Kliknutím prejdeš na
www.ghost-bikes.sk
Reklama
Rozhovor: Koronavírus mení plány aj hobby jazdcom - ako sa s tým vysporiadať?

Rozhovor: Koronavírus mení plány aj hobby jazdcom - ako sa s tým vysporiadať?

4612 komentárov

karinka 01.04.2020   Sezona 2020 Trenazer Cestna Cyklistika Preteky Trening Rozhovor Cyklistika Maraton

Nová sezóna už bola takmer za dverami, túžobne sme očakávali prvé preteky. Na tie si však budeme musieť teraz počkať... O tom, ako sa v tréningu prispôsobiť novej situácii, som sa porozprávala s trénerom cyklistiky a triatlonu, Janom Novotom.

 

World Tour preteky už boli v plnom prúde, tešili sme sa na výkony z jarných klasík, ale aj domáca scéna začínala pomaly ožívať. Veď úvodné kolo Slovenského pohára na ceste, ako aj v teréne, bolo naplánované na prvý aprílový víkend a hneď ten ďalší mala odštartovať aj maratónska séria vo Svätom Jure. Kto v zime poctivo trénoval, ten sa už nemohol dočkať, kedy sa bude môcť porovnať s ostatnými.



Namiesto pretekárskej sezóny k nám však zavítalo ochorenie Covid-19 a narušilo plány nám všetkým. Samozrejme nielen tie športové... Aj cyklistika je „len“ šport a existujú v živote dôležitejšie veci, ale keď človek venuje značný čas a úsilie nejakej činnosti, bol by veľmi nerád, keby jeho práca vyšla nazmar. Mnohí z nás sa už takmer vylaďovali na prvé preteky, ale teraz je sezóna v nedohľadne a môžeme len dúfať, že jej odklad sa bude rátať na týždne a nie na mesiace. Ako sa s týmito zmenami popasovať, ako si upraviť tréningový plán, ako nestratiť motiváciu... Tieto aj ďalšie otázky som položila Janovi „Hanymu“ Novotovi – českému trénerovi, ktorí spolupracuje aj s viacerými Slovákmi.



Hany, preteky nám už pomaly, ale isto klopali na dvere. Okrem jazdenia objemov už mnohí z nás preto pridávali aj na intenzite. Je z tvojho hľadiska potrebné prispôsobiť týmto zmenám dlhodobý tréningový plán? Dá sa vôbec v takomto prípade naplánovať sezóna, keď ani nevieme kedy začne?
Najzaujímavejšie na celej tejto situácii je, že nikto z nás nikdy nič podobné nezažil. Ani staršia generácia. Všetci sme boli takmer zo dňa na deň vrhnutí do úplne neznámeho stavu a každý sa s tým vyrovnáva po svojom. Tréning by sa ale upraviť rozhodne mal! Bohužiaľ vzhľadom k tomu, že nikto zatiaľ nevie, kedy sa kolotoč pretekov rozbehne, sa bude plánovať veľmi ťažko. Chybu nikdy nespravíme tým, že budeme stále pracovať na základnej a silovej vytrvalosti. Intenzitou, hoci v tomto období už býva dominantným tréningovým prvkom, by som preto radšej šetril. Môj odhad je, že väčšina odložených jarných pretekov sa presunie na jeseň, a tak sa môže jednoducho stať, že pretekať budeme ešte v novembri. Preto by som sa v príprave vrátil tak o dva mesiace späť a nikam sa neponáhľal. Ak budeme telo neustále stimulovať objemovým a silovým tréningom, tak s vytúženým ohlásením prvého termínu pretekov dokážeme veľmi rýchlo vyladiť a naštartovať organizmus na súťažný režim.



Kým v úvode roka sme do tréningu zapájali aj (alebo predovšetkým) zimné a doplnkové športy, marec už poväčšine patril čisto cyklistike a najazdeniu čo najväčšieho počtu kilometrov. Niektorí už boli na sústredeniach a po príchode domov začali do tréningu zapájať intervaly. Čo by si im odporučil? Vrátiť sa späť viac k vytrvalosti, alebo dokonca k rozvoju všeobecnej kondície a zaradiť aj také aktivity ako beh? Alebo proste pokračovať naďalej v nastolenom režime?
Počasie už bude veľmi prijateľné. Zo všeobecnej prípravy by som tak ponechal iba (domácu) posilňovňu a inak všetok tréning odjazdil na bicykli. Nie je ani nutné drieť doslova na 100%. Je rozhodne žiadúce mierne znížiť záťaž tréningu, teda v našom prípade predovšetkým objem, aby sme v čase kulminácie epidémie mali prípadne silu bojovať s vírusom. Bohato by malo stačiť ponížiť objem o 10-15% obvyklého. Jeden intenzívnejší a jeden rýchlejší tréning v týždni by ale napriek tomu mal zostať súčasťou plánu aj v tomto „zaujímavom“ období.

