Test: Canyon Spectral Mullet 8 CLLCTV – synonymum moderného endura

Čo robí rozdielna veľkosť kolies s prejavom biku? Je Spectral Mullet úplne iný bicykel, alebo zmeny sú kozmetické a bežný jazdec ich necíti?

Pre rok 2022 sa zostava Canyon Spectral rýchlo rozširuje s príchodom nových hliníkových bicyklov, špičkového modelu CFR a možností voľby veľkosti kolies 27,5 a 29 palcov v celom rade. Okrem toho značka Canyon predstavila špecifický model s trendy mullet setup-om a strunovým tlmičom. To je Canyon Spectral CF 8 CLLCTV, ktorý tu máme a kombinuje 29-palcové predné koleso a 27,5-palcové zadné koleso. Mal som možnosť jazdiť na tomto bicykli a teraz vás prevediem mojimi doterajšími skúsenosťami a porovnaním s Canyon Spectral 29, ktorý som testoval rok predtým.

Canyon Spectral 29Canyon Spectral Mullet 8 CLLCTV

Spectral je čistokrvný mullet

Canyon Spectral CF 8 CLLCTV, navrhnutý ako agresívny trailový bicykel so 160 mm zdvihom vidlice a 150 mm zdvihom zadného kolesa, rovnako ako „bežný" Spectral. Je postavený na progresívnom dizajne odpruženia so štyrmi čapmi, ktorý je vhodný pre vzduchové aj strunové tlmiče.


Aby vyhovoval zmiešanému rozmeru kolies, celý rám je z uhlíkových vlákien, niečo ako Frankenstein. Namiesto spoliehania sa na vložku Flip Chip (ktorou si u iných výrobcov môžete zmeniť geometriu pre rôzne veľkosti zadných kolies), inžinieri Canyonu v skutočnosti spojili predný trojuholník rámu Spectral 29, so zadnou stavbou Spectral 27.5. To bolo možné vďaka modulárnej platforme Spectral, pričom všetky čapy sú zachované medzi dvoma rámami.


Krása tohto spojenia spočíva v tom, že získate kratšie „reťazové vzpery” zo zadnej stavby 27,5 palca, pričom si zachováte zdvih, kinematiku a celkovú geometriu ako bežné modely Spectral.

Nevýhodou je, že jazdci nemôžu ľahko upraviť svoj bicykel medzi veľkosťami kolies. A nie, Canyon nebude predávať zadné stavby samostatne. To znamená, že ak chcete vyskúšať mullet, tento bicykel je vašou jedinou možnosťou.


Prečo mullet?

Na trhu e-MTB už došlo k veľkému rozšíreniu tohto setupu, pričom veľké značky predstavili väčšinu modelov s mulletom, rovnako aj Spectral:ON od Canyonu.

Náboje 370 vypletené k ráfikom DT EX511 je vynikajúce kombo a počas testovania som nemal vôbec žiadne problémy.
V súčasnosti je na trhu okolo mullet bicyklov určite veľký „humbuk", takže má zmysel, aby to Canyon využil a ponúkol jeden zo svojich najobľúbenejších modelov so zmiešanými veľkosťami kolies. Pokiaľ ide o výhody mullet, všeobecná myšlienka je, že sa skončí s neustálym rozhodovaním medzi 27,5-palcovým bicyklom a 29-palcovým bicyklom. Podľa Canyonu sa kombinuje istota vpredu s väčším 29-palcovým kolesom, zadná časť je hravejšia a tuhšia vďaka kratšej zadnej stavbe a menšiemu 27,5-palcovému kolesu. Najlepší kompromis z oboch svetov? To je tvrdenie fanúšikov mulletu.


Geometria zostáva veľmi podobná

Napriek hybridnému rámu a zmiešaným veľkostiam kolies si Canyon Spectral CF 8 CLLCTV zachováva takmer rovnakú geometriu ako zvyšok radu Spectral. V polohe Low geometrie získate 64-stupňový uhol hlavy, 76,5-stupňový uhol sedlovej rúrky a 33 mm BB drop. Otočte čip na spodnom držiaku tlmiča a zostrmíte tieto uhly o pol stupňa, pričom zdvihnete výšku BB o 8 mm.

Zatiaľ čo väčšina uvedených meraní je rovnaká, kľúčovým rozdielom oproti bežnému 29-palcovému Spectralu sú kratšie reťazové vzpery, pričom mullet má zadnú stavbu dlhú 432 mm (29” Spectral má 437 mm). Pokiaľ ide o geometriu, Canyon ponúka Spectral CF 8 CLLCTV v štyroch veľkostiach rámu od S po extra XL. Ak potrebujete XS, budete presmerovaní na bežný Spectral 27.5.


