Test: Superior eXF 9039 – biely elegán, ktorý sa nebojí trailov

Test: Superior eXF 9039 – biely elegán, ktorý sa nebojí trailov

Ebike rýchly do kopca alebo v zjazde? Ebike na náročné traily alebo celodenné výlety? Čo takto všetko naraz. Superior eXF 9039 je všestranný model, ktorý viete využiť takmer kdekoľvek.

Elektrobicykel kategórie downcountry?


Áno, viem čo vám pri čítaní tohto podnadpisu ide hlavou. Ďalšia nová kategória? Ako keby ich nebolo dostatok. Čo znamená názov downcountry? Downcountry bicykle sú v podstate crosscountry biky s trailovejšou geometriou a pridanými zdvihmi. Teda hore kopcom by mali mať benefity XC bicykla, no dole kopcom vám trailovejšia geometria a pár mm zdvihu navyše poskytne väčšiu istotu a oporu. Presne do tejto kategórie by som Superior eXF 9039 zaradil.



Rám a geometria


Pravdepodobne sa nedá prehliadnuť biela farba, pod ktorou sa nachádza hliníkový rám určený pre 29-palcové kolesá, s veľkosťou zdvihu 130 mm, vnútorným vedením bowdenov (už cez predstavec), rovnako ako aj s vahadlom z jedného kusa hliníka a taktiež aj možnosťou uchytenia dvoch košíkov na fľašku, čo beriem ako veľkú výhodu. Rozdielom oproti minulému roku je tlačidlo zapnutia motora, ktoré tento rok nájdeme na vrchnej časti hornej rámovej rúrky. Je to určite praktickejšie riešenie, ako zapínať motor zospodu spodnej rámovej rúrky – ako to bolo doteraz.



Bicykel som testoval vo veľkosti L, pričom reach bol 466 mm, dĺžka zadnej stavby 433 mm (ktorá sa s veľkosťami elektrovicykla nemení) a hlavovým uhlom 66 stupňov. Hmotnosť bicykla vo veľkosti L je 24,3 kg. Koho by viac zaujímala geometria, môžete si ju naštudovať na obrázku nižšie:



Parametre testovacieho jazdca


  • Výška testovacieho jazdca: 175 cm
  • Hmotnosť: 73 kg

Nastavenie a veľkosť bicykla


  • Tlak vo vidlici: 80 psi
  • Tlak v tlmiči: 157 psi
  • Tlak v kolesách: 1.6 bar P, 1.7 bar Z

Elektropohon a batéria


Je samozrejmosťou, že bicykel nájdeme osadený novým motorom Shimano Steps EP8, čo spozorujete aj pri porovnávaní modelu 2021 oproti 2020, kde je nový motor na bicykli usadený estetickejšie, nakoľko je menší. Samozrejmosťou je aj vyšší výkon motora oproti predošlému modelu a nižšia hmotnosť.



630 Wh batéria ukrytá v ráme vám poskytne naozaj veľkú výdrž, osobne som testoval bicykel aj na celodennom výjazde a nemal som problém, že by sa mi batéria vybila. V prípade, že jazdec jazdí šetrnejšie, zvládne batéria aj niekoľko výjazdov za sebou. Displej Shimano SC-EM800 ma naozaj potešil, nakoľko sa viete pomocou aplikácie e-tube na displej pripojiť a upraviť si vlastnosti presne podľa svojich predstáv.

Komponenty


Vidlica a tlmič


Na elektrobicykli nájdeme osadenú vidlicu RockShox Revelation s možnosťou nastavenia kompresie a rovnako aj odskoku. Veľkosť zdvihu vidlice je 140 mm, ktorú dopĺňa tlmič rovnakej značky RockShox, konkrétne model Deluxe Select Plus. Disponuje nastaveniami odskoku a dvojpolohovej kompresie – pre výšľapy a zjazdy. Veľkosť zdvihu vzadu je 130 mm.



