scheduleNaše predajne a otváracie hodiny
Lokalizácia
Formulár sa odosiela
Novinka - modelový rok 2025

Orbea ALMA M50 29 bicykel, mars red/metallic burgundy red

1 999 
Našiel si lepšiu cenu?
Zvoľ si prevedenie
Služby k nákupu tohto produktu
tune Zľava 20 % na bike fitting (ušetríš 28 €)  Viac informácií
build Osobný odber s poskladaním a garančným servisom zdarma
local_shipping Poštovné alebo dovoz bicykla zdarma
payment Nákup na splátky  Vypočítaj si splátky
Chceš si bicykel nezáväzne vyskúšať?
Zvoľ si osobný odber na predajni a rozhodni sa na mieste.

Orbea ALMA M50 29 bicykel

Úroveň a kvalita výbavyhelp
Pre pravidelné a dlhšie jazdy

Vhodný najmä pre športuchtivých nadšencov, ktorí radi po práci alebo cez víkend trávia čas na dvoch kolesách. Vhodný na pravidelné jazdenie od cyklotrás, poľných a lesných ciest až po stredne náročný terén. Osadené bývajú komponentmi, ktoré sú zlatou strednou cestou v pomere spoľahlivosti a výdrže.

Špecifikácia
Rám
Orbea Alma Carbon, Boost 12x148 mm, Internal cable routing
Vidlica
RockShox Judy Silver TK 110 mm, Remote, 15x110 mm Boost
Citeľne pohodlnejšia jazda
Radenie
Shimano Deore M6100
Pre pravidelné a dlhšie jazdy
Prehadzovačka
Shimano Deore M6100 SGS Shadow Plus
Pre pravidelné a dlhšie jazdy
Kazeta
Shimano CS-M6100, 10-51T, 12 speed
Pre pravidelné a dlhšie jazdy
Reťaz
Shimano M6100
Kľuky
Shimano MT512, 32T
Pre pravidelné a dlhšie jazdy
Brzdy
Shimano MT201 Hydraulic Disc
Pre nenáročné a občasné jazdy
Kolesá
Alloy, 26C, 28H, TLR
Plášte
Pirelli Scorpion Sport XC H 2.40" 60TPI ProWall/TLR
Sedlovka
SP04, Alloy, forged head, 31,6 mm, Setback 0 mm
Sedlo
Selle Italia Model X FecAlloy Rail 145x248 mm
Predstavec
Alloy forged, -7º
Riadidlá
Alloy, 31.8 mm, Flat, 740 mm, Sweep 9°
Hlavové zloženie
Alloy 1-1/2", Black Oxidated Bearing
Detaily produktu
Pohlavie Pánske, Unisex
Modelový rok 2025
Počet prevodov 1x12
Sada Shimano Deore
Farba mars red/metallic burgundy red
Materiál karbón
Materiál kolies Hliník
Priemer kolies 29"
Brzdy Kotúčové hydraulické
Vidlica Vzduchová
Zdvih vidlice 110 mm
Teleskopická sedlovka nie
ID produktu 351627
Test: Nová Orbea Alma – pruží či nepruží?

V rámci hardtailov sa so svojou jedinečnou konštrukciou tento model rozhodne nestratí. Ale má všetko aj reálny význam v praxi?

Na tento test som bol okamžite vybraný z jednoduchého dôvodu. Mám dlhoročné skúsenosti s predchádzajúcou verziou, ktorú stále s veľkou radosťou používam. Pomohla mi k mojim top výsledkom na Salzkammergut Trophy, Horalovi, či naposledy v boji s nekonečnými kopcami na HERO Dolomites.

Všetko sú to trasy, ktoré majú jedno spoločné – veľa kopcov, v ktorých môže dokonale vyniknúť ľahkosť hardtailu. A tie Orbea skutočne vie, pretože ich OMX rám patrí medzi najľahšie sériovo vyrábané a hlavne ku všetkému pridáva aj skvelú porciu komfortu.

A nejde len o preteky, robí mi spoločníka pri mnohých výletoch a tréningoch. Koho zaujíma prečo (keď mám aj celoodpružený bicykel), hneď odkážem na článok, kde nájdete všetko pekne rozpísané.

staršia Orbea Alma
Už od minulého roka registrujem vo fotkách zo svetového pohára niečo nové s netradične zakamuflovanou oblasťou okolo stredového zloženia – pri HT bicykloch je to pomerne zvláštne, veď čo sa tam dá vymyslieť nové... A na jar už potom prichádza nová Alma s veľmi originálnym riešením.

