Servisné minimum cestného cyklistu - problémy počas jazdy

Servisné minimum cestného cyklistu - problémy počas jazdy

2834 komentárov

cepooo 10.10.2020   Doplnky Vyjazd Cestny Bike Cestna Cyklistika Oprava Defekt Servis

Vďaka týmto odporúčaniam a tipom budete schopní zvládnuť bežné opravy, ktoré vás môžu stretnúť počas výjazdu na vašom cestnom bicykli.

 

Áno, v dnešnej dobe veľa jazdcov rieši problémy počas výjazdu tým, že si zavolajú mobilom odvoz a bicykel zveria do rúk profesionálov. Nie je na tom nič zlé, niekedy je lepšie veci, ktorým sa človek nerozumie, radšej zveriť do rúk odborníkov. Nech nenapácha ešte viac škody. Aj pre takéto prípady je možné využívať servis, ak to kapacity dovoľujú, dá sa za príplatok vyriešiť problém ešte v ten deň.

Ale ak sa nejedná o vážny problém s komplikovanou opravou, tak s jeho odstránením si bude vedieť poradiť aj priemerne zdatný cyklista. Ideálne je, ak sa na takéto situácie aj dopredu pripravíte, či už potrebnými nástrojmi, alebo aj správnymi vedomosťami. Čo na takéto bežné opravy budete potrebovať a ako si s nimi poradiť, nech sa neučíte na vlastných chybách, poradím v tomto článku.



Ešte kým začnem pripomeniem, že cestnej cyklistike sa venujem v sérii článkov, z ktorej najúspešnejšie zatiaľ boli asi Ako prežiť na slovenských cestách, 7+1 dôvodov, prečo mať cesťák, alebo na odľahčenie Módna polícia cestného cyklistu zasahuje!. Články o ceste od rôznych autorov nájdete v našom magazíne, stačí dať hľadať slovo cestná cyklistika.

Defekt


Do servisného minima by malo patriť to, že si jazdec vie opraviť defekt sám, prípadne ak to treba, tak vymeniť plášť, alebo nahodiť galusku. Ak sa bavíme o bežných plášťoch s dušou, asi sa u nás spomínalo už všetko. Stačí zaloviť v archíve magazínu, tam sú návody na opravu všetkých možných variant obutia. Ale predsa, aspoň stručne, budete potrebovať montpáky a náhradnú dušu so správne dlhým ventilom, alebo lepenie, hodí sa vám pumpa alebo bombičky. Užitočný tip je, aby ste pred nahadzovaním novej duše poriadne skontrolovali plášť zvnútra aj zvonku, či tam neostala príčina defektu. Keď dávate plášť späť, skúste to bez pomoci montpák, nech neriskujete poškodenie novej duše. A pri fúkaní pozor na ventil, netreba ním moc trhať a tlačiť na neho, nech sa nepoškodí už vymenená duša.



Na preteky preferujem galusky. Musím povedať, že kto by sa ich bál, že veľmi nevydržia a hrozí na nich defekt častejšie, tak ja toto nepozorujem a už som na nich prežil aj africký etapák. Ak pichnete galdu, tak ak nemáte náhradnú so sebou, okrem jej výmeny môžete skúsiť naliať do nej tmel na opravu defektov. Fungujú prekvapivo dobre, existuje aj preventívny, menej hutný variant, ktorý môžete naliať cez ventil hneď pri nahadzovaní.



Ak náhradú galusku máte so sebou, väčšinou sa počas výjazdu nahadzuje bez lepenia, len na návrat domov. Celkom to drží, len pozor pri zatáčaní, nech ju nevyzujete. Už keď som galusky spomenul, tak v krátkosti k ich obúvaniu. Jednoduchší variant je použiť obojstrannú pásku, ako sa to robí, sa dozviete v tomto videu. Druhá možnosť je, že ju jednoducho na ráfik nalepíte, ponuka lepidiel je široká, dá sa voliť aj podľa značky galusky. Kedy použiť aký spôsob? Ak má galuska kruhový tvar bez sploštenia v spodnej časti a ráfik nemá výraznú drážku na zapadnutie galusky, tak lepšie lepiť, inak výborne poslúži spomínaná páska.



Či máte galusku alebo plášť, dobre si vyberte miesto, kde budete opravu vykonávať, nech zbytočne netrčíte do cesty, nestojíte za zákrutou. Bicykel bez kolesa nikdy neodkladajte na stranu, kde je prehadzovačka a odloženie dole hlavou nemajú tiež zástancovia starej školy cestnej cyklistiky radi. Považujú to za amatérske. Samozrejmé je, že zlá duša, alebo prázdny tmel putujú do koša a nie do priekopy! Veci na opravu duší sú na jednom mieste v našom shope.

