Skúsenosti s nohavicami Assos – sú legendy pravdivé?
Medzi skúsenými cyklistami často kolujú názory, že najlepšie cyklistické nohavice robí práve švajčiarsky Assos. Mal som možnosť ich skúsiť na vlastnej koži.
Aj keď si ma zrejme mnohí z vás spájajú najmä s jednou talianskou značkou, to neznamená, že mám zakázané skúšať aj iné. Koniec koncov ako fanúšik nových technológií, či materiálov som rovnako zvedavý a je dobré mať možnosť porovnať. Možno ste si všimli, že do nášho portfólia pribudla aj švajčiarska značka Assos. Pre fanúšikov cyklistiky ju netreba predstavovať, no kto by mal záujem, nájde pekne rozpísanú históriu v tomto článku. Len v skratke uvediem, že ide naozaj o prémiovú značku spojenú s históriou cyklistiky a bohatým vlastným vývojom. V podstate všetky materiály, membrány, výstelky do nohavíc atď. si vyvíjajú „in-house“, čo sa odrazí v kvalite, ale rovnako v cene.Assos sa ale na nič nehrá, v ich ponuke v podstate nie sú cenovo dostupné modely a heslo „sponsor yourself“ je trefnéAk si pozriete ponuku, zistíte, že najmä v rámci nohavíc sa bude ťažko hľadať podobná cenová relácia. Samozrejme aj ostatné kúsky výbavy sú drahé, no ešte stále porovnateľné s inými značkami. U nohavíc je badať ale výrazný skok a rovnako práve o nich koluje asi najviac „legiend“. Už keď som sa dávno bavil s Petrom Velitsom, spomínal, že ak profíkom nesedeli výstelky u nejakej značky, dávali si ich meniť/prešiť za Assos alebo Castelli. Takže ma lákalo skúsiť niečo aj z iného súdka...
Poďme rovno k veci. Na zhrnutie dojmov a skúseností tu máme 3 kúsky, pričom každý reprezentuje trochu inú kategóriu. Ak vám chýbajú dojmy z čisto zimných „drtičov“ mrazu, tie zatiaľ nemám otestované a pozriem sa na ne neskôr, v rámci skúseností so zimnou výbavou. No aj tieto 3 modely pokrývajú pomerne široký rozsah, či už teplotný alebo v rámci odlišného zamerania. Niektoré už boli spomínané v rámci iných článkov, no teraz dám všetko na kopu.
Je mi jasné, že keď sa niekto pozrie na cenu, zlíznem si tu pár komentárov, no snáď mi pomôže atmosféra blížiacich sa Vianoc. Rovnako dávam do pozornosti svoj minuloročný článok, kde je myslím dobre vysvetlené, aký je môj pohľad na výbavu, jej množstvo a cenu s patričným názvom – Je cyklistika už príliš konzumná?
Assos Mille GTC Kiespanzer C2
Ako prvý sa ku mne dostal model určený primárne na gravel jazdenie s pomerne zaujímavým názvom, ktorý by sa dal preložiť ako „štrková nádrž“ (oprava, skôr štrkový tank) No znovu sa budem opakovať, keď poviem, že segment gravel oblečenia bol „darom zhora" aj pre MTB, maratóny, traily a všetkých, čo majú radi poriadne dlhé výjazdy naľahko.Ako prvé sa pozrime na veľkosť, pričom mne sadla XL ako uliata. Pritom u talianskych značiek nosím vždy XXL, na mojich 196 cm a 86 kg. Čo sa týka dĺžky stehien, nie sú tak extrémne dlhé ako Supergiara (Sportful), no zase o niečo dlhšie ako Unlimited (Castelli). Ale napríklad Cepo mal už problém u krátkych elastických nohavíc, kde musel ísť do L a mal ich vraj už príliš krátke. Neviem, asi mám väčší zadok a stehná pri rovnakej hmotnosti.
Čo ma hneď upútalo pri prvom oblečení, boli traky, resp. pohodlie. Niekedy sa mi stáva, že krátke nohavice ma mierne ťahajú „tam dole“, najmä keď v nich len tak postávam. Ten pocit väčšinou zmizne, keď sa usadím do jazdeckej polohy. No teraz nič také, traky sú spravené tak, že zadná časť je pevná (čierna časť) a tá šedá časť je výrazne elastická.
