Čas zaradiť vyššiu rýchlosť - v hľadáčiku jazdec

Čas zaradiť vyššiu rýchlosť - v hľadáčiku jazdec

3125 komentárov

cepooo 09.11.2020   Oblecenie Cestny Bike Cestna Cyklistika Vybava

Na čo sa zamerať vo výbave cyklistu, aby jeho výstroj umožnila jazdcovi vydržať v sedle dlhšie, aby bol vďaka nej rýchlejší, zdravší a viac v bezpečí?

 

V tomto článku sa spolu s vami pozriem na všetko, čo na sebe nosí jazdec a pokúsim sa nájsť priestor na zlepšenie. Ide o pokračovanie v téme, ktorou sa s vami snažím podeliť o svoje skúsenosti prevažne z cestnej cyklistiky. V predchádzajúcej časti sme riešili vylepšenia bicykla samotného, ostatné články nájdete cez môj profil alebo v magazíne po vyhľadaní hesla „cestná cyklistika“. Späť k dnešnej téme. Cieľom nie je nezmyselne odporúčať len značkové a drahšie výrobky, ale reálne sa zamyslieť nad prínosom konkrétneho kúska výbavy a nad tým, čo vďaka nemu biker skutočne získa. Nezameriam sa len na rýchlosť a úsporu wattov, ale dôležité budú aj veci ako pohodlie, zdravie alebo bezpečnosť počas jazdy.



Ak ste už v nadpise v magazíne postrehli slovné spojenie „čas zaradiť vyššiu rýchlosť“, bolo to v článku, kde som sa rovnako zameral na tuning cestného bicykla, ktorý ste si možno kúpili aj podľa týchto 8 rád z iného článku z tejto série a ak ste s cestou ešte nezačali, tak tu je 8 dôvodov, ktoré vám v rozhodovaní ešte pomôžu.

Na hlave koruna


Ako som spomínal, dnes si preberieme kúsky oblečenia a výstroje jazdca a aby sme na nič nezabudli, zoberieme to od hlavy až po päty. Takže logicky začíname s korunou cyklistu - prilbou. Ak ste v situácii, že ste začali s nejakým druhom cyklistiky, je normálne, že ste hneď nekúpili top značkovú výstroj. Takže ak aj vlastníte nejaký základný typ prilby, povieme si, či a aký má význam kupovať drahší model, prípadne špeciálne na niečo určený.



Pri prilbe treba začať s bezpečnosťou. Pokiaľ ste náhodou začali s nejakou čínskou napodobeninou, odporúčam prechod na pokojne aj základný model značkového výrobcu za pár desiatok eur, istota je istota. Našťastie uvedomelosť bikerov v tomto ohľade sa zlepšuje, ešte raz sa k tomu vrátim pri okuliaroch. Nikto nechce riskovať so svojím zdravím.

Ak už jazdíte častejšie a hodín v sedle za týždeň presiahol číslicu 10, tak by som zvážil prilbu s extra ochranou. Čím viac jazdíme, tým viac sa vystavujeme riziku pádu a špeciálne, ak sme sa v jazdení dostali do stavu, že skúšame svoje maximálne výkony, intervaly, prvé preteky. Vtedy pribudnú ďalšie rizikové situácie. Keď sme na hrane, vždy padá pozornosť, v tele proste nie je dosť kyslíka pre všetky systémy, a tak na maxime sa znižuje ostražitosť, predlžuje reakčný čas, nastupuje tunelové videnie. Takže ak ste na začiatku padali z nešikovnosti, tak teraz sa to môže stať pre toto. Článok o najznámejšom systéme MIPS som písal nedávno, zaujímavý je nový systém dvojdielnych prilieb.



