Test: Elite Direto XR - nech žije kráľ

Test: Elite Direto XR - nech žije kráľ

Aké je postavenie novopečeného kráľa ponuky značky Elite, ako sa prejavili vylepšenia a komu sa Direto hodí viac ako Suito?

Úvod tohto testu začínam s rešpektom. Model Direto si za pár rokov existencie stihol vybudovať meno, v našich končinách patrí k tomu najobľúbenejšiemu, čo sa u nás zo smart trenažérov kupuje. Aktuálne sa dokonca dostáva aj na vrchol ponuky značky, nahradzuje model Drivo, ktorý bol doteraz pomyselným kráľom, preto aj ten nadpis článku. Som rád, že budem môcť uplatniť skúsenosti z trenažérovania, v mojom prípade bude výhodou aj to, že novinku viem porovnať aj so starším modelom s názvom Direto +, ktorý som donedávna vlastnil. Predtým som mal aj niečo menšie v podobe trenažéra Tacx Flux, celkovo “zwiftujem” na smart trenažéroch asi posledných 5 rokov. Svoje kompetencie som vyložil na stôl, poďme rozbaľovať, pripájať, kalibrovať a jazdiť.



Vytiahni a používaj


Obsah krabice modelu Direto sa vyvíjal a ak ste v úplne prvom prevedení nenašli ani podložku pod predné koleso, tak sa značka Elite polepšila. Dnes je cieľom zákazníkom veci zjednodušovať a výrobky baliť tak, aby sa dali hneď po vytiahnutí používať. Žiadne návody a skladanie. A to sa v prípade modelu XR aj deje.



Kazeta


Prvýkrát tu máme od výroby už osadenú aj kazetu, konkrétne značky Shimano 11 - 28 zubov. Týmto triafajú väčšinu zákazníkov, ak máte Shimano alebo Sram jedenástku, tak hneď môžete začať jazdiť. Trenažér podporuje kazety v rozsahu 9 - 12 pastorkov, milovníkov Talianska poteší možnosť osadenia Campagnolo kazety, mtbčkárov zase možnosť namontovať napr. Sram NX alebo Shimano Micro Spline, ale to už musíte riešiť výmenu orecha. Výhoda je, že príslušenstvo a náhradné diely sú u nás dobre zohnateľné, veľa vecí máte aj priamo v našom shope.



Rýchloupinák a pevná os


Ďalej oceníte, že ku každému trenažéru sú pribalené koncovky na rýchloupínak a aj na pevné osy, či vám bude vyhovovať rozmer, nájdete v popise produktu. Ja používam Direto + aj pri Bikefittingu, keď už finišujeme s nastavovaním posedu a ešte sa mi nestalo, že by sme do neho nevedeli osadiť bicykel a to ich bolo tento rok už vyše 100. Ak používate ešte rýchloupinák, tak využite radšej ten pribalený k trenažéru, stáva sa mi, že ten z bicykla nedrží dobre, tak nech nezletíte s bikom dole.



Predplatné a ANT+ USB


V balení nájdete ešte napájanie do elektriny a predplatné na 1 mesiac pre aplikáciu Zwift a 12 mesačný poukaz na tréningovú aplikáciu od Elite. Ak ju aj nemáte predplatenú, tak sa nemusíte báť, appka na kalibráciu a nastavovanie funguje aj zadarmo. Čo v balení nenájdete, je ANT+ USB prijímač do vášho počítača, čo však možno ani nebudete potrebovať. Trenažér dobre funguje aj cez BT, takže jediná motivácia môže byť, ak máte hrudný pás, ktorý je len ANT+ a nie je BT. Inak úprimne, ak by ste si zakladali na úplných detailoch, mal som pocit, že odozva trenažéra bola lepšia práve cez ANT+, ale neštudoval, nemeral som to, skôr ide o pocit. Ako to máte vy, cítite rozdiel?



