Lokalizácia
Formulár sa odosiela
S bikom za slnkom: Málaga a Costa del Sol

Asi nebudem ďaleko od pravdy, keď poviem, že Málaga sa väčšinou nenachádza na zoznamoch top cyklistických destinácií.

A pritom je to podľa mňa jedna z najlepších lokalít na cestnú cyklistiku v Španielsku, napríklad aj počas zimy. A aby som len tak netáral do vetra (ktorého si tu okrem slnka užijete zrejme tiež celkom dosť), tu je zopár mojich dôvodov.

MálagaMálaga

Kúsok histórie

Málaga je najväčšie prímorské mesto v Andalúzii (celkovo druhé po Seville). Je to rodisko slávneho Pabla Picassa a nemenej známeho Antonia Banderasa (ktorý tu investoval aj do miestneho divadla v Soho a čas od času do svojho rodiska aj zavíta). V meste tak nájdete Picassovo múzeum, klasické a tanečné divadlá, kde si môžete pozrieť andalúzske flamenco, množstvo reštaurácií (aktuálne 13 s michelinskou hviezdou), bary, kaviarne a obchody.

Za „naozajstnými“ kopcami nemusíte chodiť nikam ďaleko.
V pešej dostupnosti z centra mesta sa cez palmový park, v ktorom namiesto vrabcov a holubov lietajú farebné papagáje, dostanete na niekoľko kilometrov dlhú piesočnú pláž. Ak si navyše požičiate auto, alebo využijete ponuku niektorej z turistických agentúr, v okolí je veľa ďalších možností, ako stráviť oddychový deň bez bicykla, prípadne naplánovať alternatívny program pre rodinu.

Počtom obyvateľov (takmer 600-tisíc) ako aj rozlohou je Málaga porovnateľná s Bratislavou. Jej veľkou výhodou je medzinárodné letisko, priamy let z Viedne trvá 3 hodiny. Pokiaľ si vozíte svoj bicykel so sebou, určite oceníte možnosť dostať sa z letiska vlakom za 10 minút takmer do centra mesta. Na ubytovanie môžete využiť hotely alebo byty/apartmány na krátkodobý prenájom – či už priamo v historickom centre, niekde pri pobreží, alebo v okolitých letoviskách.

Ak si chcete bicykel radšej požičať, niekoľko požičovní je priamo v Málage, no môžete využiť aj donášku rental bicyklov z okolitých miest.

Na okraji historického centra nájdete aj hub Eat Sleep Cycle, ktorý každú sobotu doobeda organizuje komunitné jazdy po okolí. Je to výborná príležitosť spoznať nielen lokálne trasy, ale aj cyklistov z celého sveta, ktorí sa z rôznych dôvodov ocitli v Málage v rovnakom čase ako vy.

Eat Sleep CycleEat Sleep Cycle social ride

Cesty, trasy, kopce, počasie...

Jediná dlhšia rovinatejšia trasa vedie po pobreží smerom na východ. Všetky ostatné smery sú hornaté – niektoré viac, iné menej. Najlepšie to vystihuje príhoda, keď sa kamarát Rišo sťažoval zvyšku partie pri návrate z jazdy, že už asi piaty kopec som nazval tým posledným. Tí „skúsenejší“ mu poradili: „Richie, v Málage je posledný kopec až tesne pred hotelom.“

A platí to aj naopak. Za „naozajstnými“ kopcami nemusíte chodiť nikam ďaleko. Napríklad jedno z dlhších stúpaní začína priamo v centre a vedie do sedla Puerto del León (18 km/ 920 v. m). Zaujímavosť: ak ste niekedy obdivovali „slučku“ na konci stúpania od pláže Sa Calobra na Malorke, tak cestou do „Sedla leva“ ich máte rovno dve.

Počasie v zime je tu mierne a väčšinou slnečné. Priemerné teploty sa dole pri mori pohybujú okolo 17 až 20 °C, vyššie v horách treba počítať samozrejme s nižšími teplotami, ktoré sa môžu dostať aj pod 10 °C. Výškový rozdiel robí svoje a v spojení s vetrom dokáže celkom preveriť vašu odolnosť. Každý však máme iné vnímanie teploty, preto nechám výber oblečenia na vás.

