Giant Anthem – dlhodobé skúsenosti s „virtuálom“ Maestro

Giant Anthem – dlhodobé skúsenosti s „virtuálom“ Maestro

Na tomto modeli ste videli už viacero náročných výjazdov alebo pretekov a dnes sa pozrieme na celkové dojmy a to, čo prináša virtuálne zavesenie zadnej stavby aj pre nižší zdvih v rámci XC kategórie.

Tento bike mal od začiatku svoj jasný cieľ – rôzne extrémne maratóny a akcie, kde sa hlavne šliape do kopca. Ale keďže korona nám spravila škrty, boli to hlavne tie „vlastné“ akcie, kde našiel dokonalé využitie. Z toho, čo ste mohli vidieť, je príkladom Everesting, domáci Salzkammergut v Malej Fatre a ešte mám niečo v pláne teraz na jeseň . Samozrejme nechýbalo množstvo výletov, tréningov a nakoniec podujatia ako Horal, či „extrémny majstrák“ v rámci Kráľovského maratónu boli viac než dostatočnou previerkou aj v rámci pretekového nasadenia.

Čo ma veľmi zaujímalo z hľadiska jazdných vlastností, bol rokmi používaný systém zavesenia zadnej stavby s názvom MAESTRO. Jedná sa o systém, kedy je zadná stavba z jedného kusa a vďaka prepákovaniu sa neotáča okolo pevného bodu. Na modeli Anthem pracuje s 90 mm zdvihom. A práve na spojenie virtuálneho zavesenia s nižším zdvihom som bol zvedavý. Moje postrehy nájdete vo videu a pridám ešte menšie zhrnutie do článku nižšie.



Samozrejme veľa z hľadiska jazdných vlastností a fungovania systému zavisí aj od samotného nastavenia, či už tlaku alebo odskoku. V mojom prípade bol na tlmiči nastavený v podstate najpomalší možný odskok. Na také nastavenie som zvyknutý, mám radšej vzadu „kľudnejší“ prejav a vpredu o niečo rýchlejší. Ako spomínam, uvítal by som možnosť ešte o niečo pomalšieho nastavenia, smerom do rýchla je možností viac než dosť. Rovnako je dôležitý SAG, pričom ten som mal cca na hodnote o kúsok viac ako 25 % .



Čo sa mi páčilo


  • Trakcia a schopnosť výborne kopírovať terén aj pri brzdení.
  • Komfort a efektivita v rozbitom teréne, teda tam, kde treba zároveň aj šliapať. Napríklad rôzne drncavé lúky, koreňové sekcie alebo rôznorodý singletrack, kde sa nedá stále otvárať/zatvárať tlmič.
  • Nízko umiestnené ťažisko – nízko položený tlmič ale aj konštrukcia rámu, kedy je celá horná časť subtílnejšia, pričom spodok je zase masívnejší.
  • Hladučký chod zadnej stavby vďaka kvalitným ložiskám a uchyteniu tlmiča štandardom Trunnion – teda ten je rovnako na ložiskách.
  • Progresivita vhodná pre športovú jazdu – bike sa neprepadne náhle do zdvihu ale zdvih sa využije pri veľkých rázoch/chybách.
  • Celková obratnosť a hravosť – geometria v kombinácii s nízkym ťažiskom je ideálna na rôzne zakrútené singletracky, kľučkovanie medzi stromami a neustále zmeny smeru. Rovnako nie je problém docieliť ani extra agresívnu pozíciu vďaka nízkej hlavovej partii.
  • Nízka hmotnosť a dostatočná tuhosť pre určenie biku – nie je cítiť žiadne straty pri silovom šliapaní so zamknutým pružením a rovnako zadok nepláva pri zjazde
  • Kvalitné spracovanie rámu, gumené ochranné prvky, doladené vedenie bowdenov a vstupov do rámu.
  • Komfort jazdy aj pri zatvorenom pružení – napríklad dlhé stúpanie, kde sú v ceste aj nejaké kamene a pod. Vtedy výrazne pomáha sedlovka, pričom tlmič poberie väčšie rázy a je stále zachovaná maximálna efektivita.
  • Vidlica je z radu Performance ale s patrónou FIT 4 (tú majú aj top modely s Kashimou), ktorá umožní doladiť aj pomalú kompresiu – vďaka nej sa vidlica menej norí napr. pri brzdení a pritom je stále dostatočne citlivá.
  • Dostatok miesta v zadnej stavbe aj na 2,4 palcové gumy.
  • Rozumne vybrané komponenty celku vzhľadom na zameranie – napríklad karbónové kolesá so širokým ráfikom pripravené na bezdušové použitie. Bicykel je v podstate „race ready“ priamo z krabice.




