Test: Prilby KLS Vantage, Sharp a Outrage - cesta, MTB, trail
Moderný dizajn, prvotriedna bezpečnosť, inovatívne prvky a ešte aj v rozumnej cene? Ako sa s tým popasovala nová línia prilieb Kellys?
Na test mi prišla nie jedna, ani dve, ale rovno tri novinky od Kellysu. Od cestného modelu Vantage, cez veľmi univerzálny model Sharp, až po enduro orientovanú prilbu Outrage. Poďme sa pozrieť, čo ponúkajú jednotlivé modely a ako sa mi páčili.
VANTAGE – cestná špecialita
Cestný model Vantage ma zaujal hneď na prvý pohľad. Konštrukcia prilby je Triple in-mold, čo znamená, že EPS pena je vstrekovaná do škrupiny, ktorá pokrýva skoro celú prilbu, preto nikde nie je pena odhalená a nemôže sa používaním poškodiť. Karbónový mostík pridáva pevnosť a šetrí nejaké tie gramy.Na hlave sa upevňuje pomocou 3D FIT systému, hlavu doslova objíme a veľmi pekne sa prispôsobí, no zároveň nikde nič netlačí. Páči sa mi, že koliesko má veľmi jemné nastavenie chodu, dá sa naozaj nastaviť po milimetroch. Okrem toho sa dá celý mechanizmus posúvať aj vertikálne, prilba tak naozaj sadne na každú hlavu.
Vložka Coolmax zabezpečuje optimálny tepelný komfort ako v zime tak aj v lete. Keďže v čase testu sa teploty pohybovali hlboko pod 10 stupňov, tak som veľmi nevyužil odvetranie prilby, no pohľad na 12 veľkých vetracích otvorov a Coolmax ma utvrdzuje v tom, že v tejto prilbe vám bude komfortne aj v lete.
Vantage sa ponúka v dvoch veľkostiach M/L (54 - 58 cm) a L/XL (58 - 61 cm). Ja mám obvod hlavy 59 cm. S tenšou vložkou mi menšia prilba sedí ako uliata. Určite teda odporúčam poriadne si ju v obchode vyskúšať.
Prilba je síce určená na cestné jazdenie, ale ja už som sa dlho pozeral po niečom podobnom aj na gravel výjazdy. Musím potvrdiť, že prilba bez šiltu mi poskytuje omnoho viac rozhľadu hlavne vtedy, keď sa snažím byť viac v aerodynamickej pozícii.
Magnetická pracka Fidlock je asi najlepší systém, ktorý sa dá na prilbu použiť, a som rád, že Kellys sa rozhodol použiť práve túto možnosť. Pracka sa dá zapnúť aj pomocou jednej ruky, keď si niekedy zabudnem prilbu zapnúť, nemusím hneď zastaviť, aby som tento prešľap napravil.
Je neskutočne ľahká (275 g), na hlave ju takmer necítiť. Veľakrát som sa musel počas jazdy uistiť, či ju vôbec naozaj mám. Decentná sivočierna kombinácia nič neruší a hodí sa ku každej farbe. Kúpiť sa dá aj v bielej a červenej farbe.
Vantage som sa rozhodol zobrať na trojdňový gravel trip, ktorý síce zašiel aj mimo spevnených ciest, no dosť času sme strávili práve na cestách. Tam sa Vantage ukázal ako prínos vďaka už spomínanej absencii šiltu. Nechápem, ako som s tým mohol doteraz jazdiť na ceste. Neskúsiš, nevieš.
Prilbu som stihol vyskúšať pri náraze. Našťastie som nespadol, ale hlavou som narazil do asi 5 cm hrubého konára, ktorý bol odrezaný, a v ihličí sa schovával len pahýľ. „Šupa" ako z dela, skoro ma zhodilo z bicykla. Prilba po inšpekcii bola len trošku ošúchaná a schytal to práve karbónový mostík. Vantage po vynikajúcich skúsenostiach natrvalo zaraďujem ako svoju stálicu a bude moja prvá voľba pri jazde na gravel bicykli. Odporúčaná cena prilby je cca 140 € a môžte ju nájsť aj na stránke dodávateľa.
SHARP – univerzál na každý deň
Pri vybaľovaní tejto prilby som hneď vedel, že toto bude srdcovka. A teraz nepreháňam. Toto je presne ten model, ktorý si kúpite, keď chcete len jednu prilbu a pritom ju potrebujete na viacero štýlov jazdenia. Samotný Kellys ju označuje ako „adventure”, čiže dobrodružstvo.Prilba je inšpirovaná enduro modelmi, a preto je vybavená predĺženou zadnou časťou aj pre lepšiu ochranu temena hlavy. Podľa môjho názoru sa však perfektne hodí aj na gravel, XC alebo bikepacking, hlavne, ak vás to ťahá viac mimo spevnené cesty.
Šilt sa dá veľmi jednoducho zložiť a tak si dovolím tvrdiť, že nájde využitie aj na ceste, hlavne pre takých jazdcov ako som ja, ktorí nie sú čistokrvní cestári.
Tak ako pri Vantage, aj Sharp obsahuje všetky vyššie spomenuté vychytávky ako plne zakrytú EPS penu, Fidlock pracku, dodatočnú Coolmax vložku a perfektný systém upínania s jemným kolieskom. Na Sharpe sa naviac bočné popruhy upínajú priamo do tela prilby, preto nezavadzajú okuliarom. Na druhej strane, nedostanete už karbónový mostík.
Hmotnosť prilby je príjemných 340 g, čo je pre tento typ veľmi dobrá hodnota. Dostupná je v dvoch veľkostiach a až piatich farebných vyhotoveniach. Ja som používal veľkosť L/XL a na mojich 59 cm mi sadla ako uliata. Prilba sa ponúka za cca 100 €, nájdete ju aj na stránke dodávateľa.
OUTRAGE – nekompromisná ochrana
Posledným kúskom je gravity orientovaná prilba Outrage. Čo by mala mať prilba, ktorá je zameraná na trail a enduro jazdcov? Určite nekompromisnú ochranu, čo Outrage zabezpečuje predĺženou zadnou časťou podobne, ako to bolo pri Sharpe.Samozrejmosťou musí byť aj polohovateľný šilt, kam si môžete odložiť downhillové okuliare pri presunoch medzi RS alebo šliapaní do kopca. V neposlednom rade, taká maličkosť ako klip na popruh okuliarov spríjemní používanie nielen prilby, ale aj okuliarov samotných.
Ostatné vychytávky z predošlých modelov opäť ostali zachované. Nájdeme tu magnetickú pracku Fidlock, ale aj náhradnú vložku Coolmax, vďaka ktorej sa dá ešte väčšmi doladiť už aj tak perfektné dosadnutie. Veľkostne je prilba o čosi väčšia a dá sa nasadiť na hlavu veľkú až 63 cm. Určite to poteší tých, čo si doteraz nevedeli nájsť pohodlnú prilbu na svoj „melón".
Ponuka farebnej škály je trochu decentnejšia, chýba mi nejaká odvážna enduro kombinácia s ružovou. Na druhej strane sa prilba hodí k okuliarom hocijakej farby.
Outrage je veľmi pohodlná prilba a aj po celom dni jazdenia na hlave netlačí. Dokonalo si rozumie aj s okuliarmi a tie prilbu na hlave neposúvajú. Taktiež netlačí okuliare na nos. Všetko toto môžete mať za rozumných 110 €, nájdete ju aj na stránke dodávateľa.