Pohon


O správne radenie či už pri jazde hore kopcom alebo pri zjazde sa stará značka Shimano. Na bicykli nájdeme 12-rýchlostnú prehadzovačku Shimano SLX doplnenú o radenie Shimano Deore. Z radu Deore je taktiež aj kazeta s rozsahom 10-51, uchytená na orech Microspline, ako aj reťaz.



Brzdy


O brzdnú silu sa starajú štvorpiestové brzdy Tektro HD-EU830, ktoré majú postupný nárast brzdnej sily, teda jazdec si ju vie plynulo dávkovať. O tom však neskôr v teste.

Kolesá a plášte


Kolesá DT Swiss H 1900 sú určite ideálnou voľbou na tomto bicykli a môžem povedať, že som sa tejto voľbe naozaj potešil. Počas celej doby testu nebol s kolesami najmenší problém – čo iné by sme mali čakať od značky DT Swiss?
Sú obuté do plášťov vo veľkosti 29 palcov a v netradičnej šírke 2.6 palcov značky Schwalbe, konkrétne sa jedná o model Nobby Nic so zmesou Addix Speedgrip – teda tvrdou rýchlou zmesou.



Ostatné komponenty


Ostatné komponenty ako riadítka, predstavec a teleskopická sedlovka sú od značky ONE1, ktorú si Superior dodáva sám. Riadítka šírky 780 mm sú uchytené na 60 mm predstavci. Zdvih teleskopickej sedlovky je 125 mm pri všetkých veľkostiach okrem XL, tam nájdete sedlovku so zdvihom 150 mm. Na sedlovke nájdete namontované sedlo od značky Fizik, konkrétne model Taiga.

Ako sa správa bicykel počas jazdy?


Osobne som doteraz testoval a jazdil na elektrobicykloch, ktoré mali skôr trailovejšiu geometriu a pri zjazde toho zvládli naozaj veľa. Bol som teda zvedavý, ako sa bude Superior správať pri jazde či už hore kopcom, ako aj pri spustení sa dole trailom.



Výšľap


...kvality bicykla ocenia najmä jazdci, ktorí vyžadujú od elektrobicykla zábavu každým smerom.
Počas výšľapu ma naozaj prekvapilo, ako sa sila zášľapu presúva rovno do rýchlosti. Či už to bolo najvyššou alebo najnižšou prípomocou motora, prípadne bez, z bicykla bolo naozaj cítiť, že sa mu chce ísť do kopca. Tlmič počas výšľapu neprepružoval, čo sa však nedá úplne povedať aj o vidlici. Akonáhle som šliapal silovejšie, prípadne v stoji, začala vidlica mierne prepružovať aj v zamknutej polohe a tak som sa necítil na bicykli až tak komfortne. Nie je to však nič, na čo by sa nedalo zvyknúť, väčšinu času som šliapal aj tak v sede a tam som tento nedostatok nepociťoval. Počas výšľapu na nerovnostiach, ako sú menšie korene prípadne kamene, som dal tlmič do polohy open – aby mierne pružil a poskytoval práve pri výšľape cez nerovnosti čo najviac gripu.



Akonáhle spojíte dobrý bicykel s kvalitným elektromotorom, docielite naozaj efektívny ebike, pri ktorom sa dá natrénovať kondička, no rovnako aj zabaviť v prípade, že jej máte nedostatok. Práve na to slúži kvalitný elektropohon a jednotlivé režimy pomoci.

Zjazd


Downcountry ebike – chcel by som vidieť, ako by sa zatvárili bikeri pred 10 rokmi, ak by som im povedal, že práve na takomto bicykli som jazdil. Poďme radšej späť k téme. 130 mm vzadu spolu so 140 mm vidlicou by malo dole kopcom poskytnúť jazdcovi naozaj veľkú istotu a oporu. Ako sa teda jazdilo na Superiore dole kopcom?



