Giant Anthem – dlhodobé skúsenosti s „virtuálom“ Maestro

Giant Anthem – dlhodobé skúsenosti s „virtuálom“ Maestro

4227 komentárov

Imroman 28.10.2020 24 fotografií   Horsky Bike Youtube Horska Cyklistika Test Giant Full

Na tomto modeli ste videli už viacero náročných výjazdov alebo pretekov a dnes sa pozrieme na celkové dojmy a to, čo prináša virtuálne zavesenie zadnej stavby aj pre nižší zdvih v rámci XC kategórie.

 

Tento bike mal od začiatku svoj jasný cieľ – rôzne extrémne maratóny a akcie, kde sa hlavne šliape do kopca. Ale keďže korona nám spravila škrty, boli to hlavne tie „vlastné“ akcie, kde našiel dokonalé využitie. Z toho, čo ste mohli vidieť, je príkladom Everesting, domáci Salzkammergut v Malej Fatre a ešte mám niečo v pláne teraz na jeseň . Samozrejme nechýbalo množstvo výletov, tréningov a nakoniec podujatia ako Horal, či „extrémny majstrák“ v rámci Kráľovského maratónu boli viac než dostatočnou previerkou aj v rámci pretekového nasadenia.

Čo ma veľmi zaujímalo z hľadiska jazdných vlastností, bol rokmi používaný systém zavesenia zadnej stavby s názvom MAESTRO. Jedná sa o systém, kedy je zadná stavba z jedného kusa a vďaka prepákovaniu sa neotáča okolo pevného bodu. Na modeli Anthem pracuje s 90 mm zdvihom. A práve na spojenie virtuálneho zavesenia s nižším zdvihom som bol zvedavý. Moje postrehy nájdete vo videu a pridám ešte menšie zhrnutie do článku nižšie.



Samozrejme veľa z hľadiska jazdných vlastností a fungovania systému zavisí aj od samotného nastavenia, či už tlaku alebo odskoku. V mojom prípade bol na tlmiči nastavený v podstate najpomalší možný odskok. Na také nastavenie som zvyknutý, mám radšej vzadu „kľudnejší“ prejav a vpredu o niečo rýchlejší. Ako spomínam, uvítal by som možnosť ešte o niečo pomalšieho nastavenia, smerom do rýchla je možností viac než dosť. Rovnako je dôležitý SAG, pričom ten som mal cca na hodnote o kúsok viac ako 25 % .



Čo sa mi páčilo


  • Trakcia a schopnosť výborne kopírovať terén aj pri brzdení.
  • Komfort a efektivita v rozbitom teréne, teda tam, kde treba zároveň aj šliapať. Napríklad rôzne drncavé lúky, koreňové sekcie alebo rôznorodý singletrack, kde sa nedá stále otvárať/zatvárať tlmič.
  • Nízko umiestnené ťažisko – nízko položený tlmič ale aj konštrukcia rámu, kedy je celá horná časť subtílnejšia, pričom spodok je zase masívnejší.
  • Hladučký chod zadnej stavby vďaka kvalitným ložiskám a uchyteniu tlmiča štandardom Trunnion – teda ten je rovnako na ložiskách.
  • Progresivita vhodná pre športovú jazdu – bike sa neprepadne náhle do zdvihu ale zdvih sa využije pri veľkých rázoch/chybách.
  • Celková obratnosť a hravosť – geometria v kombinácii s nízkym ťažiskom je ideálna na rôzne zakrútené singletracky, kľučkovanie medzi stromami a neustále zmeny smeru. Rovnako nie je problém docieliť ani extra agresívnu pozíciu vďaka nízkej hlavovej partii.
  • Nízka hmotnosť a dostatočná tuhosť pre určenie biku – nie je cítiť žiadne straty pri silovom šliapaní so zamknutým pružením a rovnako zadok nepláva pri zjazde
  • Kvalitné spracovanie rámu, gumené ochranné prvky, doladené vedenie bowdenov a vstupov do rámu.
  • Komfort jazdy aj pri zatvorenom pružení – napríklad dlhé stúpanie, kde sú v ceste aj nejaké kamene a pod. Vtedy výrazne pomáha sedlovka, pričom tlmič poberie väčšie rázy a je stále zachovaná maximálna efektivita.
  • Vidlica je z radu Performance ale s patrónou FIT 4 (tú majú aj top modely s Kashimou), ktorá umožní doladiť aj pomalú kompresiu – vďaka nej sa vidlica menej norí napr. pri brzdení a pritom je stále dostatočne citlivá.
  • Dostatok miesta v zadnej stavbe aj na 2,4 palcové gumy.
  • Rozumne vybrané komponenty celku vzhľadom na zameranie – napríklad karbónové kolesá so širokým ráfikom pripravené na bezdušové použitie. Bicykel je v podstate „race ready“ priamo z krabice.




