Test: Mondraker SuperFoxy R - starý známy lišiak, akurát viac super

Test: Mondraker SuperFoxy R - starý známy lišiak, akurát viac super

Môže byť pre mňa lepší bicykel ako Mondraker Foxy? Nemyslel som si to, pokiaľ neprišiel SuperFoxy. Uvidíme, či je naozaj taký super, ako hlása názov.



Centimeter navyše


SuperFoxy sa od svojho menšieho súrodenca líši hlavne zvýšeným zdvihom a jemne pozmenenou geometriou. Zadné vzpery sa predĺžili o 5 mm, a tým sa trošku natiahol aj celkový rázvor na 1 246 mm. Hlavový uhol sa vďaka vyššiemu zdvihu zostril na 65 stupňov.

Na druhej strane sa mierne (- 3 mm) zmenšila horná rámová rúrka, avšak hodnoty reachu ostali na úrovni 490 mm, pri veľkosti L. Na papieri to vyzerá veľmi sľubne, tak to poďme skúsiť v teréne. Mimochodom, pri zdvihu 170 mm vpredu a 160 mm vzadu v spojení s 29 palcovými kolesami, sa už SuperFoxy radí do kategórie “super enduro”.



Forward Geometry


Túto geometriu mám už odskúšanú a samozrejme, nedám na tento koncept dopustiť. Aj SuperFoxy sa spolieha na čo možno najdlhšiu hornú rámovú rúrku spolu s obrovským reachom. Výhody FF sa prejavia hlavne v strminách, kde sa vám bežne zdá, že prepadnete cez rajdy - na SuperFoxy to bude malina.



Celý rám je vyrobený z karbónu, ktorý Mondraker označuje ako Stealth Carbon Air. Podľa slov výrobcu ide o najľahší, avšak zároveň najpevnejší karbón, ktorý zatiaľ vyrobili. Oproti Stealth Carbon, ktorý napríklad používal minuloročný Foxy, je tento nový o 16% tuhší a 24% ľahší. Oproti Foxy určite poteší aj použitie celokarbónového monoblocku (vyrobeného z jedného kusa) na mieste horného vahadla. Čerešničkou na torte sú ložiská od Enduro Maxx, alebo integrovaný chránič zadného tlmiča.



Komponenty a výbava


Pruženie má na starosti kompletne Fox, a to vidlicou 36 Float so zdvihom 170 mm. Použitá je tu nová patrona FIT GRIP2, ktorá má možnosť nastavenia, ako pomalej a rýchlej kompresie, tak i pomalého a rýchleho odskoku. Všetko dopĺňa kashima povrch, aby sa vnútorné nohy lepšie kĺzali. Vzadu je použitý tlmič Float X2 Performance, ktorý ponúka nastavenie iba rýchlej kompresie a odskoku. Ničomu to však veľmi nevadí...aj tak sa nerád s týmito točítkami priveľmi hrám .



Pohon je v taktovke dvanásťrýchlostnej sady Shimano XT M8100. Ak ste čakali, že tu budú aj brzdy od Japoncov, tak vás sklamem, nakoľko tie sú od Sramu. Ide však o veľmi podarený model Code R so štyrmi piestikmi a 200 mm kotúčmi, takže brzdnej sily je na rozdávanie. Kľuky sú od kanadského RaceFace. Za zmienku stojí aj použitie kolies E1700 od DT Swiss, ktoré mali náboje zladené do bielej farby a obuté boli na Maxxis DHF vpredu a DHR vzadu. Chválim Mondraker, že sem hodili rovno zmes 3C Maxx Terra, ktorá drží ako pribitá na všetkom. Na doladenie ostatných komponentov použili španielsku značku Onoff, ktorá ma na starosti aj sedlovku so zdvihom 150 mm.



Dosť bolo kecania, poďme jazdiť


Nikoho nezaujíma, čo si vie prečítať na internete a radšej sa teda poďme venovať tomu, ako jazdí tento "super lišiak". Očakávania boli veľké, nakoľko Foxy nastavil latku vysoko. Hneď prvá jazda bola z môjho pohľadu taká zoznamovacio-nastavovacia. Pri niektorých bicykloch vie aj jeden klik, alebo PSI rozhodiť celý bicykel, avšak SuperFoxy vôbec nie je náchylný na takéto veci a aj keď som mal pruženie nastavené úplne zle, bicykel šiel ako po masle. Jazdenie na tomto kúsku je pôžitok a užíval som si každý meter, čo sme spolu prešli.



Do kopca vďaka Zero suspension nie je potrebné zamykať tlmič a zadná stavba sa nejako veľmi nehýbe. Najlepšie sa však cíti, keď výškové metre ubúdajú, kde sa naplno ukáže sila Forward Geometry. Lišiak prišiel práve vhod, a tak som trošku na ňom trénoval na TBK enduro a vyskúšal si opäť legendárne strminy na lokálnych trailoch. Až sa človeku nechce veriť, ako ten bicykel zvláda takéto klesania a vždy si to uvedomím až pri tlačení smerom naspäť.



Zvýšený zdvih vpredu aj vzadu spolu s 29 palcovými kolesami dáva tomuto bicyklu neuveriteľnú priechodnosť terénom a v podstate je úplne jedno, kadiaľ idete - všetko za vás porieši bicykel. Špeciálne to je cítiť v rockgardenoch, kedy netreba nič riešiť a len zavrieť oči a poslať to tam. To isté platí pre odpúšťanie chýb pri nedoletenom skoku...dopady sú veľmi príjemné a mäkké. Jazdca to veľmi motivuje posúvať svoje limity, nakoľko vie, že pri chybe nebude hneď nasledovať nejaký krutý pád a bicykel ho podrží.



