Čas zaradiť vyššiu rýchlosť - v hľadáčiku jazdec

Čas zaradiť vyššiu rýchlosť - v hľadáčiku jazdec

Na čo sa zamerať vo výbave cyklistu, aby jeho výstroj umožnila jazdcovi vydržať v sedle dlhšie, aby bol vďaka nej rýchlejší, zdravší a viac v bezpečí?

V tomto článku sa spolu s vami pozriem na všetko, čo na sebe nosí jazdec a pokúsim sa nájsť priestor na zlepšenie. Ide o pokračovanie v téme, ktorou sa s vami snažím podeliť o svoje skúsenosti prevažne z cestnej cyklistiky. V predchádzajúcej časti sme riešili vylepšenia bicykla samotného, ostatné články nájdete cez môj profil alebo v magazíne po vyhľadaní hesla „cestná cyklistika“. Späť k dnešnej téme. Cieľom nie je nezmyselne odporúčať len značkové a drahšie výrobky, ale reálne sa zamyslieť nad prínosom konkrétneho kúska výbavy a nad tým, čo vďaka nemu biker skutočne získa. Nezameriam sa len na rýchlosť a úsporu wattov, ale dôležité budú aj veci ako pohodlie, zdravie alebo bezpečnosť počas jazdy.



Ak ste už v nadpise v magazíne postrehli slovné spojenie „čas zaradiť vyššiu rýchlosť“, bolo to v článku, kde som sa rovnako zameral na tuning cestného bicykla, ktorý ste si možno kúpili aj podľa týchto 8 rád z iného článku z tejto série a ak ste s cestou ešte nezačali, tak tu je 8 dôvodov, ktoré vám v rozhodovaní ešte pomôžu.

Na hlave koruna


Ako som spomínal, dnes si preberieme kúsky oblečenia a výstroje jazdca a aby sme na nič nezabudli, zoberieme to od hlavy až po päty. Takže logicky začíname s korunou cyklistu - prilbou. Ak ste v situácii, že ste začali s nejakým druhom cyklistiky, je normálne, že ste hneď nekúpili top značkovú výstroj. Takže ak aj vlastníte nejaký základný typ prilby, povieme si, či a aký má význam kupovať drahší model, prípadne špeciálne na niečo určený.



Pri prilbe treba začať s bezpečnosťou. Pokiaľ ste náhodou začali s nejakou čínskou napodobeninou, odporúčam prechod na pokojne aj základný model značkového výrobcu za pár desiatok eur, istota je istota. Našťastie uvedomelosť bikerov v tomto ohľade sa zlepšuje, ešte raz sa k tomu vrátim pri okuliaroch. Nikto nechce riskovať so svojím zdravím.

Ak už jazdíte častejšie a hodín v sedle za týždeň presiahol číslicu 10, tak by som zvážil prilbu s extra ochranou. Čím viac jazdíme, tým viac sa vystavujeme riziku pádu a špeciálne, ak sme sa v jazdení dostali do stavu, že skúšame svoje maximálne výkony, intervaly, prvé preteky. Vtedy pribudnú ďalšie rizikové situácie. Keď sme na hrane, vždy padá pozornosť, v tele proste nie je dosť kyslíka pre všetky systémy, a tak na maxime sa znižuje ostražitosť, predlžuje reakčný čas, nastupuje tunelové videnie. Takže ak ste na začiatku padali z nešikovnosti, tak teraz sa to môže stať pre toto. Článok o najznámejšom systéme MIPS som písal nedávno, zaujímavý je nový systém dvojdielnych prilieb.