Jeho hlavnou úlohou je priniesť najmä vyššiu mieru komfortu, plus samozrejme nechýba upravená geometria a ďalšie detaily. Teraz ma teší, že o všetkom som písal samostantný článok a nemusím sa teda opakovať. Dnešným cieľom je zamerať sa na dojmy z jazdy a samozrejme porovnanie s predchádzajúcou verziou. Tak poďme na vec.

nová Orbea Alma, Orbea ALMA M30 29Orbea ALMA M30 29, test, recenzia

Geometria sa podarila

Ako inak, úpravou prešla geometria, ale treba povedať, že sa nijako neženie do extrému – čo je podľa mňa u HT výhoda. Pretože v strmých, technických a rozbitých úsekoch je samotným limitom aj tak absencia tlmiča, naopak v ľahšom teréne vynikne obratnosť, pre ktorú som si Almu tak obľúbil.

Oproti pôvodnému modelu narástol reach približne o 1 cm (teraz 485 mm vo veľkosti XL), hlavový uhol sa položil o 1 stupeň zo 68 na 67 stupňov, sedlový sa potom zase zostril zo 74,5 na 75,5 stupňa.

Orbea ALMA M30 29, rám, položenejší hlavový uhol a ostrejší sedlový uholOrbea ALMA M30 29

Výsledok? Jazdec šliape viac pod seba, čo je výhodou samozrejme v strmých stúpaniach. Následne má aj viac stability v strmých úsekoch pri jazde nadol, čo bolo cítiť. Treba povedať, že prvotné usadenie mi trochu pripomenulo posed ako na mojom BMC Fourstroke, ale stále s dostatočným pocitom ostrosti „raketového“ HT.

Inými slovami povedané, geometria sa podarila a ponúkne o kúsok viac istoty v teréne. To bolo cítiť, aj keď som jazdil s klasickou sedlovkou, no samozrejme maximálny potenciál geometrie z bicykla dostanete jedine výmenou za teleskop. A keď sme pri tom, zmenil sa priemer sedlovej rúrky z 27,2 na 31,6 mm, čo dáva veľmi široký priestor pre teleskopické sedlovky s veľkým zdvihom.

Orbea ALMA M30 29, sedlová rúrka

Prečo vôbec taký rám?

Vyššie spomínaný priemer je pomerne dôležitá vec a je jedným z dôvodov, prečo sa Orbea ubrala smerom, akým sa ubrala. Súčasných 27,2 mm sa veľkou mierou podieľa na komforte, najmä pri veľkosti XL ako mám ja. Prečo?

Nuž je vystrčená až do neba, výsledkom je výrazná flexia, ktorú dokážem ľahko pozorovať aj voľným okom – pritom mám teleskopickú sedlovku v hliníkovom vyhotovení. Myslím, že pri menších veľkostiach bude jej ohyb výrazne menší a samozrejme výrazne sa limituje výber teleskopky - ste väčšinou odkázaní na malý zdvih.

Mne osobne to vôbec neprekážalo, pretože Almu nemám na drtenie strmých trailov, ale samozrejme „zabíja“ sa väčšia univerzálnosť. Pri novej verzii máte možnosť vyberať v podstate bez obmedzení a nová konštrukcia s názvom X Fader by mala zabezpečiť, aby vás tá hrubá hliníková rúra nekopala potom veľmi do zadku. K tomu sa ešte dostaneme...

Ale pozor, všetko má svoje pre aj proti. Vysokí jazdci, či skôr tí s extra dlhými nohami (ako ja), budú mať možno problém. Nový rám je nižší a bol som nad limitom sedlovky, s ktorou bicykel prišiel... A rozhodne nebola veľmi krátka. Našťastie mám doma extra dlhú Thomson (410 mm), ktorú používam na BMC, keď z neho robím drtiča ľahkých, no „udrncaných“ tratí.

