Tip na výlet: Saalbach Hinterglemm - týždeň trailového jazdenia

Toto leto sme si vo štvorici s partou Black Trail Riders povedali, že zájdeme pozrieť do rakúskych Álp. Je to bližšie ako do Švajcu či Francúzka a chalani v Saalbachu ešte neboli, tak boli na ten bikový raj zvedaví. Ja som som tam so Speckou už pred piatimi rokmi bol, vtedy sme viac zjazdovali.

Tentokrát sme sa chceli zamerať na prírodnejšie, flownatejšie traily a možno trochu aj pošliapať. Pre túto príležitosť som mal na testovanie bike Corratec XTB 175 X, presne ušitý na celé dni zjazdovania s vývozom.

Údolie Saalbach – Hinterglemm je medzi bikermi známe hlavne ako lokalita so zjazdovo – freeride traťami a s krásnymi výhľadmi. Moje skúsenosti ale hovorili, že na svoje si tam prídu aj viac trailoví/All-Mountain jazdci. Okrem toho som od kamošov počul, že v lokalite od mojej poslednej návštevy ešte pár trailov pribudlo, tak som bol na ne sám zvedavý. Oficiálne tu nájdete vybudovaných 5 bikeparkových trailov a 12 singletrailov rôznych obtiažností a dĺžok, plus o dolinu ďalej známy bikepark Leogang. Obce Saalbach a Hinterglemm sú v nadmorskej výške okolo 1 000 m.n.m a okolité kopce okolo dvoch tisíc metrov, čo je na bikové vyžitie akurátna výška. Vychytávkou lokality je to, že vo väčšine apartmánov či hotelov dostanete k ubytku aj tzv. Jokercard. Tá pre každú osobu ponúka neobmedzený free vývoz na všetky lanovky v doline, jeden vývoz denne v bikeparku Leogang, free kúpalisko v Saalbachu, free busy po doline a kopu iných zliav. Na každej stanici lanovky vrátane tých na vrchole kopcov nájdete free wifi a na vrcholoch Kohlmais, Schattberg, Reiterkogel, Zwölferkogel a Westgipfel si môžete urobiť „snapshot“ fotku s epickým pozadím, ktorú potom nájdete na webe Saalbachu. V Saalbachu aj Hinterglemme nájdete niekoľko bikeshopov so servismi a požičiavaním bikov, takže v prípade nejakej poruchy sa to dá nejako vyriešiť.

My sme našli ubytovanie až na konci doliny za Hinterglemmom, tak sme boli psychicky pripravení, že dosť km nakrútime len presunmi po doline k lanovke a naspäť z jazdenia. Popri potoku Saalach ide ale po celej doline pekný cyklo chodník, tak to nie je nič hrozné. Ak máte radi výzvy, čaká na vás „The Big-5-bike challenge“. Ide o to, aby ste za jeden deň prešli piatimi lanovkami päť kopcov v okolí Saalbachu, Hinterglemmu a Leogangu, čo vám má zaručiť maximálny freeridový zážitok. Dĺžka tohto pojazdu je 65 km a klesáte 5 000 výškových metrov a iba 500 m vystúpate po vlastných.

