Ako som sa učil v 36-tke  bunny hop

Ako som sa učil v 36-tke bunny hop

Možno si niektorí pamätáte na článok spred dvoch rokov, ako som sa učil jazdiť na zadnom kolese. Teraz by som vám popísal, aké to bolo naučiť sa bunny hop a hlavne, čo mi to prinieslo do môjho bikerského života.

Skôr, ako začnem písať o samotnej technike bunny hopu, resp. skoku cez prekážku, by som pár viet venoval tomu, prečo som sa to vlastne chcel naučiť. No a ešte doplním odkaz na spomínaný článok v úvode o tom, ako som sa učil jazdiť na zadnom.

Stručne o mne


Bicyklujem už takmer 20 rokov, no 15 z nich som sa venoval len klasickej jazde na bicykli po lese, užívaniu si prírody a sem tam som navštívil nejaký maratón. Nikdy ma nenapadlo za tých 15 rokov venovať sa nejak technike jazdenia a skôr ma zaujímala príroda, výkonnosť a najazdené kilometre.

Zmenilo sa sa to niekedy koncom roka 2014, keď som zlomil zadnú stavbu a navštívil prvýkrát Alpy. Tam som zistil, že bicykel, ktorý mám mi nevyhovuje a jazdenie po trailoch je to, čo ma baví. Ďalší rok som teda zainvestoval do enduro bicykla. Takže ďalšie roky som objavoval a užíval si jazdenie po trailoch a myslel si, že som ten pravý enduro jazdec. Zlom nastal niekedy koncom roka 2016, resp. začiatkom roka 2017, keď mi môj kamarát Lukáš alias Kaper začal utekať dole kopcom a jazdiť veci, ktoré som ja obchádzal.



Naviac po AMEN výjazde na východe a nainštalovaní aplikácie Strava som zistil, že od pravého endura mám ďalej, ako som si myslel a že sú borci, ktorí sú technicky omnoho ďalej ako ja.

Prečo je bunny hop dôležitý


Tak som sa rozhodol, že by som mal začať aj ja skákať, dropovať či jazdiť technické veci. No tu nastala zrážka s realitou. Nasledovalo niekoľko nepríjemných pádov a frustrácia zo samotného jazdenia. Jediné, čo ma držalo nepredať bicykel bolo, že som sa naučil jazdiť na zadnom kolese, a teda, keď človek chce, dá sa naučiť všetko.



Tak som začal zisťovať, kde je chyba a čo robím zle. No a po preštudovaní niekoľkých videí som mal jasno, kde je problém. Chýbal mi základný bikový trik bunny hop, ktorý je základom technického jazdenia na bicykli, teda skokov, dropov a podobne. Takže začiatkom roka 2018 som sa začal učiť.

Pred začatím


Ako prvé po naštudovaní niekoľkých videí z YouTube som odmontoval nášľapné pedále a kúpil flaty. Hneď pri prvej jazde, resp. pri prvom skoku s flatmi mi bolo jasné, aký veľký zlozvyk mám. Na skoku som sa samozrejme odrazil od pedálov a zatiaľ, čo bicykel ostal pri zemi, ja som sa zahral na supermana a letel pred bicykel.

Takže tento trik sa treba jednoznačne učiť na flatoch, aby ste pochopili, že bunny hop je skôr o prenášaní vášho ťažiska ako o ťahaní za pedále. Platí to dvojnásobne pre tých, čo jazdia na nášľapoch a všetko ťahajú pedálmi. Takže skoky som teda načas vynechal a začal sa venovať len samotnému bunny hopu. V prípade, že sa niečo technické učíte, venujte tomu maximálne pol hodinu denne a vždy pred výjazdom. Pretože po výjazde ste unavený, a taktiež po polhodine učenia ostávate už skôr unavený a aj znechutený...



Ako na to - základy samotnej techniky a nastavenia bicykla


Začnite tým, že si dáte nejakú paličku na chodník a najprv budete dvíhať predné koleso cez ňu. Základné nastavenie bicykla je sedlo dole a odomknutý tlmič a vidlica. Úlohu hrá aj samotná geometria bicykla. Na starom bicykli som mal 8 cm predstavec, po zmene bicykla s 3,5 cm predstavcom mi išlo zdvíhanie o niečo lepšie. Ak vás budú hneď bolieť ruky, robíte to zle.



Dvíhať predné koleso sa má hlavne svojím ťažiskom, teda boky dávate tesne nad zadné koleso. Zároveň musíte pod sebou cítiť, ako sa vám tlmič zanára s presúvaním svojho ťažiska nad zadné koleso. Na videu je vidieť, ako tento prvok nemám úplne zvládnutý a málo ťahám svoje ťažisko nad zadné koleso a dvíham sa príliš skoro. Tým prechádzam na ďalšiu fázu, ktorou je postavenie sa do vzpriamenej polohy, kde ťažisko presuniete od zadného kolesa smerom k predstavcu, pričom predné koleso je stále dvihnuté. Dokonalé to bude vtedy, ak budete v pozícii predné koleso zdvihnuté, vy budete vzpriamene stáť a predstavec bude čo najbližšie k vášmu prirodzeniu .



