Jesenné Beskydy – doprajte si kopce

Premenlivé počasie, hmla, vietor, do toho padajúce lístie a chlad. Možno by niekto povedal, zostaňte radšej doma a oddychujte. Ale podľa mňa je práve vtedy ideálny čas dopriať si kopce v Beskydách.

Ak ma niekde cestná cyklistika baví, sú to, ako inak, pekné kopce. No a ak prší, je hmla, po daždi alebo takto na jeseň, učarovala mi oblasť známa ako Javorníky a Beskydy. Rovnako som chcel nadviazať aj na naše staršie video/článok, kde sme si ukázali stúpanie k stredisku Kasárne Javorníky a v texte ho uvádzam ako vstupnú bránu. Posledné dni neustále „chčije“, v teréne blato a preto si hovorím, že túto „bránu" opäť využijem a skúsim vám sprostredkovať obľúbené terény na hranici Slovenska a Česka.

Kopce nie sú obrovské, no zrazu máte na displeji 2000 výškových metrov. V podstate buď stúpate, alebo klesáte...nič medzitým.
Výhodou trasy je fakt, že z veľkej časti idete mimo hlavné cesty, či väčšie ťahy, ak samozrejme vynechám ten úsek cez hraničný prechod Makov. Ale ak pôjdete napríklad v nedeľu ako ja, nebude s premávkou žiadny problém, navyše takto na jeseň už nehrozí veľké „sťahovanie národov“. Navyše, ak prekonáte samotnú hranicu, ktorá je na kopci a spustíte sa na českú stranu, čaká vás čoskoro široká cesta cez dediny, kde je všade nízka rýchlosť. No a potom už zase odbočíte mimo a je pokoj.

Dôvodom, prečo rád jazdím v okolí aj pri horšom počasí, sú práve kopce a ich charakter. Je tú síce chladno, čo nikdy nepodceňujte a oblečte sa radšej vždy teplejšie (prípadne vezmite niečo do zálohy), no stúpania sú tak akurát. Nie extrémne dlhé, ale ani krátke, rozložené v podstate rovnomerne v priebehu celej trasy a väčšinu času medzi stromami, teda bez silného vetra...jednoducho si dobre udržíte „prevádzkovú“ teplotu. Výnimkou sú možno dlhšie Pustevny, ktoré ale môžete z okruhu vynechať a znížiť aj celkovú porciu kilometrov a výškových metrov. Celá trasa má 90 km a 2 123 m, čo je myslím pekný „vrchársky“ pomer.

No a ešte jeden dôvod mi napadá a ním je podujatie Beskyd Tour, čo je už v podstate legendárny český maratón na cestných bicykloch s dlhou históriou. Vždy si hovorím, že ak už pôjdem na nejaké cestné preteky, zrejme sem. Samozrejme, neprejdete si všetky kopce, niektoré sa idú aj opačne (Pustevny), ale časť trasy je podobná, prostredie „nasajete" takmer identicky . Možno dobrá motivácia si potom vyskúšať maratón.

Väčšina trasy vedie práve u našich západných susedov, tzv. územím Valašska. Začíname ale v našej obci Štiavnik, kde je úplne na konci menšie parkovisko, no rovnako môžete auto nechať aj nižšie a celú dolinu ísť už na bicykli. Určite vám tu nehrozia žiadne davy ľudí ani v hlavnej sezóne.

Myslím, že video v podobnom prípade poslúži ideálne a pod ním si ešte trochu predstavíme jednotlivé kopce, ktoré na vás čakajú. Mapky a údaje, ktoré vidíte nižšie, prípadne vo videu, sú z aplikácie Strava. Takže nemusia úplne presne sedieť s „názvoslovím“. Snažil som sa vybrať také segmenty, ktoré najlepšie reprezentujú dané stúpanie. Kompletný záznam trasy potom nájdete na tomto odkaze alebo aj v našej sekcii výjazdy, kde si každý môže stiahnuť GPX.

Kasárne Javorníky zo slovenskej strany

Začíname stúpaním na konci naozaj dlhej dediny Štiavnik, pričom tu máte hneď 2 možnosti. Tou prvou je verzia, kedy idete doprava a je detailne zmapovaná v našej sérii najkrajšie stúpania. Je strmšia, ale ponúka pekné výhľady a krásny asfalt...naopak ľavá strana je dlhšia, miernejšia a dobrá na postupné rozohriatie tela. Výber už nechám na vás, oboje mám rád. Od parkoviska až hore to máte 400 výškových metrov.

Bumbálka

Práve tento kopec tvorí aj spomínanú časť po hlavnej ceste cez hraničný prechod. No rovnako sa jedná o príjemný „spôsob“ naberania výškových metrov. Žiadne prudké úseky, serpentíny a kopec ubieha. Od začiatku cca 5 km s prevýšením 220 m, priemer 4,2 %. Ako sa hovorí, kopec „do ťahu“, borci inú možnosť než na veľkej nemajú.

