Test: CycleOps M2 Smart alebo aké to je bicyklovať vo virtuálnom svete

Test: CycleOps M2 Smart alebo aké to je bicyklovať vo virtuálnom svete

Takto pred rokom som ani netušil, že niekedy budem drať gumy na trenažéri. Ale ako to už v živote chodí, všetko musí byť raz po prvýkrát a sezónu 2019 nakoniec začínam vo virtuálnom svete.



Všetko sa to začalo jedno pekné ráno, keď som si s Olíviou šiel len tak pobicyklovať na pumptrack do Kálnice. Pôvodne sme mali v pláne vyskúšať nový asfaltový “detský pumptrack”, avšak ten bol práve zatvorený.

No keď sme už merali cestu, tak sme otestovali aspoň ten starý. A zrejme veľa z vás vie, že som si tam pekne zlomil rameno a ukončil tak sezónu vo veľkom štýle. Lepšie raz vidieť ako 100krát počuť...





Nasledovalo pár bezsenných nocí, ale už po pár dňoch som začal rozmýšľať, čo budem robiť, aby som nevypadol úplne z kondičky a aspoň ako-tak sa pripravil na sezónu. Normálne o tomto čase by som chodil do Šenkvíc, avšak nato som mohol teraz zabudnúť. Logická voľba padla na trenažér.

Hlavnou podmienkou bolo, aby to bolo bezpečné, nakoľko nepotrebujem zase niekde spadnúť a predĺžiť tak dobu liečenia ramena. No a práve v túto dobu som sa dostal k trenažéru od CycleOps. Konkrétne sa jedná o model M2 Smart využívajúci elektromagnetický odpor.



Montáž zvládne aj dieťa


Trenažér príde v podstate poskladaný, a tak jediné čo ostáva urobiť, je priskrutkovať motor. Inštrukcie sú veľmi dobré a za pár minút už môžete jazdiť. Nahadzujem teda špeciálny plášť určený na trenažér a taktiež ešte treba vymeniť osku na zadnom kolese. Ak máte na bicykli pevnú osku, budete si musieť dokúpiť adaptér, nakoľko tento v balení nie je.



Čo tam ale nájdete je voucher zadarmo pre aplikáciu Rouvy, aby ste mohli trenažér vyskúšať čo možno najlepšie. A keďže toto je smart trenažér, máte tam aj adaptér. Trenažér je kompatibilný so všetkými dostupnými veľkosťami kolies a šírkou pneumatiky až po rozmer 2.0. Upnutie bicykla je veľmi jednoduché, stačí nasadiť a dotiahnuť páku.

Netreba riešiť žiadny uťahovací moment ani nič podobné, nakoľko páka obsahuje pružinu, ktorá vyvinie potrebnú silu na udržanie bicykla v trenažéri. Podobne to platí aj o prítlaku valca ku pneumatike, kde samotné koliesko na uťahovanie obsahuje jednoduchý klikací systém, ktorý vás cvaknutím nepustí ďalej priťahovať koleso.

Všetko možno objasní menšie videjko. Pomocou gumových otočných nožičiek jednoducho vyrovnáme trenažér, aby sa nekýval. Taktiež pôsobia aj na tlmenie vibrácií.



Poďme jazdiť


Sadám teda na bicykel a začínam šliapať, pričom hľadám nejaký gombík, ktorým sa reguluje odpor no okrem diódy, ktorá bliká na zeleno, som na tele trenažéra nič nenašiel. Pozerám do krabice a nič. V tom mi zaplo... Veď toto je smart trenažér, ktorý sa ovláda cez aplikáciu.

Začínam teda googliť a zisťujem, že aplikácií je na výber viacero, a tak rýchlo študujem, ktorá čo ponúka a nakoniec sa rozhodujem pre Zwift. Ten má asi najkrajšie grafické spracovanie a taktiež nespočetné množstvo rôznych tréningov.



Na spojenie trenažéra máte na výber buď ANT+ alebo Bluetooth. Vyskúšal som spojenie s telefónom a notebookom pomocou Bluetooth a všetko funguje ako má. Za celý test sa mi ani raz nestalo, aby spojenie vypadlo alebo sa prerušilo. Blikanie kontrolky sa hneď po spojení zmení na modré, a tak viete, že je všetko v poriadku už pri letmom pohľade.



