišiak, akurát viac super

Test: Mondraker SuperFoxy R - starý známy lišiak, akurát viac super

2519 komentárov

Henry33 31.03.2020 36 fotografií   Enduro Mondraker Bicykel Trail Horsky Bike Horska Cyklistika Test

Môže byť pre mňa lepší bicykel ako Mondraker Foxy? Nemyslel som si to, pokiaľ neprišiel SuperFoxy. Uvidíme, či je naozaj taký super, ako hlása názov.

 



Centimeter navyše


SuperFoxy sa od svojho menšieho súrodenca líši hlavne zvýšeným zdvihom a jemne pozmenenou geometriou. Zadné vzpery sa predĺžili o 5 mm, a tým sa trošku natiahol aj celkový rázvor na 1 246 mm. Hlavový uhol sa vďaka vyššiemu zdvihu zostril na 65 stupňov.

Na druhej strane sa mierne (- 3 mm) zmenšila horná rámová rúrka, avšak hodnoty reachu ostali na úrovni 490 mm, pri veľkosti L. Na papieri to vyzerá veľmi sľubne, tak to poďme skúsiť v teréne. Mimochodom, pri zdvihu 170 mm vpredu a 160 mm vzadu v spojení s 29 palcovými kolesami, sa už SuperFoxy radí do kategórie “super enduro”.



Forward Geometry


Túto geometriu mám už odskúšanú a samozrejme, nedám na tento koncept dopustiť. Aj SuperFoxy sa spolieha na čo možno najdlhšiu hornú rámovú rúrku spolu s obrovským reachom. Výhody FF sa prejavia hlavne v strminách, kde sa vám bežne zdá, že prepadnete cez rajdy - na SuperFoxy to bude malina.



Celý rám je vyrobený z karbónu, ktorý Mondraker označuje ako Stealth Carbon Air. Podľa slov výrobcu ide o najľahší, avšak zároveň najpevnejší karbón, ktorý zatiaľ vyrobili. Oproti Stealth Carbon, ktorý napríklad používal minuloročný Foxy, je tento nový o 16% tuhší a 24% ľahší. Oproti Foxy určite poteší aj použitie celokarbónového monoblocku (vyrobeného z jedného kusa) na mieste horného vahadla. Čerešničkou na torte sú ložiská od Enduro Maxx, alebo integrovaný chránič zadného tlmiča.



Komponenty a výbava


Pruženie má na starosti kompletne Fox, a to vidlicou 36 Float so zdvihom 170 mm. Použitá je tu nová patrona FIT GRIP2, ktorá má možnosť nastavenia, ako pomalej a rýchlej kompresie, tak i pomalého a rýchleho odskoku. Všetko dopĺňa kashima povrch, aby sa vnútorné nohy lepšie kĺzali. Vzadu je použitý tlmič Float X2 Performance, ktorý ponúka nastavenie iba rýchlej kompresie a odskoku. Ničomu to však veľmi nevadí...aj tak sa nerád s týmito točítkami priveľmi hrám .



Pohon je v taktovke dvanásťrýchlostnej sady Shimano XT M8100. Ak ste čakali, že tu budú aj brzdy od Japoncov, tak vás sklamem, nakoľko tie sú od Sramu. Ide však o veľmi podarený model Code R so štyrmi piestikmi a 200 mm kotúčmi, takže brzdnej sily je na rozdávanie. Kľuky sú od kanadského RaceFace. Za zmienku stojí aj použitie kolies E1700 od DT Swiss, ktoré mali náboje zladené do bielej farby a obuté boli na Maxxis DHF vpredu a DHR vzadu. Chválim Mondraker, že sem hodili rovno zmes 3C Maxx Terra, ktorá drží ako pribitá na všetkom. Na doladenie ostatných komponentov použili španielsku značku Onoff, ktorá ma na starosti aj sedlovku so zdvihom 150 mm.