Ďalšia vec, ktorá sa osvedčila mne, je kúpa ešte jednej prilby. Ak máte nejaký tréningový plán alebo sa pripravujete na preteky, tak prípadné poškodenie jedinej prilby v predvečer nejakého maratónu zbytočne komplikuje život a rýchlo sa musí hľadať náhrada. Ak mám doma ďalšiu, tak som bez problémov. Ale ak by bol toto jediný dôvod pre kúpu ďalšej prilby, tak asi do toho nejdem. Zároveň ma oslovila myšlienka vlastniť aero prilbu k tej klasickej. Sú tam vraj nejaké ušetrené stotinky, ale hlavne na jar v zlom počasí mám viacej uzavretú prilbu, čo mi prináša tepelný komfort. Prilby pekne rozdelené podľa typu nájdete v našom shope, na cesťák je ideálna nejaká výrazná farba.

To najcennejšie, čo máme


Človek často zistí, čo má, až keď o to príde. Ak by sa vás niekto opýtal, čo by ste dali za nápravu poškodeného zraku, tak sme pripravení predať všetok hmotný majetok a k tomu zobrať pôžičku v nebankovke. Zvláštne, že takto nerozmýšľame dopredu, keď si objednávame z Číny okuliare, ktoré nám oči majú chrániť. Kvalitné značkové okuliare so všetkými bezpečnostnými štandardmi stoja len niekoľko desiatok eur. A ak sa rozhodnete priplatiť za značkový model, čo stojí pokojne stovky eur, je to pre mňa menšia hlúposť, ako si kúpiť okuliare za desať eur. Cyklistické a aj civilné „brejličky“ nájdete v shope.



Ak sa bavíme o značkových okuliaroch, tak výkon jazdca podporí to, že mu dobre sadnú a nešmýkajú sa z nosa. Pri pretekaní a v premávke sa mi osvedčili modely, kde mi mohutný rám nezakrýva periférne videnie. Skorej uvidím nastupujúceho súpera alebo tesne predbiehajúceho kaskadéra. Vo finále, do horšej viditeľnosti majú význam biele či žlté sklá, ak jazdíte v lese, kde sa rýchlo strieda slnko a tieň, aj na to sú už špeci okuliare. Takto ste rýchlejší a vo väčšom bezpečí. Kimlo to všetko opísal vo videu.



Šaty robia cyklistu


Hlavu sme vybavili, poďme nižšie. Ak sa chceme baviť o tom, ako môžu podporiť výkon cyklistu dres a nohavice, tak sú to dobre známe veci. Tak si ich aspoň telegraficky prebehneme. Ak sa rozhodnete investovať do kvalitnejšieho dresu, je pravdepodobné, že získavate výrobok, ktorý má prepracovanejší strih. Základom je správna veľkosť, pri skúšaní sa zohnite do polohy, akoby ste sedeli na bicykli. Lepšie padnúci dres je viacej aero, neovísajú vám naložené zadné vrecká, celkovo sa lepšie cítite, dres máte ako druhú kožu. Tejto téme sa pekne venoval aj Imro vo videu nižšie.



V čom sa cítim najlepšie ja, je kombinéza. Nie, nemyslím extrémne obtiahnutý variant na časovky, ale model, ktorý je určený na normálne jazdenie, trénovanie a pretekanie. Rozdiel je v tom, že kombinéza je síce priliehavá, ale nie až tak ako tá na časovku a na chrbte má klasické vrecká. Nohavice a vrchný diel sú spojené, nepotrebujete traky a hlavný benefit je v tom, že takýto celok výborne sedí na tele. Nohavice sa neposúvajú, dres sa nevyhŕňa. Výhoda je, že cena je často nižšia ako keď kupujete zvlášť dres a nohavice, nevýhoda je, že ak „ľahnete“ gate, prichádzate aj o dres. Toto je už špičkový model, sú aj dostupnejšie varianty.



K nohaviciam len toľko, že ak aj ušetríte na drese, tak pri nohaviciach radšej kúpte kvalitu. Musia dobre sadnúť, nové nech sú obtiahnuté o kúsok viac, nosením a praním sa povolia a potom nemusí dobre sedieť vložka. Vo veľkých, zle padnúcich gatiach sa vložka hýbe a potom odiera. Spokojný zadok znamená viac pohodlia, dlhšie tréningy, viac mentálnych síl počas pretekania.