Day 01 - rozhýbanie kostí

Vyrazili sme na cestu skoro ráno vo štvorici v jednom kombíku s nosičom bikov na ťažné, takže síce trochu nahusto, ale bola fajn atmoška, a to nám spríjemňovalo 800-kilometrovú cestu z Popradu. Po skoro 11-hodinovej ceste sme dorazili na apartmán okolo piatej popoludní. Lanovky už síce nepremávali, ale keďže sme boli celí nažhavení, tak sme si povedali, že večerný výšľap so spoznávaním okolia nemôže nikomu uškodiť. Rýchle vybalenie vecí, krátky pohľad do mapy a skáčeme na biky smer chatka s jazierkom Winkler Alm. Stúpanie dolinkou bolo vcelku výživné, stále v uhle a celkom nekonečné, ale po tom celom dni sedenia v aute to bolo to najlepšie na rozhýbanie. Pri jazierku už je čas pokročilý, a tak rýchlo fotíme epické večerné výhľady, prezliekame suché vrstvy a zjazdujeme. Smerom dole sme sa napojili na trail s názvom Z-line, skôr bikeparkový trailík značený náročnosťou medium s dĺžkou 3,7 km a prevýšením 450 m. Stretnete sa tu s klopkami, vysokým wall-ride, skočkami, dvojákmi, northshore prejazdmi a väčšími dropmi, ktoré majú aj menej náročné alternatívy. Rolety pred klopkami trochu znepríjemňujú zjazdovanie a tento trail nie je úplne naša šálka kávy, ale na prvý večer sme všetci spokojní.

Day 02 – zablatení, ale parádny deň

Už podľa predpovedí z predošlého dňa to nevyzeralo s počasím veľmi dobre a nakoniec sa to aj potvrdilo, keďže sme sa zobudili do upršaného rána. Podľa radaru sa to malo poobede zlepšiť, a tak sme nepodľahli depresiám a užili si pohodové doobedie s plánovaním, chystaním sa a varením obeda. A ako predpoveď hovorila, tak aj bolo, výdatný dážď ustal a po druhej poobede sme sa už spúšťali cez Hinterglemm do Saalbachu na kabínku na kopec Kohlmaiskopf (1 794 m.n.m). Trochu sme si cestou pripadali ako potápači v púšti, keď sme stretávali všadeprítomných bikerov od hlavy po päty zablatených a pripravovali sme sa v mysliach, že dopadneme podobne. Aj kvôli tomu sme chceli zvoliť traily - Panorama trail a Milka Line, ktoré sú hladšieho povrchu. Z vrchu sme zišli spomínaným Panorama trailom. Je to 1,3 km zábavný trail značený ako ľahký. Má pekný flow, dá sa celkom rýchlo púšťať a stretnete na ňom kopu klopiek, dvojáčikov, menších lavíc a odrazov, takže po vyjdení na zvážnicu vám zanechá úsmev na perách. Ďalej sa nejaký kilometer musíme spustiť po zvážnici. V pravotočivej zákrute sme zbadali trail, ktorý nás upútal, a tak sme zmenili pôvodný plán a pustili sa po ňom. Neskôr sme zistili názov – Egger trail. Je značený ako ľahký a je to ten najprírodnejší trail, aký len môžete ísť. Je to vlastne 1,2 km dlhý pekný vrstevnicový trail s prechodmi cez lúky a lesíky. Korienky, kamienky, neustála práca s ťažiskom, keďže trail neustále plával hore-dole, obchádzal stromy či kamene...

Držalo sa v ňom dosť blata, a tak sme už po prejazde vyzerali obdobne ako sme videli bikerov poobede, blato chrumkalo aj pod zúbkami, ale úsmevy boli aj tak. Egger nás vyhodil znova na zvážnicu, na ktorej nebolo inej cesty ako dole po nej asi ďalší kilometer ku chate Wirtsalm. Narýchlo sme pozerali do mapy ako sa dostať naspäť na spomínanú Milku. Od chaty vedie turistický chodník, ktorý mal tiež pekné sekcie a ktorým sme sa na Milku napojili niekde v jej strednej časti. Milka Line je značená ako ľahký trail s celkovou dĺžkou 2,9 km a prevýšením 380 m. Je obdobou Panorama trailu, akurát v ľahšej verzii. Vyviezli sme sa ešte raz na Kohlmaiskopf, rovnako zviezli Panorama a Egger trailmi ku chate Wirtsalm. Hľadali sme Hollen trail, ktorý mal začínať od chaty Spielberghaus a je značený ako stredne obtiažny. Čas už bol pokročilý a ďalší vývoz by sme aj tak nestihli, tak sme vsadili na prieskum terénu. Chvíľu sme pri chate pozerali do máp a pustli sa dolu pokračujúcou zvážnicou. O pár desiatok metrov zo zvážnice vybočoval pekný trail, tak som hodil fleky, ukázal smer ostatným a už sa trailovalo cez lúčku pekným singlom. A zrazu vidím vysmiatych chalanov pri chate Spielberghaus, kde singel končil. Nedalo nám, už sa aj tak nebolo kam ponáhľať, a tak sme dali na terase dve parádne Weissen pivká.

