
V rámci hardtailov sa so svojou jedinečnou konštrukciou tento model rozhodne nestratí. Ale má všetko aj reálny význam v praxi?
Na tento test som bol okamžite vybraný z jednoduchého dôvodu. Mám dlhoročné skúsenosti s predchádzajúcou verziou, ktorú stále s veľkou radosťou používam. Pomohla mi k mojim top výsledkom na Salzkammergut Trophy, Horalovi, či naposledy v boji s nekonečnými kopcami na HERO Dolomites.Všetko sú to trasy, ktoré majú jedno spoločné – veľa kopcov, v ktorých môže dokonale vyniknúť ľahkosť hardtailu. A tie Orbea skutočne vie, pretože ich OMX rám patrí medzi najľahšie sériovo vyrábané a hlavne ku všetkému pridáva aj skvelú porciu komfortu.
A nejde len o preteky, robí mi spoločníka pri mnohých výletoch a tréningoch. Koho zaujíma prečo (keď mám aj celoodpružený bicykel), hneď odkážem na článok, kde nájdete všetko pekne rozpísané.

Už od minulého roka registrujem vo fotkách zo svetového pohára niečo nové s netradične zakamuflovanou oblasťou okolo stredového zloženia – pri HT bicykloch je to pomerne zvláštne, veď čo sa tam dá vymyslieť nové... A na jar už potom prichádza nová Alma s veľmi originálnym riešením.
Jeho hlavnou úlohou je priniesť najmä vyššiu mieru komfortu, plus samozrejme nechýba upravená geometria a ďalšie detaily. Teraz ma teší, že o všetkom som písal samostantný článok a nemusím sa teda opakovať. Dnešným cieľom je zamerať sa na dojmy z jazdy a samozrejme porovnanie s predchádzajúcou verziou. Tak poďme na vec.
Geometria sa podarila
Ako inak, úpravou prešla geometria, ale treba povedať, že sa nijako neženie do extrému – čo je podľa mňa u HT výhoda. Pretože v strmých, technických a rozbitých úsekoch je samotným limitom aj tak absencia tlmiča, naopak v ľahšom teréne vynikne obratnosť, pre ktorú som si Almu tak obľúbil.Oproti pôvodnému modelu narástol reach približne o 1 cm (teraz 485 mm vo veľkosti XL), hlavový uhol sa položil o 1 stupeň zo 68 na 67 stupňov, sedlový sa potom zase zostril zo 74,5 na 75,5 stupňa.
Výsledok? Jazdec šliape viac pod seba, čo je výhodou samozrejme v strmých stúpaniach. Následne má aj viac stability v strmých úsekoch pri jazde nadol, čo bolo cítiť. Treba povedať, že prvotné usadenie mi trochu pripomenulo posed ako na mojom BMC Fourstroke, ale stále s dostatočným pocitom ostrosti „raketového“ HT.
Inými slovami povedané, geometria sa podarila a ponúkne o kúsok viac istoty v teréne. To bolo cítiť, aj keď som jazdil s klasickou sedlovkou, no samozrejme maximálny potenciál geometrie z bicykla dostanete jedine výmenou za teleskop. A keď sme pri tom, zmenil sa priemer sedlovej rúrky z 27,2 na 31,6 mm, čo dáva veľmi široký priestor pre teleskopické sedlovky s veľkým zdvihom.