Začínam teda úplne prvý tréning na smart trenažéri, aj keď s odstupom času by som tú prvú jazdu tréningom nenazýval. Rýchlo som zistil, že kondícia nie je nič moc, a preto radšej vyberám jeden z mnohých tréningových plánov, ktoré aplikácia ponúka. Trenažér zvláda výkon až 1 500 W a simuluje stúpanie až do 15 % a naozaj sa nemusíte báť, že by vám nestíhal.

Na meranie výkonu je tu použitý už overený modul PowerTap, ktorý ponúka minimálnu odchýlku (+/- 5 %). M2-jka obsahuje aj senzor kadencie a rýchlosti, a tak nebudete potrebovať žiadne ďalšie senzory. Možno do budúcna by som ešte pridal monitor srdcového tepu, aby bol tréning už úplne dokonalý...



Údaje z trenažéra sa zobrazujú v aplikácii okamžite, a tak máte svoj výkon stále pod kontrolou. Spočiatku som trošku nechápal ako sa vyrátava a zobrazuje rýchlosť, nakoľko mi prišli tie čísla trošku mimo, hlavne keď som to porovnal s tachometrom, ktorý mám na bicykli.

No chvíľka na internete a už som zase múdry ako televízor a zisťujem, že vo svete trenažérov sa celý tréning točí okolo Wattov a nie rýchlosti alebo vzdialenosti. Rýchlosť je relatívne číslo a zohľadňuje silu, váhu jazdca, profil trate a taktiež, či sa za niekym veziete v “háku” atď.



Pre zaujímavosť - FTP (Functional Threshold Power)


Keď sa bavíme o tých dátach, tak mi nedá nespomenúť veľmi dôležitý údaj, ktorý bol pre mňa doteraz neznámy pojem. Tí, čo jazdia cestu sa už určite s tým stretli. Ako som sa dozvedel, ide asi o jeden z najdôležitejších údajov v cyklistike, ktorý vyjadruje maximálnu priemernú hodnotu sily, ktorú dokážete vyvinúť počas jednej hodiny.

Jednoducho povedané, šliapať počas jednej hodiny čo to dá. Znie to jednoducho a myslel som si, že to nebude žiadny problém, ale prvý pokus skončil skôr ako som si myslel, nakoľko som sa uvaril v prvých piatich minútach.

Teraz už viem, že sily si treba rozložiť a momentálne moja hodnota FTP dosahuje 196 W. Často sa stretnete aj s vyjadrením na jeden kilogram, v mojom prípade je to 2,3 W/kg a len pre porovnanie najlepší svetoví jazdci dosahujú čísla od 5,6 - 6,4 W/kg .



Spracovanie na jednotku


Po nejakých tých hodinách na trenažéri si dovolím tvrdiť, že kvalita spracovania je na tej najvyššej úrovni a CycleOps vydrží veľa sezón bez ujmy na zdraví. Celé telo je veľmi pevné a ani pri silovom tréningu a šliapaní do pedálov v stoji sa trenažér vôbec nehýbe a poskytuje oporu a pocit bezpečia.

Taktiež sa mi páči použitý hliníkový valec, ktorý jednak vydrží dlhšie ako tie vyrobené z elastomeru a zároveň sa lepšie čistí od zvyškov gumy z pneumatiky. Paradoxne sa mi zdá aj tichší, ako ten čo som mal dávnejšie na Elite. Po cca 250 km nebadať ani škrabanec, a tak predpokladám, že tento vydrží celú životnosť trenažéra.



Hlučnosť je veľmi nízka a môžem kľudne trénovať aj večer, keď už deti spia a nikoho tým neruším. Priemerná nameraná hlučnosť je cca 65 dB. Ak teda aj vy plánujete trénovať po večeroch, treba na tento parameter myslieť ešte pred kúpou. Zatiaľ som na trenažéri nenašiel ani jednu chybičku či už po mechanickej, alebo “elektronickej” stránke.



Zwift


Len v krátkosti by som spomenul aplikáciu Zwift, ktorá sa mi veľmi zapáčila a obsahuje obrovské množstvo tréningových plánov zameraných na rôzne aspekty cyklistiky. Ak sa chcete len tak previezť a vytočiť nohy po náročnom dni v práci, tak si môžete zajazdiť len tak bez nejakého tréningu a objavovať cestičky napríklad v New Yorku alebo Londýne, či v úplne vymyslenom svete Watopia.

Jednotlivé svety sa striedajú podľa kalendára a teda nie každý deň sa dá jazdiť to isté. Zwift používa obrovské množstvo ľudí a nie je nič neobvyklé stretnúť jazdcov aj so slovenskou vlajkou. Veľmi zaujímavou možnosťou sú aj virtuálne preteky, ktorých sa koná viac než dosť a máte o zábavu postarané.