Čo mi sedelo menej


  • Geometria nie je robená na extra technický a strmý terén.
  • Pri šliapaní v stoji alebo vyslovene silovom zábere zadná stavba pohupuje.
  • Priemer sedlovky 27,2 mm výrazne eliminuje teleskopické sedlovky s vyšším zdvihom.
  • Virtuálne zavesenie si vyžaduje čap navyše.
  • Jeden košík na fľašu - priestraný rám umožní ale ľahko doplniť pomocou adaptéru druhú fľašu (napr. fidlock).
  • Zadný náboj od DT Swiss nemá ich „ratchet system“ ako používajú vyššie modely nábojov, ale klasický so západkami.
  • V základe sú použité lacné kotúče a SLX kazeta – na druhej strane sú to zase spotrebáky, takže prípadný upgrade sa zvezie s výmenou.




Ešte pár slov ku komponentom, ale tam budem stručnejší. K 12-rýchlostnej sade Shimano XT tažko niečo nové dodať, funguje výborne aj v tých najhorších podmienkach a nikdy ma nesklamala. Ak netúžite po písmene „R“ navyše a pár ušetrených gramoch, bude dostatočná aj na náročné pretekové nasadenie. Navyše vás nebude mrzieť, ak niečo nebodaj zničíte. Na porovnanie Shimano vs. Sram a ich prípadnú kompatibilitu sa chcem neskôr pozrieť samostatne, takže do toho sa teraz nepúšťam.

To ma privádza k brzdám, kedy pôvodné SLX nahradili nové Shimano XTR vo verzii Race. Samozrejme ušetrili sa nejaké tie gramy ale rovno poviem, že celkové prevedenie doslova poteší nadšencov kvalitných komponentov. Prasiatka z jedného kusa lešteného hliníka, krásne páky a rovnako kotúče. Celkový prejav je výborný, brzdný účinok dostatočný aj na obľúbené traily vo Fatre a náročné úseky, ale na nejaké extra dlhé enduro zjazdy to už nebude (teda aspoň ak máte 86 kg a viac). Navyše tu sú prasiatka vlastne rovnaké ako pri cestných brzdách a teda aj platničky menšie ako napríklad u bŕzd XT. Tie patria stále v pomere ceny/vlastností na vrchol.



Čo sa týka vidlice a jej porovnania napríklad s modelom Rock Shox SID, viac nájdete v tomto teste.

MOC modelu Giant Anthem Advanced Pro 29 1 bola stanovená na 4 499 €. Giant na svojom ráme a systéme pre rok 2021 nič nemení a tento model v inom farebnom prevedení (čierna) a s pár zmenami nájdete v ponuke aj naďalej. Ak vás ešte niečo konkrétne zaujíma z hľadiska komponentov, či jazdných vlastností, napíšte do komentára a rád odpoviem.

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Komentáre

semiro 29.10.2020 (09:42)

6


Nepochybujem o kvalite prevedenia toho bajku a Virtual odpruzenia a ani nechcem hejtovat, len mne osobne sa extremne nepaci ten dizajn toho bajku ako celok, ramovy trojuholnik v tejto velkosti XL je otrasny. Predtym co si jazdil XC celopera boli teda dizajnovo omnoho podarenejsie
No a geometria je tiez uz trochu zastarana na dnesne XC.

 
Imroman semiro 29.10.2020 (12:00)

1


Samozrejme to je vec vkusu...v XL vyzera takmer kazdy stroj uplne inak ako v katalogu

 
Jano82 semiro 29.10.2020 (12:58)

0


Presne, bike asi dobry, ale vizuálne katastrofa aj za mna...🙂 A jasne, vzdy sa da povedať, ze je to vec v kusu.👍😉

 
peter19800 semiro 29.10.2020 (13:13)

0


Presne som si toto myslel len som nechcel hejtovat. Vypadá strašne, a pevnosť rámu vzhľadom na tu geometriu asi nič moc. Ale autorovi držím palce, je to makač 😉

 
peter73 29.10.2020 (11:09)

4


Ta naša slovenčina je ale krásna = drncavé lúky. English is for business, French for love, Italian for food and Slovak- Slovak is for beauty.