Prečo vôbec taký rám?
Vyššie spomínaný priemer je pomerne dôležitá vec a je jedným z dôvodov, prečo sa Orbea ubrala smerom, akým sa ubrala. Súčasných 27,2 mm sa veľkou mierou podieľa na komforte, najmä pri veľkosti XL ako mám ja. Prečo?Nuž je vystrčená až do neba, výsledkom je výrazná flexia, ktorú dokážem ľahko pozorovať aj voľným okom – pritom mám teleskopickú sedlovku v hliníkovom vyhotovení. Myslím, že pri menších veľkostiach bude jej ohyb výrazne menší a samozrejme výrazne sa limituje výber teleskopky - ste väčšinou odkázaní na malý zdvih.
Mne osobne to vôbec neprekážalo, pretože Almu nemám na drtenie strmých trailov, ale samozrejme „zabíja“ sa väčšia univerzálnosť. Pri novej verzii máte možnosť vyberať v podstate bez obmedzení a nová konštrukcia s názvom X Fader by mala zabezpečiť, aby vás tá hrubá hliníková rúra nekopala potom veľmi do zadku. K tomu sa ešte dostaneme...
Ale pozor, všetko má svoje pre aj proti. Vysokí jazdci, či skôr tí s extra dlhými nohami (ako ja), budú mať možno problém. Nový rám je nižší a bol som nad limitom sedlovky, s ktorou bicykel prišiel... A rozhodne nebola veľmi krátka. Našťastie mám doma extra dlhú Thomson (410 mm), ktorú používam na BMC, keď z neho robím drtiča ľahkých, no „udrncaných“ tratí.

Komfort jazdy
Áno, áno, už tam smerujeme. Treba ale uviesť na pravú mieru, že celkový komfort jazdy na HT je súhrou viacerých faktorov, pričom tým najväčším sú stále plášte. A mám na mysli poriadne balóny, ako sú napríklad aj osadené Maxxis Rekon Race v rozmere 2,4". Väčší objem = nižší tlak = komfort a súčasne rýchlosť v rozbitom teréne.Na to už máme aj samostatné porovnanie priamo v teréne, ak niekto neverí. Rovnako hrá veľkú úlohu dobre zvolené sedlo, dobré nohavice a samozrejme posed.

Celý modelový rad novej karbónovej Almy je postavený na rovnakom ráme.Skúsil som Rekony poriadne nafúkať, nech eliminujem vplyv objemných gúm a snažím sa pozorovať nejakú flexiu... Ale až potom zisťujem, že je zbytočné pozerať sa na stredovú časť, treba pozerať na sedlovku. A aj tá 31,6 mm hrubá hliníková rúra sa vedela o malý kúsoček pohnúť. V porovnaní s mojou súčasnou Almou je to menej, ale dôvody som uviedol vyššie. Predpokladám, že naprieč veľkosťami sa ohyb toľko meniť nebude, ale priamu skúsenosť nemám.
No v jednom mám hneď jasno. S tvrdými gumami je úplne jedno, aký máte rám a technológie karbónu, vytrasie vás v teréne ako handrového panáka. Potom okamžite sfukujem a môžem konštatovať jedno. S dobrým tlakom a sedlom je nová Alma komfortný HT a navyše máte širokú možnosť voľby teleskopickej sedlovky, ktorá zase umožní oveľa lepšie zvládať prípadný náročný terén.
Ďalšie vlastnosti?
Rovnako je v popise nového rámu uvedená väčšia priechodnosť pre široké plášte, no už „stará“ Alma ju má ozaj veľkorysú. Inými slovami, až tak veľmi nepozorujem rozdiel, každopádne miesta je dostatok.
A čo tuhosť? Veľmi rád by som povedal, že rám je o také alebo také percento tuhší (či opačne), čo samozrejme nejde presne poznať. Čo ale cítim, to je raketová reakcia na záber, najmä keď sa zamkne vidlica a človek si chce „vybúchať“ krátky kopec.
Určite veľkou mierou prispeli aj karbónové kolesá z vlastnej produkcie OQUO, ktoré nie sú štandardne súčasťou daného modelu. Oni ale výrazne pomáhajú aj v komforte, pretože vďaka 30 mm vnútornej šírke ráfikov poskytnú potrebnú oporu pri nižšom tlaku. Opäť sa len potvrdilo, prečo sú tak žiadaným (a súčasne funkčným) upgradom.