Vo výsledku všetko sedí bez ohľadu na polohu tela. Jednoducho o nich vôbec neviem, či sa motám okolo, sedím v aute alebo som už v športovej pozícii na biku, čo je rozhodne veľké plus. Za všetkým je samozrejme aj premyslená konštrukcia a materiály, ktoré keby idem rozpisovať, bude na svete román. Všetko nájdete detailne popísané aj s obrázkami na domovskej stránke Assos, pričom mne ide viac o samotné dojmy.
Čo ma zaujalo ako prvé, boli veľké vrecká, a to hneď štvorica. Dvoje na chrbte a ďalšia dvojica po boku na stehnách. Dôraz na detail nechýba ani tu. Zadné majú šikovné putká, aby ste ich rýchlejšie nahmatali, tie na stehnách zase prekrytie, aby z nich nič nevypadlo, ani keby dáte salto.
Vec, ktorá ma potešila, pretože je to super miesto na mobil, ak ho chcem mať po ruke a nechcem, aby hopsal kdesi v drese. Prípadne mám na sebe nepremokavú bundu a môžem byť stále ako pištoľník čakajúci na dobrý záber. Vrecká sú ale poriadne veľké, či už sa bavíme o chrbte, alebo stehnách. Vďaka pružnej sieťovine sa nestane, že keď ich natlačíte vecami, zmenili by nejako polohu, resp. sa vykasali vyššie – platí o stehnách, kde mám podobnú skúsenosť.
Zameranie na gravel/MTB neznamená len vrecká, ale aj zvýšenú odolnosť, čo badať najmä vo voľbe materiálu vonkajšej časti stehien a bokov. Má v sebe prímes pevnejších vlákien a nesie názov Bunny Hop. Pri značke si treba zvyknúť na množstvo nezvyčajných názvov a technológií. Látka v rukách vyzerá, že naozaj niečo znesie a za cca pol roka náročného používania nemajú žiadny náznak opotrebenia. Keď sa pozriete na nohavice bližšie, zbadáte pomerne masívny koncový lem. Dnes veľmi často nájdete už skôr akési „RAW" zakončenia, najmä pri top modeloch. Je široký, takže nejako netlačí, aj keď chvíľu môžete mať ten dojem, no má svoje využitie...výborne drží chrániče kolien. Používam Dainese Trail Skins Lite a s nimi si lem rozumel výborne, vďaka čomu som ich veľmi rád nosil pod voľnými nohavicami, ku ktorým sa dostaneme potom nižšie.
Teraz sa dostávame k tomu, prečo má značka svoju povesť – výstelka. Každý model ju má prispôsobenú svojmu určeniu a je z viacerých vrstiev. Tu je robustnejšia, vrátane akéhosi „absorbéra“ mikro vibrácií. Všetky detaily nájdete opäť rozpísané na domovskej stránke aj s ilustráciami v odkaze vyššie.
Zaujímavý, a rovnako medzi cyklistami známy, je spôsob uchytenia, kedy je výstelka prišitá len vpredu a vzadu (Goldengate). Boky sú voľné pre lepšie prispôsobenie pohybom tela, dokonca pekne vidieť zospodu konštrukciu výstelky.
V rukách pôsobí masívne, ale po nasadnutí netreba nijako doladiť posed, pričom patrím medzi tých, čo spoznajú aj maličkú zmenu. Celkovo je výstelka širšia a ladí so zameraním na MTB, kedy sa často mení poloha a človek sa po sedle posúva. Treba povedať, že spracovanie pomáha jemne absorbovať vibrácie, za čo samozrejme môže aj celková hrúbka a nielen zabudovaný stabilizér. O výstelke rovnako neviem, nebolo ju treba nijako posúvať ani naprávať. Niekomu možno bude chýbať extra kompresný fit nohavíc v okolí slabín, no aj vďaka tomu sa stali mojou obľúbenou voľbou pod voľné krátke nohavice v technickom teréne, keďže pod nimi potom doslova zmizli.
Absolvoval som v nich množstvo výjazdov u nás, ale aj dlhých maratónov a musím uznať, že neplatíte len za značku. Na tele o nich neviete a poskytujú poriadnu kapacitu na prepravu vecí, o čom som písal aj v článku zo Slovinska. Rovnako nechýbali pri našom výlete po krásach Beskýd. Takže žiadny problém používať ich aj na ceste... vrecká oceníte podľa mňa všade, možno s výnimkou časovky.