Zle fungujúce radenie


Ak nejde o vážnejší problém, ako môže byť napr. ohnutá pätka prehadzovačky, tak jemné donastavenie prehadzovania, alebo úprava dorazov radenia, nie je náročný úkon a ak si človek osvojí základné pravdilá, nie je dôvod hneď utekať do servisu.

Často sa stáva, že reťaz na nejakom prevode vydáva nepríjemný zvuk. Ak sa tak nedeje z dôvodu zlej voľby prevodu pri príliš skríženej reťazi, tak stačí pri mechanickom radení manipuláciou s napnutím lanka jemne doladiť polohu prehadzovačky nad pastorkom. Ako na mechanické radenie poradí toto video pre prehadzovačku a toto je pre prešmykač.



Pri elektrickom radení stačí podržať servisné tlačidlo a pomocou pák jemne doladiť mikropolohu. Vtedy páčky na zmenu prevodov prestanú radiť a fungujú na úpravu polohy prehadzovačky, ktorý si šalter pri opätovnom stlačení servisného tlačidla zapamätá. Ak ani toto nepomáha, bežný dôvod môže byť aj ten, že vymeníte len reťaz a na starej kazete zuby už nesedia.



Pri nastavovaní dorazov len malá pomôcka, L je označenie pre low, spodná poloha a H je ako hight alebo hore a nastavuje sa vrchná poloha na najväčšom pastorku.

Reťaz


S radením úzko súvisí reťaz a počas výjazdu sa vám môže stať, že spadne z pastorkov dole. Príčinou môže byť zle nastavený doraz, alebo aj zlá technika radenia. Oválne prevodníky sú ešte náchylnejšie. Opäť je dobré sa nechať poučiť napr. takýmto videom o radení.

Ak by som dal nejaké tipy, čo robiť, ak sa tak už stane, začal by som tým, že okamžite prestanete tlačiť do pedálov. To môže fatálne poškodiť radenie alebo zaseknúť reťaz tak, že pokračovanie v jazde bude nemožné. Ak zachytíte padajúcu reťaz v začiatku, preradenie prešmykačom v kombinácii so zmiernením tlaku na pedále môže pomôcť. Ak sa to deje parťákovi pred vami, jeho jemné potlačenie, kým reťaz opäť naskočí, pomôže. Ale hlavne bezpečne, keď to nie je možné, radšej zastaviť.



Pretrhnutie reťaze je na ceste oveľa menej časté ako v hore. Princíp je rovnaký a pomoc tiež. Pomôže video na tomto odkaze. Kedy reťaz preventívne meniť zas tento článok. Na ceste sa to deje najčastejšie asi vďaka ľudskému faktoru. Buď zlé znitovanie novej reťaze, alebo spomínané zlé radenie. Každopádne mám doma vždy jednu náhradnú reťaz odloženú, nemusím v prípade problému narýchlo zhánať. V shope sa dá triediť aj podľa počtu partorkov alebo značky.



Šúchajúce brzdy


Začneme klasikou, čelusťovými brzdami. Príčina môže byť tá, že ste niekde chytili jamu a rozcentrovali koleso. Riešením je povolenie bŕzd počas jazdy, každý výrobca má svoj systém, Shimano v dvoch krokoch na čeľusti, Campa aj priamo z pák. Ak vám praskla špica, tak niektoré multikľúče majú aj nástroj na centrovanie, stať sa môže aj to, že niple na vašich kolesách budú schované v ráfiku, to si niekde na ceste veľmi nepomôžete. Slušná ponuka nástrojov na našom shope.



Brzdy vám o ráfik môžu šúchať aj bez trafenia jamy, príčina môže byť mäkký výplet kolies, alebo ich celkovo nižšia kvalita a tuhosť, tam pomôže len povolenie bŕzd tak, aby ani pri jazde zo sedla k treniu neprichádzalo. Veď kto by si chcel dobrovoľne brzdiť počas jazdy, keď netreba.



Šúchanie môže vzniknúť aj pri zlom osadení kolesa do rámu, treba si dať pozor, či je v správnej pozícii a dobre dosadlo do pätiek rámu. Ideál je osádzať koleso na normálne postavenom bicykli, jeho hmotnosť ich prirodzene dotlačí. Ak máte viac párov kolies, šúchanie sa môže objaviť po výmene kolesa. Ráfiky nemusia byť rovnako vypletené, nemusia mať rovnakú šírku. Ďalšie nastavenia umožňujú aj brzdy, napr. na type direct mount, na ráme prichytené cez 2 skrutky, je na to skrutka, bežné brzdy prichytené na jedej skrutke stačí ručne pohnúť správnym smerom.