Po oddychu sme nasadli na biky a hneď pod chatou začínal hľadaný a pekne drsný Hollen trail. Je síce kratučký, v popise nie je dĺžka, ktorú odhadujem ani nie na kilometer, ale za to je neskutočný... Northshory, vysoký wallride, prejazd po uzučkej lávke, dropy, skoky... celý trail ide lesíkom popod zvážnicovú alternatívu. Paráda, každopádne, nabudúce to asi otočím viackrát. Vyšli sme na zvážnici, kde sme si vymenili emócie z toho krátkeho bikového opojenia a pokračujeme dole zvážnicou. Mapa jasne hovorí - zjazd dlhou dolinou po zvážnici, čo nás veľmi neteší. O chvíľku ale zastavujeme pri odbočke vpravo k turistickému chodníku. Nie je značený na mape, ale keď okolo nás prefrčí biker rovno tam a vraví, že je to super flow, tak neváhame a nasledujeme ho. Oplatilo sa, až na tri-štyri krátke prenesenia to je parádny turistický chodník, presne podľa našej chuti. V jednej prudkej koreňovej pasáži Maťo hádže tigra, všetko ok, a tak sa na tom zasmejeme a jazdíme ďalej. Trail má cez 3 km a končí vyústením nad Saalbachom s pekným výhľadom. Zišli sme dolu a naspäť na bývanie nás čakal 8 km asfalt do kopčeka celou dolinou. No nič, predstava pivka na apartmáne je silný motivátor .

Day 03 - konečne to pravé orechové

Ešte na Slovensku som parťákom opisoval neskutočný Hacklberg trail ako som si ho pamätal spred piatich rokov, jeho slovenský názov vo voľnom preklade bol „Božský trail".Na tretí deň sme sa k nemu konečne dostali. Z rána ešte kropilo, a tak sme trochu doobeda čakali, kým sa to zlepší. Na obed sme už sedeli v lanovke Schattberg X-press zo Saalbachu na Schattberg-Ost (2 018 m.n.m). Cestou nahor parádne výhľady na celé údolie a pod nami X-line, je to asi najnáročnejší trail, ktorý tu nájdete. Začína na vrchole Schattberg-Ost, je považovaný za jeden z najdlhších freeride trailov v Európe, presnejšie - 6,8 km s prevýšením 1 025 m a je značený ako ťažká obtiažnosť.

Dokonca si na ňom môžete zmerať čas a porovnať na webe s časmi iných jazdcov. Nájdete na ňom všetko, čo si len viete predstaviť... klopkové úseky, pasáže s prejazdmi monster koreňov, skoky, technické pasáže, northshore, dropy... Ale pre ten sme dnes neprišli. Vychádzame z lanovky a nasleduje asi 400 m zjazd klopenkovým trailom do sedla medzi Schattberg-Ost a Schattberg-West. Hacklberg trail začína práve na spomínanom Schattberg-West (2 096 m.n.m), kam si treba asi 1 km vyšliapnuť. Samotný Hacklberg trail bol v lete 2014 predĺžený, takže s ukončením cez Buchegg trail, na ktorý sa napája, má 10 km s prevýšením 1 000 m a značením ľahkou obtiažnosťou.