Nájdete ich u nás na MTBIKER shope za cenu 239 €. K cene sa vyjadrím ešte na konci článku, ak ste už začali híkať a krútiť očami.
Assos Trail Cargo T3
Viacerí ste mi písali, ktoré voľné krátke nohavice sa hodia aj na väčšie porcie kilometrov, teda pre „chrtov". Okrem neraz prezentovaných Sportful Performance, či Castelli Unlimited. Odpoveďou je práve model od Assos, konkrétne Trail Cargo T3.Sú poriadne elastické, na tele ich nie je ani cítiť, navyše majú dvojicu výborných vreciek na zips, kam dáte napríklad aj mobil. Čo však oceňujem najviac, je, ako majú spravený pás. Je z tenučkého a elastického materiálu a poriadne vyvýšený. Nemáte teda pocit, že vás v páse niečo sťahuje a pritom držia dokonale na svojom mieste. Asi prvé voľné nohavice, ktoré nemusím počas jazdy ani raz napraviť, za čo môže aj celková elasticita a ľahkosť. S tým ale súvisí aj odolnosť, pričom by som ich odporučil buď XC jazdcom ako dodatočnú ochranu pri výjazdoch, alebo športovo zameraným all mountain jazdcom.
Rozhodne ale nejde o model, v ktorom môžete stále padať a predierať sa po lese. S výdržou žiadny problém nemám, ale nie sú tak „robustné", čo sa môže v určitých situáciách prejaviť. Keď ich zložíte, zaberú minimum miesta – buď do vrecka dresu, prípadne do voľného košíka. To je za mňa veľké plus, pretože cestou hore (najmä v dlhých kopcoch) je vždy dobré mať veci, ktoré sa dajú odložiť a potom hore poskytnú potrebný tepelný komfort a ochranu.
Len treba dobre zvoliť veľkosť, pričom v tomto prípade som zvolil L. Oni sú celkovo dlhšie, takže viac oceňujem lepšie usadenie okolo zadku a v páse. Ale ak ste viac „konfekčný“, treba rátať s väčšou dĺžkou. V podstate nie sú extra „slim“ strihané, no vďaka elasticite a ľahkosti sa prispôsobí aj menšía veľkosť. Platí najmä pre športovo zameraných, kde odporúčam ísť o číslo nižšie, než u „elasťákov“.
Keď všetko zrhniem, opäť najviac oceňujem, že o nich vôbec neviem a je jedno, ako dlho a intenzívne šliapem. Či ich vozím na letných nohaviciach, alebo teraz na čisto zimných...tam ich výhoda a prevedenie pásu vystúpi ešte viac. Pritom majú ale dobre umiestnené vrecká na zips, ktoré sú využiteľné aj na mobil a ďalšie drobnosti, čo ma privádza aj k faktu, že sa rovnako hodia na behanie a rýchlu turistiku. Tam ich často využívam, napríklad aj v nedávnom výbehu na Veľký Rozsutec v rámci kanálu MTHIKER.
Nájdete ich u nás v MTBIKER shope s cenovkou okolo 100 €, čo mi nepríde toľko „uletené“ od konkurencie v podobnej kategórii.
Assos Equipe RS Spring Fall S9
No a na záver som si nechal model, ktorý dokonale vystihuje myšlienku o jednoduchosti s maximálnych dôrazom na funkčnosť, detail a prémiovosť. Patrí do kolekcie Equipe, čo je zameranie čisto na výkon s dôrazom na športové strihy. Naopak, ak vidíte v názve Mille (ako bolo aj u prvého gravel modelu v texte), viete, že oblečenie bude trochu uvoľnenejšie a nie tak kompresné. V popise nájdete aj symbol 2/3, čo je spôsob, ako si Assos označuje svoje kolekcie podľa tepelného komfortu. 1/3 sú veci letné, 3/3 potom zimné, čo platí naprieč všetkými produktami, takže sa viete pomerne rýchlo zorientovať. Tieto sú určené na intenzívne športové jazdy v prechodnom období a chladnejších podmienkach....ak si nohavice dobre nasadíte, naozaj o nich nebudete vedieť, nič netreba po čase naprávať.Prišli naozaj prémiovo zabalené, človek má až strach si ich obliecť. Samozrejme žartujem, no to je prvotná daň za podobné produkty, kedy pokiaľ nie ste milionár, vždy je prvotný rešpekt, ktorý väčšinou prejde po pár výjazdoch. Čo sa týka „fitu“, cítiť, že sú o niečo viac kompresné aj vo vrchnej časti, najmä okolo slabín. Ale keď si ich dobre usadíte, opäť zmiznú. Základom je aj spomínané prevedenie trakov a spôsob, akým sú panely zošité – okolo citlivých partií máte akoby samostatnú časť, čo sa dosť ťažko vysvetľuje a nechcem tu dávať detail na tie svoje. Pekne to vidieť opäť na domovskej stránke Assos.
