Výbava a tipy pre jazdenie v horách alebo ako si užiť zimný terén

Výbava a tipy pre jazdenie v horách alebo ako si užiť zimný terén

12 komentárov

Imroman 03.12.2017   Cestna Cyklistika Oblecenie Zima Horska Cyklistika

Jazda v zime nemusí byť len o rovinkách a okruhoch okolo domu, ak sú vhodné podmienky, môžete postupne vyraziť aj na väčšie a dlhšie akcie – len je dobré sa pripraviť a výbavu vhodne používať.

 

V minulom článku (Najčastejšie chyby pri jazde v chladnom počasí) a vlastne aj v mnohých predtým som sa snažil trochu priblížiť špecifiká zimného jazdenia. Väčšinou som dával dôraz na vhodný výber trasy, kedy je dobré vyhnúť sa extra dlhým zjazdom, a stále sa hýbať. Čo, ak máte chuť vyraziť v zime na niektorý obľúbený kopec, z ktorého vedie krásny zjazd – navyše, ak mu vrstva snehu dodá úplne iný rozmer. Prípadne, je teda tých zjazdov viac a chcete byť v teréne, čo najdlhšie.

Mínusové teploty, studený vietor alebo dlhé zjazdy nemusia byť problém, ak sa vhodne pripravíte


Napadlo mi, spraviť akýsi modelový príklad, ukázať zopár tipov na výbavu, ako ju použiť, ak chcete byť pripravení, neklepať sa, cítiť sa komfortne, a zároveň ísť v podstate „na ľahko“. Zámerne zdôrazňujem komfortne, pretože extrémne prípady ľudí, ktorí sú schopní bez problémov dať všetko v jednej „šušťáčke“, nechám teraz bokom .

Hlavný rozdiel – treba rátať s prestojmi


Vo väčšine predchádzajúcich článkov som priblížil výbavu a zopár princípov, ktoré spadajú viac do kategórie športových výjazdov. Dnes sa pozrieme ako môže vyzerať výber vecí a ich použitie, ak sa chystáte vyraziť do náročnejšieho zimného terénu alebo na dlhší výlet – najväčší rozdiel je v tom, že treba rátať s občasnými zastávkami, teda situáciami, kedy sa nebudete toľko hýbať, a tiež s väčšou vzdialenosťou od zázemia. Aj keď platí, že by ste mali prestoje minimalizovať, niekedy sa im v teréne vyhnúť jednoducho nedá. Prípadne, nemusíte mať v pláne ani nič náročné, stačí, ak idete vo väčšej partii, kde má každý trochu inú výkonnosť, a treba sa občas počkať. Rovnako terén prináša ďaleko väčšiu šancu nejakej poruchy (defekt a pod). A samozrejme v úvode spomínané zjazdy, ktoré zaberú viac času a budú oveľa dlhšie.

Výbava – zopár tipov


Povedzme, že vonku na štartovom bode je niečo okolo nuly a hore v kopcoch čaká pekný sniežik a nejakých -6 stupňov plus vietor (ako vždy). Čo na seba, aby ste sa cestou hore nevarili a cestou nadol neklepali kosou? Pozrime sa na to konkrétnejšie...

Ako prvé, sú na rane chodidlá, kde v tomto prípade nemôžem odporučiť nič iné, ako zimné tretry. Aj keď pominiem tepelný komfort, ktorý je výrazne vyšší, dá sa v nich veľmi dobre chodiť, a hlavne, ak náhodou skočíte nechtiac do vody alebo vlhkého terénu, nemáte vo vnútri hneď mokro - čo je celkom problém, a hlavne, ak nie ste na skok od domu. Ideálne sú modely, ktoré sú vyššie a ochránia dobre aj členok, navyše sa vám nebude dnu sypať sneh.

Do tretier sa mi najlepšie osvedčili v zime hrubé vlnené ponožky – opäť ideálne, ak sú vyššie a vadiť nebudú ani podkolienky. Rovnako môžete vyskúšať kombináciu zimných turistických topánok, ktoré zrejme väčšina z vás doma má a spojiť to s vhodnými platformovými pedálmi – také piny vedia s gripom poriadne pomôcť a odpadne problém s upchatými kuframi od snehu.

