Test: Panaracer Gravelking SS - rýchly a odolný

Často sa stretávam s názorom, že gravel je na asfalte veľmi pomalý, keďže má širšie gumy s agresívnejším vzorom. No dá sa to veľmi rýchlo vyriešiť nahodením nejakých "slikov". Prvý výjazd mimo asfalt vás však donúti zamyslieť sa.

Existuje niečo medzi? Rýchle na spevnenom povrchu, ale zároveň so vzorom, ktorý by sa nešmýkal už aj na suchej tráve? Predstavujem vám Gravelking SemiSlick.

Prvý dojem a tubeless inštalácia

Na test mi dorazili plášte s hnedou bočnicou v rozmere 700x32C. Je to trošku odvážnejšia šírka na gravel a veru som sa trošku aj bál, či to nebude až príliš úzke. Plášť je dostupný aj s čiernou bočnicou a rozmerom až 43C a pri 27,5 palcovej verzii dokonca až 48C. Hmotnosť testovanej verzie je 310 g, takže je dokonca o pár gramov ľahšia, ako udáva výrobca.


Tak, ako je už u Panaraceru zvykom, aj tu výrobca použil kevlarovu konštrukciu zosilnenú protidefektovou vložkou a už legendárnu ZSG (Zero Slip Grip) zmes. Podobne ako Gravelking SK aj SS ponúka štuple na okrajoch pneumatiky, ktoré majú za úlohu podržať vás v zákrute a tiež pomôcť v ťažšom teréne. Na rozdiel od drsnejšieho "bráška" má Semi Slick stred posiaty veľmi jemnými výstupkami. Sú vysoké možno jeden milimeter a zabezpečujú veľmi nízky valivý odpor.


Ako zarytý fanúšik tubeless som sa hneď pustil do montáže. Akosi sa mi však nedarilo, nie a nie nastreliť pätku na ráfik. Pripisujem to zrejme širšiemu ráfiku, ako by si tridsaťdvojka priala. Nakoniec som to vyriešil dobre známym trikom s dušou, keď som jednu stranu nahodil a druhá už potom šla sama. Po nahodení som už nenašiel žiadny problém a guma držala na svojom mieste ako pribitá.


Na asfalte ako doma

Tak, ako už z obrázkov môže byť jasné, táto pneumatika sa najlepšie cíti na spevnenom povrchu, kde naplno ukáže svoju silu. Neviem, či to bolo tou šírkou alebo tým minimálnym vzorom, ale hneď ako som sa po prvýkrát rozbehol, mal som pocit, že letím. Guma sa bez najmenších ťažkostí dostane do rýchlosti a odpor v porovnaní s GravelKing SK či Tufo Speedero je naozaj minimálny. Počas jazdy si pneumatiky len v tichosti svištia vzduchom a takmer ich nepočuť.


Väčšinu času sa pneumatiky dotýkajú vozovky iba stredovým pásom a tak bočné štuple nejako nezasahujú do diania. Nastupujú do služby až počas zatáčania alebo pri prechode na nespevnený povrch, kde sa doňho veľmi efektívne "zahryznú". Nečakajte však nejaké zázraky a držanie stopy v blate alebo na snehu ako pri Gravelking EXT. Toto sú pneumatiky výsostne do suchých podmienok a tak sa aj cítia najlepšie.


Počas testu som, samozrejme, zažil aj búrku a na asfalte to bolo ešte úplne v pohode, pneumatiky držali stopu a aj brzdili ako za sucha. V teréne to už také "terno" nebolo a na blate sme sa šmýkali ako na korčuliach. Samozrejme, keď to porovnám s čisto cestným plášťom, tak tam ich SS "schová do vačku" kedykoľvek a v akomkoľvek teréne.


Ak jazdíte väčšinou po teréne, zvolil by som asi SK model, ktorý je predsa len univerzálnejší a nestratí sa ani na asfaltových presunoch. Moje rozhodovanie trošku ovplyvnil aj fakt, že SS som mal v šírke len 32C, čo mi pripadá veľmi málo na jazdu terénom, a cítil som, že by som od pneumatík očakával aj viac komfortu.


Na druhej strane SS sa mi zdá ako ideálny plášť pre niekoho, kto sa pohybuje väčšinou po asfalte, ale občas prídu úseky, ktoré by predsa len cestné plášte potrápili, a hrozilo by tak riziko defektu. V takomto prípade Gravelking SS určite svojou odolnosťou prekoná čokoľvek cestné. Počas testu sa mi ani raz nestalo, že by som dostal defekt, a to som teda skúšal všelijaké možné aj nemožné cestičky.


Výrobca odporúča hustiť pri verzii s dušou na maximálne 95 psi a pri tubeless 60 psi. Vyskúšal som horný limit pre variant bez duše a všetko držalo na svojom mieste. Určite tam má plášť aj nejakú rezervu, ale nevidím žiadny dôvod, voziť sa na takto nahustenom plášti, keďže potom stráca všetky tlmiace vlastnosti, ktoré mám tak rád. Nakoniec som sa ustálil na hodnote 50 psi, keď viem, že budem jazdiť iba po asfalte a sem tam vybehnem na nejakú poľnú cestu. Ak idem do terénu, vozím sa na plášti nahustenom na 30 psi.


Aj napriek úzkej šírke a skoro žiadnemu vzoru na behúni brzdí plášť veľmi dobre. Vďačiť za to môžeme použitej zmesi, ktorá drží ako prilepená. V tých horúčavách, keď sa povrch cesty doslova topí, som mal ten pocit prilepenosti, doslova. Výdrž pneumatiky odhadujem na veľmi dobrú a zo skúsenosti s Gravelking SK si myslím, že s prehľadom vydržia aj viac ako 5 000 km.


Kúpiť či nekúpiť?

Ťažká otázka. No myslím si, že odpoveď treba hľadať v povrchu, po ktorom jazdíte väčšinu času. Ak hľadáte rýchle a odolné pneumatiky na jazdenie v suchých a hlavne spevnených podmienkach a vašou prioritou je rýchlosť, tak potom odporúčam všetkými desiatimi. Určite si zadovážte čo možno najširšiu verziu, akú vie poňať váš rám, aby ste netrpeli na komforte. Panaracer Garavelking SS sa predáva za cenu okolo 40 € a viac informácií získate na stránke dovozcu.

Otestuj niečo aj ty

Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Henry33 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: ALPINA Sonic HR QV – Rolls Royce medzi okuliarmi

Test: ALPINA Sonic HR QV – Rolls Royce medzi okuliarmi

„Ako chceš testovať okuliare?“ „Ešte neviem. Veď uvidím…“ To, či som naozaj uvidel, ako a čo som uvidel, si môžete prečítať v teste okuliarov od výrobcu Alpina.
Plášte pre štrkolety, žiletky aj enduro mašiny PR článok

Plášte pre štrkolety, žiletky aj enduro mašiny

Každá disciplína si vyžaduje rôzne obutie, o podmienkach ani nehovoriac a preto prinášame niekoľko tipov. Tak ktorý si dnes zvolíš ty?
Test: Zimné oblečenie Sportful – aký materiál u mňa vyhráva?

Test: Zimné oblečenie Sportful – aký materiál u mňa vyhráva?

Prečo som si obľúbil bundu Sportful Total Comfort a nohavice Fiandre? Je rozdiel v materiáloch tak zásadný?
keyboard_arrow_up