Bikovanie v zime: 1. časť - zimný setup

Väčšina ľudí stále berie cyklistiku ako prevažne letný šport. Začnú padať prvé vločky, teplota klesne a chudák cyklista, aby sa presunul do vyhriateho fitka na trenažér alebo na niektorý typ domáceho mučidla . Samozrejme trochu preháňam, ale nie všetci berú cyklistiku ako celoročný šport. Doba sa ale mení a postupom času viac a viac ľudí vyráža na bike aj v zime. No a keďže konečne to vonku vyzerá, že zima už je tu, rád by som sa podelil o zopár svojich postrehov ohľadne jazdenia v zime...

Na biku v zime
Aby som to uviedol na pravú mieru, tiež sa u mňa táto „vášeň“ vyvíjala postupne. Cez zimu šiel bike na odpočinok a vytiahol som ho až na jar. Taktiež som si kúpil aj spomínané domáce mučidlo (trenažér). Postupom času som ale prišiel na skutočnosť, že radšej budem vonku mrznúť, ako doma „škrečkovať“ . Takže trenažér šiel z domu a pomaly sa všetky moje mimosezónne aktivity presunuli na vzduch. A môžem s čistým svedomím povedať, že to bolo jedno z najlepších rozhodnutí. Taktiež by som chcel dodať, že sú to všetko moje osobné skúsenosti a postrehy a nechcem nikomu nič nútiť. Borci, ktorí už jazdia dlhé roky, si už určite našli to, čo im sedí a vyhovuje, takže prípadnej diskusii sa nebránim .

Môj bikový setup

Na to aby si biker užil zimu nemusí hneď montovať klince alebo nebodaj kupovať hit poslednej doby - fatbike . Mne osobne sa osvedčilo zopár zmien v štandardnom setupe. Určite nikoho neprekvapí, že základom sú plášte. Ani nie tak úplne ich vzor, ale najmä tlak a šírka. V našich podmienkach určite netreba ísť hneď do extrémov. V poslednej dobe je zima skôr o blate ako o snehu a preto mi ako rozumná voľba príde 2-2,2 palcový plášť s redším vzorom - každý výrobca si ale pod týmto rozmerom predstaví niečo iné . Niečo poriadne široké je na snehu paráda a na druhej strane v blate zase utrpenie v kombinácii s užšou zadnou stavbou a mostíkom vidlice. Ďaleko lepšie a jednoduchšie je pohrať sa s tlakom. Na bežné vozenie vozím okolo 25-30 PSI, ak je blato idem okolo 20 PSI a ak je sneh tak aj hlbšie pod 20 PSI (tlak uvádzam ako orientačnú hodnotu, najlepšie sa mi aj tak osvedčila tzv. palpačná metóda ).

Prehadzovačka
Na prednom kolese dávam vždy menej ako vzadu. Osobne nemám teraz na biku žiadne špeciálne UST ráfky, ale používam kombináciu tubeless ready plášťa a klasickej duše (v podstate dojazdievam plášte zo sezóny, ktoré som predtým jazdil bez duší). Táto kombinácia si výborne poradí s nízkym tlakom bez vyzúvania za jazdy a nie je problém s prehadzovaním v prípade potreby...

Pevná vidlica

Ďalšou zmenou je predná vidlica. Na zimu mi osobne príde ako najlepšie riešenie vymeniť ju za pevnú (samozrejme ak by som mal FS, tak je to asi dosť divné . Nemusí to byť nič drahé a karbónové, klasická hliníková alebo oceľová sa dá kúpiť za pár eur.

Môj bike na zimu

Jednoduchosť

V náročných podmienkach totiž funguje najlepšie to, čo je najjednoduchšie (alebo aj - čo nemám, to sa nemôže pokaziť). V prvom rade teda odpadá servis a starostlivosť o pohyblivé časti. Väčšina pevných vidlíc nemá mostík a umožní teda lepšiu priechodnosť v blate a snehu, prípadne umožní použiť vpredu ďaleko širší plášť. Tiež som sa z počiatku trochu bál, že to bude v teréne utrpenie, ale keď som sa viac naučil používať svoje ruky a nohy, tak pocit nepohodlia postupne zmizol. Kto ma pozná tak vie, že na tom nejazdím len po šotoline, ale aj všetky náročnejšie veci v okolí. Samozrejme rozdiel v rýchlosti tam je, ale je predsa zima a na pretekanie ešte bude času dosť . Navyše po presedlaní naspäť na pruženie okamžite cítim, že môžem „lietať“ .

