Giant Anthem – dlhodobé skúsenosti s „virtuálom“ Maestro
Na tomto modeli ste videli už viacero náročných výjazdov alebo pretekov a dnes sa pozrieme na celkové dojmy a to, čo prináša virtuálne zavesenie zadnej stavby aj pre nižší zdvih v rámci XC kategórie.
Tento bike mal od začiatku svoj jasný cieľ – rôzne extrémne maratóny a akcie, kde sa hlavne šliape do kopca. Ale keďže korona nám spravila škrty, boli to hlavne tie „vlastné“ akcie, kde našiel dokonalé využitie. Z toho, čo ste mohli vidieť, je príkladom Everesting, domáci Salzkammergut v Malej Fatre a ešte mám niečo v pláne teraz na jeseň . Samozrejme nechýbalo množstvo výletov, tréningov a nakoniec podujatia ako Horal, či „extrémny majstrák“ v rámci Kráľovského maratónu boli viac než dostatočnou previerkou aj v rámci pretekového nasadenia.Čo ma veľmi zaujímalo z hľadiska jazdných vlastností, bol rokmi používaný systém zavesenia zadnej stavby s názvom MAESTRO. Jedná sa o systém, kedy je zadná stavba z jedného kusa a vďaka prepákovaniu sa neotáča okolo pevného bodu. Na modeli Anthem pracuje s 90 mm zdvihom. A práve na spojenie virtuálneho zavesenia s nižším zdvihom som bol zvedavý. Moje postrehy nájdete vo videu a pridám ešte menšie zhrnutie do článku nižšie.
Samozrejme veľa z hľadiska jazdných vlastností a fungovania systému zavisí aj od samotného nastavenia, či už tlaku alebo odskoku. V mojom prípade bol na tlmiči nastavený v podstate najpomalší možný odskok. Na také nastavenie som zvyknutý, mám radšej vzadu „kľudnejší“ prejav a vpredu o niečo rýchlejší. Ako spomínam, uvítal by som možnosť ešte o niečo pomalšieho nastavenia, smerom do rýchla je možností viac než dosť. Rovnako je dôležitý SAG, pričom ten som mal cca na hodnote o kúsok viac ako 25 % .
Čo sa mi páčilo
- Trakcia a schopnosť výborne kopírovať terén aj pri brzdení.
- Komfort a efektivita v rozbitom teréne, teda tam, kde treba zároveň aj šliapať. Napríklad rôzne drncavé lúky, koreňové sekcie alebo rôznorodý singletrack, kde sa nedá stále otvárať/zatvárať tlmič.
- Nízko umiestnené ťažisko – nízko položený tlmič ale aj konštrukcia rámu, kedy je celá horná časť subtílnejšia, pričom spodok je zase masívnejší.
- Hladučký chod zadnej stavby vďaka kvalitným ložiskám a uchyteniu tlmiča štandardom Trunnion – teda ten je rovnako na ložiskách.
- Progresivita vhodná pre športovú jazdu – bike sa neprepadne náhle do zdvihu ale zdvih sa využije pri veľkých rázoch/chybách.
- Celková obratnosť a hravosť – geometria v kombinácii s nízkym ťažiskom je ideálna na rôzne zakrútené singletracky, kľučkovanie medzi stromami a neustále zmeny smeru. Rovnako nie je problém docieliť ani extra agresívnu pozíciu vďaka nízkej hlavovej partii.
- Nízka hmotnosť a dostatočná tuhosť pre určenie biku – nie je cítiť žiadne straty pri silovom šliapaní so zamknutým pružením a rovnako zadok nepláva pri zjazde
- Kvalitné spracovanie rámu, gumené ochranné prvky, doladené vedenie bowdenov a vstupov do rámu.
- Komfort jazdy aj pri zatvorenom pružení – napríklad dlhé stúpanie, kde sú v ceste aj nejaké kamene a pod. Vtedy výrazne pomáha sedlovka, pričom tlmič poberie väčšie rázy a je stále zachovaná maximálna efektivita.
- Vidlica je z radu Performance ale s patrónou FIT 4 (tú majú aj top modely s Kashimou), ktorá umožní doladiť aj pomalú kompresiu – vďaka nej sa vidlica menej norí napr. pri brzdení a pritom je stále dostatočne citlivá.
- Dostatok miesta v zadnej stavbe aj na 2,4 palcové gumy.
- Rozumne vybrané komponenty celku vzhľadom na zameranie – napríklad karbónové kolesá so širokým ráfikom pripravené na bezdušové použitie. Bicykel je v podstate „race ready“ priamo z krabice.
Čo mi sedelo menej
- Geometria nie je robená na extra technický a strmý terén.
- Pri šliapaní v stoji alebo vyslovene silovom zábere zadná stavba pohupuje.
- Priemer sedlovky 27,2 mm výrazne eliminuje teleskopické sedlovky s vyšším zdvihom.
- Virtuálne zavesenie si vyžaduje čap navyše.
- Jeden košík na fľašu - priestraný rám umožní ale ľahko doplniť pomocou adaptéru druhú fľašu (napr. fidlock).
- Zadný náboj od DT Swiss nemá ich „ratchet system“ ako používajú vyššie modely nábojov, ale klasický so západkami.
- V základe sú použité lacné kotúče a SLX kazeta – na druhej strane sú to zase spotrebáky, takže prípadný upgrade sa zvezie s výmenou.
Ešte pár slov ku komponentom, ale tam budem stručnejší. K 12-rýchlostnej sade Shimano XT tažko niečo nové dodať, funguje výborne aj v tých najhorších podmienkach a nikdy ma nesklamala. Ak netúžite po písmene „R“ navyše a pár ušetrených gramoch, bude dostatočná aj na náročné pretekové nasadenie. Navyše vás nebude mrzieť, ak niečo nebodaj zničíte. Na porovnanie Shimano vs. Sram a ich prípadnú kompatibilitu sa chcem neskôr pozrieť samostatne, takže do toho sa teraz nepúšťam.
To ma privádza k brzdám, kedy pôvodné SLX nahradili nové Shimano XTR vo verzii Race. Samozrejme ušetrili sa nejaké tie gramy ale rovno poviem, že celkové prevedenie doslova poteší nadšencov kvalitných komponentov. Prasiatka z jedného kusa lešteného hliníka, krásne páky a rovnako kotúče. Celkový prejav je výborný, brzdný účinok dostatočný aj na obľúbené traily vo Fatre a náročné úseky, ale na nejaké extra dlhé enduro zjazdy to už nebude (teda aspoň ak máte 86 kg a viac). Navyše tu sú prasiatka vlastne rovnaké ako pri cestných brzdách a teda aj platničky menšie ako napríklad u bŕzd XT. Tie patria stále v pomere ceny/vlastností na vrchol.
Čo sa týka vidlice a jej porovnania napríklad s modelom Rock Shox SID, viac nájdete v tomto teste.
MOC modelu Giant Anthem Advanced Pro 29 1 bola stanovená na 4 499 €. Giant na svojom ráme a systéme pre rok 2021 nič nemení a tento model v inom farebnom prevedení (čierna) a s pár zmenami nájdete v ponuke aj naďalej. Ak vás ešte niečo konkrétne zaujíma z hľadiska komponentov, či jazdných vlastností, napíšte do komentára a rád odpoviem.