Ja som sa učil tak, že jeden deň som skúšal tento pohyb a druhy deň zase zdvíhanie zadného kolesa.

Zadné koleso vo zdvihu ako najvačší problém


Zdvíhanie zadného kolesa je tiež neľahká úloha. Ľahšie sa to robí s flatmi, ktoré majú viac pinov a s topánkami s mäkkou podrážkou. Opäť som to robil tak, že som si dal paličku pred seba a snažil sa ponad ňu dvihnúť zadné koleso.



Na začiatku mi to moc nešlo, no chybu som robil v tom, že samotné pedále som mal vo vodorovnej polohe, ale treba ich nakloniť dopredu, aby špičky nôh smerovali k zemi a oprieť sa o piny nohou, a tak dvihnúť koleso presúvaním ťažiska, resp. bokov k prednému kolesu, resp. k predstavcu. Ak budete tieto dve veci ako tak vedieť, až vtedy prejdite k samotnému bunny hopu. Na začiatku nemá zmysel preskakovať nejaké prekážky. Treba skúšať najprv na rovnej ploche a zisťovať ten pocit, ako sa vám odlepia dve kolesá od zeme. Najprv to bude ozaj len na desatinu sekundy, ale potom sa ten čas vo vzduchu bude zlepšovať.



Zhrnutie techniky


Samotný bunny hop spočíva v tomto pohybe: zdvihnúť predné koleso, presunutím vášho ťažiska nad zadné koleso s vystretými rukami so zatlačením tlmiča (prvý krok), a zároveň sa postaviť a presunúť ťažisko k predstavu (druhý krok) a hodiť rajdy ako keby pred seba, a tým potiahnuť zadné koleso do vzduchu (tretí krok). Zdá sa to komplikované hlavne preto, že to treba spraviť rýchlo a ono je to naozaj komplikované, inak by sme to vedeli všetci . Ale praxou sa to človek dokáže naučiť.

Treba si uvedomiť, že takmer všetko je práca so svojím ťažiskom a jeho správnym presúvaním. Ľahšie tento trik spravíte, ak máte dirtový bicykel, keďže netreba zatláčať tlmič a hmotnosť bicykla je nižšia. Keďže ja jazdím prevažne v teréne a mám len jeden bicykel, tak som nemal inú možnosť, ako učiť sa na celoodpruženom bicykli s 29 palcovými kolesami. Napriek 14 kg bicyklu a mojej nie najľahšej hmotnosti sa dá bicykel bez problémov postupne dostať do vzduchu.



Základ sa treba naučiť pred domom, a potom sa už stačí zdokonaľovať na výjazdoch. Nezabudnúť vždy na výjazde párkrát si poskočiť. Hlavne si uvedomovať, čo robíte zle. Dlho som si napr. neuvedomoval, že tie riadítka v tretej fáze mám ako keby hodiť pred seba a zároveň zdvihnúť zadné koleso, pretože týmto vlastne posuniem bicykel dopredu. Či v prvej fáze zatlačiť tlmič, ktorý vás vlastne ako keby vystrelí do vzduchu.

Ďalší dôležitý krok je správne načasovanie, ktoré tiež získate praxou. Dvíhať by ste sa mali vtedy, keď je predné koleso nad prekážkou. Navštívenie kurzov, či učenie sa s niekým, kto to už vie, vám zrýchli učenie, no každopádne, chce to veľa praxe, bez toho to nepôjde. Ak budete vedieť správne jazdiť na pumptracku, alebo aspoň trocha vedieť manuál a nebudete nosiť so sebou zlozvyk z nášľapných pedálov, tak naučiť sa bunny hop bude ešte ľahšie a rýchlejšie.



Takže ďalšie bikové zručnosti vám len zrýchlia učenie. Opísaný pohyb nemusíte vedieť dokonale, aby ste preskočili nejakú prekážku, ale čím lepšie ho viete, tým vyššie a lepšie dokážete reagovať na prekážky.

Je rozdiel skákať bunny hop na rovine a v teréne, aj s nášľapnými a flat pedálmi


Ešte by som podotkol, keď už budete vedieť napr. nejakú pet fľašku preskočiť na rovine, nebude to automaticky znamenať, že budete vedieť preskočiť rovnako vysoký strom. Psychologický efekt pevnej prekážky vás donúti spraviť chybu a môže to skončiť pádom. Ja som začal skákať najprv menšie, a potom väčšie obrubníky, kde som nejedenkrát narazil zadné koleso. Keď som získal väčšiu sebadôveru, išiel som skúsiť skákať do lesa, kde to bolo zase o niečom inom ako v meste. Preskočiť strom z mierneho kopca a na rovine je zase iné, takže som trénoval bunny hop dole kopcom, keď som zjazdoval zvážnicu. Až po tomto som sa odvážil skočiť menší strom na traile.