Zabudnite na nejaké stiahnutie v páse, tam sú naopak jemne voľnejšie, aby nijako neobmedzovali. Čo vás upúta, je konštrukcia trakov v zadnej časti, kde siahajú až skoro k samotnej výstelke. Práve ich úlohou je stabilizácia spodnej časti bez toho, aby tá horná bola príliš tesná, čo je v rámci značky označené ako A-lock framework. Podobnú konštrukcii nájdete u všetkých top modelov Assos a je akýmsi charakteristickým prvkom.
Veľkosťou mi opäť sadlo XL na mojich 196 cm a cca 85 kg. Potešila aj celková dĺžka. Do úplného ideálu by to chcelo ešte pár cm, no ja som extrém v dĺžke nôh... medzeru už v pohode vyriešia ponožky a 99 % ľudí nebude mať problém. Sú ale naozaj športovo ladené a sadnú vysokým a chudým. Ohľadom materiálu máme dočinenia s úpletom, ktorý si Assos nazýva ako Osmos, vo verzii light a medium. Asi by som ho opísal ako o niečo „hustejšiu“ tkanú verziu flísu, vďaka čomu viac odolá vetru a vlhkosti. To sa mi celkom potvrdilo pri výjazde v daždi, kedy bolo asi 5-6 °C, no pocit na tele bol veľmi príjemný.
Materiál je okolo citlivých partií zdvojený, takže ich určenie je vďaka kompresnému „fitu“ aj do teplôt kúsok nad nulou. Za mňa je ideálne hodiť do bundy spomínané krátke nohavice, a ak by bol ľadový vietor, potom ich nahodiť...nejako zisťujem, že podobné riešenie je najpraktickejšie aj na "ceste" a výrazne rozširuje použitie aj keď vizuálom nebude voňať klasikom
Samozrejme, na nejaké dlhé výjazdy v mraze zabudnite, tam už treba viac ochrániť kolená, no svojím zameraním sa hodia na drvivú väčšinu prechodného obdobia, vrátane veľkej časti zimy. Výstelka je iná ako u gravel modelu, je užšia a s dokonale jemnučkým povrchom. Je z piatich vrstiev a ich kombináciu pekne vidíte v animácii na domovskej stránke, z ktorej je obrázok nižšie.
Opäť nechýba ani spomínaná konštrukcia Goldengate, teda uchytenie len vpredu a vzadu, s „plavajúcou“ strednou časťou. Výsledkom je, že ak si nohavice dobre nasadíte, naozaj o nich nebudete vedieť, nič netreba po čase naprávať.
Ide o trochu zvlášny pocit, pretože väčšinou je človek zvyknutý pri výrazne športových modeloch na určitý pocit obmedzenia mimo jazdeckej polohy. S tým, ako sedia, sa vkrádala otázka, či som si nezabudol niečo obliecť, ale potom sa pripomenula určitá opora a kompresia pre svaly. Jednoducho, ak chcete ísť 300 km výlet v teplotách nad nulou, budú viac než vhodným kandidátom.
Spodná časť je riešená vyslovene minimalisticky. V podstate po celej dĺžke je jediný švík s dvojitým šitím, zakončenie je v štýle RAW, takže pekne vkĺznu pod návlek, či ponožku. Z hľadiska bezpečnosti je ale treba vytknúť nejaké výraznejšie reflexné prvky, s výnimkou malého prúžku na zadku. MOC modelu je stanovená na 270 €, čo z nich robí s prehľadom najdrahšie nohavice, aké som kedy na sebe mal.
Nájdete ich aj u nás na MTBIKER shope, rovnako aj zimnú verziu s väčším zateplením a neprefúkavým materiálom na kolenách, označeným ako R Habu.