Ak ste presedlali na kotúčové brzdy a cinká vám kotúč, rady nájdete aj vo svete MTB, stručný návod aj v tomto videu. Ak sa vám nedarí ani po všetkých radách z videí a článkov cinkaniu na cesťáku zabrániť, je možné, že máte jedno z prvých prevedení kotúčových bŕzd na konkrétnom modeli a ten bol ešte pôvodne navrhnutý na klasické brzdy. Potom rám a hlavne vidlica nie sú stavané na iné sily, ktoré na ne počas brzdenia pôsobia. Daň za horúcu novinku, pri druhých generáciách rámov primárne s kotúčmi je toto zásadne limitované.



Ak budete vyrážať z domu na jazdu s tým, že viete, že vás nejaký drobný problém nezastaví, tak sa nebojíte objavovať nové a vzdialenejšie miesta, zbytočne nemusíte otravovať rodinu a kamošov pri zháňaní odvozu a výborný pocit je, ak viete poradiť niekomu druhému.

Ako som spomínal v úvode, na všetko tu popísané je dobré byť vybavený správnymi a na to určenými nástrojmi. Zjednodušíte si tým celý proces a znížite riziko poškodenia bicykla. Téma servis má aj samostatnú kategóriu v našom magazíne, tam môžete pokračovať v ďalšom samoštúdiu. Máte nejaký svoj obľúbený a osvečený multikľúč, bez ktorého z domu nevyrazíte?

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Servis ~ Náradie)

Komentáre

lukaskacer 10.10.2020 (18:11)

5


Podľa mňa by mal v štandardnej výbave cestného cyklistu byť aj cykloradar ako ten od Garminu. Je to obrovský rozdiel, čo sa bezpečnosti týka... 😉

 
Jano1987 lukaskacer 10.10.2020 (18:28)

25


V štandardnej výbave každého cyklistu by mal byť aj mozog a schopnosť ho použiť správne. Znalosť predpisov a ich dodržiavanie. Žiaľ tento rok je to katastrofa.

 
user_id Jano1987 11.10.2020 (11:17)

0


Presne tak. Netreba na to ani drahe hracky.

 
cepooo lukaskacer 10.10.2020 (19:49)

0


Suhlasim!

 
info500 lukaskacer 10.10.2020 (21:15)

0


Ten Garmin ma len 68 lumenov. Cakal som viac od takej znacky za taku cenu.

 
cepooo info500 11.10.2020 (09:52)

1


Cena nie je len za lumeny. Dolezita je funkcia radaru. A svieti to tak, ze viac by asi uz obtazovalo vodicov.

 
Solichant info500 11.10.2020 (21:55)

3


Primárne je to radar a nech ta lumeny nemätú. Osobne to mám na blikanie, 2x keď má ktosi dobehol že čo to je že má videl snáď kilometer. Detto ma obehol vodič (tiež cyklista) ktorý si má počkal že čo to je za svetlo, že o tom len čítal ale že super to svieti. A keď ho zapínam nechcem sa veru do toho pozrieť lebo je to vypaľovák

 
info500 Solichant 11.10.2020 (22:11)

-2


Ja mam 150 lum a pod to by som nesiel. V tme by mozno stacilo menej. Osobne mi je uplne fuk kolko aut vidim ze je za mnou. Nerozumiem naco je dobra fukncia radaru. Zapnem, blika vybavene. Ked som na ceste ocakavam, ze za mnou pojdu auta. Zapnem ho na zaciatku jazdy a vypnem na konci. Cez den je podla mna 150 lum vzadu zaklad a v predu aspon 300 daily flash. O zadne sa nestaram. Ved ked vam vyhovuje Garmin ok. Mozeme to uzavriet.

 
ppi info500 13.10.2020 (08:08)

3


Je to super vec v situaciach ked sa musis v okamihu rozhodnut napr. ci sa vyhnes jame alebo cez nu preletis alebo ju das zprava po trave. nemas cas sa obzriet dozadu. A mas to 50 na 50 ze ta bude obiehat nejaky chmulo so sotva pol metrovym odstupom, aj ked mu v protismere nic nejde.

 
monikka info500 13.10.2020 (18:58)