Špecifikácie Canyon Spectral

Kolesá DT Swiss EX511 370LN sú vždy vítaným pohľadom – je to v podstate predpripravená verzia toho, čo by som si postavil od nuly, keby som hľadal superodolné a spoľahlivé kolesá. Náboje 370 vypletené k ráfikom DT EX511 je vynikajúce kombo a počas testovania som nemal žiadne problémy.


4-piestikové brzdy Shimano XT. Konkrétne 4-piestové kotvy, 203/180 mm kotúče a doštičky ICE TECH „kúsali" bez kompromisu a spoľahlivo aj po 4-minútovom zjazde. Nekonalo sa žiadne prepadávanie, či tvrdnutie... jednoducho nebolo o čom, keď sa jedná o brzdy Shimano, chyby sa hľadajú vážne ťažko.


Teleskopická sedlovka G5 Dropper Seatpost so zdvihom 170 mm (pri veľkosti rámu L) je ovládaná tradične z riadítok pomocou lanka a na jej vrchole sedlo Ergon SM10 Enduro Comp.


FOX 36 Performance Elite Grip 2 je jedna z najlepších vidlíc na trhu. Vďaka jej dobrej citlivosti získal Canyon lepší grip na nerovnom teréne a vďaka high speed a low speed kompresii a odskoku vidlice zaručí ideálne nastavenie toho, čo potrebujete pri jazdení, či nastavenie podľa povrchu trate.


FOX DHX Factory so zdvihom 150 mm, vďaka konštrukcii s vinutou strunou získate lepšiu citlivosť. Môžete nastaviť odskok a kompresiu v 12 „cvaknutiach” a prepínať medzi otvorenou a zavretou kompresiou do výšľapov, kedy tlmič podstatne stvrdne a zbytočne sa nepohupuje.


Veľkosť a prispôsobenie Canyon Spectral

Pre dorovnanie nastavení tlmiča som na vidlici použil trochu menší tlak ako zvyčajne.
Pri výške 175 cm som jazdil na L-kovej veľkosti (je to v podstate spodná hranica). Spectral 8 CLLCTV je veľmi podobný modelu CF 8, ktorý som predtým testoval. Každá veľkosť rámu je vybavená 40 mm dlhým predstavcom a 780 mm šírkou riadítok (760 mm na S-ku). Nemám čo vytknúť sedlu Ergon, ktoré je veľmi pohodlné. Teleskopická sedlovka G5 je novinkou pre rok 2022 s nastavením, ktoré vám umožňuje obmedziť zdvih až o 25 mm. Mal som dostatok miesta so sériovým zdvihom 170 mm, ale stále je to užitočná funkcia pre jazdcov s kratšími nohami.


Nastavenie odpruženia

Canyon zvyčajne uprednostňuje vzduchové tlmiče pre svoje celoodpružené bicykle. Takže ma veľmi zaujímalo, ako bude fungovať tento model, ktorý osadili novým strunovým tlmičom FOX DHX. Na prispôsobenie sa rôznym hmotnostiam pribalil výrobca spolu s bicyklom dve ďalšie pružiny. To je naozaj super vzhľadom na to, že pružiny sa samostatne predávajú v rozmedzí od 30 € až 200 €. Môj L-kový testovací bicykel bol dodaný s namontovanou pružinou 450 lb spolu s pružinami 400 lb a 500 lb v krabici. Išiel som strednou cestou, aby vyhovovala mojim 85 kg, a stačilo len pár kliknutí na závite tlmiča, aby som sa dostal na 30 % SAG.

Mám radšej troška rýchlejšie nastavenie odskoku (9/14 kliknutí), aby sa bicykel správal živšie, aj keď som musel využiť všetku svoju zručnosť, aby som upravil nešikovné umiestnenie otočného ovládača odskoku. Nízkorýchlostná kompresia (LSC) bola úplne otvorená pre maximálnu plynulosť, ale experimentoval som s pridaním niekoľkých kliknutí, aby som pomohol stabilizovať zadnú stavbu rámu pri pumpovaní cez vlny alebo skoky. Pre dorovnanie nastavení tlmiča som na vidlici použil trochu menší tlak ako zvyčajne. Mal som tiež oba nastavovače odskoku nastavené o niečo rýchlejšie ako do polovice, pričom kolieska kompresie boli nastavené asi do tretiny od úplného otvorenia.


Hmotnosť Spectralu?