Orbea ALMA M30 29, Technológia X Fader

Komfort jazdy

Áno, áno, už tam smerujeme. Treba ale uviesť na pravú mieru, že celkový komfort jazdy na HT je súhrou viacerých faktorov, pričom tým najväčším sú stále plášte. A mám na mysli poriadne balóny, ako sú napríklad aj osadené Maxxis Rekon Race v rozmere 2,4". Väčší objem = nižší tlak = komfort a súčasne rýchlosť v rozbitom teréne.

Na to už máme aj samostatné porovnanie priamo v teréne, ak niekto neverí. Rovnako hrá veľkú úlohu dobre zvolené sedlo, dobré nohavice a samozrejme posed.

objemné plášte, Orbea ALMA M30 29
Celý modelový rad novej karbónovej Almy je postavený na rovnakom ráme.
Skúsil som Rekony poriadne nafúkať, nech eliminujem vplyv objemných gúm a snažím sa pozorovať nejakú flexiu... Ale až potom zisťujem, že je zbytočné pozerať sa na stredovú časť, treba pozerať na sedlovku. A aj tá 31,6 mm hrubá hliníková rúra sa vedela o malý kúsoček pohnúť. V porovnaní s mojou súčasnou Almou je to menej, ale dôvody som uviedol vyššie. Predpokladám, že naprieč veľkosťami sa ohyb toľko meniť nebude, ale priamu skúsenosť nemám.

výjazd v okolí Rajeckých Teplíc, Orbea ALMA M30 29výjazd v okolí Rajeckých Teplíc, Orbea ALMA M30 29

No v jednom mám hneď jasno. S tvrdými gumami je úplne jedno, aký máte rám a technológie karbónu, vytrasie vás v teréne ako handrového panáka. Potom okamžite sfukujem a môžem konštatovať jedno. S dobrým tlakom a sedlom je nová Alma komfortný HT a navyše máte širokú možnosť voľby teleskopickej sedlovky, ktorá zase umožní oveľa lepšie zvládať prípadný náročný terén.

Ďalšie vlastnosti?

Rovnako je v popise nového rámu uvedená väčšia priechodnosť pre široké plášte, no už „stará“ Alma ju má ozaj veľkorysú. Inými slovami, až tak veľmi nepozorujem rozdiel, každopádne miesta je dostatok.

Orbea ALMA M30 29 recenzia
A čo tuhosť? Veľmi rád by som povedal, že rám je o také alebo také percento tuhší (či opačne), čo samozrejme nejde presne poznať. Čo ale cítim, to je raketová reakcia na záber, najmä keď sa zamkne vidlica a človek si chce „vybúchať“ krátky kopec.

Určite veľkou mierou prispeli aj karbónové kolesá z vlastnej produkcie OQUO, ktoré nie sú štandardne súčasťou daného modelu. Oni ale výrazne pomáhajú aj v komforte, pretože vďaka 30 mm vnútornej šírke ráfikov poskytnú potrebnú oporu pri nižšom tlaku. Opäť sa len potvrdilo, prečo sú tak žiadaným (a súčasne funkčným) upgradom.

Orbea ALMA M30 29 review
Zabudli sme na niečo? Veď sme ešte neprebrali hmotnosť, ktorá rozhodne nepatrí pri HT na druhú koľaj. Veľkou zmenou je fakt, že celý modelový rad novej karbónovej Almy je postavený na rovnakom ráme. Predtým sme mali verzie OMR (ťažšie, cenovo dostupnejšie) a OMX (ľahšie a drahšie).

Pri veľkosti M je rozdiel teraz cca 250 gramov v neprospech nového rámu v porovnaní s OMX, ako mám ja. Predpokladám, že v XL bude rozdiel ešte o kúsok viac, čo je určitá daň za niektoré technológie a zrejme aj jednotný prístup, ktorý Orbea zvolila. Rozhodne ale nový rám nie je žiadne kladivo a viete na ňom vyskladať stále veľmi ľahučký hardtail.

Orbea ALMA M30 29, rám

Komponenty

Ešte mi nedá nedoplniť pár slov ku niektorým dôležitým komponentom, pričom s výnimkou kolies išlo o cenovo dostupný model M30 v MOC za 2 499 €. Základom bola vidlica RockShox SID SL Select 110 mm a tá fungovala spoľahlivo. Myslím, že v danej cenovej kategórii dobrá voľba, ale cítiť, že najvyšší model Ultimate, ktorý jazdím dlhodobo, nie je len o nižšej hmotnosti – chýba mi trochu viac opory v strednej časti zdvihu.