Hrdí sa titulom „Flow-master with airtime guarantee“, ktorý hovorí za všetko. V hornej časti až po chatu je to v podstate prírodný trail s nádhernými panorámami v pozadí. Nie je prudký, len si tak pláva a vlní sa mierne dolu vrstevnicou, ale dajú sa na ňom ísť pekné bomby. Komu nestačí jeho prírodný charakter, ten môže využiť skočky, ktoré sa sem tam po kraji objavia. O tom, že je fotogenický, svedčí kopa fotiek v bikových časopisoch z celého sveta, stačí jeho názov hodiť do googlu. Od chaty pokračuje takým klasickým trailom s klopkami, lavicami, vlnami, northshore prejazdami cez lúky a lesíky s viac aj menej prírodným charakterom. Parádne pojazdenie! Vyhodí vás to na zvážnicu, po ktorej sa spustíte k Buchegg trailu. Ten má zase podobný charakter, klopky, wallride, skočky, northshore a po 1,5 km trailu nasledovala zvážnica až do Hinterglemmu. Dali sme to v ten deň ešte raz, len na začiatku Buchegg je šípka doprava na Bergstadl trail, tak sme ho chceli vyskúšať. Ani po dlhšom klesaní po zvážnici sme ho však nenašli, tak sme skúsili technickú a prudkú turistickú variantu, ktorá mala tiež zaujímavé úseky a konečne sme sa trochu cítili ako doma... Akurát Specka si trochu zanadávala, ale zvládla to nakoniec tiež .

Testovanie - Corratec XTB 175 X

Day 04 – slovenská výprava do vedľajšieho údolia

Keďže sa nám už skôr ozvala parta BTVT z Vranova, že sú akurát tiež v Saalbachu, tak sme dohodli spoločný pojazd. Počasie sa už úplne umúdrilo, od rána vykukalo slniečko, a tak sme dohodli na štvrtý deň pojazd do Leogangu s využitím jedného vývozu na Jokercard. O desiatej sme sa už viezli kabínkou zo Saalbachu na vrch Kohlmaiskopf. Odtiaľ sme zišli krátky úsek Panorama trailom a odpojili sa z neho doľava na turisticko-bikový chodník s názvom Wurzel trail. Vrstevnica lesíkom obchádza vrch Wildenkarkogel. Smerom na Leogang viac-menej do kopca, v celkovej dĺžke 3,4 km bol ešte z rána dosť blatistý. Je značený ako stredne obtiažny a má pekné korenisté pasáže, taký, povedal by som - Tatranský turistický chodník. Ten nás zaviedol na chatu Schonleitenhutte, odkiaľ pokračujeme Asitz trailom. Má podobný charakter v dĺžke 1,5 km, akurát, na jeho začiatku je zjazdík s dvoma switchbackmi, potom sa stúpa až ku hornej stanici kabínky Leogang. Tam sa odkrýva nádherná panoráma oveľa vyšších hôr na druhej strane údolia, skutočná pastva pre oči.

Chvíľu oddychujeme, fotíme, kecáme a ja psychicky pripravujem našu partu na krásny, ale náročný trail Hangman I. značený čiernou – ťažkou obtiažnosťou. Je to 2,5 km dlhý singletrail začínajúci na konci lanovky a končiaci v jej medzizastávke. Vchádzame ním do lesa plného veľkých koreňov s občasnými zoskokmi, prechádzame lávkami northshore z lesa na lúku – lyžiarsky svah, kde sa točíme vo veľkých oblúkových klopkách, aby sme vbehli znova do lesa medzi staré dobré korene... neskutočný zážitok. Zo strednej časti Leogangu bolo viac možností, ale navrhujem, aby si chalani skúsili známy 2,5 km dlhý freeride trail Flying gangster. Predstavte si širší hladký trail s 32 wallride a klopkami, 20-timi dvojákmi, 16-timi lavicami, troma dropmi, step-up, troma prechodmi cez tunely, dvoma north shore... a to všetko v prevýšení 458 m...proste véééééľa zábavy. Značený je strednou obtiažnosťou, väčšie zoskoky sa dajú obísť a ide len o rýchlosť, akou si ho dáte. Áno, nie každému je po chuti klasický bikeparkový freeride trail, ale vravím, skúsiť si ho treba. A sme na konci trailu, teda začiatku lanovky. Dávame si pivko, vymieňame dojmy a hľadáme trocha tieňa v tej horúčave.