Zabudli sme na niečo? Veď sme ešte neprebrali hmotnosť, ktorá rozhodne nepatrí pri HT na druhú koľaj. Veľkou zmenou je fakt, že celý modelový rad novej karbónovej Almy je postavený na rovnakom ráme. Predtým sme mali verzie OMR (ťažšie, cenovo dostupnejšie) a OMX (ľahšie a drahšie).
Pri veľkosti M je rozdiel teraz cca 250 gramov v neprospech nového rámu v porovnaní s OMX, ako mám ja. Predpokladám, že v XL bude rozdiel ešte o kúsok viac, čo je určitá daň za niektoré technológie a zrejme aj jednotný prístup, ktorý Orbea zvolila. Rozhodne ale nový rám nie je žiadne kladivo a viete na ňom vyskladať stále veľmi ľahučký hardtail.

Komponenty
Ešte mi nedá nedoplniť pár slov ku niektorým dôležitým komponentom, pričom s výnimkou kolies išlo o cenovo dostupný model M30 v MOC za 2 499 €. Základom bola vidlica RockShox SID SL Select 110 mm a tá fungovala spoľahlivo. Myslím, že v danej cenovej kategórii dobrá voľba, ale cítiť, že najvyšší model Ultimate, ktorý jazdím dlhodobo, nie je len o nižšej hmotnosti – chýba mi trochu viac opory v strednej časti zdvihu.
Orbea vie, kde leží potenciál moderného športového HT.
A rovnaké asi môžem povedať o pohone. Funguje, radí, ale ak ste zvyknutí na vyššie sady, všetko je akési gumovejšie a lenivejšie. Nechcem sa teraz hrať na „snoba“, len je to cítiť a platí klasické, že na dobré sa rýchlo zvyká.
Čo by som ale hneď spravil, to by bola výmena radenia z Deore napríklad za XT. Pomerne malá investícia a pocitovo by sme boli hneď niekde inde. Predsa len vyššie verzie radenia od Shimana umožňujú radiť aj o viac naraz, chod je pocitovo presnejší a lepšia je aj ergonómia. Teda ešte predtým by som ale vymenil brzdy.

Všetka česť, osadené MT410 sa snažia, ale tvar páky je hrozný (netuším, prečo je taká dlhá) a ani sily veľmi nepobrali. Už také SLX sú niekde úplne inde a celý bike by poskočil o level ďalej. No a samozrejme hneď, ako by to bolo možné, upgradoval by som pevnú sedlovku za teleskopickú.

Čo sa mi páči, to sú OC komponenty z vlastnej dielne, najmä kombinácia riadidiel a predstavca, ktoré spolu pekne ladia a ladia aj s celým bikom. Kolesá som spomínal a s ich predošlou generáciou mám veľmi dobré skúsenosti. Inak povedané, po 2 sezónach na ne nebolo treba siahnuť, sú dostatočne tuhé, majú 30 mm vnútornú šírku a hmotnosť kúsok pod 1500 g je solídna.

Orbea s novou Almou spravila pomerne zaujímavý krok, pričom si uvedomuje, kde leží potenciál moderného športového HT. Nie je to len maximálna tuhosť či nízka hmotnosť, no dôležitým kľúčom je komfort a schopnosť zvládnuť primeraný terén.
Netreba hneď trailovú geometriu s dlhočizným rámom, no stačí šupnúť teleskopickú sedlovku a veľká časť športových jazdcov má v podstate všetko, čo potrebuje na 99 % vecí, ktoré jazdia. A keď sa postavia v kopci do pedálov, bicykel pod nimi doslova „uteká“.
To je podľa mňa kombinácia, ktorá nikdy nevyjde z módy ani v záplave ostatných kategórií bicyklov a stále v dobrom pomere cena vs. výkon. Rovnako musím priznať, že aj v XL sa na bicykel celkom dobre pozerá, čo poviete?
Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne hodnotenia