Tip na výlet: Skalica party - výjazd na parádu

Tento výjazd je už trochu bradatý, ale kraj, do ktorého vás dnes pozývam, je krásny stále. Do Bielych Karpát a na myjavské kopanice chodím jazdiť veľmi rád. Prírodná scenéria je tam úžasná, to je jedna vec, ale druhá, pre mňa oveľa podstatnejšia, je minimum ľudí pohybujúcich sa v lese – či už na bicykli alebo pešo. Preto vždy keď sa dá, utekám z Bratislavy a Malých Karpát trošku ďalej, a to do oblasti okolo Skalice a Myjavy.

Moje fotky na MTBIKER-i z občasných výjazdov nabudili pár chalanov z fóra, a tak sme sa jeden krásny jesenný deň v roku 2013 vybrali urobiť nejaký okruh v zložení lto, matvej11, palo1707, môj kolega Palo a ja.

Vyberáme sa na výlet

Autá nechávame v Zlatníckej doline, čo je veľmi príjemné rekreačné stredisko pri Skalici. Je tu kúpalisko, ktoré oceníte najmä v horúcich letných dňoch po výjazde a hneď nad kúpaliskom sa v lese hadia traily, na ktorých sa dá pojazdiť a potrénovať XC skill, dá sa tu občerstviť v „Skalickej kolibe“ a okolité lesy poskytujú obrovské množstvo lesných ciest a chodníkov na perfektnú bikovačku. Konajú sa tu aj každoročné MTB preteky o Kráľa Záhoria.

Okolo kúpaliska vydupeme krátky strmý výšľap pomedzi rekreačné chaty, nad nimi sa napojíme na krátky asfaltový úsek, ktorý plynulo prechádza do lesnej cesty a napája sa na červenú TZT v blízkosti rázcestníka „Turecký stôl“. Pohodlnou lesnou cestou stúpame a znovu klesáme, v jednom mieste sa napojíme na rozbitú asfaltku, ktorá prichádza zo Zlatníckej doliny a po chvíli sme pri rázcestníku Čupy a po ďalších cca 500 metroch prichádzame na Koválovské lúky. Tu mi duša vždy pookreje, výhľady sú nádherné a v tento deň ich ešte umocňujú farby jesennej prírody, ktorá sa naozaj vyhrala. Krátky oddych, kochanie sa a ideme ďalej, pekným lúčnym zjazdom sa napojíme na žltú TZT a ňou zase na ďalšiu pohodlnú lesnú cestu, ktorá nás popod Lipový vrch privedie až nad Chvojnicu, kde v slivkovom sade obdivujeme krásny výhľad a v diaľke vidíme ďalší cieľ našej cesty – rozhľadňu Žalostiná, ktorá oproti našej súčasnej polohe nie je až tak vysoko, lenže, aby sme sa k nej dostali, musíme sa najprv spustiť dolu do dediny a následne si to celé znovu vyšliapať.

Krásne výhľady

Dupači ako lto to dávajú s prehľadom, my turisti pri veľkom strome v stúpaní (orientačný bod najstrmšieho úseku) zosadáme a chvíľku potlačíme. Z rozhľadne Žalostiná (622 m.n.m) je pekný výhľad na všetky strany, pod nami sú Vrbovce, v diaľke je vidieť myjavské kopanice a dokonca aj rozhľadňu Brestovec.

Na druhej strane pre zmenu rozhľadňu Travičná pri českom Radějove. Fajnovo jesenne fúka, tak urobíme spoločnú „vrcholovú“, lto si pofotí farebného draka, ktorého si tam deti púšťajú a spúšťame si to lúčnym zjazdom na križovatku Hate, Klvača, kde sa napojíme na modrú TZT, po ktorej pokračujeme až do obce Vrbovce. Nad Vrbovcami sa ešte zastavíme, pokocháme sa, zhodnotíme možnosti nadchádzajúceho zjazdu a ja s palo1707 si to poriadne rozdupeme a rozdávame v tomto nádhernom lúčnom zjazde. Na jeho konci tesne pred vyústením do ovocného sadu čakáme, čakáme a dlho nikto neprichádza. Až napokon sa dogúľa zvyšok, len Maťo je akýsi dochrámaný. Z následného rozprávania sa dozvedám, že Ľubo v zjazde zastal a fotil, Maťo tiež fotil, ale Maťo pri fotení nezastavuje a Ľuba si nevšimol, tak to do neho takmer narval a v rýchlosti vystúpil z biku cez riadítka. Ale otriasol sa, nie je žiadny futbalista a všetci pokračujeme ďalej.