Ďalšia vec, ktorá sa osvedčila mne, je kúpa ešte jednej prilby. Ak máte nejaký tréningový plán alebo sa pripravujete na preteky, tak prípadné poškodenie jedinej prilby v predvečer nejakého maratónu zbytočne komplikuje život a rýchlo sa musí hľadať náhrada. Ak mám doma ďalšiu, tak som bez problémov. Ale ak by bol toto jediný dôvod pre kúpu ďalšej prilby, tak asi do toho nejdem. Zároveň ma oslovila myšlienka vlastniť aero prilbu k tej klasickej. Sú tam vraj nejaké ušetrené stotinky, ale hlavne na jar v zlom počasí mám viacej uzavretú prilbu, čo mi prináša tepelný komfort. Prilby pekne rozdelené podľa typu nájdete v našom shope, na cesťák je ideálna nejaká výrazná farba.

To najcennejšie, čo máme


Človek často zistí, čo má, až keď o to príde. Ak by sa vás niekto opýtal, čo by ste dali za nápravu poškodeného zraku, tak sme pripravení predať všetok hmotný majetok a k tomu zobrať pôžičku v nebankovke. Zvláštne, že takto nerozmýšľame dopredu, keď si objednávame z Číny okuliare, ktoré nám oči majú chrániť. Kvalitné značkové okuliare so všetkými bezpečnostnými štandardmi stoja len niekoľko desiatok eur. A ak sa rozhodnete priplatiť za značkový model, čo stojí pokojne stovky eur, je to pre mňa menšia hlúposť, ako si kúpiť okuliare za desať eur. Cyklistické a aj civilné „brejličky“ nájdete v shope.



Ak sa bavíme o značkových okuliaroch, tak výkon jazdca podporí to, že mu dobre sadnú a nešmýkajú sa z nosa. Pri pretekaní a v premávke sa mi osvedčili modely, kde mi mohutný rám nezakrýva periférne videnie. Skorej uvidím nastupujúceho súpera alebo tesne predbiehajúceho kaskadéra. Vo finále, do horšej viditeľnosti majú význam biele či žlté sklá, ak jazdíte v lese, kde sa rýchlo strieda slnko a tieň, aj na to sú už špeci okuliare. Takto ste rýchlejší a vo väčšom bezpečí. Kimlo to všetko opísal vo videu.



Šaty robia cyklistu


Hlavu sme vybavili, poďme nižšie. Ak sa chceme baviť o tom, ako môžu podporiť výkon cyklistu dres a nohavice, tak sú to dobre známe veci. Tak si ich aspoň telegraficky prebehneme. Ak sa rozhodnete investovať do kvalitnejšieho dresu, je pravdepodobné, že získavate výrobok, ktorý má prepracovanejší strih. Základom je správna veľkosť, pri skúšaní sa zohnite do polohy, akoby ste sedeli na bicykli. Lepšie padnúci dres je viacej aero, neovísajú vám naložené zadné vrecká, celkovo sa lepšie cítite, dres máte ako druhú kožu. Tejto téme sa pekne venoval aj Imro vo videu nižšie.



V čom sa cítim najlepšie ja, je kombinéza. Nie, nemyslím extrémne obtiahnutý variant na časovky, ale model, ktorý je určený na normálne jazdenie, trénovanie a pretekanie. Rozdiel je v tom, že kombinéza je síce priliehavá, ale nie až tak ako tá na časovku a na chrbte má klasické vrecká. Nohavice a vrchný diel sú spojené, nepotrebujete traky a hlavný benefit je v tom, že takýto celok výborne sedí na tele. Nohavice sa neposúvajú, dres sa nevyhŕňa. Výhoda je, že cena je často nižšia ako keď kupujete zvlášť dres a nohavice, nevýhoda je, že ak „ľahnete“ gate, prichádzate aj o dres. Toto je už špičkový model, sú aj dostupnejšie varianty.



K nohaviciam len toľko, že ak aj ušetríte na drese, tak pri nohaviciach radšej kúpte kvalitu. Musia dobre sadnúť, nové nech sú obtiahnuté o kúsok viac, nosením a praním sa povolia a potom nemusí dobre sedieť vložka. Vo veľkých, zle padnúcich gatiach sa vložka hýbe a potom odiera. Spokojný zadok znamená viac pohodlia, dlhšie tréningy, viac mentálnych síl počas pretekania.



