Test: Craft ADV Aero a Craft Pro Aero – postačuje nálepka „aero“?
Aero dres a nohavice bezpochyby ušetria watt aj dva. Čo však ostatné atribúty jazdy?
„Aero je všetko“ – s týmto tvrdením sa stretávame čím ďalej, tým častejšie. Koniec koncov, i časovkárske kombinézy sa už v dnešných dňoch šijú priamo na jazdcoch usadených na „koze“. Do týchto extrémov je však pre nás, bežných smrteľníkov, zbytočné zachádzať a otázka je jasná – pomôže mi nejak nálepka „aero“ pri mojom drese či šortkách?I keď na „žiletke“ zatiaľ nepretekám, je to už nejaký ten rôčik, čo som vyrástol z „plantajúceho“ dresu a nohavíc s nekvalitnou vložkou. Na cestu jednoducho patria obtiahnuté veci, bodka, howgh. Keď sa mi naskytla možnosť otestovať cestnú sadu nohavíc Craft ADV Aero a dresu Craft Pro Aero, nezaváhal som ani chvíľu. Veď s toľkými aero prívlastkami, skombinovanými s mojou postavou, budem mať určite súčiniteľ odporu vzduchu blížiaci sa k nule. Či?
Trikrát meraj, dvakrát skúšaj, raz rež
Na „patálie“ s výberom veľkosti cyklistického oblečenia si už pomaly zvykám a niet sa čomu čudovať – pri mojej postave a la Froome (alebo hajzľový pavúk, ako len chcete ) sa v priereze parametrov dresu a nohavíc pohybujem od XS až po XL. Nedávne skúsenosti ma naučili, že pri mojej výške 188 cm a hmotnosti 68 kg tá správna býva najčastejšie veľkosť L – ostatne, ide mi aj k menu. Z toho dôvodu som aj v prípade tohto setu volil zlatú strednú cestu. Zatiaľ čo nohavice padli naozaj na výbornú, s dresom to už bolo veru horšie.Rýchlo som pochopil istý paradox, v ktorom hrá hlavnú úlohu zips. Dres na mne v niektorých partiách trochu visí, no i v tejto veľkosti ma zapnutý zips mierne tlačí v jamke nad hrudnou kosťou. Verím, že pri M-ku by bol pocit ešte nepríjemnejší. Preto to, čo sa veľkosti týka, uzatváram tak, že dresy od Craft-u nie sú práve pre „tintítka“, akým som aj ja. Konkurenčné dresy, aj bez prívlastku „aero“, mi totiž sedia omnoho lepšie. Bohužiaľ, ruka v ruke s týmto strihom sa u mňa aerodynamické výhody tohto dresu vytratili. To sa však nedá povedať o nohaviciach, ktoré mi sadli priam výborne, čo do šírky aj do dĺžky.
Nezabudnúť na pohodlie
Áno, aero je možno všetko, ale absolvovať niekoľko desiatok kilometrov pretekov a ošívať sa kvôli nepohodlnému dresu, to tiež nie je žiadne terno. Prirodzene som bol zvedavý, ako si set poradí s dlhšími trasami... a skončilo to 2:0 v prospech nohavíc. Panely Lycra Sport Energy, z ktorých sú šortky ADV Aero vyrobené, sú spojené plochými švami a pri šliapaní znižujú vibráciu svalov.Ako marketing super, bežný smrteľník to podľa môjho názoru nepocíti, dôležitejšie pre mňa bolo, že ma nohavice nikde zbytočne neodierali. „Lepkavé“ zakončenie je mimoriadne pohodlné, aj keď to dávam „na Sagana“ a vytrvalo sa vozím s neoholenými nohami. Módnu políciu na mňa.
Miestom, kde sa pri väčšine nohavíc láme chlieb, je ale vložka. Môj zadok je na rôzne 8-hodinové „radovánky“ už asi zvyknutý, svoj Everesting som absolvoval v šortkách z Lidlu za pár „šuntov“ a tým pádom ma už asi nič neprekvapí. No s vložkou Craft Infinity C2 som si jednoducho sadol. Doslova. Nezáležalo, či som s ňou absolvoval 50 km švih alebo 200 km celodennú jazdu – zadok bolo asi posledné miesto, ktoré ma na konci dňa bolelo.