7


Tak keď si nevieš predstaviť situácie, kedy by sa Ti zišlo vedieť, že za Tebou nič nejde/práve teraz sa Ťa chystá obiehať, tak Ti ten radar netreba... v tom prípade mi ale skôr nedávaš zmysel Ty, nie ten radar. Benefity rozhodne má, otázka je, či Ti stoja za tú cenu.
Ja som počkala na Black Friday akciu a teraz sa cítim na cestách bezpečnejšie a komfortnejšie. Konkrétne si ho cením v zjazdoch alebo keď fúka a nepočujem autá. Na málo frekventovaných cestách viem, kedy môžeme ísť v kľude vedľa seba a kecať a nemusím sa stále obzerať, či náhodou niečo nejde. A na rozbitých cestách viem, kedy môžem kľučkovať a vybrať najlepšiu stopu. Takisto ako drvivá väčšina majiteľov radaru (fakt je problém nájsť negatívnu recenziu) ho považujem za výbornú pomôcku. A v kombinácii so svetlom, ktoré je dosť silné aj cez deň (tiež mi bolo povedané, že ma vidno z km), je to super balíček, bez ktorého by som na naše cesty už nevyliezla.

 
info500 monikka 13.10.2020 (21:27)

0


Dobre. Ja nedavam zmysel radar ano. Vybavene.

 
monikka info500 14.10.2020 (22:57)

0


Len upresním, aby to nebolo zle chápané - zmysel mi nedávalo Tvoje uvažovanie, že radar nemá žiaden reálny prínos pre cyklistov. Tiež vybavené

 
kafe lukaskacer 11.10.2020 (23:49)

2


Nemam/nepouzivam radar, ale vsade vidim same chvaly a odporucania, ako keby zachranoval zivot. Chapem to spravne, ze radar ma upozorni na bliziace sa auto a zaroven sa viac rozblika aby sofer lepsie zaregistroval cyklisu? Ok, viem, ze sa blizi auto. Co mozem viac spravit ako pokracovat v jazde, pripadne sa trosu vyhnut? Mozes tvoje skusenosti prosim rozviest, lebo naozaj sa mi zdaju tie reakcie prehnane a rad by som im lepsie rozumel.

 
scarinko kafe 12.10.2020 (00:15)

3


Skus si to od niekoho pozicat a uvidis. Byt pripraveny na to ze ta lizne auto a kedy presne je velky rozdiel ako ked to necakas. Ak chodia malo po ceste v premavke tak to nepochopis. Je to asi naj vec co som si dal na bike.

 
iron.hide scarinko 12.10.2020 (16:23)

0


cital som ze to funguje aj na trailoch, ked ta dobehne rychlejsi jazdec. Ale mozno treba nastavit vyssiu citlivost, neviem, nemam to. Skusal si to uz nahodou niekde na traily?

 
scarinko iron.hide 12.10.2020 (16:27)

0


nie, to sa zas bojim ze to v lese stratim, ale funguje to na rozdiele rychlosti jazdcov cize ak ma na ceste dobieha rychly cyklista (musi ist cca o 10kmh viac ako ja) tak mi ho ukaze

 
vlastoch kafe 12.10.2020 (22:22)

3


potrebujes obist prekazku, vytlk, kanal, odbocit vlavo ... nemusis otacat hlavu a riskovat pad, mas prehlad o situacii za sebou ...

 
mikkaeeel lukaskacer 12.10.2020 (13:16)

0


Dostanem znamenie, ze sa blizi auto, a nechcem sa spravat ako hovädo, tak mu spravim viac miesta. Ale radar mi neda vediet, ako vodic reaguje. Pri hustej premavke je uz asi lepsie radar vypnut. V jednej recenzii padol nazor, ze najviac vyuzitelny je v zjazde, kedy kvoli hluku nepocut auta a zaroven musi byt cyklista viac sustredeny a vyuziva väcsiu sirku vozovky.

 
maxxxmato lukaskacer 12.10.2020 (22:25)

1


ked si mam vybrat ci radar alebo 250 lumenove svetlo tak som si vybral 250 lumenove svetlo, jediny prinos vidim ak budem vidiet ze za mnou auto fakt leti, nielen ze sa priblizuje. so skusenosti cim viac sa tlacim na krajnicu tym nebezpecnejsie a tesnejsie ma auta obiehaju pretoze "ved sa zmestia", pre mna jediny zmysel ak by sa tam dalo nastavit na zobrazenie aut ktore idu 110 km/h plus.
problemom je ze cyklisti nie ze nemaju radar ale ani poriadne svetlo cez den, bike za 5ku a svetlo force za 2 eura nikdy nepochopim, idealne cely v ciernom alebo tmavom

 
scarinko maxxxmato 12.10.2020 (22:28)