Tretry


Detaily o tom, čo na nohy a kedy kúpiť na cestný bicykel už cestné tretry a neostávať pri horských, som rozoberal v samostatnom článku. Na čo neostal priestor sú vložky do tretier. Od konkrétnej značky záleží, čo dajú k tretrám do balenia. Základná možnosť je obyčajná tvrdá vložka, bez výraznej podpory chodidla. O kúsok lepšie je, ak dajú do krabice aj vymeniteľné podložky pod klenbu, vyberiete si ich podľa jej tvaru. Toto poznám od Shimana, konkrétne top model S-phyre. Tiež mám skúsenosť s kúpou silikónovej vložky, je o niečo mäkšia, chodilo lepšie kopíruje. Čo vnímam ako najlepšiu možnosť a aktuálne na ňu nedám dopustiť, je vložka, ktorú si na začiatku tepelne upravíte presne na vaše chodidlo, po vychladnutí v nej tvar chodidla ostáva navždy vytlačený. Neprekáža jej ani dážď alebo umývanie, logicky treba dať pozor na sušenie teplom.



Mňa na túto myšlienku upozornil športový riaditeľ slovenského top tímu a mal pravdu. Chodidlá sú na bicykli v permanencii, sú to hodiny a hodiny záťaže. Preto je rozumnejšie, ak sa im venujeme preventívne, nie až keď nastane problém. Pri výbere konkrétnej značky nestačí vybehnúť do lekárne, kde sa niektoré tepelne tvarovateľné ortopedické vložky predávajú, ale je potrebné nájsť model, ktorý vyhovuje presne cyklistom, teda je na to určený. Má vhodnú hmotnosť, tvar pre športovú topánku, správne sa správa vo vlhku… Tu je ponuka príslušenstva k tretrám vrátane náhradných vložiek, budúci rok aj vrátane tepelne tvarovateľného modelu.

Pekne uprataní


Nevynechal som nič? Aha, ponožky. Čo poradiť tu? Nech nie sú členkové ani bavlnené, ako na tenis, a radšej nech sú vyššie. Ale to už sa nebavíme o zvýšení výkonu, ale o módnej polícii.

Vďaka týmto článkom sme vyladili bicykel aj jazdca, nedávno som sa venoval základným servisným zručnostiam cestného cyklistu, pripravený mám 2. diel spomínanej módnej polície a na jar spoločne vyberieme lepší cestný bicykel zo strednej cenovej kategórie. Je nejaká téma, ktorá sa vám ešte žiada?

foto: Cyklomaratón po ceste SNP, Trnavská cyklistická liga

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Bicykle ~ Cestné bicykle)

Komentáre

dusho87 10.11.2020 (08:28)

10


Zdravim MTBIKER team.som zakaznik MTBIKER,sledujem vsetky videa atd..uz mi ale neda neokomentovat,ze z posledných prispevkov /ci video,clanky/ sa straca to testovanie,odporucanie ale marketing a reklama. Treba sa zamyslet,ze kolko ludi potrebuje "profi" vybavenie. Mam na mysli to,ze realne pretekarov je drobne percento z tych vsetkych,co maju radi cyklistiku a bajkuju a logicky nepotrebuju tie top produkty,na ktore sa zameriavate.Nechcem to nejak viac rozvijat,som kazdenny bajker za kazdych podmienok,tak viem posudit veci z realu,nie len z kanclu od PC.

 
cepooo dusho87 10.11.2020 (09:02)

1


Cauko, super je, ze vies normalne napisat, co by si od nas chcel, co sa ti paci a co nie. Ze to nie je len nejaky hate Tento clanok je pokracovanim serialu, zacal som s uplnymi zakladmi, pisal som o tom preco sa vozit, ako vybrat prvy cestak, zakladny servis. Toto dobre pises, ze je viac pre zavodakov uz. Obsah sa snazime mixovat, discipliny aj autorov, tak trochu pohladaj v magazine. A ak by si nenasiel, co hladas, tak napis. Dik

 
aesel dusho87 10.11.2020 (11:27)