Vo Vrbovciach, v miestnom pohostinstve si dáme nejaké občerstvenie za prítomnosti miestnych štamgastov a pokračujeme ďalej v jazde po modrej TZT okolo Zemianskeho mlyna smerom na obec Šance, kde sa napojíme na červenú TZT a po nej stúpame nepríjemným žľabom plným lístia a konárov, ktorý, ak si dobre pamätám, bez straty kvetinky opäť vyšliapal len lto-x. Skúšam ho spovedať, že ako na to, ale z jeho odpovede si pamätám len, že treba jazdiť takých 10 tisíc km ročne a ono to pôjde, srandista . Keď vyjdeme z lesa pozorujem niečo, čo som si do tej chvíle nevšimol – Lubo má 2, slovom 2 ks fotoaparátov. Jeden mu visí na krku a druhý vyťahuje z ruksaku... . A tak teda Ľubo strieda foťáky a fotí krásnu jesennú prírodu a v diaľke aj Kuželovský větrák – veterný mlyn, ktorý je aj múzeom. Väčšinou jazdím okruh okolo neho, akurát úsek od obce Šance k nemu je trochu otravný, lebo treba ísť čistý asfalt. Následné stúpanie od mlyna po zelenej TZT je už potom fajn. Pomaly sa ale blíži potupný koniec Ľubovho „x“- kovania – po Palovom (kolegovom) páde zrazu lto-x vyrazí zo zálohy ako zmyslov zbavený, prefrčí okolo nás všetkých a šprintuje po chodníku kamsi... nikto nevie kam. Dupe a dupe a dupe (Sagan v špurte na pásku 2. etapy TdF 2016 by nemal šancu) a na konci lesa už zrazu nedupe, čaká nás a obzerá bike.

A tu, vážení, nastáva koniec Ľubovho obľúbeného rámu Gary Fisher. S pomocou všetkého čo so sebou máme – sťahovacie pásky, duše, minimultitool s nožničkami, dávame rám do jazditeľného stavu a v rekreačnom tempe pokračujeme veľmi opatrne ďalej, aby sa to Ľubovi pod zadkom nerozpadlo úplne. Trasa vedia stále po červenej TZT cez Tři kameny a stúpanie na Kobylu (fajné ) cez Chalupovcov, Bukovinu a Kněžské hory. Na chodníku sa striedajú stúpania s klesaniami, nič náročné, vcelku pohodové. Výhľady na českú stranu napr. na Kobyle a následné lúčne zjazdy sú nádherné. Od Chalupovcov vedie chodník už v lese a od Bukoviny ide popri plote zvernice Radějov. Po jednom krátkom, ale strmom zjazde čakáme na palo1707, akosi dlho nechodí a keď sa objaví je nám jasné, že chcel vyskúšať ako chutí miestna hlina, a tak sa v nej statočne vyváľal. Z jednej strany je jeho dres síce pekný červeno-čierny, ale z druhej strany čisto hnedý. Ale Palo tiež nie je žiadny futbalista a hrdo pokračuje ďalej. Tu sa aj odpájame z červenej TZT a volíme radšej súbežnú asfaltku, aby sme to Ľubovmu biku trochu uľahčili. Opäť sa ocitáme na Koválovských lúkach, kde to strihneme krížom cez les po lesnej ceste a na Kamennej búde sa napojíme na žltú TZT, ktorá nás na koniec odmení nádherným singlovým zjazdom až do Zlatníckej doliny.

Sumár výjazdu

46,99 km, nastúpaných 1 493 m (Endomondo); 2 pády, jedna takmer kolízia (matvej11 vs lto), jeden prasknutý rám, ale výjazd na parádu, takto na jeseň je v tomto kraji úplne ukážkovo. Trasa má nekonečné možnosti variácií, v ktoromkoľvek bode sa dá odbočiť a trasu skrátiť, predĺžiť – napr. na Kobyle sa dá spustiť nádherným lúčnym zjazdom na Výzkum a cez v.n. Lučina (kúpanie, pumptrack), rozhľadňu Travičná a Radějov späť do Zlatníckej doliny.

Ďakujem chalanom za skvelý výjazd a lto a matvej11 za perfektné fotky.