Ťažší zotrvačník


Začnem podľa mňa tým najdôležitejším a to nárastom na hmotnosti zotrvačníka (flaywheel). Tento parameter prispieva k pocitu reálneho šliapania. Oproti predchodcovi som sa dočítal, že pribral z 4,2 na 5,1 kg, na porovnanie, Suito má 3,5 kg. Existujú aj drahšie trenažéry iných značiek, kde sa dostávame s hmotnosťou zotrvačníka aj na 10 kg, ale nie je to len o tomto jednom parametri, dôležité je aj spracovanie, brzda, softvér…



Sklon a watty


Ďalšia vec, na ktorej v Elite zapracovali, je možný maximálny odpor a sklon, ktorý dokáže trenažér simulovať. Do určitej miery to je len orientačný údaj, veď kto by chcel jazdiť 24% sklon a potreboval generovať 2 400 wattov pri 40 km/h, je to ako maximálka na tachometri auta. Skôr to ukazuje na robustnosť systému, ktorý keď bude reálne simulovať bežný sklon, napr. 10%, tak sa nebude dostávať na hranu a preto je fajn aj údaj o 1 100 wattoch pri 20 km/h, kam sa aj reálne viete v rámci nejakého intervalu dostať. Inak tieto údaje sú za cenu Direta asi najlepšie z konkurencie, prekonávajú aj modely v cene cez 1 000 €. Ak zvažujete Suito, tam je max 1 900 wattov a sklon 15%, takže na bežné najazdievanie a budovanie silovej vytrvalosti stačí, kto má chuť virtuálne pretekať alebo občas udrieť poriadny interval, tak radšej Direto.



Presnosť a aktualizácie


Ďalší parameter, s ktorým sa Direto dostal na úroveň drahších trenažérov, je presnosť. Priznám sa, že neviem, na čom si mám to zlepšenie z 2% na 1,5% všímať a či to vôbec ide. Aj na starom Direte mi prišlo, že ukazoval podobné čísla ako wattmeter osadený na biku. V tej dobe som jazdil Stages, teraz rovnako dobre ukazuje 4iiii. Ak sa čísla líšia Direto vs. wattmeter, tak len max 5 - 10 wattov a aj to hlavne pri zmene tlaku na pedále a len pár sekúnd. Videl som aj detailnejšie porovnania z iných recenzií a dalo sa z nich vyčítať, že wattmeter trenažéra je presný a dá sa na tie čísla spoľahnúť. Aby ste takúto zhodu dosiahli, treba mať trenažér a aj wattmeter na biku skalibrovaný, do mobilu si stiahnite appku MyE- Training, kde sa to robí a novinkou je aj appka Upgrado, cez ktorú si viete nahrať nový firmware. A aby som nezabudol, Suito má presnosť 2,5%.



Karbónový rám a trenažér?


Kým sa vrhnem na popis vnemov a zážitkov z jazdy, tak upozornenie k používaniu hlavne karbónových bikov v trenažéri. Pozrite si v návode, či toto nie je na vašom modeli priamo zakázané a či nehrozí, že si používaním biku v trenažéri môžete poškodiť rám. Väčšina výrobcov rámov to tam dnes uvádza, snažia sa chrániť, ak by mal chuť nejaký blázon tých deklarovaných 2 400 wattov dosiahnuť. To potom rám vydržať ozaj nemusí. Špeciálne by som si dal pozor pri vrchárskych modeloch zameraných na hmotnosť, kedy je zadná stavba z tenučkých karbónových trubiek. Ja využívam trenažér v zime na budovanie silovej vytrvalosti, 90% času sa pohybuje na úrovni 200 wattov a ešte som za tie roky žiadny problém nepozoroval. Ale ak by sa niečo stalo, pri reklamácii nepochodíme.



Pripájam sa a vyrážam


Spustenie trenažéra a aplikácií je pre mňa už rutina a nepredstavuje to žiadny problém. Stačí Direto zapojiť do zásuvky, kým pospúšťam ostatné aplikácie a TV program ako podmaz, trenažér sa trošku pri točení nohami zahreje. Spomínam to kvôli kalibrácii, odporúčajú to robiť po 10 min. prevádzky. V aplikácii Zwift a aj v Rouvy je hneď trenažér vidieť pre spárovanie, ak použijem Macbook, mám na výber BT aj ANT, ak použijem iPad, tak spájam cez BT. Tu len malé upozornenie, ak máte starší počítač a nejakú historickú verziu Windowsu, môžete mať so spustením aplikácií a so spárovaním problémy.