Akonáhle som odomkol pruženie a pustil sa dole po traile, vedel som, že si budem s bicyklom rozumieť. Bike mi prišiel na rovinatých trailoch naozaj rýchly a dobre ovládateľný. Prekvapilo ma pruženie, ktoré si pekne odvádzalo svoju robotu a bicykel na menších nerovnostiach pekne držal. Klopené zákruty, menšie skoky, toto všetko zvládol ľavou zadnou. Práve vďaka dostatočnému zdvihu ma nenechal tento elektrobicykel nikdy v nepredvídateľnej situácii.

Čo sa však stalo, akonáhle sa začala náročnosť trailov rapídne zvyšovať?


Určite netreba od bicykla, s ktorým sa perfektne šliape do kopca, očakávať „nemožné" schopnosti dole kopcom. Akonáhle som sa pustil strmším trailom, kde som už musel naozaj pracovať nad bicyklom, tam ma dlhší predstavec dosť obmedzoval. Nemal som nad bicyklom dostatočnú kontrolu, čo mi v prípade, že som sa dostal do vyššej rýchlosti, prekážalo. Rovnako by som sa vyjadril ku brzdám. Ako som už spomínal, majú postupný nárast sily, čo sa odzrkadlilo pri jazde dole kopcom práve vtedy, keď som potreboval rýchlo spomaliť. Vtedy mi brzdná sila nepostačovala. Pruženie fungovalo spoľahlivo aj pri väčších nerovnostiach, avšak 140/130 mm zdvih má taktiež svoje limity.



Bicykel som sa snažil otestovať aj v náročnejších podmienkach, kde už som začal cítiť jeho hranice, avšak najväčší pôžitok som mal na ňom práve vtedy, keď som jazdil jednoduchšie a stredne náročné traily, prípadne si raz za čas skočil.

Plusy:


  • Všestranné zameranie elektrobicykla
  • Efektivita pri výšľape
  • Istota pri stredne náročných zjazdoch
  • Možnosť uchytenia dvoch košíkov na fľašu
  • Správny výber komponentov

Mínusy:


  • Slabšie brzdy – najmä v prípade tažšieho zjazdu
  • Bowdeny vedené cez predstavec – v prípade servisu


Pre koho je tento elektrobicykel vhodný?


Pre všetkých. Takto jednoducho by som to zhrnul, no kvality bicykla ocenia najmä jazdci, ktorí vyžadujú od elektrobicykla zábavu každým smerom. Či už je to pri výšľape vďaka efektivite šliapania a prenosu sily, pri celodenných výletoch, kde vám batéria poskytne veľkú kapacitu, rovnako aj možnosť úchytu dvoch košíkov na fľašu alebo aj pri zjazde, kde si na tomto ebiku užijete stredne náročné traily v plnom nasadení.



Tohto „elegána" nájdete aj v našom eshope a cena sa pohybuje na úrovni 5 999 €.

Otestuj niečo aj ty


Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up8thumb_down comments 24 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: Znesie ebike Superior eXF 9039 skoky, dropy a gapy? play_arrow

Video: Znesie ebike Superior eXF 9039 skoky, dropy a gapy?

Celoodpružený ebike značky Superior sme poriadne otestovali, vyskúšali sme ho do kopca s motorom aj bez, zabrať dostal na trailoch, kde sa prekvapivo dral aj do vzduchu.
Test: Husqvarna Mountain Cross 5 -  rokmi overená značka

Test: Husqvarna Mountain Cross 5 - rokmi overená značka

Keď niekto povie Husqvarna, zrejme prvé, čo vám napadne, je buď kosačka, píla alebo motorky. Napriek tomu má značka už slušných 124 rokov a svoje prvé ebicykle uviedli na trh v 2018.
Test: Norco Fluid FS 1 – dokáže viac, ako by si človek myslel

Test: Norco Fluid FS 1 – dokáže viac, ako by si človek myslel

Norco Fluid je trailový bicykel, od ktorého som spočiatku nemal veľké očakávania. Po teste však môžem povedať, že ma milo prekvapil a dokáže naozaj viac, ako som si pôvodne myslel.
keyboard_arrow_up