Pustevny

Dalo by sa povedať, že spolu s Lysou Horou (tá je označovaná ako Kráľovná Beskýd) sa jedná o najznámejší kopec v Beskydách. Ak odbočíte z hlavnej cesty, všetko začína naozaj pozvoľne, na 9 km nastúpate 500 výškových metrov, čo dáva priemer okolo 5,5 %. Ale záverečných 5 km má už 7,2 % rozložených pekne rovnomerne...stačí len chytiť dobré tempo.

Na vrchole je veľké parkovisko, jedná sa o populárnu destináciu turistov, takže cez víkendy tu môže byť viac ľudí. Máte možnosť občerstviť sa, veľké drevenice, ktoré su symbolom, určite neujdú pozornosti.

Na Pustevny vedie asfalt aj z druhej strany, smerom od Frenštátu pod Radhoštěm, takže si môžete okruh ešte vylepšiť. Práve z tej strany sa stúpa hore aj na Beskyd Tour. A ešte jeden „gravel“ tip...z Pusteven vedie aj parádny hrebeň, ktorý vás dovedie k veľkej soche Cyrila a Metoda. Jedná sa o štrkovú cestu, ale zvládne ju aj žiletka s odolnejšími plášťami. Teda aspoň to je moja skúsenosť z roku 2019 na Infinite.

To bol variant zo Žiliny (cez 160 km), kto chce, nech si pozrie v odkaze na Strave a tiež sa jednalo o jesennú jazdu po daždi. Celkovo je samozrejme okolie vhodné aj na MTB, prípadne klasickú cykloturistiku....všade je kopec cestičiek a zvážnic, niekedy sa sem určite pozrieme aj na horskom bicykli.

Soláň

Hneď ako zletíte z Pusteven, kúsok po hlavnej a zase odbočíte mimo, v podstate naberáte kurz späť. Do cesty sa postaví práve Soláň, ktorý má podobný charakter ako ostatné stúpania. Začína mierne, v závere prituhuje. Dokopy 5 km s prevýšením 320 m a priemerom 5,1 %. Odmenou je pekný zjazd, kde si dajte pozor na jednu zákrutu...pred ňou je dlhá rovina, kde naberiete rýchlosť a potom sa celkom slušne utiahne. Tak s rozumom, nech zbehnete do Veľkých Karlovíc živý a zdravý...ideálne miesto na oddych a kávičku.

Kasárne Javorníky z CZ strany

Čo sa mi na tomto okruhu páči je, že vás čaká aj akési finále, konkrétne Kasárne Javorníky z českej strany. Najskôr máte dlhý mierny „nájazd“ dolinou, no v jej závere, kedy zbadáte aj zjazdovky nad vami, čaká viac ako 3 km s priemerom 9 %. Navyše cestu tvorí hrubý asfalt, miestami sklon atakuje aj hodnoty k 15 %. A záver sa nezľaknite, idete dobre. Prejdete hranicu, chvíľu pôjdete po štrku a poslednú zákrutu obstará pavé. Jednoducho super kopec.

Kasárne z CZ strany

Aj tu sa dá občerstviť, ale že bude niečo otvorené, nie je veľká istota. Navyše vás čaká ešte zjazd späť do Štiavnika, tak je lepšie pokračovať a nevychladnúť...najmä ak necháte auto bližšie k diaľnici, dolina je poriadne dlhá. Celkovo tie kopce nie sú obrovské, no zrazu máte na displeji 2 000 výškových metrov. V podstate buď stúpate, alebo klesáte...nič medzitým. No a už sa len spustiť dole.

Rozhodne netvrdím, že nejde spraviť ešte lepší okruh, napríklad môžete pri zjazde z Bumbálky (2. kopec) odbočiť na Bílú, obkrúžiť priehradu Šance a stúpať na Pustevny z druhej strany, ako sa ide práve na spomínanom podujatí Beskyd Tour. Prípadne absolvujte rovno niektorú trasu, máte na výber hneď 3 možnosti podľa náročnosti. A samozrejme ešte pre „fajnšmekrov" by sa dala doplniť Lysá Hora. Cieľom bolo najmä ukázať prostredie a možnosti, pričom si nechať ešte niečo do budúcna.

Do očí bijúci kontrast

Už som to spomínal aj minule, no keď absolvujete okruh, ťažko sa ubránite obrovskému kontrastu. Česká strana je upravená, všade „hospúdky“, cyklotrasy, máte chuť nájsť niekde penzión a stráviť tu viac času, vziať aj rodinu na výlet. Rovnako ľudia alebo vodiči sú akýsi vrúcnejší a s väčším pochopením pre šport a rekreáciu. Potom sa preklopíte k nám, trochu „skapal pes“ a všade sa len ťaží drevo. Rozhodne sa nechcem nikoho dotknúť, niekto naopak preferuje absolútny pokoj, ale jedná sa o pekný príklad, ako využiť možnosti okolia. Veď už posúdite sami...

Ak by sa vám táto inšpirácia už na jeseň nepozdávala, rozhodne sa oplatí vyraziť aj inokedy. Mne sa páči, že aj počas horúceho leta sa teploty držia „na uzde". Jednoducho hlavne niekedy skúste a verím, že objavíte čaro Beskýd bez ohľadu na počasie.