Vidlica RockShox SID SL Select 110 m, Orbea ALMA M30 29
Orbea vie, kde leží potenciál moderného športového HT.

A rovnaké asi môžem povedať o pohone. Funguje, radí, ale ak ste zvyknutí na vyššie sady, všetko je akési gumovejšie a lenivejšie. Nechcem sa teraz hrať na „snoba“, len je to cítiť a platí klasické, že na dobré sa rýchlo zvyká.

Čo by som ale hneď spravil, to by bola výmena radenia z Deore napríklad za XT. Pomerne malá investícia a pocitovo by sme boli hneď niekde inde. Predsa len vyššie verzie radenia od Shimana umožňujú radiť aj o viac naraz, chod je pocitovo presnejší a lepšia je aj ergonómia. Teda ešte predtým by som ale vymenil brzdy.

Kľuky Deore a prehadzovačka XT fungujú výborne, Orbea ALMA M30 29
Všetka česť, osadené MT410 sa snažia, ale tvar páky je hrozný (netuším, prečo je taká dlhá) a ani sily veľmi nepobrali. Už také SLX sú niekde úplne inde a celý bike by poskočil o level ďalej. No a samozrejme hneď, ako by to bolo možné, upgradoval by som pevnú sedlovku za teleskopickú.

Orbea ALMA M30 29
Čo sa mi páči, to sú OC komponenty z vlastnej dielne, najmä kombinácia riadidiel a predstavca, ktoré spolu pekne ladia a ladia aj s celým bikom. Kolesá som spomínal a s ich predošlou generáciou mám veľmi dobré skúsenosti. Inak povedané, po 2 sezónach na ne nebolo treba siahnuť, sú dostatočne tuhé, majú 30 mm vnútornú šírku a hmotnosť kúsok pod 1500 g je solídna.

Orbea ALMA M30 29
Orbea s novou Almou spravila pomerne zaujímavý krok, pričom si uvedomuje, kde leží potenciál moderného športového HT. Nie je to len maximálna tuhosť či nízka hmotnosť, no dôležitým kľúčom je komfort a schopnosť zvládnuť primeraný terén.

Netreba hneď trailovú geometriu s dlhočizným rámom, no stačí šupnúť teleskopickú sedlovku a veľká časť športových jazdcov má v podstate všetko, čo potrebuje na 99 % vecí, ktoré jazdia. A keď sa postavia v kopci do pedálov, bicykel pod nimi doslova „uteká“.

To je podľa mňa kombinácia, ktorá nikdy nevyjde z módy ani v záplave ostatných kategórií bicyklov a stále v dobrom pomere cena vs. výkon. Rovnako musím priznať, že aj v XL sa na bicykel celkom dobre pozerá, čo poviete?
Zdroj fotografií: Archív redakcie
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Presnejšie miery a geometriu každého modelu nájdete na stránke výrobcu.

Cestné
Veľkosť 47 49 51 53 55 57 60
Výška jazdca (cm) 155 - 160 160 - 166 167 - 172 173 - 179 180 - 185 186 - 191 192 - 207
Gravel
Veľkosť XS S M L XL XXL
Výška jazdca (cm) 155 - 166 167 - 172 173 - 179 180 - 185 186 - 191 192 - 207
Horské
Veľkosť S M L XL
Výška jazdca (cm) 155 - 170 165 - 180 179 - 190 185 - 198
Urban/mestské 
Veľkosť XS S M L XL
Výška jazdca (cm) 150 - 160 160 - 170 170 - 180 180 - 190 190 - 200

Všetky bicykle ponúkané na MTBIKER shope sú nové, nejazdené, od oficiálneho distribútora a s plnou zárukou. Viaceré značky dokonca ponúkajú po registrácii doživotnú záruku na rám. Všetok záručný servis vykonávame v MTBIKER predajniach po osobnom doručení alebo po zaslaní bicykla (alebo jeho časti) kuriérom.

