Profesionál vs. amatér - súboj v stúpaní a pokus o Saganov KOM

Profesionál vs. amatér - súboj v stúpaní a pokus o Saganov KOM

Chcete vedieť, čo znamená skutočný "profi level"? Vo videu a článku to uvidíte čierne na bielom, dozviete sa zaujímavé informácie od Tomáša Višňovského a ešte sa možno dobre zabavíte. Tak si poďte dať s nami do tela...

Imro: „Čau Višňa, nedáme zase nejaké videjko?“
Tomáš: „No akurát mám v pláne testy, nechceš sa pridať?“
Imro: „Hmm...to znie zaujímavo...ok, platí.“

Asi takto nejako som sa dostal k tomu celému a bolo mi hneď jasné, že dostanem od Tomáša strašne naložené. Navyše v tejto tak trochu zvláštnej sezóne, keď absencia maratónov a pretekov umožnila si jar viac užívať – teda myslím mimo nejaké „červené“ zóny . Na druhej strane si hovorím, že je to úplne fuk, pretože Tomáš je skutočne top level, o čom svedčí aj jeho tohtoročné víťazstvo v kráľovskej etape Andalucía Bike Race. Všetkému predchádzala kvalitná príprava na Kanárskych ostrovoch, kde jazdil aj s Ondrom Cinkom. Každopádne o tom si môžete prečítať viac v našom nedávnom rozhovore.



Vďaka tomu Tomáš viac než dobre predstavoval profesionála a ja zase „nadšeného“ amatéra. Úplne najlepšie, keď mi Tomáš deň predtým poslal fotku na váhe, ktorá ukazovala 70 kg a nejaké drobné. To som si hovoril, že ma možno aj ofúkne, keď pôjde okolo. Navyše celému testu dával ešte náboj pokus priblížiť sa k času Petra Sagana na najpopulárnejšom žilinskom segmente „Ťažký Straník“. Ale o tom všetkom viac už vo videu.



Mňa najviac pobavil fakt, ako sa človek nechá ľahko strhnúť aj po rokoch a ešte, keď má ako pomocníka wattmeter. Proste chvíľa adrenalínu a naháňanie Adama s ebikom a už som videl, ako postupne len spomaľujem a moje telo nie je na tieto prahy vôbec zvyknuté. Ale aspoň to ukazuje na fakt, že aj s testovaním samého seba treba mať skúsenosti. Vedieť si odhadnúť prvotnú intenzitu je dôležité, inak si môžete výsledky celkom dobre pokaziť. No a pre detailistov ešte dodám, že tie čísla v rámci porovnania nemusia byť na 100 % presné. Predsa len máme iné wattmetre, takže nejaká odchýlka je možná, ale z celkového hľadiska to myslím nič výrazne nemení, a to podstatné je úplne jasné – teda hlavne čo znamená „profi level“.



Môj pohľad ste už teda videli, ale Tomáša som poprosil o niekoľko postrehov, nech tu nehrám múdreho a máte niečo aj od toho najpovolanejšieho.

Čauko Tomáš, pozrime sa trochu podrobnejšie na tieto testy. Pre teba majú asi trochu „väčší“ význam ako pre bežného jazdca. Je to v podstate dôležité info pre trénera o tvojom progrese. Priblíž prosím trochu viac ich význam a ako s údajmi pracujete.
Tieto testy nám dajú obraz o hodnotách nad funkčným prahom. Treba povedať, že sa jedná o jednorazové maximálne zaťaženie v danom časovom horizonte. Teda túto intenzitu už nedokážem zopakovať na takých wattových hodnotách. V tréningu potom tieto čísla používame hlavne pri Vo2max. intervaloch.