Čo mi sedelo menej


  • Geometria nie je robená na extra technický a strmý terén.
  • Pri šliapaní v stoji alebo vyslovene silovom zábere zadná stavba pohupuje.
  • Priemer sedlovky 27,2 mm výrazne eliminuje teleskopické sedlovky s vyšším zdvihom.
  • Virtuálne zavesenie si vyžaduje čap navyše.
  • Jeden košík na fľašu - priestraný rám umožní ale ľahko doplniť pomocou adaptéru druhú fľašu (napr. fidlock).
  • Zadný náboj od DT Swiss nemá ich „ratchet system“ ako používajú vyššie modely nábojov, ale klasický so západkami.
  • V základe sú použité lacné kotúče a SLX kazeta – na druhej strane sú to zase spotrebáky, takže prípadný upgrade sa zvezie s výmenou.




Ešte pár slov ku komponentom, ale tam budem stručnejší. K 12-rýchlostnej sade Shimano XT tažko niečo nové dodať, funguje výborne aj v tých najhorších podmienkach a nikdy ma nesklamala. Ak netúžite po písmene „R“ navyše a pár ušetrených gramoch, bude dostatočná aj na náročné pretekové nasadenie. Navyše vás nebude mrzieť, ak niečo nebodaj zničíte. Na porovnanie Shimano vs. Sram a ich prípadnú kompatibilitu sa chcem neskôr pozrieť samostatne, takže do toho sa teraz nepúšťam.

To ma privádza k brzdám, kedy pôvodné SLX nahradili nové Shimano XTR vo verzii Race. Samozrejme ušetrili sa nejaké tie gramy ale rovno poviem, že celkové prevedenie doslova poteší nadšencov kvalitných komponentov. Prasiatka z jedného kusa lešteného hliníka, krásne páky a rovnako kotúče. Celkový prejav je výborný, brzdný účinok dostatočný aj na obľúbené traily vo Fatre a náročné úseky, ale na nejaké extra dlhé enduro zjazdy to už nebude (teda aspoň ak máte 86 kg a viac). Navyše tu sú prasiatka vlastne rovnaké ako pri cestných brzdách a teda aj platničky menšie ako napríklad u bŕzd XT. Tie patria stále v pomere ceny/vlastností na vrchol.



Čo sa týka vidlice a jej porovnania napríklad s modelom Rock Shox SID, viac nájdete v tomto teste.

MOC modelu Giant Anthem Advanced Pro 29 1 bola stanovená na 4 499 €. Giant na svojom ráme a systéme pre rok 2021 nič nemení a tento model v inom farebnom prevedení (čierna) a s pár zmenami nájdete v ponuke aj naďalej. Ak vás ešte niečo konkrétne zaujíma z hľadiska komponentov, či jazdných vlastností, napíšte do komentára a rád odpoviem.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up44thumb_down comments 27 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Koľko energie si berie pruženie pri jazde v stúpaní?

Koľko energie si berie pruženie pri jazde v stúpaní?

Tiež patríte medzi tých, čo neustále siahajú na páčku zamykania, len čo sa terén zvrtne smerom nahor? Rozhodli sme sa pre menší pokus a porovnanie v reálnych podmienkach...
Video: Na akom bicykli sa jazdí EWS? play_arrow

Video: Na akom bicykli sa jazdí EWS?

Ako sa hovorí - každý bicykel je jedinečný. Niektoré bicykle zaujmu vzhľadom, niektoré naopak výbavou a technológiami. Na akom bicykli jazdí naša reprezentantka Simona Kuchyňková?
Test: Giant Trance 2 2020 – menej zdvihu, ale veľa muziky

Test: Giant Trance 2 2020 – menej zdvihu, ale veľa muziky

Prepracovaná zadná stavba a progresívna geometria sú veci, ktorými chce Giant osloviť jazdcov, aby dali šancu tejto nízkozdvihovej dvadsaťdevine.
keyboard_arrow_up