1


Fakt, že niekto nepreteká nemusí nutne implikovať, že chce/musí mať len výstroj nižšej triedy. Prečo by si aj pohodár nemohol nasadiť kvalitnú a premakanú výstroj?
Pritom pohodár kľudne môže jazdiť dlhé hodiny a vtedy sa zistí čo kde tlačí, ako tečie pot do očí apod.

 
dusho87 aesel 10.11.2020 (11:54)

0


viem,ze cepooo je aj pretekar,tak pise/testuje a prezentuje veci zo svojho pohladu,ale-presne si trafil to,na co narazam. vlastnim veci od castelli perfeto ros aj polare 2 ale aj budnu btwin za 25evra. podla Teba,ktoru v tomto obdobi nosim castejsie,myslis ze castelli? omyl.
nato aby si sa v perfeto ros citil prijemne,musis ist intenzivejsie,ako aj Imro to opisuje vo svojich clankoch. ak ides v zone 2 /tepy +-130/ pri aktuálnych teplotách,aspon mne je chladno,resp bunda ros nedrzi teplo,odvetrava sa (samozrejme,ze som mal spodnu vrstvu) mal som tu cest v nej aj zmokut v jemnom dazdi a premokla. v zime sa jazdi prevazne mensia intenzita,menej tepla,potu atd. btwin je teplejsia a 100% nepremokava.
teraz tu nejde robit zlu reklamu castelli,mam polare 2 a to su pani nohavice a perfetto ros vyuzivam,ked idem vacsiu vacsiu intenzitu.
skor narazam na to,ze niektore veci su vyrobene pre pretekarov,tj vyuzitie na treningy napr v chladnejsich podmienkach a niektore ako pises,jazdit na pohodu v dazdi a byt suchy.k tomu patril aj prvy koment,ze asi je menej pretekarov ako beznych "na pohodu" jazdov...preto btwin bunda vie niekedy lepsie posluzit ako perfetto ros.

 
cepooo dusho87 10.11.2020 (12:44)

1


Ano, chapeme sa, pestrost clankov, tem, zamerania...

 
dusho87 cepooo 10.11.2020 (12:54)

0


cepooo,odpovedal som na koment @aesel

 
cepooo aesel 10.11.2020 (12:42)

0


Suhlasim...

 
delarosa dusho87 10.11.2020 (11:27)

1


som kazdodenny bajker a jedna vec sa mi osvedcila prave v cyklo obleceni. Cim lacnejsie, tym drahsie...

 
cepooo delarosa 10.11.2020 (12:45)

0


 
Monika640 dusho87 10.11.2020 (11:41)

3


Keď narazíš na limity lacného oblečenia, už nepôjdeš späť. Radšej si kúpim niečo kvalitné, síce drahšie, ale bude to pohodlné a vydrží mi to dlhšie - tým práve ušetríš kopu peňazí. Nemusíš ani pretekať aby si také niečo prišiel.

 
dusho87 Monika640 10.11.2020 (11:55)

0


nepochopila si pointe mam aj castelli produkty a aj lacne.
kazde su urcene na iny typ jazdy.
preto som pisal prvotny koment,kde sa tlacia tie TOP produkty bezohladu na typ jazdy

 
cepooo Monika640 10.11.2020 (12:46)

1


A ked kvalitne uz dosluhuje, este ho beriem zodrat na MTB

 
Habci dusho87 10.11.2020 (15:03)

0


Ahoj, zameriavame sa aj na hobby jazdcov. Ja som toho pekným príkladom. Na jar som priniesol postrehy z nosenia veci od Force https://www.mtbiker.sk/clanky/123125/oblecte-sa-na-jar-s-force-.html a planujem napísať a čoskoro publikovať článok, ktorý sa zameriava na jesennú výbavu tiež od tejto značky.