 
Imroman peter73 29.10.2020 (11:59)

0


 
Gusto0 28.10.2020 (21:24)

3


kvalita videii sa znacne zlepsila

 
Imroman Gusto0 29.10.2020 (12:01)

0


Diky, no snazime sa nech to vyzera...

 
Jan80 30.10.2020 (09:34)

2


Ten bajk se mi moc líbí, ale už bych ho asi nechtěl.
Vzhledem k tomu, že jsem dlouhé roky užíval 26ku Anthem X1, tak jsem pořád nadával na praskání v čepech a vymačkaný bushing v horním uložení tlumiče. Takže každý rok výměna všech ložisek v čepech a bushingu, a to nemluvím o repasi tlumiče. Další věc, která mi vadila, že se systém Maestro špatně čistil, když se do míst pod vahadlo a ke klikám dostala nějaká nečistota. Na druhou stranu musím uznat, že pojezd byl velmi příjemný a kolo se mnou hodně zažilo a i vydrželo. Tehdy jsem ale měl hlinikový rám. Věřím, že dnešní materiál a konstrukce bude už asi vychytanější a ne tak citlivá. Ale když si vezmu, co peněz to kolo stálo na servisu, tak jsem dneska rád, že jsem skončil u HT 29ky, kde i díky systému 1x12 je všechno tak nějak jednodušší a levnější.
Myslím si, že údržba obecně u fulla bude vždycky na servis o hodně dražší než u HT. Ale obecně platí, kdo chce mít opičku, musí mít i na banány.
Tak ať slouží, kolo je to velmi hezké.

 
Imroman Jan80 30.10.2020 (11:57)

0


Ahoj, no mimo sezony som velkym fanusikom HT hlavne z dovodu lahkosti udrzby a mat este k FS druhy stroj ma vela vyhod...hlavne vsetko ovela viac vydrzi

 
vmikusik Imroman 31.10.2020 (07:06)

0


To, že je údržba náročnejšia je jasné. Ale čo problémy ako praskavé zvuky zo zadného pruženia? V poslednej dobe som skúšal par testovačiek a aj medzi nimi som mal také kde zadná stavba vydávala zvuky. Niekomu to možno nevadí, ale mne áno.

 
Imroman vmikusik 31.10.2020 (20:16)

0


mne nic nepraska Ja sa o bike staram, klasicke testovacky to berie vela ludi ako bike o ktory sa predsa starat netreba a potom to tak vyzera...

 
vmikusik Jan80 31.10.2020 (06:44)

0


To presne zodpovedá mojím skúsenostiam s Trance. Tiež 26 a hliník. Ja som síce nenechal toľko peňazí v servisoch, lebo som mal prípravky na prelisovanie ložísk. Ale potichu vydržal tak max 1000km. Aj keď som kúpil kvalitné ložiská a dal si fakt záležať na ich výmene, tak niektoré hneď po nalisovaní nechodili úplne hladko. Po vylisovaný ložisko opäť chodilo hladko. Otvori v tom ráme proste neboli presné. Ale podobnú skúsenosť som mal aj na biku inej značky z podobnej doby a podobnej cenovej. Neviem ako je to dnes. Dlhodobe testy aj vtedy tvrdili, že ložiská vydržia. Ja som ale po tejto skúsenosti stratil dôveru vo FS. A na väčšine mojich tras ma HT nijak neobmedzuje.

 
peniakfoto 28.10.2020 (20:41)

1


Potvrdzujem, že Maestro prepákovanie je fajn a aj tie Fox tlmiče robia čo majú, mám ho na modeli Trance 2 2020 a pár krát ma už zachránilo pred kvalitným pádom Najprv mi vadilo, že tam nie je úplný lock ale už s tým žijem, nemusím ísť stále zo sedla... Prakticky stále mám tlmič v strednej polohe (propedal) a odomknutú vidlu. Zamknem to len na asfalte pri dlhšom stúpaní. Tlmič úplne odomykám len pri technickom zjazde keď ide o krk... Papierovo má zadok malý zdvih ale pocitovo je to veľmi príjemné a odtlmí to aj dosť veľké korene a šutre. Spočiatku kým som nemal naučenú žiadnu techniku (som starý foter čo sa učí bicyklovať) ) tak pri zjazde mi to tlmenie dosť pomohlo a nepadal som toľko jak na HT. Ako začiatočníkovi mi tiež, ale chvíľu trvalo kým som si to tlmenie naladil podľa seba, aby to robilo čo chcem. Bez návodou na YT by som to asi ani nedal.