Náš postup expedície bicyklov je nasledovný:
  1. Bicykel je vybratý z krabice od výrobcu.
  2. Bicykel je poskladaný, skontrolovaný a nastavený (prehadzovač, prešmykač, tlmič, vidlica, kolesá...)
  3. Bicykel je opatrne zabalený naspäť do krabice a odoslaný
  4. Ak si bicykel objednáš na osobný odber alebo dovoz domov, bicykel Ťa bude čakať poskladaný a skontrolovaný
  5. Ak si bicykel objednáš kuriérom na svoju adresu, doma treba urobiť nasledovné:
    1. Bicykel vybrať z krabice a opatrne odstrániť ochranné fólie a materiál
    2. Namontovať riadítka do predstavca (1 minúta, potrebný je imbusový kľúč 4 alebo 5 mm).
    3. Namontovať predné koleso do vidlice (1 minúta, bez potreby náradia ak má bicykel rýchloupinák).
    4. Uvoľniť skrutky na hlavovom zložení, zarovnať predstavec s kolesom, dotiahnuť vrchnú skrutku na krku vidlice a následne dotiahnuť hlavové zloženie (2 minúty, potrebný je imbusový kľúč 4 alebo 5 mm).
    5. Namontovať pedále do kľúk, pričom treba namazať závit pedálu a opatrne namontovať správnou stranou (1 minúta, potrebný je imbusový kľúč 8 mm alebo 15 mm francúzsky kľúč).
    6. Namontovať sedlovku do rámu (10 sekúnd, bez potreby náradia ak má rám rýchloupinák).
    7. Dofúkať pneumatiky a prípadne vidlicu a tlmič na požadovaný tlak (2 minúty, potrebná je pumpa).
    8. Skontrolovať dotiahnutie imbusov a rýchloupinákov (2 minúty, potrebný je imbusový kľúč 4 a 5 mm).
    9. Vyraziť na testovaciu jazdu! S bicyklom zaobchádzaj opatrne, kým si na seba zvyknete. Ak má bicykel kotúčové brzdy, od novoty bude ich výkon obmedzený - svoj plný výkon nadobudnú po 4-5 silných brzdeniach z vyššej rýchlosti.
Ilustračné video k nastaveniu bicykla:
Hodnotenie produktu  (0 hodnotení)
0/5
(0 hodnotení)
(0 hodnotení)
(0 hodnotení)
(0 hodnotení)
(0 hodnotení)
(0 hodnotení)

Ako hodnotíš produkt ty?
Pridať hodnotenie
Pomôž ostatným, získaj body a nakupuj lacnejšie až o 15 % vďaka vernostnému systému
Hodnotenia verified Overené nákupy

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne hodnotenia

Formulár sa odosiela
Pridaj hodnotenie
Formulár sa odosiela
comment Otázky k produktu

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne otázky

Formulár sa odosiela
Španielska značka, ktorá sídli v srdci Baskicka a už takmer 100 rokov vyrába bicykle, s ktorými napr. vyhral olympijské zlato Julien Absalon v MTB XC alebo Samuel Sánchez v cestných pretekoch jednotlivcov. Sponzorovala aj viaceré World Tour tímy. Orbea je baskická značka s temperamentom, duchom a horami v srdci, ako sama uvádza.
Všetko o nákupe u nás

Tu nájdeš odpovede na tvoje otázky ohľadom dopravy, platby, bezpečnosti a mnoho iného.

K tomuto produktu sa môžu hodiť
Prečo nakupovať u nás
Spoznaj výhody nákupu
Prečo nakupovať u nás
Viac info o nákupe
1 000 000+ objednávok

Sme najväčší cyklistický e-shop na Slovensku overený desiatkami tisíc spokojných zákazníkov.

Jedinečný zákaznícky servis

Sme k dispozícii cez email, chat, telefón alebo osobne v MTBIKER centre.

Aktívne podporujeme cyklistiku na Slovensku

Aj vďaka Tvojej objednávke podporujeme rozvoj cyklistiky.

Bezpečný nákup a metódy platby

Proces platby je bezpečný a ponúkame Ti široké možnosti.

Vernostný systém

Odmeníme Ťa za nákup a takisto za kvalitné príspevky v MTBIKER fóre, e-shope, výjazdoch a fotogalérii.

MTBIKER centrum a showroom

Navštív nás v predajni s pump-trackom pri trailoch alebo v historickej budove v centre Bratislavy.

Viac info o nákupe
navigate_before navigate_next
keyboard_arrow_up contact_support