Nasleduje lanovka naspäť hore a šliapeme z konca lanovky vyššie na vrch Asitzkopf (1 914 m.n.m). Pod ním, pri horskom jazierku sa rozdeľujeme, Paľo s Maťom idú vyskúšať nenápadný trail naspäť na chatu Schonleitenhutte, ja so Speckou zase pokračujeme až na vrchol. Z kopca krátky trailík, rýchla zvážnica k chate, kde sa znova dávame dokopy a ideme späť tou istou cestou smer Saalbach. Wurzel trail je v tomto smere skoro celý dole kopcom a ešte aj stihlo vyschnúť blato z rána, tak je o to viac zábavy a rýchlosti. Pod vchom Kohlmaiskopf sa napájame na Panorama trail, potom odbočujeme znova na Egger trail, z neho zvážnica a prefrčíme okolo chaty Spielberghaus priamo na Hollen trail a znova nezabudnuteľný turistický chodník až do Saalbachu. Uff...dnes vyjazdený do sýtosti.

Day 05 – znova výživné trailovanie

Piaty deň znova slniečko, Specka si dáva doobeda oddych a chytá bronz na balkóne. My si ideme trochu pošliapať na super traili, ktorý objavili chalani, ale ktorý nie je až tak prístupný lanovkami a ktorý nás vyhodí na konci doliny, blízko nášho ubytka. Vyvezieme sa teda z Hinteglemmu lanovkou Reiterkogelbahn ku chate Wieseralm. Odtiaľ vedú dole traily Blue line, Pro line a Evil Eye trail, teda už ako názvy napovedajú - skôr bikeparkové záležitosti, ale my dnes hľadáme úplne iný zážitok. Pokračujeme z lanovky doľava po zvážnici asi 5 km stúpaním s krásnymi výhľadmi okolo chaty Rosswaldhütte smer Reichkendlkopf (1 941 m.n.m) a ešte trochu popri konečnej stanici zimnej lyžiarskej lanovky Spieleck drag. Dávame polhoďku rest s vrcholovým pivkom, kecáme s milými turistami z UK a ide sa na to, prečo sme tu vyliezli - Hochalm trail. Je to epický prírodný singletrail v dĺžke cca 8 km a 1 000 výškovými metrami značený ako ľahký. Začína rýchlym zjazdom v úzkom chodníčku otvoreným vysokohorským terénom. Keď vojde do lesíka, pribudne kopec koreňov, switchbacky, neskôr prudší sklon... presne podľa našej chuti. Zábava bohužiaľ končí a trail vyústi na zvážnicu, po ktorej bohapusto strácame výškové metre až na asfatku v doline. Na apartmáne dávame obedík, priberáme Specku a fičíme dolinou na lanovku Kohlmaisgipfelbahn zo Saalbachu, aby sme sa zviezli po Panorama triali a Milka line naspäť do Saalbachu. Čas ukazuje po 16:00 a keďže len lanovka Shattberg X-press je do 16:30, využívame vývoz na Shattberg-Ost a výšľap na Shattberg-West. Keďže sa už nie je kam hnať, dávame si pivko a kocháme sa výhľadmi. Ľudoprázdne traily Hacklberg a Buchegg si naplno užívame s minimálnymi zastávkami.