Samotná jazda mi príde veľmi podobná staršiemu Diretu. Ak začnem konštrukciou a uchytením, tak či máte upinák alebo pevnú os, tak bike v ňom drží pevne a trenažér je pekne stabilný. Nožičky poskytujú potrebnú oporu. Len si dajte pozor, ak by ste sa zabudli a budete sa za niečím z trenažéra naťahovať, tak to nemusí dopadnúť dobre. K podlahe nie ste priskrutkovaní.

Ak riešite hlučnosť, tak všetky smart trenažéry, čo som mal doma, boli prijateľne hlučné a vhodné aj do bytu. Špeciálne som sa decibelom venoval v tomto článku. Ak by som tvrdil, že počujem jasný rozdiel voči staršiemu modelu, tak by som kecal. Menej cítim vibrácie pri silovom šliapaní, je to o hmote, čím robustnejšia je konštrukcia a ťažší je zotrvačník, tým je trenažér pokojnejší. To budete cítiť aj v porovnaní so Suitom, alebo aj s drahšími strojmi konkurencie, kde to môže byť naopak v neprospech Direta.



Jemné zlepšenie cítim pri striedaní odporu, ktoré môže nastať pri jazde v režime simulácia, kde sa na prvých smart modeloch stávalo, že vy ste už videli avatara v kopci, ale odpor trenažéra sa menil až s malým oneskorením. To na reálnom pocite nepridá. Toto je na novom XRku oveľa lepšie, môže za to nie len lepší HW, ale aj FW. Ja síce režim simulácie často nejazdím, ale pri ERG režime to cítiť, keď trenažér dorovnáva odpor na požadovanú a prednastavenú úroveň.



Verdikt


V prípade nového Direta XR ide o evolúciu a nie revolúciu a to je dobre. Niekedy prehnaná snaha experimentovať nekončí dobre a pri úplných novinkách sa tak môžu objaviť neodladené chybičky. Tu sa toho nebojím, veď je to staré dobré Direto. Ak už nejaké staršie vlastníte, kľudne s ním fungujte ďalej, ak zvažujete upgrade, tak rozdiel pocítite hlavne pri prechode z 1. a 2. generácie. Ak ste kúpili minulý rok Xko, tak by som s ním v pohode vydržal do ďalšieho modelu, čo príde po XR.

Ak nemáte žiadny smart trenažér, zvažovať s Diretom budete asi aj Suito. Ten je super skladný a s nižšou cenou, za rok od uvedenia na trh s už vychytanými chybami. Ak však nemáte problém s vyššou cenou, tak Direto vás odmení kultivovanejším chodom, ak sa chystáte trenažérovať denne alebo dlhé hodiny, prípadne chcete zaraďovať intervaly, tak potom nie je o čom, a lepšie je ísť do vyššieho modelu.

Ako vyzerá rozbaľovanie trenažéra Direto Suito si môžete pripomenúť na tomto odkaze a prípadne si prečítajte recenziu zákazníka Miša.

V hlavnej sezóne sa môže stať, že Elite nestíha vyrábať a preto momentálne nenájdete v našom shope naskladnený Elite Direto XR. Odporúčam v prípade záujmu hodiť produkt do wish listu (kliknete na ikonu srdiečka vedľa názvu produktu), po naskladnení vám príde mail o dostupnosti. Na tomto odkaze si viete pozrieť ostatné trenažéry značky.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up21thumb_down comments 24 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Elite Sterzo Smart – ďalší krok k realite

Test: Elite Sterzo Smart – ďalší krok k realite

Je tento „zatáčač” k trenažéru skutočný krok smerom k realite alebo len zábavka na krátku chvíľu?
Test: Rukavice Roeckl BI-FUSION® – nová dimenzia pohodlia pre cyklistov?

Test: Rukavice Roeckl BI-FUSION® – nová dimenzia pohodlia pre cyklistov?

Zaslúži si aj hobby cyklistika špičkové rukavice s najnovšími technológiami? V čom je iná technológia BI-FUSION® od bežných gélových rukavíc?
Test: Oblečenie Silvini na leto a prechodné obdobie - česká kvalita s jednoduchým dizajnom

Test: Oblečenie Silvini na leto a prechodné obdobie - česká kvalita s jednoduchým dizajnom

Značka od našich českých susedov s príjemným materiálom a jednoduchým dizajom. V tomto článku vám popíšem moje skúsenosti s ich kolekciou na jar, leto a rovnako začiatok jesene.
keyboard_arrow_up