Február v Málage

Miestni cyklisti napríklad bežne jazdia počas slnečného dňa s teplotou okolo 18 °C v zimnom setupe, ale niet sa im čo diviť – kedy ho majú vytiahnuť, keď nie v januári?

Málaga leží západne od nultého poludníka, no má „náš“ kontinentálny čas, takže aj počas zimného slnovratu tu slnko zapadá okolo šiestej večer. A keďže vychádza okolo 8:30, aj počas „najtmavšej“ zimy máte stále vyše 9 hodín denného svetla, počas ktorého sa dá už celkom slušne čo-to pojazdiť.

Kvalita a povrch ciest sú väčšinou na výbornej úrovni, občas sa nájde úsek s horším povrchom, ale žiadne tankodrómy tu nie sú. Vodiči sú ako všade v Španielsku – k cyklistom veľmi ohľaduplní, no netreba to zneužívať. V meste už niekoľko rokov intenzívne budujú cyklistickú infraštruktúru, takže je len málo ciest, kde sa cítite ako nevítaný hosť.

Mimo mesta sa jazdieva väčšinou po lokálnych cestách s minimom dopravy. Je bežné, že počas celodenného výjazdu stretnete len zopár áut. Ako aj inde v Španielsku, niektoré frekventovanejšie cesty majú počas víkendov a sviatkov charakter cyklistickej cesty, čo znamená, že na nej majú cyklisti prednosť.

Nájde sa aj zopár úsekov, ktoré nie sú úplne bike-friendly – napríklad cesta popri letisku po „takmerdiaľnici“. Spravidla na nich býva širšia krajnica, po ktorej sa dá ísť bezpečne, takže je to skôr len nepríjemný pocit z rýchlo idúcich áut. Väčšinou sa však dá takýmto úsekom vyhnúť a obísť ich po príjemnejšej ceste.

Kam sa vydať na výlet?

Okolité hory ponúkajú množstvo kombinácií stúpaní a zjazdov. Závisí len od vašej aktuálnej kondície a času, akú trasu si zvolíte.

Okrem spomínaného Puerto del León (treba skúsiť oboma smermi) patrí do kategórie „must“ trasa okolo priehrady Casasola do Vilanueva da la Concepción s návratom cez mestečko Almogía, výjazd do Mijas – jednej z tradičných andalúzskych „bielych dediniek“ (Pueblos Blancos), alebo pobrežná cesta na východ do Torre del Mar v kombinácii s cestou cez Riogordo.

MálagaMálaga

Zo vzdialenejších cieľov je to potom Puerto del Sol (1090 m n. m.), Puerto del Viento (1070 m n. m.) – brána do horského mesta Ronda s ikonickým mostom, El Chorro a Caminito del Rey (chodník cez kaňon, ktorý určite stojí za samostatnú pešiu návštevu), skalné mesto El Torcal, či starobylé mesto Antequera.

El Chorro - Caminito del ReyEl Torcal

Skalné masívy a formácie a riedka premávka vytvárajú svojskú atmosféru.

Alebo môžete jazdiť bez extra „highlightov“, len tak si užiť fajn cesty v príjemnom podnebí. V každom meste a dedine nájdete bar, reštauráciu, obchod alebo aspoň čerpaciu stanicu, kde sa dá kúpiť niečo na jedenie alebo pitie. V 99 % prípadov si vystačíte s platobnou kartou, či už v mobile alebo v hodinkách.

Ak sa k tomu naučíte sebavedome vyhlásiť: „Con tarjeta“„Platím kartou“, prípadne v obchode pri platení na otázku pokladníčky: „Bolsa?“„Tašku?“, zahlásite: „No!“, budete si pripadať ako rodení Španieli.

Smerom na juh a západ môžete tiež využiť prímestské vlaky, ktoré vás priblížia aj k vzdialenejším cieľom a umožňujú nové kombinácie a variácie trás.

Villanueva de la Concepción (85 km/1500 v. m.)