Zateplené cyklistické kraťasy patria medzi najviac univerzálny doplnok šatníka a oceníte ich aj pokiaľ „elasťáky“ veľmi nemusíte. Tvoria totiž ideálnu spodnú vrstvu v zimných podmienkach. Vďaka vnútornému flísu sú na pocit príjemne teplé (navyše chránia aj citlivú oblasť spodného chrbta), traky sa postarajú, že držia stále na svojom mieste, a hlavne ich môžete kombinovať s rôznymi návlekmi. Navyše bonusom vodeoodolnej úpravy ako napr. Sportful NoRain alebo Castelli Nanoflex je, že sa po nich ďalšia vrstva veľmi dobre „šúcha“, a tak máte väčší pocit voľnosti.



Výhodou je spomínaná možnosť kombinovať ich s rôznymi návlekmi podľa potreby, a vďaka silikónovému zakončeniu ich budú držať spoľahlivo na mieste. Ak je naozaj vonku chladno, sú veľmi dobré návleky vetru, a čiastočne s vode odolnou membránou, ako ponúka napr. model od Gore. Tým, že „odizolujete“ vplyv vetra je ich použitie vhodné aj do mínusových teplôt.



Na vrch stačí hodiť niektorý model voľných nohavíc. Niekomu možno budú stačiť úplne klasické modely, aké sa nosia celoročne, ale v prípade väčšieho chladu sa ideálne hodí model s vetruodolnou membránou – dajte si pozor na „fit“, a ideálne, ak sú trochu elastické a prekryjú časť kolien. Stoja síce viac, ale verte mi, že ich naozaj uživíte v zime skoro non-stop. Veľkou výhodou je tiež ochrana spodnej časti pred spŕškou od kolesa. Keď sa viac oteplí, môžete zmeniť návleky za klasické a hodiť pod to letné elasťáky. Tipom pre extra chlad sú modely voľných kraťasov, ktoré v sebe kombinujú do jedného celku aj formu aktívnej izolácie, a tiež majú veľmi často dlhé postranné zipsy pre pohodlné obliekanie/vyzliekanie.



Keď to celé poskladáte, máte spodnú časť tela v podstate chránenú pred chladom a vetrom a pritom nie ste extra nabalený s pocitom, že sa cítite ťažkopádne. Navyše, môžete bez problémov využívať aj chrániče kolien, ktoré sa dajú ľahko sťahovať hore-dole. Inak, práve chrániče okrem toho, že pomôžu pri páde, sú celkom účinné aj proti chladu, najmä počas dlhého zjazdu . Výhodou takého „systému“ je možnosť doladiť si veľkostne každý jeden kúsok podľa potreby, čo oceníte najmä, ak nemáte rovnomerné proporcie postavy.



Pre vrchnú časť tela je základom prvá vrstva a práve jej výberom sa viete dobre prispôsobiť vonkajším podmienkam. To je na dlhšiu debatu, ale dobrý je kompromis medzi tepelným komfortom a rýchlou schopnosťou odvádzať pot, no vždy veľmi záleží od toho ako vnímate chlad. Na post bundy sa v zime ideálne hodí softshellová konštrukcia, pretože výborne dýcha, dokáže aj „zahriať“ a dažďa sa báť nemusíte – bežné sneženie (opäť sa vyhneme extrémom), pritom nie je problém. Trochu voľnejší strih vôbec nie je na škodu, pretože sa pod ňu môžete, podľa potreby, viac navrstviť, a tiež máte pocit väčšej slobody pohybu. Navyše väčšina vecí je v batohu, takže vám tam nebude nič hopsať. Samozrejme trochu civilný vzhľad môže byť pre niekoho tiež argument . Nezabudnite na vhodné rukavice a zopár tipov nájdete v tomto článku, následne na šatku okolo krku a dobrú čapicu pod prilbu, ktorá nebude tlačiť, a pritom zakryje uši.

Veci so sebou


Ak nerátam bežnú (a hlavne spoľahlivú) výbavu ako pumpa, náhradná duša a základné náradie, beriem zopár vecí navyše, ktoré pri športových výjazdoch nenosím. V prvom rade, je to druhý pár teplých rukavíc – či už ako záloha, ale hlavne pre prípad dlhého zjazdu. Ďalším dôležitým doplnkom je izolačná vrstva, ktorú si môžem obliecť aj na bundu. V tomto prípade som zvolil vestu z materiálu Polartec Alpha, ktorá patrí medzi formu „aktívnej“ izolácie. To znamená, že vlhkosť vie veľmi rýchlo odviesť a podobné vlastnosti vedia ponúknuť aj ďalšie druhy izolácie na báze umelých vlákien - napr. PrimaLoft (ten má tiež viacero druhov vrátane verzie Active). Rozdiel v schopnosti držať teplo oproti flíske je naozaj výrazný, a to pri ďaleko menšej hmotnosti a celkovom objeme.