Veľa z vás s nášľapnými pedálmi skáče tak, že potiahne bicykel pedálmi do vzduchu, a teda naraz zdvihne obe kolesá a preskočí prekážku. Je to jednoduchší spôsob, ale problém spočíva v tom, že takto preskočíte len menšiu prekážku, na ktorú treba vyššiu rýchlosť. V prípade, že sa vám to nepodarí, hrozí prinajlepšom zničenie zadného kolesa, pretože pri tomto skoku je celá vaša hmotnosť na zadnom kolese. Pri bunny hope to tak nie je, a aj v prípade dotyku zadného kolesa s prekážkou, môžete túto prekážku preskočiť bez následkov. Nehovoriac o tom, že tento zlozvyk z nášľapných pedálov nie je absolútne vhodný na skákanie.

Čo mi tento trik priniesol do bikerského života?


Tento rok bola na pláne kúpa nového bicykla, no so starým bicyklom som sa chcel rozlúčiť dôstojne. Takže jeden z posledných výjazdov minulého roka bol na trail neďaleko Čachtického hradu, kde som niekoľkokrát padol. Ani si neviete predstaviť, aký som bol hore nervózny a v duchu myslel, že to znova nevyjde. No budovanie sebadôvery a naučené základy bunny hopu mi hovorili, že to dobre dopadne. A naozaj trail som zvládol bez akýchkolvek komplikácií. Neviem síce, aký pocit šťastia zažívajú napr. tí čo prejdú preteky 1000 míľ, no pre mňa to bolo niečo podobné. Celý rok sa chystáte na niečo, kde ste niekoľkokrát padli, a keď sa vám to konečne podarí a opadne celý ten stres, ste ozaj nesmierne šťastní.

Tento moment mi dodal chýbajúcu sebadôveru a tento rok som už s novým bicyklom nielenže zatiaľ nikde nespadol, ale dropujem a skáčem veci, na ktoré som pred dvoma rokmi ani nepomyslel.



Vrátil som sa naspäť k nášľapným pedálom, no už sa snažím neodrážať pedálmi pri skokoch. Zrazu zisťujem, že môj obľúbený trail nad Striebornicou vyzerá úplne inak a skáčem všetko, čo mi tam príde do cesty. Nielenže som už pocitovo rýchlejší, ale viac sa bavím. Bunny hop som začal využívať nielen pri skokoch, dropoch a preskakovaní prekážok, ale používam ho aj bežne v teréne na preskočenie koreňov či kameňov..., teda aby som bol v danej sekcii ešte rýchlejší.

Ak by som sa mal v živote naučiť len jeden bikový trik, bol by to práve bunny hop. Niektorí možno skáčete a jazdíte aj bez toho, aby ste ho vedeli, no ak sa ho naučíte, posunie vás to omnoho viac dopredu. Naučí vás totiž pracovať s ťažiskom svojho tela, ktoré je veľmi potrebné používať v každom (aj zvážnicovom) zjazde a pri každom bikovom triku.

Pár slov na záver


Na záver chcem dodať, že tento kúsok odporúčam vedieť širokému spektru cyklistov od cestných, XC až po enduro jazdcov, kde by mal byť povinnosťou. Verím, že vám tak ako mne, zmení samotný pohľad na trail, respektíve zjazd ako taký – ten si budete viacej užívať a bez väčšieho strachu.



Veľa z vás má drahé celoodpružené bicykle, rieši rôzne komponenty, a pritom zďaleka potenciál svojho bicykla nevyužíva a možno je načase to zmeniť. Napokon nato, aby ste vyskočili na obrubník, nemusíte byť zrovna zjazdovými fanúšikmi.

Sme práve v mimosezónnom období, čo je ideálny čas na skúšanie, aby ste na jar zúžitkovali, čo ste sa naučili. Ja dúfam, že takto o rok sa mi podarí napísať článok, ako som sa učil skákať na bicykli .
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up95thumb_down comments 30 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Norco Fluid FS 1 – dokáže viac, ako by si človek myslel

Test: Norco Fluid FS 1 – dokáže viac, ako by si človek myslel

Norco Fluid je trailový bicykel, od ktorého som spočiatku nemal veľké očakávania. Po teste však môžem povedať, že ma milo prekvapil a dokáže naozaj viac, ako som si pôvodne myslel.
XC/maratón vs. enduro – súboj na traile

XC/maratón vs. enduro – súboj na traile

Dali sme do priameho porovnania odlišné jazdecké štýly a z toho plynúcu rýchlosť v teréne. Aký je rozdiel?
Test: Lapierre Spicy 6.9 – enduro na steroidoch, ktoré vám prinesie nielen zábavu

Test: Lapierre Spicy 6.9 – enduro na steroidoch, ktoré vám prinesie nielen zábavu

O tom, že Lapierre Spicy vyzerá najmä v červenej farbe naozaj spicy, sa myslím nemusíme baviť. Enduro bike však nemá iba dobre vyzerať, ale hlavne skvelo jazdiť. Tento model má na to všetky predpoklady.
keyboard_arrow_up