Tip na výlet: Trikrát na vrchole – Zrnová, Tlstá hora a Štepnica

Babie leto je ideálny čas na potulky po okolí. Pokiaľ by ste chceli uvidieť kus zaujímavej krajiny a dosiahnuť pri tom trikrát vrchol, mal by som pre vás jeden tip.

Labutia jazda za sezónou

Tento rok sa mi podarilo spracovať vo forme článku šesticu tipov na výlet. Päť z nich ste si už mohli prečítať (1., 2., 3., 4., 5.) a zostáva posledný šiesty, ktorým by som chcel dať bodku za koncom letnej sezóny 2019. Pozor! Nemýliť si to s koncom sezóny, tá má ešte jeden, dva mesiace čas .

Druhú septembrovú sobotu sa mi podarilo na spoločný výjazd ukecať kamaráta Andreja. Cieľ bol jasný – zdolať na jeden záťah tri kopce, z ktorých je poriadny výhľad na široké okolie. Voľba padla na kopce s názvom Zrnová, Tlstá hora a Štepnica. My sme síce začínali výjazd v Beluši, no ak nie ste z okolia, tak odporúčam vyraziť napríklad z Púchova alebo zo Streženíc. Úvodné kilometre vedú cez obce Lednické Rovne, ktorá je známa vďaka sklárskemu priemyslu, Dolná Breznica, po asfaltových ťahoch až do obce Lednica, ktorej dominantou je zrúcanina hradu, týčiaca sa na ľavej strane skalnatého brala.

Parametere trasy

Dĺžka: 46 km
Prevýšenie: cca 1 200 m
Náročnosť: stredná
Povrch: asfalt 35 %, lesné cesty 65 %
Vhodné pre: MTB
Odkaz na výjazd
Odkaz na GXP súbor

Zrnová, raj hubárov aj vrchárov

Na samom konci dediny, na konečnej autobusov SAD sa začína prvé náročné stúpanie. Jedná sa o výšľap na kopec Zrnová, kam vedie 8 kilometrov lesnej zvážnice, plus bonusový kilometer strmou cestičkou až na samotný vrchol. V úvode stretáme vzhľadom na podmienky kvantá motorizovaných hubárov, čomu dala našťastie utrum spustená závora.

Zvyšok cca 45-minútovej cesty si už len užívame pokoj lesa a výhľady do doliny. V troch štvrtinách cesty sa nachádza prameň, kde tankujem plnú a pokračujeme hore. Na rázcestí sa stáčame vľavo a s časom 33 minút konštatujeme, že tentokrát KOM Kájovi Hartlovi zatiaľ ešte necháme . V poslednej stojke mi relatívne rýchlo dochádzajú ľahké prevody, nič sa nedá robiť, dupem silovo, zosadať rozhodne nemienim. O chvíľu už sme na vrchole, kde si vychutnávame okrem božského ticha aj skvelý výhľad na všetky svetové strany.

Už tam budem?

Lepší je však zjazd do Zubáka, na ktorý sa napájame po zelenej turistickej značke. To, čo sme za poslednú hodinu nastúpali, svištíme dole za desať minút a jediný, kto sa kvílivo sťažuje, sú brzdové platničky, ktoré začínajú vydávať nepríjemné zvuky. Trošku demotivujúco pôsobí, keď si uvedomíte, že strmú lúku v diaľke budete dupať hneď ako zozjazdujete padák dolu do dediny.

Na tachometri svieti číslo 50 km/h a treba sa venovať hlavne riadeniu. Zrazu sa ocitáme v rázovitej obci Zubák, kde okolo kostola zasa začíname druhú etapu stúpania. Cestou ešte uchmatnem jablko zo stromu, dám dole návleky z rúk, urobím pár záberov na rozhľadňu na Tlstej hore, a za početného cvakania radenia sa vydávam docvaknúť Andreja.

Tlstá hora – plnotučný zážitok s rozhľadňou

Zdolávanie hrebeňa ubehlo pomerne rýchlo a už sa dostávame na nám dobre známu cyklotrasu, v diaľke sa už črtá silueta rozhľadne Púchovskej doliny, ako znie jej oficiálny názov. Jedná sa o pomerne vysokú 6-podlažnú rozhľadňu nad cyklisticky dobre známou obcou Dohňany. Samozrejme si nenechám ujsť možnosť vydupať si schody hore a urobiť pár záberov na okolie. Počasie je úplne ukážkové, obloha "šmolkovsky" modrá a slnko sa príjemne opiera do spoteného chrbta. Skrátka idylka.

Štepnica – Púchov ako na dlani

Čaká nás však ešte posledný kopec, ku ktorému sa musíme prepracovať z Tlstej hory. Nasleduje zjazd hrebeňom, ktorý je značený ako cyklotrasa, no v praxi sa jedná o lesnú zvážnicu vystlanú veľkým množstvom voľných šutrákov, čo znamená viac zbesilé brzdenie ako preteky v zjazde. Cyklotrasou sa necháme viesť až po rázcestie nad Medným, kde sa odpájame doľava smerom na osadu Štepnice, ktorá sa nachádza za obcou Streženice. Medzičasom si však nedám pozor a ozdobím si rameno, krk aj ucho tuctom tŕňov, ktoré som si v rýchlosti uchmatol z rastlinky prerastajúcej cez cestu. Nechcené piercingy vyberám von za sprievodu vybraných slov po „K” a „P” a „J” a opäť vyrážam dobiehať Andreja.

Po chvíľke vychádzame na hlavnú cestu a smer je jasný – opäť hore v protismere gravitácie. Toto stúpanie však našťastie nie je až také dlhé. Nasledujú už len posledné dva kilometre po krížovej ceste a sme tam! Vrcholu Štepnice dominuje veľký vysielač a trojica krížov. Výhľad z tohto kopca je naozaj skvelý a ako na dlani máte celý Púchov, od v súčasnosti najdrahšieho železničného diela na Slovensku až po kompletnú priemyselnú zónu závodu Continental. Posledná časť dnešného výletu je už len zjazd za odmenu do obce Streženice, kde ešte naberáme minerálnu „vajcovku”, aby nám asfaltový presun domov odsýpal o niečo lepšie .

Pre koho je okruh určený?

Okruh som sa opäť snažil voliť po trase, ktorú zvládnu aj cykloturisti. Absolvovať túto trasu trvá zhruba 3-4 hodiny čistého času jazdy a ja osobne by som ju odporučil každému, kto sa rád kochá gýčovými výhľadmi z vrcholu, prípadne sa vyžíva vo fotení krajinkárskych panorám. Veľká časť trasy je vedená po lesných cestách mimo civilizácie a po ceste sa nachádzajú aj dva pramene. Vzhľadom na tri tiahle a nie úplne jednoduché stúpania by som okruh neodporúčal začiatočníkom a príležitostným cyklistom, pokiaľ pod sebou nesedlajú e-bike.

Ak si netrúfate absolvovať všetky tri kopce naraz, pokojne si môžete vybrať ktorýkoľvek z nich aj samostatne. Najmä Tlstá hora je prístupná aj pre turistov z obce Dohňany a peknú nedeľnú vychádzku si viete spraviť aj na kopec Štepnica.