Day 06 – nové pokušenia

Šiesty deň sme mali od rána o trochu viac mrakov, nuž čo, aspoň nebude horúco. Nezaháľame a pred desiatou sedíme v kabínke lanovky Shattber X-press. Vrch Shattberg-Ost bol chvíľkami zahalený prechádzajúcou oblačnosťou, aj teplota je o dosť nižšia od doliny. Hádžeme na seba ešte jednu vrstvu, ale výšľap na Shattberg-West nás znova zahrieva. Spustili sme sa dole Hacklbergom, ale po úvodnej pasáži to na rozdeľovníku točíme na Bergstadl trail. Na tento trail sme extra zvedaví, lebo je značený čiernou farbou a sme predsa nejakí Black Trail Riders. Sľubuje 3,1 km maximálne prírodného a technického úzkeho trailu, na ktorom klesneme o 600 výškových metrov. Neskutočný zážitok... prečo sme tento trail neobjavili hneď druhý deň??! Ak to mám prirovnať a vyjadriť matematicky k trailom u nás, tak začína ako Malofatranský „generál“ x 2 a keď vojde do kosodreviného porastu... na to ani nemám slovenský ekvivalent.

Trail sa vlní svahom, otočky, prudké pasáže a na záver parádny koreňový pojazd lesom. Uzučký chodník nás nenechal od začiatku len tak relaxovať, bolo nutné sa na biku fakt sústrediť a využívať všetky schopnosti a skilly. Trail nás vyhodil na začiatku Buchegg trailu, tak nebolo o čom rozmýšľať. Z Hinterglemmu, kde Buchegg vyúsťuje, sa presúvame znovu do Saalbachu na Shattberg X-press a druhýkrát si vyšliapneme Shattberg-West. Po krátkom oddychu sa necháme viesť líniou najkrajšieho horného úseku Hacklberga až ku chate Hacklbergeralm. Tam pozeráme do mapy a hľadáme ďalšie neprebádané možnosti. Nachádzame v mape trail Huberalm, ku ktorému si treba od chaty trochu pošliapať. A tak mierne stúpame zvážnicou cez krásne údolie okolo osamotenej hobbitej chatky a vchádzame do lesa. Po asi pol kilometri prichádzame ku zrazu s výhľadom do doliny a smerovníkom k trailu. Ešte sa pár desiatok metrov spúšťame zvážnicou a vľavo zbadáme chodníček odbočujúci do lesa. Huberalm nazvali jeho tvorcovia „Back to the roots“ a to hovorí za všetko... Je to 1,3 km dlhý prírodný chodníček s technickými úsekmi v strednej obtiažnosti. Škoda, že je taký krátky a zbytok zjazdu sme strácali nastúpanú výšku po zvážnici. Po ceste sme sa aspoň občerstvili jedným Weissen pivkom na chate Hintermaisalm a odkladáme biky na apartmáne. Využívame vstup cez Jokercard na kúpalisko Captain Hook v Saalbachu, trocha relaxu nezaškodí.

Day 07 - posledný deň

Posledný deň balíme veci do auta, do desiatej musíme byť preč z apartmánov. Počasie je krásne, nechce sa nám domov... Maťo sa obetuje a čaká nás s autom na parkovisku pri kúpalisku v Saalbachu a my si dávame ešte jednu jazdu. Ja s Paľom dávame drsnejší a nezabudnuteľný Bergstadl trail, Specka zase láme rekord a ego prítomným bikerom na Hackbergu. Spoločne sa púšťame Buchegg trailom, na konci na asfaltke obiehame stádo kôz s dvoma lamami a o čosi spokojnejší sa pri aute prezliekame. Ešte sme sa trochu opláchli na kúpalisku a valíme vyjazdení a plní zážitkov smer Poprad-Tatry.

Toľko naša biková dovolenka 2016, tešíme sa na ďalší rok. Kopec infos o lokalite, či trailoch nájdete na stránke freeride.bike-circus.at, Leogang na stránke bike.saalfelden-leogang.com/en a nezabudnite ani na test biku Corratec XTB 175 X.
Páči sa ti tento článok? thumb_up46thumb_down comments 14 komentárov report_problem