Dajte si pozor na perie, ktoré síce teplo drží najlepšie zo všetkého, ale ak navlhne, tak splasne a máte z toho len handru. Výhodou takejto vesty je výborná spratnosť, zanedbateľná váha, a hlavne ju okamžite na seba oblečiete bez toho, aby ste si dali dole rukavice - pričom chráni to podstatné.

Na záver môj obľúbený doplnok v zime všeobecne – jednorázové ohrievače na nohy. Pri minimálnom rozmere a cene vedia doslova zachrániť výjazd. Ak ich nedám už doma v prípade veľkej zimy, mám ich v batohu a použijem, ak cítim, že zima začína zaliezať a nepomáha ani točenie a hýbanie s prstami. Stačí ich nechať cca minútu na vzduchu a následne nalepiť na ponožku. Ostatné veci (napríklad malé lekárničky) a drobnosti menovať nebudem, keďže to záleží na osobných preferenciách.



Jedlo a voda je individuálna záležitosť, akurát, pri vodnom vaku si dajte pozor, aby vám nezamrzla voda v hadici – preto je dobré ju zaizolovať, a keď si dáte glg, nenechávajte v nej vodu. Ak už zamrzne, tak ju skúste šupnúť na nejaký čas pod bundu. Každopádne ja si väčšinou vystačím s termofľaškou na ráme alebo v batohu - aj tak človek každú chvíľu niekde zosadá a nikam sa nenaháňa, rovnako tak lepšie udrží teplo. A trochu mimo témy - batoh s chráničom sa dá výborne použiť na sedenie, keď si chcete pohodlne oraziť...

Cestou nahor


Takže, ste pekne vystrojení a začínate pomaly stúpať na váš obľúbený kopec. Hneď ako sa dostanete do tempa a začnete cítiť teplo, neváhajte zastaviť a trochu sa upraviť. V mojom prípade, sú to napr. vrchné kraťasy, ktoré idú do batohu, a keďže pod tým mám klasické, nepokračujem ďalej len v „spoďároch“.



Ak idem na pohodu nechávam softshellku na sebe, a len porozopínam všetko, čo sa dá - stále mám telo chránené pred prípadným vetrom, ale nevarím sa. Čo nechávam stále je prilba – tá proste patrí na hlavu a dnešné modely sú tak ľahké a dobre odvetrané, že s tým nemám žiadny problém. Dôležité je ale držať rozumnú intenzitu a jednoducho neísť za hranu!

Zjazd


Keď sa konečne dostanem na vrchol a čaká ma dlhší zjazd, prípadne sa chcem predtým ešte pokochať výhľadom, treba sa obliecť – to platí aj v prípade poruchy, defektu a podobnej nečakanej situácie, kedy zastanem. Stačí nahodiť zase kraťasy a vytiahnuť vestu (bundu), čo je dokopy otázka, ani nie minúty. Keď skutočne nepríjemne fúka, tak si vytiahnem buffku, čo mám okolo krku cez čapicu a strčím do nej hlavu a na to dám prilbu.



Ak pôjdete dlho dole, tak sa oplatí nasadiť druhé (teplejšie) rukavice, ale ešte predtým ich dajte na pár minút pod bundu. To isté platí, keď potrebujete na biku niečo opraviť alebo zazdieľať dôležitý „status“ . Jednoducho rukavice nikdy nehádžte na zem, ale vždy si ich odložte niekde pri tele.



Vďaka izolačnej vrstve budete hore v teple a môžete tam stráviť aj nejaký ten čas, či už na prípravu, alebo jednoducho, keď si chcete dať „oraz“, pričom sa nemusíte zložito prezliekať – to oceníte, ak je naozaj nepríjemne a fúka ľadový vietor. Ak ste ready, stačí vytiahnuť príjemne teplé rukavice spod bundy, vložiť tam tie druhé a užiť si odmenu v podobe zjazdu.



Ak v zjazde cítite, že vám zima zalieza za prsty na rukách, neváhajte zastaviť a poriadne nimi pokrútiť - čím neskôr to spravíte, tým viac to potom bude bolieť . Po nejakom čase budete postupne cítiť, ako na vás všetko oblečenie pekne schne a dole môžete byť v podstate takmer suchý. Ak opäť idete do dlhého kopca, neváhajte izoláciu odložiť, vymeňte rukavice, porozopínajte, čo sa dá, a zase všetko dookola. Takto môžete komfortne tráviť v kopcoch pomerne veľa času a nemusíte sa stále zložito prezliekať, ste v podstate na ľahko a so všetkým, čo je potrebné – len si treba osvojiť určitý kolobeh a prispôsobovať sa...