Dosť bolo kecania, poďme jazdiť


Nikoho nezaujíma, čo si vie prečítať na internete a radšej sa teda poďme venovať tomu, ako jazdí tento "super lišiak". Očakávania boli veľké, nakoľko Foxy nastavil latku vysoko. Hneď prvá jazda bola z môjho pohľadu taká zoznamovacio-nastavovacia. Pri niektorých bicykloch vie aj jeden klik, alebo PSI rozhodiť celý bicykel, avšak SuperFoxy vôbec nie je náchylný na takéto veci a aj keď som mal pruženie nastavené úplne zle, bicykel šiel ako po masle. Jazdenie na tomto kúsku je pôžitok a užíval som si každý meter, čo sme spolu prešli.



Do kopca vďaka Zero suspension nie je potrebné zamykať tlmič a zadná stavba sa nejako veľmi nehýbe. Najlepšie sa však cíti, keď výškové metre ubúdajú, kde sa naplno ukáže sila Forward Geometry. Lišiak prišiel práve vhod, a tak som trošku na ňom trénoval na TBK enduro a vyskúšal si opäť legendárne strminy na lokálnych trailoch. Až sa človeku nechce veriť, ako ten bicykel zvláda takéto klesania a vždy si to uvedomím až pri tlačení smerom naspäť.



Zvýšený zdvih vpredu aj vzadu spolu s 29 palcovými kolesami dáva tomuto bicyklu neuveriteľnú priechodnosť terénom a v podstate je úplne jedno, kadiaľ idete - všetko za vás porieši bicykel. Špeciálne to je cítiť v rockgardenoch, kedy netreba nič riešiť a len zavrieť oči a poslať to tam. To isté platí pre odpúšťanie chýb pri nedoletenom skoku...dopady sú veľmi príjemné a mäkké. Jazdca to veľmi motivuje posúvať svoje limity, nakoľko vie, že pri chybe nebude hneď nasledovať nejaký krutý pád a bicykel ho podrží.



Ďalším príjemným zistením, ktoré som objavil vďaka zle nastavenému pruženiu, je fakt, že aj pri veľmi rýchlom odskoku vzadu, kedy iný bicykel sa ma snaží dostať cez rajdy, je SuperFoxy kľudný a vôbec nekope. Teraz to možno vyzerá ako nudný bicykel, ktorý všetko za vás utlmí a zožerie, avšak SF práve tu exceluje, že sa vie prispôsobiť jazdcovi a jeho schopnostiam. Dajte mu najavo, že to viete a on vám tiež ukáže, že sa nestratí ani pod rukami majstra sveta.



Samé dobré veci


Zadná stavba je oproti Foxy zosilnená a ponúka aj možnosť meniť dĺžku zadných vzpier v rozmedzí 10 mm. Takže, ak niekto jazdí prevažne len z kopca a chce to mať ešte viac posadené, tak môže takto jednoducho rozšíriť rozchod kolies. Zaujímavo je poriešený aj úchyt zadnej brzdy, ktorá sa taktiež musí posunúť pri tejto zmene o 10 mm. Ak si pamätáte, tak niečo podobné mal Foxy pre modelový rok 2018, avšak teraz je to už výsada len super endura.



Pre čo najväčšiu tuhosť je vzadu použitý nový štandard superboost so 157 mm. Či som to aj nejak reálne pocítil oproti 148 mm štandardu, sa nedá povedať a zmerať to nemá normálny človek v podstate ako. Aj keď to možno v niečom pomôže, nie som fanúšik tých nekonečných nových štandardov, nakoľko sa v tom človek môže veľmi rýchlo stratiť. Našťastie vpredu sa nič nemení a ostáva všetko pri 110 mm boost.



Potešilo určite vedenie káblov vnútrom rámu označené ako HHG (Hidden Housing Guide), ktoré sľubuje veľmi ľahkú výmenu bowdenu, alebo hadice a zároveň žiadne nepríjemné zvuky. Môžem potvrdiť, že počas testu som ani raz nepočul buchnúť bowden. Meniť bowden som neskúšal, nakoľko som mal bicykel len na test. Keď už sme pri tých zvukoch, tak určite si všimnite aj nový zadný chránič reťazovej vzpery, ktorý tlmil búchanie reťaze na jednotku. Jednu jazdu som dokonca šiel bez spojky prehadzovačky a zistil som to až pri nakladaní do auta.



