Ako sa obliecť na beh a rýchlejšiu turistiku

Ako sa obliecť na beh a rýchlejšiu turistiku

Tieto aktivity veľmi často slúžia ako výborná príprava cyklistov počas mimo sezónneho obdobia, pričom vhodne zvolené oblečenie vám vie pomôcť užiť si ich naplno.

Už neraz som v článkoch spomínal doplnkové aktivity ako je napr. beh alebo turistika ako vhodný nástroj pre tréning v zime. O základoch behu je tu aj samostatný článok, ale pomerne veľmi častou otázkou ľudí je: ako sa mám vlastne obliecť?

Je to rovnaké ako pre bicykel a nebude mi zima/teplo? Napadlo ma teda spraviť článok o tom, na čo sa zamerať, na čo si dať pozor, aké sú rozdiely, čo môžete využiť z „cyklo-šatníka“ a do čoho sa naopak oplatí časom zainvestovať.

Základný rozdiel


Aby sme to zjednodušili, tak začneme hneď tým, čím sa tieto aktivity odlišujú od jazdenia na bicykli. Je to v prvom rade celková intenzita a väčšie zapájanie vrchnej časti tela. Ak porovnáte sedenie na bicykli s behom (chôdzou do kopca), je jasné, že rozdiel je pomerne veľký. Rovnako ak si odmyslíme extrémne počasie v horách, tak vďaka nižšej rýchlosti nie sme ani toľko vystavení vetru ako pri jazde v sedle.

Z toho plynie jeden základný fakt, ktorý ale ľudia veľmi často prehliadajú – pri rovnakých podmienkach treba rátať s tým, že si vytvoríme oveľa viac tepla a navyše bude aj menší vplyv vetra a s ním spojený wind-chill efekt. Práve ten ako vieme veľmi často stláča pocitovku poriadne nízko...



Beh a vysoko intenzívny pohyb


Začnime teda tým úplne najjednoduchším ako je klasické behanie niekde v blízkosti domova. Práve pri ňom viete využiť pomerne dosť vecí z cyklošatníka, prípadne stačí niečo na doplnenie. Úplným základom je opäť vhodne zvolená spodná vrstva a keďže som spomínal vyššiu intenzitu, ideálne sú tenšie prevedenia s určitou mierou izolácie.

Vhodným príkladom môže byť model Bodyfit Pro od Sportful s vyvýšeným golierom. Rýchlo schne a pritom poskytuje určitú izoláciu na väčšinu podmienok, ak nerátam veľké mrazy. Navyše nemá extrémny cyklistický strih, teda vpredu výrazne krátky (a extra dlhý vzadu), čo vie spôsobiť trochu problém, ak nie ste stále v predklone.



Celkovo pre pokrytie väčšiny športových aktivít v zime odporúčam mať doma 2 funkčné tričká s iným charakterom – jedno tenšie pre vyššiu intenzitu a vyššie teploty a jedno hrubšie keď je skutočne kosa, alebo sa budete pohybovať v nízkej intenzite. Chodidlá vedia výborne poriešiť hrubšie vlnené ponožky v teniskách, ale dajte pozor aby vás noha netlačila – ak tenisky idete kupovať, nezabudnite to zohľadniť, ak máte v pláne behať aj v zime a vezmite si na skúšanie aj trochu hrubší variant. Pri behu totiž chodidlo pracuje oveľa viac ako pri jazde na bicykli, takže vám nebude kosa. Na nohy výborne poslúžia dlhé cyklistické návleky.

Lycra a jemný flís poskytnú dostatočnú izoláciu a najmä voľnosť pohybu. Ale aj keď majú horný silikónový lem, aby všetko držalo na svojom mieste, pri otrasoch je potrebné ich niečím prichytiť. Tu ideálne poslúžia krátke bežecké elasťáky bez výstelky, ktoré navyše využijete celoročne (sú to ešte aj dobré plavky). V prípade, že je chladno alebo jednoducho nechcete chodiť v obtiahnutom, stačí na to obliecť krátke cyklistické voľné nohavice (aspoň budete mať aj extra vrecká na drobnosti). Väčšinou sú dnešné strihy robené tak, že z časti chránia aj kolená.



Na vrch už môžete hodiť iba tenkú bundu, ako je napr. model Karpos Lot, o ktorom som tu už písal v tomto článku – navyše jeho veľkou výhodou je veľká kapucňa a extra vysoký golier. Možno sa vám to bude zdať málo, no nezabudnite, že ak vyjdete vonku, musíte pociťovať chlad a o niečo väčší, ako keď sa chystáte na bicykel.

Ak sa dostanete niekam kde nefúka, veľmi často sa stane, že vám bude aj tak teplo a vtedy môžete bundu komplet rozopnúť, alebo kľudne vyzliecť a dať ju okolo pása alebo do ruky – vďaka jej nízkej váhe s tým nie je žiadna oštara a keď začne fúkať, alebo skončíte, tak si ju zase dajte na seba. Hlavne zbytočne neváhajte, najmä ak viete, že idete napr. dlhšie do kopca a pod. kde intenzita výrazne rastie.



