Servisné minimum cestného cyklistu - problémy počas jazdy

Servisné minimum cestného cyklistu - problémy počas jazdy

Vďaka týmto odporúčaniam a tipom budete schopní zvládnuť bežné opravy, ktoré vás môžu stretnúť počas výjazdu na vašom cestnom bicykli.

Áno, v dnešnej dobe veľa jazdcov rieši problémy počas výjazdu tým, že si zavolajú mobilom odvoz a bicykel zveria do rúk profesionálov. Nie je na tom nič zlé, niekedy je lepšie veci, ktorým sa človek nerozumie, radšej zveriť do rúk odborníkov. Nech nenapácha ešte viac škody. Aj pre takéto prípady je možné využívať servis, ak to kapacity dovoľujú, dá sa za príplatok vyriešiť problém ešte v ten deň.

Ale ak sa nejedná o vážny problém s komplikovanou opravou, tak s jeho odstránením si bude vedieť poradiť aj priemerne zdatný cyklista. Ideálne je, ak sa na takéto situácie aj dopredu pripravíte, či už potrebnými nástrojmi, alebo aj správnymi vedomosťami. Čo na takéto bežné opravy budete potrebovať a ako si s nimi poradiť, nech sa neučíte na vlastných chybách, poradím v tomto článku.



Ešte kým začnem pripomeniem, že cestnej cyklistike sa venujem v sérii článkov, z ktorej najúspešnejšie zatiaľ boli asi Ako prežiť na slovenských cestách, 7+1 dôvodov, prečo mať cesťák, alebo na odľahčenie Módna polícia cestného cyklistu zasahuje!. Články o ceste od rôznych autorov nájdete v našom magazíne, stačí dať hľadať slovo cestná cyklistika.

Defekt


Do servisného minima by malo patriť to, že si jazdec vie opraviť defekt sám, prípadne ak to treba, tak vymeniť plášť, alebo nahodiť galusku. Ak sa bavíme o bežných plášťoch s dušou, asi sa u nás spomínalo už všetko. Stačí zaloviť v archíve magazínu, tam sú návody na opravu všetkých možných variant obutia. Ale predsa, aspoň stručne, budete potrebovať montpáky a náhradnú dušu so správne dlhým ventilom, alebo lepenie, hodí sa vám pumpa alebo bombičky. Užitočný tip je, aby ste pred nahadzovaním novej duše poriadne skontrolovali plášť zvnútra aj zvonku, či tam neostala príčina defektu. Keď dávate plášť späť, skúste to bez pomoci montpák, nech neriskujete poškodenie novej duše. A pri fúkaní pozor na ventil, netreba ním moc trhať a tlačiť na neho, nech sa nepoškodí už vymenená duša.



Na preteky preferujem galusky. Musím povedať, že kto by sa ich bál, že veľmi nevydržia a hrozí na nich defekt častejšie, tak ja toto nepozorujem a už som na nich prežil aj africký etapák. Ak pichnete galdu, tak ak nemáte náhradnú so sebou, okrem jej výmeny môžete skúsiť naliať do nej tmel na opravu defektov. Fungujú prekvapivo dobre, existuje aj preventívny, menej hutný variant, ktorý môžete naliať cez ventil hneď pri nahadzovaní.



Ak náhradú galusku máte so sebou, väčšinou sa počas výjazdu nahadzuje bez lepenia, len na návrat domov. Celkom to drží, len pozor pri zatáčaní, nech ju nevyzujete. Už keď som galusky spomenul, tak v krátkosti k ich obúvaniu. Jednoduchší variant je použiť obojstrannú pásku, ako sa to robí, sa dozviete v tomto videu. Druhá možnosť je, že ju jednoducho na ráfik nalepíte, ponuka lepidiel je široká, dá sa voliť aj podľa značky galusky. Kedy použiť aký spôsob? Ak má galuska kruhový tvar bez sploštenia v spodnej časti a ráfik nemá výraznú drážku na zapadnutie galusky, tak lepšie lepiť, inak výborne poslúži spomínaná páska.