1


Velmi rychlo iduce auta to ukazuje tak ze cely displej zcervena a tak blika na cerveno. Je to rozdiel oproti bezne iducemu autu.

 
maxxxmato scarinko 12.10.2020 (22:35)

0


v tom pripade pockam na jeziska =)

 
scarinko maxxxmato 12.10.2020 (22:38)

2


Podla mna je to super vec, vidis kolko aut ide za tebou. Udajne to vie az 8 ukazat ale mne sa max podarilo 5. Ked prechadzam z pruhu do pruhu nemusim furt cumiet za seba ale davam pozor pred sebou. Autam bliziacim sa ku mne dava znamenie rychlejsim blikanim. Ked idem na horaku po ceste a nemam to tak som cely nesvoj a mam stale blby pocit

 
xyz scarinko 13.10.2020 (08:47)

0


tiež si myslím že je to dobrá vec,aj v zjazdoch ako písal vyššie mikkaeeel,po zlých skúsenostiach-jeden príklad-idem z kopca,oproti auto a zrazu zozadu priletí medzi nás motorkách sa teraz v kuse v zjazdoch obzerám,minule zrazu za mnou auto,kývem mu nech ide ale on nič,stále ide za mnou takže sa v kuse obzerám kde je a nakoniec som "dupol" na brzdy aby konečne išiel do kelu...no ale v zjazde sa dá to blikanie registrovať ak si zohnutý?skôr nejaký dobrý akustický signál by sa zišiel , vraj keď zaregistruje auto tak pípne.no neviem či by mi to pri vyššej rýchlosti a silnejšom vetre stačilo ak je to len také: https://www.youtube.com/watch?v=SaHd6PohRro#t=2m15s

 
scarinko xyz 13.10.2020 (08:56)

0


pipa to dost nahalas, ja som si to vyppol, v beznej premavke to pipa nonstop

 
jachmel 10.10.2020 (20:05)

2


Ja odporucam tento velmi lahky a tenky Wolftooth multikluc. Spojite a rozpojite s nim retaz, uvolnite utiahnutu maticu ventilu duse ako aj odskrutkujete jadro ventilu. V svojich utrobach dokaze schovat dve rychlospojky, ktore drzia vdaka magnetu. Opacna strana je vyfrezovana do tvaru montpaky. Luxuxsne sa da s nimi zhodit plast alebo roztlacit piesty strmena. Multitool ako sa patri.

 
petrikmarian 11.10.2020 (09:38)

2


nosím so sebou lepenie, malú pumpičku a multikľúč. to stačí.

 
PaloBB 11.10.2020 (08:45)

1


Ze dusa alebo tmel nie do priekopy 😀😀

 
nickovw08 11.10.2020 (12:05)

1


to je ako posledne volat si odvoz, ale v ten den som minul vsetko aj zaplaty aj nahradnu dusu

 
PaloBB 11.10.2020 (12:20)

1


Ja na galusky pouzivam toto: https://www.mtbiker.sk/shop/servis-a-trening/tmely-lepidla/tufo-carbon-sealant-tmel-emulzia-50ml.html , super vec. Uz dvakrat mi to bez problemov zalepilo defekt, len som dofukol CO2. Jedna "diera" na vonkajsom plasti je dlha asi 4 mm, uz sa pomaly zacina otvarat, ale galuska drzi tlak uplne v pohode. Malo by to fungovat aj na dusa+plast, ale este som nemal tu cest vyskusat.

 
nickovw08 11.10.2020 (11:55)

0


to nie, ale ked sa minu vsetky zaplaty ako naposledy tak co som mal robit?

 
user_id nickovw08 11.10.2020 (11:58)

0


Z toho, co si napisal, to vyznelo, ako by si to prezentoval ako jedine riesenie a nie krajne . Ak je to krajne riesenie, tak preco nie..

 
nickovw08 11.10.2020 (11:30)

-1


úplne stačí mat nabitý mobil a aspon trochu nafty v nádrži a je po probléme(samozrejme aj chápavú manželku,ktorá pre Vás príde

 
user_id nickovw08 11.10.2020 (11:46)

4


Cize ak dostanes defekt tak hned volas manzelke? To ako keby si bol v detskom tabore a volal rodicom, ze nech po teba prijdu, lebo ti je smutno .

 
scarinko user_id 11.10.2020 (19:15)

0


Asi ma galusky 😄

 
Pridaj komentár