Traky na nohaviciach sú perforované, rovnako tak ako predná, vrchná časť samotných šortiek. Ak by som mal predsa len niečo označiť za achillovu pätu tohto kúska, pravdepodobne by to bola práve oblasť brucha. Počas teplejších dní som sa tam výrazne potil napriek tomu, že som mal dres rozopnutý po celej dĺžke.
Prebehnem späť k dresu a pohodliu, ktorý ponúka. Vychváliť ho bezpochyby môžem za funkčnosť – absolvoval som aj intenzívne výjazdy v teple a nemal som pocit, že sa v ňom „uparím“. To súhlasí s popisom, že je vysoko priedušný, mal som naozaj čo robiť, aby sa na ňom objavili tmavé fľaky potu. Koniec koncov, keď sa cezeň pozriem proti svetlu, je mierne priesvitný. Svoje robia aj drobné bodky o priemere asi 1 mm, ktoré sú usporiadané v päťrade na jeho zadnej časti. Nejaké bodíky zas musím strhnúť za celkový strih.
Ako som už naznačil, dres mi úplne dobre nesadol a s mojou postavou som sa v ňom necítil tak dobre ako v iných kúskoch. Tento pocit zavŕšili rukávy, ktorých vnútorná 3D štruktúra z môjho pohľadu nie je veľmi príjemná na dotyk. Po niekoľkých hodinách v sedle som to však postupne prestal vnímať.
Rozhodnú detaily?
Ja ako modelár si na detailoch veľmi zakladám a vždy dokážu potešiť. Pri väčšine dresov sme zvyknutí na tri zadné vrecká. Tie sú v tomto prípade dostatočne objemné a znesú aj viacero vecí. Šikovným doplnkom je štvrté, bonusové vrecko na zips. Tu nájdu svoje miesto kľúče, prípadne malý obal s kartami.Poslanie naháňať sa za sekundami je jasné nielen zo strihu, ale aj z nápisov – ako nohavice, tak aj dres sa pýšia drobným logom „aero series“.
Ak si vezmem na paškál farbu dresu... no, beriem, že v horúcich dňoch je svetlosivá fajn z toho hľadiska, že sa na mňa nebudú sústreďovať všetky lúče slnka. No ak by som si mal vybrať farbu tak, aby som čo najlepšie splynul s asfaltom, neurobil by som to lepšie.
Dres sa napokon predsa len dočkal pretekárskeho nasadenia. Čo čert nechcel, bol to práve Sliezsky kráľ – časovka do vrchu, kde sa účinok aerodynamiky v zásade stráca. Na „ostrý test“ si tak musím ešte počkať...
Plusy nohavíc
Mínusy nohavíc
Plusy dresu
Mínusy dresu
Je teda aero všetko? U profesionálov možno, u hobby jazdcov sotva a v názve skôr nie. Vo svojom šatníku by som možno našiel kúsky, ktoré sa týmto názvom nehrdia a predsa priliehajú lepšie. Na záver dôležitá otázka – išiel by som do tohto setu znova? Úprimná odpoveď, nohavice jednoznačne áno, dres asi nie. Vrchnú časť setu by som odporučil skôr „konfekčným typom“. My, ktorým niekoľko kíl k svojej výške chýba, musíme zvoliť iný model...
Keď sa na celú vec pozrieme cez peniaze, MOC šortiek Craft ADV Aero je 129 € a MOC dresu Craft Pro Aero je 99,99 €. Ľudovejšou alternatívou môže byť kombinácia šortiek ADV Endur (MOC 109 €) a dresu ADV Aero (MOC 84,99 €), tí náročnejší môžu siahnuť po šortkách Pro Nano (MOC 169 €) v spojení s dresom Pro Nano (MOC 99,99 €).
Komentáre Zobraziť komentáre (15)