Preteky sú pre mnohých z nás poriadnou dávkou motivácie, dôvodom, pre ktorý sa oplatí poctivo trénovať. S blížiacim sa šibeničným termínom sa snažíme byť silnejší, rýchlejší a štíhlejší . Ako si udržať motiváciu, keď nevieme, ku ktorému termínu v kalendári máme upierať zrak?
Myslím, že práve s motiváciou teraz každý z nás bojuje úplne najviac. Všetci si to musíme v hlave prenastaviť a hľadať nové výzvy a ciele. Predovšetkým v tomto „hluchom“ období si každý uvedomí, ako veľmi má šport rád a že aj napriek nepriazni pretekárskeho osudu by bez pohybu nemohol existovať. Veď momentálne sme vlastne veľmi šťastní, že vôbec môžeme na chvíľku za športom von. Teraz si zvykneme na najhoršie a keď sa vládne nariadenia začnú uvoľňovať, začneme zažívať neskutočný pocit šťastia.



Pozitívom je určite čas naviac, ktorý môžeme v tréningovom procese venovať rozvoji našej najslabšej stránky. Doslova výhodou je súčasná situácia pre tých, ktorí mali z rôznych (predovšetkým zdravotných) dôvodov zimnú prípravu narušenú a svoj prvý tohtoročný štart by aj tak odložili na neskôr. Im pandémia doslova hrá do kariet. Takže na všetkom zlom musíme hľadať niečo dobré. Verím, že si po odznení pandémie začneme viac vážiť „normálne“ veci. Napríklad, že môžeme vyraziť na švih so svojou obľúbenou partiou a nebudeme sa pritom musieť dusiť v rúšku.



Nielen Úrad verejného zdravotníctva SR odporúča obmedziť mobilitu mimo bydliska na nevyhnutnú mieru, ale aj zo sociálnych sietí na nás všade vyskakujú heslá ako #zostandoma, #somdoma a pod. Ako to vnímaš ty? Mali by sme naše tréningy vonku minimalizovať aj vtedy, ak pohyb mimo našich domovov nie je vládnymi nariadeniami obmedzený, ale zostáva to v štádiu odporúčaní?
V tomto ohľade som možno trochu rebel, ale som presvedčený, že nie je nič zdravšieho, než športovať vonku v prírode! Doma na trenažéri dýchame prach, roztoče a iné vírusy. Preto zoberte rozum do hrsti a trénujte vonku, osamote, mimo civilizáciu. Ale vonku! Všetkým to jedine prospeje. Samozrejme to platí v prípade, ak sa vládne nariadenia nesprísnia aj z tohto hľadiska.

Hany, teraz z mojej strany taká vážnejšia otázka, ale pevne dúfam, že sa ňou nikto nebude musieť zaoberať. Čo v prípade, že sa niekto z nás bikerov predsa len vírusom nakazí, alebo má na to podozrenie? Predpokladajme ale, že ľahšou formou vírusu, ktorú zvládne prekonať v domácom prostredí. Ako postupovať po vyliečení sa, kedy môže začať s tréningom? Je vhodné, napríklad po určitom čase, keď sa cíti už dobre, ale ešte musí byť samozrejme doma, začať s trenažérom?
Tu by som už rebéliu naozaj neodporúčal a načúval reči svojho tela. Samozrejmosťou je konzultácia s lekárom. Aj keď sme my športovci často tvrdohlaví, tak aj tu je znovu potreba použiť zdravý rozum. Takže, ak sa necítim dobre, tak radšej zaleziem do postele a tréning vynechám. Vo veľa prípadoch tým začínajúcu chorobu zažehnám a o 1-2 dni môžem na tréning vyraziť znovu.



Priebeh akéhokoľvek ochorenia, nielen tohto pandemického, je však veľmi individuálna záležitosť, a tak by sme zo všetkého najviac mali načúvať vlastnému telu. Všeobecne platí, že koľko dní som strávil v posteli, toľko dní by som mal po chorobe venovať rekonvalescencii. Kto z nás to ale vydrží? Asi nikto. V každom prípade by sme ale určite mali aspoň polovicu času choroby venovať rekonvalescencii. Telo nám to rozhodne vráti! Návrat k tréningu by mal byť samozrejme pozvoľný. Avšak aj tu znovu záleží na okolnostiach, predovšetkým na tom, ako dlho sme boli chorí.