Z komponentov by som určite vyzdvihol výkon bŕzd, ktoré fungovali skvelo aj za mokra. Síce trošku pískali, ale to im neubralo nič na sile. Na takýto bicykel už si výrobca ani nedovolí dať menšie kotúče ako 200 mm, čo môžme len pochváliť.



Maxxis papučky držali ako pribité, ale nič iné som ani neočakával pri tejto zmesi. Trošku mi chýbal nejaký hlasnejší prejav zadného náboja, ktorý bol veľmi tichý, ale možno to je len blbý zvyk z mojich I9 kolies.



Radenie fungovalo tak, ako sme na Shimane zvyknutí, avšak asi by som si vedel predstaviť aj niečo viac razantnejšie, ako je napríklad SRAM GX, kde určite viem, že som preradil. Vyšší model sa ponúka s sadou XTR, takže tento rok majú SRAM fanúšikovia smolu. RaceFace kľuky sú tuhé a nevadí im ani zoznámenie sa s kameňmi alebo koreňmi.



Kto nevyskúšal, nepochopí


Raz ma zastavil niekto na bicykli a pýtal sa, či mi platia za to, aby som tie Mondrakery tak chválil. Kiežby . Kto nejazdil nikdy na Mondraker Forward Geometry, tak odporúčam vyskúšať a dáte mi za pravdu. Vykašlite sa na výbavu a podobné veci a skôr dbajte na to, aby vám vyhovovala geometria rámu a celkový prejav bicykla. Komponenty sa dajú vymeniť, avšak pri ráme sa bude manželke horšie vysvetľovať, že vám nesadol a treba iný . Ja mám v tom jasno a ďalší bicykel bude lišiak.

Cena predstaveného modelu je pre slovenský trh stanovená na cca 4 850 € a viac podrobností sa dozviete na stránkach výrobcu.

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

CHEeSE951 01.04.2020 (07:47)

3


Môžem potvrdiť, že v prípade mondrakeru do bodky platí "Vykašlite sa na výbavu a podobné veci a skôr dbajte aby vám vyhovovala geometria rámu a celkový prejav." Keď som svoju líštičku (aj keď bez super) vytiahol z krabice a zložil, búchal som si hlavu o stenu čo za autobus som to kúpil. Do momentu kým som ho neprevetral na traily. Mám základný karobonový model R a ten bicykel skrátka lieta, nehovoriac o sebavedomí ktoré vám pridá v strmých úsekoch, koreňových či kamenistých pasážach. Do istej miery súhlasím aj s tým, že bicykel dosť odpustí. Myslím si však že pre menej skúseného bikera prípadne začiatočníka sú vhodnejšie bicykle. Ale kto má čo to odjazdené a vie s bicyklom pracovať, pre toho to bude pošušňáníčko. Škoda len tých cenoviek, keďže si človek povie že za tie prachy vie mať o triedu vyššiu výbavu.

 
Rakineki 31.03.2020 (14:09)

2


Krásna raketa! Musím otestovať

 
martinkluckask 31.03.2020 (15:46)

0


Nedalo by sa do testu urobit par kvalitnejsich fotiek? Dost by to podvihlo uroven podla mojho nazoru

 
Henry33 martinkluckask 31.03.2020 (16:48)

1


Som si toho vedomy ze je tam kvalita nizka. uz to mame osetrene do buducna. dikes

 
Dublinboy Henry33 31.03.2020 (17:40)

0


Tak na to som zvedavý Heňo 😁

 
MisoGrno2 martinkluckask 31.03.2020 (21:57)

0


fotky su super, hlavne ta titulna ma zaujala. vyzera ako crashtest na tu osiku.

 
lto 31.03.2020 (20:26)

0


Chvilu som slapal na tom Mondrakeri Dune tusim, apson myslim, ze je to on, co ma double a vyborne sa na tom slapalo. So zamknutym tlmicom, ci co to bolo. Trochu sice divny kokpit a tazke maxis gumy, ale ako slapaci bajk kludne. Aj dizajnovo sa mi pacia. Kebyze nemam to co mam, tak mozno by sm mal prave Mondraker.