V prípade, že je skutočne veľká zima, siahnite po hrubšej spodnej vrstve, prípadne môžete cez tú tenšiu obliecť napr. aj letný dres. Tu je opäť výhoda trochu civilnejšieho MTB strihu, takže nebude vpredu extrémne krátky a vrecká vzadu využijete napr. na spomínanú bundu.

Ďalšou možnosťou (ktorú využijete aj pri turistike) je ľahká softshellová bunda – zámerne píšem ľahká, pretože opäť dajte prednosť modelom, ktoré kombinujú neprefúkavé časti na dôležitých miestach a tie viac priedušné na zvyšku.



Rozhodne odporúčam vziať si so sebou vždy aj šatku (buffku), ktorou ochránite krk, prípadne aj hlavu a dá sa z nej ľahko spraviť kukla. Osobne pri behu v chlade vďaka tomu viac využívam teplejšiu čelenku, pretože chráni čo treba a lepšie dýcha ako čapica, pričom buffka je stále v zálohe.

Rukavice môžete opäť zvoliť o niečo tenšie, pretože rukami budete v podstate stále hýbať, no v tomto sú asi najviac individálne rozdiely. Osobne viac preferujem teplejšie modely, ale bez membrány.



A čo keď je naozaj škaredo a prší? Práve vtedy je beh ideálny (teda aspoň pre mňa), pretože vďaka vysokej intenzite pohybu vám do nejakej hodinky zima nebude a netreba na to ani nijakú špeciálne nepremokavú bundu. Opäť stačí napr. aj model LOT, ktorý som už X krát spomínal...dôležité je hlavne nebáť sa toho, vybehnúť a po skončení sa nezdržovať a dať sa hneď dokopy.

Svižná turistika


Naschvál nepíšem len turistika, pretože pod ňou si veľa ľudí predstaví úplne pohodový výlet s priateľmi, kde sa každých pár metrov stojí, rozpráva s kamošmi alebo niečo „svačí“. Vtedy sa oblečte hlavne tak, aby vám bolo teplo. Rovnako sem nerátam ani rôzne náročné prechody a viacdenné tripy v horách, čo je zase úplne iná kategória.

Čo mám na mysli je nejaký svižnejší výlet na ľahko, obľúbený kopec, alebo rýchlejšia hrebeňovka. Práve to je ale veľmi vhodná forma, ktorá vám prinesie požadovaný „tréningový efekt“ a pritom to nie je ani tak časovo náročné.



Vtedy sa dá využiť v podstate rovnaký princíp obliekania ako pri vyššie spomínanom behu, ktorý sa ale oplatí trochu doplniť – resp. ani netreba, keď chcete len vybehnúť a hneď ísť dole. Hlavne sa pri pohybe do kopca hneď vyzlečte, hore sa len pokochajte výhľadom, hoďte na seba bundu a šup dole. Ak máte v pláne niečo dlhšie, plánujete zastávky, prípadne chcete nejakú poistku keby niečo, bude to chcieť malé doplnenie.

Práve tu nájde výborné využitie spomínaná softshellová bunda a ľahká fukerka s kapucou so sebou ako záloha. Predpokladám, že si so sebou v tom prípade budete brať aj nejaký malý batoh a ak chcete aby vás to bavilo, opäť odporúčam trošku sa zamerať na to, čo je dôležité a pritom ľahké a spratné. Ak sa pozrieme na spodnú časť tela, stále výborne poslúži kombinácia, ktorú som opisoval pri behu – tie cyklo návleky sú veľmi univerzálna vec. No a čo keď vyjdete hore, začne fúkať a schladí sa? Vtedy sú ideálne prevliekacie nohavice.

Vážia asi 100 g, vďaka zipsom ich ľahko oblečiete, výborne ochránia pred vetrom a tiež pred snehom/ľahkým mrholením. V podstate som s nimi úplne v pohode prežil všetky podmienky, ktoré ma za celý rok v horách stretli (skialp, turistika, VHT, beh) a vďaka ich spratnosti ani nerozmýšľam, či ich vziať.



Ak vás ale láka pobyt v zimnom prostredí o trochu viac, rozhodne si časom obstarajte aj nejaké dlhé nohavice, ktoré budú slúžiť následne ako základ. Namiesto toho, aby ste šli do nejakého hardcore odolného a ťažkého modelu, radšej zvoľte niečo viac vzdušné a elastické. Využijete ich ďaleko viac a v prípade potreby na ne hodíte spomínané „prevliekačky“, alebo ich doplníte o spodky, keď je skutočne extrémna zima.