Ak chcete, aplikáciu si môžete stiahnuť a preskúmať aj bez trenažéra. Po uplynutí skúšobnej doby je táto aplikácia (ako väčšina podobných) spoplatnená sumou 14,99 €.



Ide to aj bez aplikácie


Trenažér funguje aj bez aplikácie a tu sa správa ako každý iný trenažér, kedy sa odpor automaticky prispôsobí vašej aktuálnej situácií. V praxi to potom znamená asi toľko, že čím silnejšie šliapete do pedálov, tým väčší odpor budete cítiť. Keď sa vaša sila ustáli aj odpor bude konštantný a nebude kolísať.

Osobne som človek, ktorý potrebuje nejaké dáta, tabuľku alebo štatistiku, a tak trénovať bez smart funkcie mi príde ako strata času . No napríklad moja manželka si naopak pochvaľuje tú jednoduchosť, kedy nemusí nič riešiť alebo nastavovať. Sadne, odjazdí si svoje a hotovo.



Na čo netreba zabudnúť, aby to nebolo utrpenie


Zadovážiť si trenažér je jedna vec, ale nikde v návode nie je napísané, čo všetko vám treba, aby ste si ten tréning naozaj užili. Tak ja vám aspoň trošku pomôžem a dám vám svoje doterajšie “know-how”. V prvom rade bez ventilátora to bude skôr utrpenie ako pôžitok. V pohode stačí aj nejaký starý z garáže ako v mojom prípade.

Ak máte tú možnosť, tak v zimnom období sa oplatí vypnúť kúrenie v izbe, v ktorej cvičíte a otvoriť okno. Samozrejme toto bude u každého trošku iné a treba na začiatku experimentovať. Zabudnúť nesmiete ani na uterák zavesený cez rajdy alebo na dosah ruky, nakoľko z vás pôjdu potoky potu. Dostatok vody je tiež priorita a nezaškodí mať nachystané aj dva alebo tri bidóny, aby ste nemuseli prerušovať jazdu.

Ak plánujete točiť večer, odporúčam špeciálny plášť na trenažér, ktorý jednak znižuje hlučnosť a rovnako šetrí valec trenažéra. To isté platí aj o podstavci pod predné koleso, ktorý ho na rozdiel od všelijakých riešení s knihami (vyskúšal som) drží pevne aj pri silovom šliapaní.



Plusy:

  • Kvalitné spracovanie
  • Tichá prevádzka
  • Použitie aj bez aplikácie
  • Zabudované všetky senzory
  • Bezproblémová prevádzka

Mínusy:

  • Cena




Môžem odporučiť


Čo sa mi najviac páči, tak komplexnosť tréningu a obrovské množstvo tréningových plánov, pri ktorých vidieť výsledky. To všetko pri kvalitnom spracovaní, ktoré vydrží aj každodenné náročné použitie. Ak hľadáte spoločníka na dlhé zimné večery a chcete zvýšiť svoju kondíciu, CycleOps rozhodne nebude krokom vedľa. Jediným mínusom tak zostáva cena, ktorá je stanovená na 599 €.



Viac informácií nájdete na oficiálnej stránke CycleOps alebo na stránke slovenského dovozcu TAKERA Sports.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up20thumb_down comments 22 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Trenažér Saris Fluid2 – vstupná brána do online tréningov

Test: Trenažér Saris Fluid2 – vstupná brána do online tréningov

Koniec outdoorovej cyklosezóny sa pre niektorých pomaličky blíži, a to dáva priestor indoorovej sezóne, ktorá sa spája s jazdením na cyklotrenažéri.
Video: Jazdiť v zime alebo radšej sadnúť na trenažér? play_arrow

Video: Jazdiť v zime alebo radšej sadnúť na trenažér?

100 ľudí, 100 chutí. Osvedčené príslovie, ktoré dobre charakterizuje všetko podstatné. V prípade zimného „tréningu“ na bicykli by sa možno dalo upraviť aj na 100 ľudí, 100 možností.
Tenkrát poprvé....na trenažéri

Tenkrát poprvé....na trenažéri

Aj takto môžu vyzerať tvoje prvé dojmy a pojmy s trenažérom. Aký model a príslušenstvo som si vybral a prečo som sa odhodlal trenažérovanie vôbec skúsiť?
keyboard_arrow_up