 
Kaper lto 31.03.2020 (21:45)

0


Robo ma Foxy RR.

 
mdfk 31.03.2020 (22:55)

0


Fajný bike Kde to bolo fotené a jazdené? Ďakujem

 
Henry33 mdfk 01.04.2020 (00:56)

1


Trail TBK

 
foobar Henry33 01.04.2020 (09:25)

0


neklam, vidim tam aj Slalomku a Driver

 
Henry33 foobar 01.04.2020 (09:56)

0


Hej driver som zabudol

 
Oobukccdb 01.04.2020 (08:44)

0


JJ tiez som nazoru ze to nieje bike pre zaciatocnika... tiez mam klasickeho Foxyho Rko v karbone ale uz nie seriovo osadeny... Bike z casti odpusta, je hravy pri spravnom nadstaveni.. mozno by som vytkol zadnu stavbu, ta vyzera byt pri Super Foxy tuhsia vdaka rozteci naboja a "blatnicka". Osobne si ale myslim, ze bike na 29" so 170/160 je pre nase podmienky zbytocny, ale kto chce vidiet, ako sa da na tom jazdit treba pozret Gaspiho. Musim uznat ze bike ma vynikajucu slapaciu schopnost, v podstate pruzenie ani nezamykam iba stredny mod. Je pravda, ze za ten peniaz mohol mat clovek napr. u YT inu vybavu, ale geometriu ee...

 
motopalic 01.04.2020 (09:16)

0


A co to žere? Resp. váha? 14kg+? Lebo zdvihy sú riadne...

 
skeblik motopalic 02.04.2020 (10:40)

0


Pozeram ze Mondraker uz neuvadza hmotnosti. Ja som pri Foxy Carbon XR 2019 dosiahol s dostupnymi komponentami 13,7kg. Superfoxy bude urcite okolo 14kg. RRko s pruzinou mozno aj viac.

 
jakubgabris88 01.04.2020 (17:05)

0


Heh, presne tak, začiatočníci by si mali svoje odtrpieť na oldschoolovej geo, nejakých pár pádov cez riadítka, zlomená kľúčna kosť alebo aspoň zápästie nech vedia o čom je MTB. Ked potom pri tejto zábavke zostanú aj po zahojení zranení tak to je pravá láska. Ibaže by nie a tieto biky umožnujú jazdiť bezpečnejšie práve aj začiatočníkom...

 
Oobukccdb jakubgabris88 01.04.2020 (22:42)

0


Ja som nazoru nech si kazdy zaobstara to co chce a za kolko chce...Len tak isto bezpecne si vie zaciatocnik zajazdit aj na niakom trailovom HTcku s modernou geo mozno nie az tak natiahnutou na ktorom sa nauci aspon ako tak jazdit bez rozmaznania zehlickou... Ale zrakvit sa da na vsetkom....

 
skeblik 02.04.2020 (10:41)

0


"možnosť meniť dĺžku zadných vzpier " mal aj Foxy Carbon XR 2019 nie iba 2018. A dokonca aj Hlavovy uhol.

 
snake_r 10.04.2020 (11:00)

0


Henry33 ako by si porovnal jazdný prejav Tvojho Orbea Rallonu s Mondraker Foxy? Oba Španieli. Rallon mi čo sa týka geo príde ešte tak trochu old school. U vas v eshope sú teraz za podobnú cenu teda Orbea 2019 vs Foxy R 2020. Rallon 2020 by bol pre mňa zdvihmi už mimo.

 
Pridaj komentár