Veľa ľudí si totiž hneď vyberie model, ktorý sa svojím zameraním hodí skôr pre skutočne náročné podmienky a pritom také podmienky, alebo akcie ani nevyhľadávajú. Pamätajte, že lepšie mať koncept, ktorý si viete ľahko upraviť a doplniť, než hneď všetko kompletne nepremokavé a vyteplené, s čím výrazne klesá celková univerzálnosť, priedušnosť a pocit ľahkosti. Práve tá ľahkosť je kľúčom k objaveniu nového rozmeru turistiky a neraz som sa o tom presvedčil.

Veľmi často potom vidieť ľudí, ako majú na sebe X vrstiev, na tom „goráčovú“ bundu a šliapu do kopca komplet prepotení – a to vidím skutočne často. Jasné, že im je potom stále zima, keď sa vo všetkom potia už cestou nahor a ešte majú obrovský batoh s náhradným šatníkom.

Veľkou výhodou zimných mesiacov je fakt, že ak sú horšie podmienky, tak väčšinou sneží (teda malo by). Vtedy aj bundy bez membrány a lepených švov vydržia pomerne dosť. Ak vás to časom bude ťahať vonku za každého počasia, určite sa nejaká odolná "membránovka" hodí a môžem ju odporučiť.



Zateplenie alebo aj poistka keby niečo


Vždy som zástancom toho, aby ste pri pohybe v horách mali aj nejakú poistku, keby niečo. Rozhodne sem odporúčam zaradiť druhé (teplejšie) rukavice, teplú čiapku a izoláciu na telo. Pod ňou si môžete predstaviť aj flísku, ale ja osobne ich už používam minimálne, vlastne vôbec.

Ak si dávate postupne dokopy výbavu, rozhodne radšej zaraďte do výberu bundu z „aktívnej“ izolácie, ako je napr. Polartec Alpha – príkladom je model Karpos Lyskamm. Veľmi dobre poslúži aj izolácia Primaloft a práve ten nájdete často aj pri rukaviciach.



Veľkou výhodou je totiž schopnosť držať teplo v kombinácii s odolnosťou voči vetru a nízkou hmotnosťou – navyše ju natlačíte aj do malého batohu. Tento materiál skutočne extrémne rýchlo schne a pritom vďaka akejsi sendvičovej konštrukcii vás stále výborne izoluje od okolia a to aj vtedy, keď klasický flís zďaleka nestačí.

Takúto bundu využijete v zimných podmienkach veľmi dobre aj na bicykli (napr. do dlhého zjazdu, v prípade extrémneho mrazu, alebo ako zálohu pre prípad nečakanej zastávky). Výhodou oproti páperiu (ktoré je stále najlepší izolant) je fakt, že svoje schopnosti nestráca ani vtedy, keď sa do nej výrazne potíte, s čím treba pri aktívnom pohybe vždy rátať. Taktiež ani časté pranie nemá na tento materiál vplyv.

Samozrejme podobné veci nie sú lacné, ale z osobnej skúsenosti vám garantujem, že ju budete využívať poriadne často a keď ju oblečiete niekde na hrebeni, či pri dlhšej zastávke, budete ako v obývačke. Navyše ju uživíte naprieč takmer všetkými outdoor aktivitami, alebo ak budete stáť s kamošmi v kose na punči.



Čo sa týka niektorých vecí, veľa z nich nájdete aj v tomto videu o jazdení v horách, kde je to v podstate s malými úpravami veľmi podobné.



Ako vždy platí, že každý má svoje vlastné vnímanei teploty a najmä ženy väčšinou potrebujú o niečo viac. Pri behu a rýchlejšej turistike nezabudnite zohľadniť vyššiu intenzitu a dajte radšej prednosť ľahkým a vzdušným veciam, na ktoré si viete následne hodiť niečo ďalšie. Uvidíte, že sa budete pri šliapaní do kopca, alebo pri behu cítiť komfortnejšie a bude vás to aj viac baviť...

Dovozcom značky Karpos na Slovensko je Davorin.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up18thumb_down comments 13 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Značka Roeckl - špecialista na rukavice na bike, lyže alebo hiking

Značka Roeckl - špecialista na rukavice na bike, lyže alebo hiking

Ako vyzerajú rukavice od značky, ktorá má vo výrobe prax 180 rokov, som zisťoval na modeloch Haines GTX a Lidhult. Ako obstáli na bežkách a túre, ako ich využiť na bike?
Beh a cyklistika - prečo behať a ako začať

Beh a cyklistika - prečo behať a ako začať

Prečo je beh príjemné spestrenie pre cyklistov, aké benefity im prináša a ako sa vystrojiť a začať tak, aby bolo všetko ok.
Výbava aj pre outdoorové aktivity PR článok

Výbava aj pre outdoorové aktivity

Nezáleží či ste fanúšikom cyklistiky, skialpu, alebo klasickej turistiky. Tieto veci oceníte, hlavne ak máte radi kvalitné vybavenie, ktoré v sebe skrýva praktické prvky.
keyboard_arrow_up