 
peter22 28.10.2020 (22:47)

1


No ja mám osobne ešte o rok starší model ale v podstate to isté len na GX a musím potvrdiť , korene a rýchle pasaze to žehlí perfektne, a tiež by som privítal ešte na tlmiči o pár otáčok navyše na doladenie, inak som veľmi spokojný

 
Pepo32 29.10.2020 (08:49)

1


Maestro je super, jazdne vlastnosti si len pochvalujem. Mam ho na Trance, co je uz trochu ina kategoria ale ako nevyhodu vidim znacne problematicke cistenie v okoli spodneho vahadla (ak nie je moznost wapkovat, pouzit hadicu je to prakticky nemozne) a tiez pod spodnym uchytenim tlmica - tam je prakticky miska na blato, ktoru nie je bez zhodeneho tlmica mozne vycistit.

 
Imroman Pepo32 29.10.2020 (12:02)

0


To mas pravdu...na bahenne kupele to veru nie je. Ale to asi ziadny full

 
vmikusik Pepo32 29.10.2020 (18:44)

0


Tiež som mal donedávna Trance. Ešte na 26 palcových kolesách. Oproti 4-čapu z tej doby bol oveľa tuhší. Práca pruženia v teréne bola skvelá, ale tlmič sa nedal úplne zamknúť čo bicykel dosť spomaľovalo na asfaltových presunoch. Umývanie bolo komplikovanejšie, ale oveľa viac ma štvali iné veci. Tlmič s chodom len 38mm som musel fúkať na vysoké tlaky. Problém bol aj s ložiskami zadnej stavby, kde sa zdalo, že niektoré otvori pre ložiská neboli presné a aj nové kvalitné ložiska po nalisovaní prípravkom nechodili hladko. A presfit stred začal tiež vždy vydávať zvuky po 1000-1500km. Takže aj keď funkčnosťou dobre, tak neustále riešenie nejakých zvukov ma moc nebavilo. Aktuálna generácia niektoré veci vyriešila, niektoré od pohľadu neviem posúdiť. Tak snáď ti bude slúžiť bez problémov.

 
palo14 29.10.2020 (09:24)

0


Kupujte: "When XC racing is your game, this is your ticket to the podium"

 
Tecka 29.10.2020 (23:47)

0


Ta ta velkost Imro XXL skresluje riadne. take Mko je uplne pekne. mne takato "stara" geomeria vyhovuje a ked budem kupovat nahodou novy bajk tak asi budem mat problem nieco zohnat. toto by bola jedna z moznosti.
kvalita ideii ide pekne dopredu, musim pochvalit.
(ked prezentujes lakovanie, a pride zaber na hlavovu trubku, niekto ti beha v zabere )

 
Imroman Tecka 30.10.2020 (11:55)

0


Ta gemetria zase nie je nijako stara...69 hlavovy uhol sa pouziva stale, rovnako nie je bike ani extremne kratky. Ono to vyskoci, ked sa to da do kontrastu napr, s Lectorom, ktory je zase opacny extrem Kazdopadne je to vyborne univeralne pre rychlu sportovu jazdu...

 
roobi2 31.10.2020 (08:08)

0


Dobre popísane, ale zaujímavejšie je, ak sa popisujú rozdieli medzi viacerými full bicyklami. Bol si držiteľom cannondale, potom felt a neskutočne chválený. Teraz giant rovnako chválený. Nabudúce budeš jazdiť možno kellsys a detto akože super. Tak plusy a zápory s trio bikami by bodlo, hlavne objektivita?

 
Imroman roobi2 31.10.2020 (20:17)

0


Vidis tam kolonku kde su predsa minusy, rovnako vo videu..tak nechapem co riesis Tie biky som jazdil vzdy s rocnym odstupom a to sa neda po 3 rokoch nieco porovnavat..

 
vasekmartin10 31.10.2020 (19:29)

0


A kedy bude nejaké zhodnotenie Lectora?

 
Imroman vasekmartin10 31.10.2020 (20:19)

1


Vsetko postupne

 
drifter_00 02.11.2020 (18:27)

0


Mňa zas zaujalo, že zadný náboj máš DT swiss 370, 3-pawl. Myslel som, že budeš mať všetko "top end". Alebo či je to západkový, alebo ratchet, to nerobí veľký rozdiel?

 
frantisek.stolar 29.10.2020 (10:31)

-1


27,2 je fakt haluz

 
Pridaj komentár