Nevadí teda, že si šiel v podstate o niečo dlhšie, keďže tie segmenty trvali viac ako 5 a 10 minút. Radšej teda správna motivácia a kľudne o trochu dlhšie?
Štandardne sa testy vykonávajú na 5 a 10 minút, ale keď sa pretiahnu o 10 % času, je to v poriadku. Môžeš si pripočítať nejaký wattík naviac. Následne v tréningovej jednotke mám vždy rozpätie cca 20-50 W. Ale predlžoval by som ich zbytočne.  

Následne si potom ešte na druhý deň šiel 20 minútovku – tam si ma tiež ešte volal, ale ja už som bol na chalupe . Tam si určoval „klasické“ FTP, ak tak môžem povedať?
Test FTP som šiel až obdeň. Medzi testami som mal cca tri hodinky v ľahkej vytrvalosti. Musím povedať, že tento deň mi naozaj sadol. Bolo dobré počasie cca 15 stupňov, išiel som to na horáku. Po teste sme si určili nové FTP, jeho rozvoj na wattových hodnotách, ďalej „threshold“ v TP ale aj jednotlivé wattové hodnoty počas tempových a silových tréningov. Teda môžeme povedať, že tento test je dosť komplexný, ak chceme poznať svoje hodnoty nad aeróbnym prahom.  

V podstate robíš teda vo výsledku komplexnejšie testy ako len klasický FTP test. Mysliš, že pre súťaživých amatérov to má tiež význam takto komplexnejšie? Ako ich potom nakombinovať a kedy sa do toho pustiť?
Presne, ako som napísal…je to dosť komplexné. Myslím si, že to má význam u každého, kto má wattmeter a trénuje aspoň trochu efektívne. Taktiež musíš poznať svoje tréningové zóny, na čo slúži základná diagnostika športového výkonu. Ďalej tréningové obdobie, v ktorom sa nachádzaš. Nemá význam robiť tento test po základnej vytrvalosti. Skôr by som ho zaradil, keď už máš za sebou zopár intenzívnych tréningov. Ak chcem vykonať test, je dobre sa pozrieť cca o rok späť. Teda do rovnakého obdobia a zistíš, na akých hodnotách si mal svoje 20 minútové maximum no a od toho sa môžeš potom odraziť. Vždy je lepšie posadiť prvých desať minút nižšie. Ak cítim, že dokážem v druhej polovici zrýchliť, je to len dobré. Opačný scenár ma skôr za následok to, že som si zle určil hodnoty, na ktorých chcem test vykonávať.    

Hovoril si mi, že si spravil opäť progres, vieš povedať o koľko si sa teda zlepšil?
V porovnaní s minulým rokom o cca 10-15 W, s čím som veľmi spokojný. Verím však, že keď sa začne naplno pretekať, dokážem to posunúť ešte vyššie.



A oblasť, na ktorej potrebuješ zapracovať?
Osobne cítim najväčšie nedostatky v nadprahových hodnotách. Teda Vo2max. a vyššie.

Využívate ešte nejako tieto informácie? Napr. na porovnanie s konkurenciou, alebo tak to už nefunguje .
Sledujem svoju konkurenciu v Čechách a aj navzájom si niekedy zavoláme, porozprávame sa o príprave. Skôr je to ale také kamarátske. Niekedy je dobré načerpať inšpiráciu v trénovaní aj od konkurencie.

Z vlastného príkladu už viem, že aj tie testy treba vedieť robiť správne – viď, ako som to prepálil v prvom teste a tým si to vlastne dosť pokazil. Ako postupovať správne?
Začal by som asi od základov... Zvoliť dobrý deň a teda ideálne počasie na realizáciu testov, ďalej terén a stúpanie. Už samotnú intenzitu si treba nastaviť veľmi citlivo. Treba sa kvalitne rozjazdiť, začať radšej na nižších hodnotách, plynule prejsť do anaeróbneho pásma - teda ak sa bavíme o FTP teste. Ak cítime rezervu v posledných minútach, je to lepšie, ako keby nám mal výkon klesať. A v neposlednom rade nastaviť si správne hodnoty na tachometer počas testu. Priemerná rýchlosť by tam určite nemala byť. Pri tých kratších (5 a 10 min.) rovnako platí, začať s rozumom a cca 10 wattov pod plánovaným cieľom. Vďaka tomu sa dá potom výkon stupňovať a nie opačne...