Na biku v zime

Jednoprevodník

No a na záver je to nasadenie jednoprevodníka, čo nemusí byť každému po chuti. Mne sa ale tento variant naozaj osvedčil. Vpredu mám 32z NW (narrow-wide) prevodník a vzadu klasiku 10 sp Shimano 11-36 (taktiež s reťazami zvyšky so sezóny). Samozrejme záleží od kondície a je možné si pomôcť napr. aj niektorým z adaptérov na klasické kazety (One-up, Wolftooth, Werk atď). Ja osobne to ale beriem tak, že čo nemám to nepotrebujem a na väčšinu vecí ktoré mimo sezónu jazdím, mi to stačí. Ak príde niečo strmšie tak je to pre mňa motivácia to skúsiť a ak to nevyjde, tak mi nevadí kúsok potlačiť (väčšinou mi ale moja „hrdosť“ nedovolí, len tak zosadnúť ). Samozrejme pohľad na vec súvisí aj s faktom, že som skôr tréningový typ .

Blato
A teda prínos okrem vplyvu na ego? Opäť tá jednoduchosť... V oblasti stredového púzdra sa ďaleko menej lepí blato a sneh a taktiež následná očista je jedna radosť. Odstránením prešmyku sa taktiež zväčší priestor pre širší zadný plášť (práve klietka je jedna z prvých vecí, ktorú široký plášť alebo plášť obalený blatom bude chytať). Keďže mám klasické Shimano kľuky a teda používam jednoprevodník s rozmerom 104 tak ma celkom potešil fakt, že sa v prípade opotrebenia dá otočiť a používať z druhej strany. Neviem či to výrobcovia zohľadnili pri vývoji alebo nie, ale funguje to . A reťaz mi ani tak vôbec nepadá (samozrejme nedávam na tom metrové dropy).

Doplnená časť: Mazanie

Aj v zime platí staré známe „kto maže, ten jede“ . Ja osobne používam ten istý osvedčený postup ako po celý rok. Po príjazde teda umyjem bike a do večera ho nechám, nech trochu obschne. Neskôr potom príde rad za mazanie (už dlho používam zelený Finish Line Cross Country – to nie je reklama, len fakt). Celkom sa mi pri mazaní osvedčilo, že okamžite ako kvapnem olej do článkov reťaze, tak po nich prejdem silno prstom, nech sa olej hneď natlačí medzi články. Na druhý deň pred výjazdom iba pretriem narýchlo reťaz handrou, ktorá následne chytá ďaleko menej nečistôt (ten rozdiel je dosť veľký, ak na to niekedy zabudnem). Niekomu to možno príde ako zbytočné babranie sa, ale už sa z toho stal taký môj rituál - niečo ako káva pred výjazdom atď .

Záver

Na záver by som ešte rád dodal, že osobne nemám nič proti plášťom s hrotmi alebo fatbikom. Ak konečne príde poriadna zima, ktorú nám pán Iľko toľko sľubuje, určite prídu vhod. Zatiaľ mám pocit, že je to skôr o blate ako o ľade a závejoch . Tento môj setup sa mi veľmi osvedčil na 95 % podmienok za posledné 2 roky. A určite ešte treba dodať, že bike umývam hneď, ako prídem z výjazdu a teda nenechávam na ňom všetko zaschnúť a zhrdzavieť . Na druhej strane chápem, že nie každý má tú možnosť takže treba zvoliť rozumný kompromis...

V niektorej z ďalších častí by som rád pridal nejaké postrehy ohľadom nočného jazdenia, zimného oblečenia a pod. Stay tuned
report_problem Našiel si v texte chybu?
Imroman 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Adrenalínové centrum Karviná - zajazdiť si pod strechou

Adrenalínové centrum Karviná - zajazdiť si pod strechou

Pokiaľ si chcete zajazdiť aj v zimnom období, zaskákať si či vyskúšať vysnívaný trik, v Adrenalínovom centre v Karvinej ste na správnom mieste.
Čo sa mi osvedčilo v posledných sezónach

Čo sa mi osvedčilo v posledných sezónach

Ktorú bundu do tatranských mrazov, alebo aká reťaz sa najviac oplatí? Na to, ale aj na iné moje odporúčania sa pozrieme v tomto článku.
Blíži sa obdobie trenažérov - čo všetko u nás nájdete? PR článok

Blíži sa obdobie trenažérov - čo všetko u nás nájdete?

Počasie ešte stále praje výjazdom, no pomaly sa blíži ten čas, keď je tma priskoro a teploty spadnú opäť nižšie. Vtedy sa už oplatí vytiahnuť aj trenažér. Že nemáš? Pozri našu ponuku…
keyboard_arrow_up