Len modelový príklad


To bol len modelový príklad toho, ako by to mohlo vyzerať pri jazdení, kde sa strieda aktívny pohyb, dlhšie „prestoje“ a zjazdy – napríklad pohyb v horách, a podobne to funguje aj pri skialpinizme, len máte namiesto bicykla lyže. Najmä systém "práce" s oblečením je v podstate skoro rovnaký. Veci, čo som spomínal vyššie netreba brať ako nutnosť, ale svojím charakterom spĺňajú podľa mňa všetko podstatné a môžete to brať ako prípadnú inšpiráciu na postupné doladenie súčasnej výbavy. Navyše, veľa z nich nájde v zime uplatnenie aj mimo bike. Cieľom nebolo ukázať, že sa dá vyraziť s bikom v zime do kopcov ale hlavne, že sa to dá robiť celkom komfortne a pritom naľahko. Práve komfort je rozhodujúcim faktorom pri jazdení v chladných podmienkach a celkovo má na celkový zážitok podľa mňa najväčší vplyv. A ide nám hlavne o ten dobrý pocit, na trápenie máme predsa letné preteky .
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:
Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

MTBIKER shop (Výber z produktov v kategórii Tretry a obuv ~ Zimné tretry):

Prejsť do shopu (Tretry a obuv ~ Zimné tretry)

Komentáre

Wlady1980 03.12.2017 (17:35)

Pacia sa mi tvoje clanky, ktore su pisane na zaklade vlastnych skusenosti a nie su to len nejake preklady alebo polepence....

 
Imroman Wlady1980 03.12.2017 (17:58)

vdaka, vzdy potesi podobny feedback

 
Riki_the_kid 03.12.2017 (18:46)

mne sa osvedčilo nedávať viac ako tri vrstvy vrátane bundy, a po zjazde sa snažím vždy postupne zahriať (v rámci možností). a buffku mám so zateplenou časťou....ale tak to je už sto ľudí sto chutí

 
iron.hide Riki_the_kid 04.12.2017 (16:14)

3 vrstvy su do takejto zimy (-5 az -10 stupnov a este vietor k tomu) velmi malo

 
Riki_the_kid iron.hide 04.12.2017 (18:55)

áno, niekedy tam tú štvrtú vrstvu dám, ale väčšinou pred nejakým dlhším zjazdom. mávam všelijaké kombinácie na sebe, ale v zásade najviac ide zima cez nohy, ruky, hlavu a rozkrok, takže na tieto miesta dávam najviac pozor...a priznávam, že napr ponožky nosievam často dve, a nie je to žiadny problém.

 
tomas276 03.12.2017 (18:13)

tiez velmi rad citam clanky od imromana .....a vzdy si zoberiem z toho nejake ponaucenie dakujem

 
doomrider 04.12.2017 (09:16)

No dobre teda. Rider sa teda vie obliecť do pohody ale čo bike? Netrpia súčiastky príliš? Tuhne olej, vazelína , tesnenia. Najmä celopéro.

 
iron.hide 04.12.2017 (16:13)

toto je oblecenie na kolkohodinovy vyjazd? taky, ze rychlo na kopec, rychlo dole, a domov?
Ja chodim v zime na dlhsie vyjazdy, a tak sa obliekam inak - lepsie a teplejsie. Napriklad jedny ponozky su velmi malo.

 
Imroman iron.hide 05.12.2017 (15:17)

to je v pohode aj na viac hodin...jedine s cim mam po case problem su chodidla, preto tie ohrievace...Inak to vazne staci ak teda nechces hodinu postavat na mieste

 
ppi 05.12.2017 (14:32)

Jazdenie v zime ma v sebe o nieco viac nez len funkcne sa obliect. Taky cerstvy sniezik je pekny ale skor clovek natrafi na lad, zladovately nerovny sneh po odmaku - kolesa nedrzia smer, nezaberaju v kopci. Ked uz bola rec o kaluziach (hlavne na lesnych cestach) blatniky pomozu viac nez akekolvek oblecenie.

 
Imroman ppi 05.12.2017 (15:18)

rozpisat vsetko takto komplexne do jedneho clanku je v postate nemozne, ak si vsimnes, postupne pridavam dalsie a dalsie diely...

 
marekon7745 15.12.2017 (13:20)

Odkedy mám 100% merino spodnú bielizeň, môžem hovoriť o skutočnom komforte pri všetkých zimných aktivitách, tomu sa žiadna thermo umelina nevyrovná toľko moja skúsenosť.

 
Pridaj komentár