 
Yohnny Habci 10.11.2020 (17:21)

1


habci, dakujem za tvoj clanok, ja som zivy priklad cloveka, co si nakupuje veci od Force, pretoze si chcem pojazdit v roznorodom pocasi, ale nedam 100 eur za Castelli bundu. Ak je v priprave nejaky clanok s jesennym oblecenim, tak sa poponahlajte, lebo mne je uz v mojich veciach dost zima a pozeram uz zimne, nie jesenne

 
Habci Yohnny 11.11.2020 (07:05)

1


Bude to clanok o vybaveni na jesen/zimu, takze sa nemusis bat

 
lubomir_p 09.11.2020 (20:02)

1


máte na mysli naozaj priehlavok? https://sk.wikipedia.org/wiki/Priehlavok

 
cepooo lubomir_p 10.11.2020 (07:59)

0


Jasne, dakujem za pozorne citanie. Opravil som to, myslel som rozny tvar klenby.

 
vajco-to 09.11.2020 (21:01)

0


Ahoj aká je to značka vložiek ? Dik za odpoveď

 
cepooo vajco-to 10.11.2020 (07:52)

0


FORMTHOTICS

 
feinomore79 15.11.2020 (20:10)

0


Oakley tiez nie je znamka kvality od kedy boli odkupeny nomopolom Luxxotica a od kedy presla vyroba do Ciny a v USA sa iba skladaju komponenty. Na vlastnej skusenosti co som kupoval Oakley Holbrook az na 3-ti pokus bez chyby v optike, detto lyziarske Oakley O-frame az na 2-hy pokus (smuha na sosovke) a tie neprimerane ceny na zaklade monopolu kopiruju aj vyrobcovia mimo monopol. V prvom rade by som vyberal okuliare co mi sedia a podla zvolenych kriterii (uv, oslnenie, stmievanie, zorne pole, tvar ramu a podobne.... V druhom radeak by bolo nieco schopne snazil by som sackupit mimo znacky patriace pod Luxxotiku kludne anj HQBC, Kellys....velmi sympaticke mi je Julbo.....ale jasne, ze image predava (Oakley uz zije viac zo zotrvacnosti zakaznikov podla mojho nazoru) p.s. to hovorim ako majitel 6ks tohoto predrazeneho marketingu

 
cepooo feinomore79 16.11.2020 (08:48)

0


Suhlasim, brejle nech hlavne sedia. S tym Oakley si mal asi smolu, som s nimi spoko, tiez som vystriedal X kusov. Super su aj 100%, najdlsie mi vydrzali POC.

 
peter19800 11.11.2020 (00:14)

-2


Keď už píšete napr o tej ochrane oči, že najcennejšie atd atď s čím sa nedá nesúhlasiť, tak skôr by som šiel do výrobcu ktorý sa len na daný produkt špecializuje a je v tom dobrý, ako Oakley, 100% a pod. ako nejaký kellys vo vašom videu, ktorý tak ako ďalších 1000 cyklodoplnkov ich len kupuje ktovie odkial z azie.

 
cepooo peter19800 11.11.2020 (06:36)

0


A potom napise nejaky peter, ze tlacime len drahe znacky Kto chcel, poitu pochopil. A kto chce psa bit,...

 
peter19800 cepooo 12.11.2020 (11:11)

0


Nehadam sa, vždy sa nájde niekto nespokojny. No cenovka no name kls sa ale práve blíži k oakley v akcii. Ja to riešim takto, moje skúsenosti, ale nikomu nevnucujem. Maj sa

 
cepooo peter19800 12.11.2020 (13:42)

0


Ja by som sa KLS nebal, je to znacka, ktora musi garantovat urcitu kvalitu. Urcite mat radsej KLS ako "no name" z Aliexpress. Na druhu stranu aj ja rad polujem na zlavy, 100%, Oakley, POC sa daju vychytat uz okolo 100e.

 
Pridaj komentár