Či máte galusku alebo plášť, dobre si vyberte miesto, kde budete opravu vykonávať, nech zbytočne netrčíte do cesty, nestojíte za zákrutou. Bicykel bez kolesa nikdy neodkladajte na stranu, kde je prehadzovačka a odloženie dole hlavou nemajú tiež zástancovia starej školy cestnej cyklistiky radi. Považujú to za amatérske. Samozrejmé je, že zlá duša, alebo prázdny tmel putujú do koša a nie do priekopy! Veci na opravu duší sú na jednom mieste v našom shope.

Zle fungujúce radenie


Ak nejde o vážnejší problém, ako môže byť napr. ohnutá pätka prehadzovačky, tak jemné donastavenie prehadzovania, alebo úprava dorazov radenia, nie je náročný úkon a ak si človek osvojí základné pravdilá, nie je dôvod hneď utekať do servisu.

Často sa stáva, že reťaz na nejakom prevode vydáva nepríjemný zvuk. Ak sa tak nedeje z dôvodu zlej voľby prevodu pri príliš skríženej reťazi, tak stačí pri mechanickom radení manipuláciou s napnutím lanka jemne doladiť polohu prehadzovačky nad pastorkom. Ako na mechanické radenie poradí toto video pre prehadzovačku a toto je pre prešmykač.



Pri elektrickom radení stačí podržať servisné tlačidlo a pomocou pák jemne doladiť mikropolohu. Vtedy páčky na zmenu prevodov prestanú radiť a fungujú na úpravu polohy prehadzovačky, ktorý si šalter pri opätovnom stlačení servisného tlačidla zapamätá. Ak ani toto nepomáha, bežný dôvod môže byť aj ten, že vymeníte len reťaz a na starej kazete zuby už nesedia.



Pri nastavovaní dorazov len malá pomôcka, L je označenie pre low, spodná poloha a H je ako hight alebo hore a nastavuje sa vrchná poloha na najväčšom pastorku.

Reťaz


S radením úzko súvisí reťaz a počas výjazdu sa vám môže stať, že spadne z pastorkov dole. Príčinou môže byť zle nastavený doraz, alebo aj zlá technika radenia. Oválne prevodníky sú ešte náchylnejšie. Opäť je dobré sa nechať poučiť napr. takýmto videom o radení.

Ak by som dal nejaké tipy, čo robiť, ak sa tak už stane, začal by som tým, že okamžite prestanete tlačiť do pedálov. To môže fatálne poškodiť radenie alebo zaseknúť reťaz tak, že pokračovanie v jazde bude nemožné. Ak zachytíte padajúcu reťaz v začiatku, preradenie prešmykačom v kombinácii so zmiernením tlaku na pedále môže pomôcť. Ak sa to deje parťákovi pred vami, jeho jemné potlačenie, kým reťaz opäť naskočí, pomôže. Ale hlavne bezpečne, keď to nie je možné, radšej zastaviť.



Pretrhnutie reťaze je na ceste oveľa menej časté ako v hore. Princíp je rovnaký a pomoc tiež. Pomôže video na tomto odkaze. Kedy reťaz preventívne meniť zas tento článok. Na ceste sa to deje najčastejšie asi vďaka ľudskému faktoru. Buď zlé znitovanie novej reťaze, alebo spomínané zlé radenie. Každopádne mám doma vždy jednu náhradnú reťaz odloženú, nemusím v prípade problému narýchlo zhánať. V shope sa dá triediť aj podľa počtu partorkov alebo značky.



Šúchajúce brzdy


Začneme klasikou, čelusťovými brzdami. Príčina môže byť tá, že ste niekde chytili jamu a rozcentrovali koleso. Riešením je povolenie bŕzd počas jazdy, každý výrobca má svoj systém, Shimano v dvoch krokoch na čeľusti, Campa aj priamo z pák. Ak vám praskla špica, tak niektoré multikľúče majú aj nástroj na centrovanie, stať sa môže aj to, že niple na vašich kolesách budú schované v ráfiku, to si niekde na ceste veľmi nepomôžete. Slušná ponuka nástrojov na našom shope.