Ešte k tomu času Petra Sagana na segmente „Ťažký Straník“. Vravel ti, že to šiel ozaj naplno?
S Jurom Saganom sme sa bavili, že to Peťo šiel na jeho Strave, aby sme mali kvalitné merítko . O to lepšie pre mňa, lebo mal pred Tour top formu, krásne sa vieme porovnať, čo ma fakt teší!

Koľko by si musel podľa teba ešte prihodiť wattov, aby to klaplo na ten KOM? Prípadne vieš cca odhadnúť, koľko wattov tam šiel podľa teba Peter?
Ja som si to už párkrát počítal. Strácam 20 sekúnd pri 506 W, ktoré som dal naposledy. Teda ak by som sa dostal pri doterajšej hmotnosti 70,5 kg na 525-530 W, dokázal by som sa priblížiť na jeho čas. Peťo tam podľa mňa išiel okolo 550 W. (Len doplním, že Sagan tam nemá presné údaje z wattmetra na Strave a číslo na fotke nižšie je odhad – práve ten malý „blesk“ vedľa čísla znamená, či to bolo s wattmetrom alebo bez.)



Predpokladám, že s trénerom ste výsledky už konzultovali. Čo z toho vyplynulo pre teba...ideš sa na niečo zamerať, alebo stále ideš udržovať, čo si vybudoval? Predsa len sa stále nevie, kedy vlastne budú prvé preteky.
S výsledkami sme spokojní. Intenzitu držíme pomerne nízko. Skôr sa zameriavame na silové veci, tempo a vytrvalosť. Rád by som si už dal trochu do tela, ale tréner ma drží na krátko . O mesiac by sa malo začať pretekať v Čechách. Táto spáva ma veľmi potešila. Základ svojho výkonu mám postavený kvalitne a bude nasledovať práve tá horná intenzita. S ňou aj skrátime objem. Asi toľko aj o najbližších plánoch .

Tomášovi teda opäť ďakujem a verím, že ste sa dobre zabavili, dozvedeli niečo zaujímavé a možno sa aj trochu namotivovali vyraziť na bike „prefúknuť trubky“. Že pri tom nezahlušíte také a onaké watty, alebo čas na nejakom segmente, v konečnom dôsledku nie je dôvod na vešanie hlavy. Nezabúdajte, že u nás hobby jazdcov platí stále jedno – jazdenie a tréning musí byť v prvom rade zábava a len tak sa dá u toho vydržať dlhé roky.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up199thumb_down comments 56 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Prečo jazdím (najmä v lete) skoro ráno

Prečo jazdím (najmä v lete) skoro ráno

Máte ráno čas a rozmýšľate, či sa ho oplatí investovať do jazdenia? Je pár dôvodov, pre ktoré to môže byť jedno z tých lepších rozhodnutí a prípadne aj cesta k dobrej kondícii a čistej hlave.
Rozhovor: Tomáš Višňovský – tréning, novinky ale aj nečakané komplikácie

Rozhovor: Tomáš Višňovský – tréning, novinky ale aj nečakané komplikácie

Úspechy, horšie dni, príchod Jaroslava Kulhavého do tímu, ale aj nečakané zdravotné komplikácie, ktoré Tomáša poslali z Kanárskych ostrovov do nemocnice. Aj o tom bude rozhovor počas jedného krásneho výjazdu.
Tréning cyklistu - základy aj bez meračov

Tréning cyklistu - základy aj bez meračov

Úplné základy o tréningu, ktoré je dobré vedieť, aj keď sa vozíte len pre seba. Takto lepšie pochopíte, čo sa deje s telom a čo trénujete, dokonca to ide aj úplne bez meračov.
keyboard_arrow_up