Miestna klasika: krásne výhľady, takmer žiadna premávka, stúpania, ktoré preveria vašu kondičku a na záver parádny zjazd.

Trasa nás povedie vidieckym prostredím, ktoré je pekným kontrastom k pulzujúcemu veľkomestu. Samotný okruh sa začína aj končí pod priehradou Casasola, postupne vedie údolím rieky Campanillas, kde vám môžu cestu skrížiť pasúce sa kozy, až po najvyšší bod – mesto Villanueva, ktoré vás privíta dozrievajúcimi pomarančovníkmi.

Dozrievajúce pomarančovníkyÚdolie rieky Campanillas.

Tu si môžete dať obed alebo kávu a vydať sa na cestu späť. Nenechajte sa oklamať intuíciou, nebude to už len zjazd – až do mesta Almogia je to jazda hore-dole. Pokiaľ nie ste hladní či smädní, stačí sa zastaviť na foto pri pomníku s bicyklom, respektíve na vyhliadke kúsok nižšie. Záver okruhu patrí sľubovanému kľukatému zjazdu nad priehradou.

Almogia fotopointPriehrada Casasola

Odkaz na trasu nájdete v sekcii Aktivity.

Cuatro Puertas (130 km/2500 v. m.)

Náročnejšia trasa, väčšinou po málo frekventovaných cestách, so záverečným zjazdom z Puerto del León.

Prvá časť z Málagy do mesta Casabermeja pripomína „hrebeňovku“, kedy sa cesta vedúca po „hrebeni“ striedavo vinie z jednej strany na druhú. Ďalší zaujímavý úsek je od mesta Colmenar popod hory do horskej dediny Alfarnate.

Na jar býva táto časť sfarbená do žlto-zelenej, na jeseň prevláda červená. Kulisu vytvárajú rôzne skalné masívy a formácie a keďže tu je veľmi riedka premávka a cyklistov sem tiež zavíta len málo, má toto miesto svojskú atmosféru.

Horská dedina AlfarnateSkalný masív pri Alfarnatejo

Od Alfarnate po Puerto del Sol je to už len „naklonená rovina“, takže sa bez výraznejšieho stúpania ocitnete vo výške takmer 1100 m n. m. Nasleduje zjazd cez niekoľko pekných serpentín, až sa dostaneme na cestu vedúcu do mesta Riogordo. Kým tam prídeme, prehupneme sa ešte cez tretie sedlo Puerto Sabar do výšky 590 m n. m.


Od Riogordo sa začína 20 km stúpanie, ktoré vedie cez Colmenar (medzi týmito dvomi mestami sa občas obzrite aj za seba, hlavne na jar je v diaľke vidieť zasnežené pohorie Sierra Nevada) a skončí sa až na Puerto del León.

Kvitnúce mandľovníky a v diaľke sneh na pohorí Sierra Nevada
Odkaz na trasu nájdete v sekcii Aktivity.

Ďalšie tipy na trasy:

Prečítajte si tiež: Keď mi telo prestalo slúžiť, našiel som únik v pedáloch. Choroba mi vzala kontrolu nad telom, ale nie nad životom, hovorí v úprimnom rozhovore autor tohto článku Ján Hefty.
Zdroj fotografií: archív autora
report_problem Našiel si v texte chybu?
janohefty
janohefty 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Severom Španielska: keď každá rodinná dovolenka je vlastne biketrip
Vždy, keď sa ma niekto opýta, či mi priniesla moja choroba aj niečo pozitívne, medzi prvými mi napadne Španielsko.
Cyklove: Z Benátok do Porta – cesta, ktorá sa nedá vygoogliť (2. časť)
Pokračovanie dobrodružstva je tu! Z Valencie do Porta na bicykli cez búrky, defekty, zlé špagety a výšľapy, ktoré doslova berú dych.
Hardcore Balkán: Keď sa zo spontánneho nápadu stane poriadne dobrodružstvo
Balkán, bicykle a takmer žiadne plány – kombinácia, ktorá sľubovala dobrodružstvo, ale realita prekonala všetky očakávania.
keyboard_arrow_up