Tretry


Detaily o tom, čo na nohy a kedy kúpiť na cestný bicykel už cestné tretry a neostávať pri horských, som rozoberal v samostatnom článku. Na čo neostal priestor sú vložky do tretier. Od konkrétnej značky záleží, čo dajú k tretrám do balenia. Základná možnosť je obyčajná tvrdá vložka, bez výraznej podpory chodidla. O kúsok lepšie je, ak dajú do krabice aj vymeniteľné podložky pod klenbu, vyberiete si ich podľa jej tvaru. Toto poznám od Shimana, konkrétne top model S-phyre. Tiež mám skúsenosť s kúpou silikónovej vložky, je o niečo mäkšia, chodilo lepšie kopíruje. Čo vnímam ako najlepšiu možnosť a aktuálne na ňu nedám dopustiť, je vložka, ktorú si na začiatku tepelne upravíte presne na vaše chodidlo, po vychladnutí v nej tvar chodidla ostáva navždy vytlačený. Neprekáža jej ani dážď alebo umývanie, logicky treba dať pozor na sušenie teplom.



Mňa na túto myšlienku upozornil športový riaditeľ slovenského top tímu a mal pravdu. Chodidlá sú na bicykli v permanencii, sú to hodiny a hodiny záťaže. Preto je rozumnejšie, ak sa im venujeme preventívne, nie až keď nastane problém. Pri výbere konkrétnej značky nestačí vybehnúť do lekárne, kde sa niektoré tepelne tvarovateľné ortopedické vložky predávajú, ale je potrebné nájsť model, ktorý vyhovuje presne cyklistom, teda je na to určený. Má vhodnú hmotnosť, tvar pre športovú topánku, správne sa správa vo vlhku… Tu je ponuka príslušenstva k tretrám vrátane náhradných vložiek, budúci rok aj vrátane tepelne tvarovateľného modelu.

Pekne uprataní


Nevynechal som nič? Aha, ponožky. Čo poradiť tu? Nech nie sú členkové ani bavlnené, ako na tenis, a radšej nech sú vyššie. Ale to už sa nebavíme o zvýšení výkonu, ale o módnej polícii.

Vďaka týmto článkom sme vyladili bicykel aj jazdca, nedávno som sa venoval základným servisným zručnostiam cestného cyklistu, pripravený mám 2. diel spomínanej módnej polície a na jar spoločne vyberieme lepší cestný bicykel zo strednej cenovej kategórie. Je nejaká téma, ktorá sa vám ešte žiada?

foto: Cyklomaratón po ceste SNP, Trnavská cyklistická liga
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up31thumb_down comments 25 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Oblečenie Silvini na leto a prechodné obdobie - česká kvalita s jednoduchým dizajnom

Test: Oblečenie Silvini na leto a prechodné obdobie - česká kvalita s jednoduchým dizajnom

Značka od našich českých susedov s príjemným materiálom a jednoduchým dizajom. V tomto článku vám popíšem moje skúsenosti s ich kolekciou na jar, leto a rovnako začiatok jesene.
Nalini – charakteristické dizajny, talianske skúsenosti PR článok

Nalini – charakteristické dizajny, talianske skúsenosti

Talianska značka Nalini má za sebou takmer 50 rokov skúseností. Navrhuje cyklistické oblečenie nielen pre profesionálne tímy ako napríklad Astana, Total Direct Energie či Cofidis, ale ich výrobky radi nosia aj bežní ľudia a športovci všetkých kategórií.
Kraťasy pre každého cyklistu PR článok

Kraťasy pre každého cyklistu

Kvalitné krátke nohavice sú dôležitou, doslova klúčovou súčasťou výbavy každého cyklistu. Vybrať si z našej ponuky môžu ako cestní cyklisti, tak aj fanúšikovia horského jazdenia.
keyboard_arrow_up