Príjemne prekvapenie bolo, keď testovací bicykel Canyon Spectral CF 8 CLLCTV bol o niečo ľahší, ako sa uvádzalo, s hmotnosťou 14,94 kg, samozrejme bez pedálov a s bezdušovými pneumatikami. Nie je to vôbec zlé, keď si uvedomíme, že sa jedná o bicykel so zdvihom 150 mm a pružinový tlmič určite tiež prispieva k údaju na váhe. FOX DHX vážil 965 g vrátane pružiny, čo je asi o pol kilogramu viac ako ekvivalentný vzduchový tlmič. Kolesá DT Swiss sú tiež pomerne ťažké (2 129 g), aj keď sú vyrobené tak, aby vydržali naozaj drsné zaobchádzanie . Napriek tomu má zadná pneumatika „len” ochranu EXO+. Okamžite by som odporučil použiť nejaký insert a ešte v lepšom prípade dvojitú butylovú ochranu DH Casing alebo DoubleDown.

Tak ako teda jazdí Spectral Mullet?

Tu na moje prekvapenie bicykel výborne zvládal rýchle korenisté a kamenisté pasáže.
Reach mal bicykel dlhší, ako som zvyknutý, čo mi ale v konečnom dôsledku sedelo. V kombinácii s kratšou zadnou stavbou a menším kolesom mal bicykel kúsok nižšie stred, čo sa dalo ale pekne vyriešiť Flip Chipom (+8 mm). Rovnako mi vďaka mulletu prišla jazda do zavretých switchbackov menej nemotorná. To je myslím dobrý benefit, keďže tieto pasáže sú pri endure pomerne časté . Pri výšľapoch a presunoch je naozaj rýchly. Po uzamknutí tlmiča som mal trošku pocit, že sa veziem na nejakom x-céčku. Tu som si dal menší XC švih okolo vodnej nádrže v Novej Bystrici.


Testovanie bicykla prebiehalo na mojej obľúbenej Kubínskej holi, kde bicykel preverí niekoľko tratí. Prvé jazdy smerovali na novú A-linu, nie je to úplne najstrmšia trať, ale je to skvelý spôsob, ako zistiť, ako dobre bicykel udržuje rýchlosť a reaguje na rýchle zmeny smeru. Aj napriek mäkšiemu nastaveniu nebol problém s doletom väčších lavíc a rovnako s pumpovaním cez vlny. Následne som šiel skúsiť taktiež novú enduro trať. Tá je už technickejšia, veľa zavretých zákrut, koreňov a strmých zošupov. Tu sa Spectral cítil ako doma – zdvih 150 mm plne pokryl nároky, zároveň mi mullet set-up pomáhal v prejazdoch zavretých zákrut.

No a na záver som šiel aj legendárnu DH-čku. Tu na moje prekvapenie bicykel výborne zvládal rýchle korenisté a kamenisté pasáže. No ako som prešiel rockgarden v spodnej časti, narazil som na limity Spectralu. Brzdy aj napriek tak náročnej trati nestrácali účinnosť a tlmenie fungovalo perfektne, no bohužiaľ pri menšom zdvihu už nie je možné očakávať úplne príjemné prejazdy tak náročných tratí, ako je DH-čko na Kubínskej.


Plusy

  • kvalitné komponenty
  • kolesá DT Swiss
  • pružinový tlmič
  • karbónový rám
  • Flip Chip na zmenu hlavového uhla a výšky stredu
  • 170 mm sedlovka
  • dizajn
  • mullet verzia

Mínusy

  • nie je možnosť zmeny z mullet na 29”


Canyon sa vždy držal trendu, alebo ho mnohokrát vedel aj udávať, za čo hodnotím aj mullet verziu ako pozitívny krok, pre tých čo by chceli posúvať svoje jazdenie, alebo sú napríklad menšieho vzrastu ale radi by využili benefity 29” kolies. Kto teda hľadá rozumný pomer špičkových komponentov na karbónovom ráme a ceny, je na správnom mieste. Aby som bol konkrétny, cena tohto modelu sa pohybuje okolo 4 199 €, viac informácií vrátane jeho kompletnej špecifikácie nájdete na stránkach výrobcu Canyon

Otestuj niečo aj ty

Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
adam.milo111 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Canyon Spectral 125 CF 7 - menej zdvihu, viac zábavy

Test: Canyon Spectral 125 CF 7 - menej zdvihu, viac zábavy

Poznáte ten pocit, keď si pozeráte na nete nejaký zaujímavý bike a za hodinu vám pípne správa, že či by ste ho nechceli do testu?
Nový Canyon Lux s prívlastkom World Cup - evolúcia pokračuje

Nový Canyon Lux s prívlastkom World Cup - evolúcia pokračuje

Ako zdokonaliť už tak nekompromisnú XC raketu Canyon Lux, kde na biku našli priestor na ďalšie vylepšenia?
PRO MSN 1.3 SEDLO - sedlo, ktoré zvládne ťažké zaobchádzanie

PRO MSN 1.3 SEDLO - sedlo, ktoré zvládne ťažké zaobchádzanie

Enduro použitie, masívne materiály a karbón. Bude to však pre drsnú jazdu naozaj stačiť?
keyboard_arrow_up