Sama na sebe pozorujem, že sa na tréningoch sledujem viac ako obvykle. Či nemám vyšší pulz ako zvyčajne, či nemám sťažené dýchanie, či sa môj výkon nezhoršuje... Na intenzívne tréningy nemám ani pomyslenie, ako by mi chýbala predchádzajúca energia. Skôr sa chodím len voziť a načerpávať vitamín D. Každý však súčasné chvíle prežívame inak, možno niekto, kto väčšinu dňa trávi doma na home office a nemusí tak riešiť obvyklé každodenné naháňačky s časom, to má naopak a na biku trhá reťaze . Myslíš, že všetko je v hlave a ako sa nastavíme, je len na nás? Čo v prípade, že chuť trénovať nie je taká veľká ako predtým, treba zaťať zuby a vydržať?
Všetci reagujeme pod vplyvom médií. Bohužiaľ. A to, že sa z nich za posledné týždne nehrnie nič pozitívneho, má na nás dopad. Strach je všadeprítomný, minimálne podprahovo. Preto to zvýšené sebapozorovanie. Rozhodne je ale potrebné aj teraz v tréningu pokračovať. Každá epidémia raz skončí a prestať s tréningom by znamenalo, že vyhodíme celú zimnú prípravu do koša! Kto nemôže nájsť motiváciu, nech ešte viac zníži objem tréningu. Verím, že s oteplením nás to bude ťahať na čerstvý vzduch a motiváciu nájdeme práve tam - v prírode a na slniečku.



Ja ale verím, že ľudstvo sa vždy dokáže prispôsobiť. Ako je princípom tréningu adaptácia, tak aj v tomto pandemickom prípade si nakoniec „zvykneme“. Táto neľahká doba nás vo finále jedine posilní, na to si pokojne stavím! Pozitívne rozhodne je, že ľudia vo svojom stereotypnom rýchlom živote všeobecne spomalia a začnú si viac vážiť obyčajných vecí. Takže ono to pri všetkých tých nepekných vyhliadkach naozaj môže človeka jedine posunúť...

Ďakujem ti veľmi pekne za rozhovor a predovšetkým v tejto dobe želám pevné zdravie.



Kto je Ján Novota?

  • tréner cyklistiky a triatlonu (cyklotrener.com)
  • šéf tímu Team CykloTrener
  • riaditeľ pretekov Tour de Feminin UCI 2.2 pre rok 2020
  • predseda organizačného výboru pretekov Tour de Zeleňák (jeden z najväčších amatérskych pretekov v Čechách)
  • ako pretekár tento rok zahajuje svoju 21. sezónu

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Oblečenie a batohy ~ Bundy a vesty ~ Ľahké bundy)

Komentáre

jaro127 01.04.2020 (11:24)

7


Tiež som na strave spomínal, že strácam jeden z hlavných motivačných faktorov a to maratóny. Vzápätí sa ozvali chlapci s názorom , že predsa jazdíme aj pre radosť, zdravie, pobyt v krásnej prírode, či sledovanie vlastného pokroku. A mali pravdu.

 
GaliPet 01.04.2020 (10:26)

2


Kvitujem odporúčanie netrénovať na 100% a udržať si imunitu.

 
hunt9 01.04.2020 (14:03)

2


S Hanym som mal tu cest 6 mesiacov trenovat na dialku a musim povedat super clovek

 
katko 02.04.2020 (10:06)

2


zaujímavé vidieť niekoho, že brzdí prostredníkom...

 
karinka katko 02.04.2020 (11:07)

0


@katko 😂😂😂 mám pocit, že sa cítim istejšie keď držím pevným uchopom riditka a potom ďalším prstom si pobrdzujem 😂 možno keď sa raz naučím jazdiť poriadne tak to zmením 😁

 
Bud 01.04.2020 (19:15)

1


Super článek a fajne povzbuzení. Už mám zase chuť vyrazit ven...

 
zermen 01.04.2020 (11:16)

0


Pekný pozitívny článok, bodaj by takých bolo viac aj v ostatných médiách.

 
karinka 01.04.2020 (11:34)

0


Ďakujem, teší ma, že to hodnotíte pozitívne.

 
dem 01.04.2020 (18:04)

0


Super článok od športovca pre športovcov...

 
janoV. dem 01.04.2020 (19:45)

0


Jasné ..kým ešte možeme!!

 
Rachela 02.04.2020 (11:06)

0


"Doma na trenažéri dýchame prach, roztoče a iné vírusy. " - Mozno by stalo za to doma obcas upratat

 
karinka Rachela 02.04.2020 (11:15)

0


Rachela neviem ako vy, ale ja teda rozhodne nemam každý deň tip top vyčistenú domácnosť bez zrniečka prachu. Ak by áno, tak vám závidím 😁

 
Pridaj komentár