Brzdy vám o ráfik môžu šúchať aj bez trafenia jamy, príčina môže byť mäkký výplet kolies, alebo ich celkovo nižšia kvalita a tuhosť, tam pomôže len povolenie bŕzd tak, aby ani pri jazde zo sedla k treniu neprichádzalo. Veď kto by si chcel dobrovoľne brzdiť počas jazdy, keď netreba.



Šúchanie môže vzniknúť aj pri zlom osadení kolesa do rámu, treba si dať pozor, či je v správnej pozícii a dobre dosadlo do pätiek rámu. Ideál je osádzať koleso na normálne postavenom bicykli, jeho hmotnosť ich prirodzene dotlačí. Ak máte viac párov kolies, šúchanie sa môže objaviť po výmene kolesa. Ráfiky nemusia byť rovnako vypletené, nemusia mať rovnakú šírku. Ďalšie nastavenia umožňujú aj brzdy, napr. na type direct mount, na ráme prichytené cez 2 skrutky, je na to skrutka, bežné brzdy prichytené na jedej skrutke stačí ručne pohnúť správnym smerom.



Ak ste presedlali na kotúčové brzdy a cinká vám kotúč, rady nájdete aj vo svete MTB, stručný návod aj v tomto videu. Ak sa vám nedarí ani po všetkých radách z videí a článkov cinkaniu na cesťáku zabrániť, je možné, že máte jedno z prvých prevedení kotúčových bŕzd na konkrétnom modeli a ten bol ešte pôvodne navrhnutý na klasické brzdy. Potom rám a hlavne vidlica nie sú stavané na iné sily, ktoré na ne počas brzdenia pôsobia. Daň za horúcu novinku, pri druhých generáciách rámov primárne s kotúčmi je toto zásadne limitované.



Ak budete vyrážať z domu na jazdu s tým, že viete, že vás nejaký drobný problém nezastaví, tak sa nebojíte objavovať nové a vzdialenejšie miesta, zbytočne nemusíte otravovať rodinu a kamošov pri zháňaní odvozu a výborný pocit je, ak viete poradiť niekomu druhému.

Ako som spomínal v úvode, na všetko tu popísané je dobré byť vybavený správnymi a na to určenými nástrojmi. Zjednodušíte si tým celý proces a znížite riziko poškodenia bicykla. Téma servis má aj samostatnú kategóriu v našom magazíne, tam môžete pokračovať v ďalšom samoštúdiu. Máte nejaký svoj obľúbený a osvečený multikľúč, bez ktorého z domu nevyrazíte?
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up29thumb_down comments 34 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Tip na výlet: Štyri mlyny na Malom Dunaji

Tip na výlet: Štyri mlyny na Malom Dunaji

Na Malom Dunaji sa nachádza niekoľko historických vodných mlynov, niektoré sú zapísané ako pamiatky UNESCO. Je možné ich spojiť trasou, ktorá zaujme nielen po cyklistickej stránke.
Grossglockner - ''len'' 18x Braunsberg

Grossglockner - ''len'' 18x Braunsberg

Keď príde na ťažké výzvy, som rada sama. Moje tempo, moje krízy. Nechcem sa starať o niekoho ďalšieho. Tak to má vraj aj Lucy. Možno práve preto urobíme obe výnimku? Poďme Grossglockner!
Rok s cesťákom - ako som práve objavil čaro cesty

Rok s cesťákom - ako som práve objavil čaro cesty

Aké je to preskočiť po šiestich rokoch z horského bicykla na cestný, oplatí sa táto investícia? Aké sú pocity z prvých kilometrov, treba sa báť bazára? Odpovede v článku.
keyboard_arrow_up