Ďalším príjemným zistením, ktoré som objavil vďaka zle nastavenému pruženiu, je fakt, že aj pri veľmi rýchlom odskoku vzadu, kedy iný bicykel sa ma snaží dostať cez rajdy, je SuperFoxy kľudný a vôbec nekope. Teraz to možno vyzerá ako nudný bicykel, ktorý všetko za vás utlmí a zožerie, avšak SF práve tu exceluje, že sa vie prispôsobiť jazdcovi a jeho schopnostiam. Dajte mu najavo, že to viete a on vám tiež ukáže, že sa nestratí ani pod rukami majstra sveta.



Samé dobré veci


Zadná stavba je oproti Foxy zosilnená a ponúka aj možnosť meniť dĺžku zadných vzpier v rozmedzí 10 mm. Takže, ak niekto jazdí prevažne len z kopca a chce to mať ešte viac posadené, tak môže takto jednoducho rozšíriť rozchod kolies. Zaujímavo je poriešený aj úchyt zadnej brzdy, ktorá sa taktiež musí posunúť pri tejto zmene o 10 mm. Ak si pamätáte, tak niečo podobné mal Foxy pre modelový rok 2018, avšak teraz je to už výsada len super endura.



Pre čo najväčšiu tuhosť je vzadu použitý nový štandard superboost so 157 mm. Či som to aj nejak reálne pocítil oproti 148 mm štandardu, sa nedá povedať a zmerať to nemá normálny človek v podstate ako. Aj keď to možno v niečom pomôže, nie som fanúšik tých nekonečných nových štandardov, nakoľko sa v tom človek môže veľmi rýchlo stratiť. Našťastie vpredu sa nič nemení a ostáva všetko pri 110 mm boost.



Potešilo určite vedenie káblov vnútrom rámu označené ako HHG (Hidden Housing Guide), ktoré sľubuje veľmi ľahkú výmenu bowdenu, alebo hadice a zároveň žiadne nepríjemné zvuky. Môžem potvrdiť, že počas testu som ani raz nepočul buchnúť bowden. Meniť bowden som neskúšal, nakoľko som mal bicykel len na test. Keď už sme pri tých zvukoch, tak určite si všimnite aj nový zadný chránič reťazovej vzpery, ktorý tlmil búchanie reťaze na jednotku. Jednu jazdu som dokonca šiel bez spojky prehadzovačky a zistil som to až pri nakladaní do auta.



Z komponentov by som určite vyzdvihol výkon bŕzd, ktoré fungovali skvelo aj za mokra. Síce trošku pískali, ale to im neubralo nič na sile. Na takýto bicykel už si výrobca ani nedovolí dať menšie kotúče ako 200 mm, čo môžme len pochváliť.



Maxxis papučky držali ako pribité, ale nič iné som ani neočakával pri tejto zmesi. Trošku mi chýbal nejaký hlasnejší prejav zadného náboja, ktorý bol veľmi tichý, ale možno to je len blbý zvyk z mojich I9 kolies.



Radenie fungovalo tak, ako sme na Shimane zvyknutí, avšak asi by som si vedel predstaviť aj niečo viac razantnejšie, ako je napríklad SRAM GX, kde určite viem, že som preradil. Vyšší model sa ponúka s sadou XTR, takže tento rok majú SRAM fanúšikovia smolu. RaceFace kľuky sú tuhé a nevadí im ani zoznámenie sa s kameňmi alebo koreňmi.



Kto nevyskúšal, nepochopí


Raz ma zastavil niekto na bicykli a pýtal sa, či mi platia za to, aby som tie Mondrakery tak chválil. Kiežby . Kto nejazdil nikdy na Mondraker Forward Geometry, tak odporúčam vyskúšať a dáte mi za pravdu. Vykašlite sa na výbavu a podobné veci a skôr dbajte na to, aby vám vyhovovala geometria rámu a celkový prejav bicykla. Komponenty sa dajú vymeniť, avšak pri ráme sa bude manželke horšie vysvetľovať, že vám nesadol a treba iný . Ja mám v tom jasno a ďalší bicykel bude lišiak.

Cena predstaveného modelu je pre slovenský trh stanovená na cca 4 850 € a viac podrobností sa dozviete na stránkach výrobcu.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up24thumb_down comments 19 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: CTM Scroll Xpert 29” - do kopca i z neho

Test: CTM Scroll Xpert 29” - do kopca i z neho

Enduro momentálne patrí medzi veľmi populárne kategórie a slovenské CTM pripravilo pre nástrahy technického terénu model Scroll. Ako sa na ňom jazdí?
Test: Lapierre Spicy 6.9 – enduro na steroidoch, ktoré vám prinesie nielen zábavu

Test: Lapierre Spicy 6.9 – enduro na steroidoch, ktoré vám prinesie nielen zábavu

O tom, že Lapierre Spicy vyzerá najmä v červenej farbe naozaj spicy, sa myslím nemusíme baviť. Enduro bike však nemá iba dobre vyzerať, ale hlavne skvelo jazdiť. Tento model má na to všetky predpoklady.
Test: Mondraker Superfoxy Carbon R 2021 – superenduro po španielsky

Test: Mondraker Superfoxy Carbon R 2021 – superenduro po španielsky

Pred pár rokmi bola spoločnosť Mondraker jednou z tých, ktorá posúvala hranice modernej geometrie na poli enduro a all-mountain bicyklov.
keyboard_arrow_up